Kledingkeuze?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

smirnoffno21 schreef: vr 12 juni 2020, 10:27 Ben ik even blij dat er een forum voor beginners bestaat :D
ik ben sinds een week een trotse bezitster van een tweedehands Giant Terrago Aluxx 6000. ik wil niet uitzien als een onderdeel van een dunnebandjes peleton. Hebben jullie mss leuke links van kleding voor dames? (en niet alleen lycra of spandex :))
https://www.chickenline.it/
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Iedereen is hier anders mee,
Ik(man) draag korte outdoor broeken, die niet heel baggy zijn en een zeem hoef ik niet per se. De baggy shimano broek is hier gelijk aan.
Bij kouder weer trek ik een icebreaker legging onderaan.
Als bovenkleding gebruik ik alles wat ik op de koersfiets gebruik. Maar ook gewone baselayers van icebreaker. Spulletjes in een klein heuptasje.

Kijk eens bij cyclewear of de grote S shop in Valkenburg 1/2 winkel is dameskleding ,kan je gelijk de routes hier in de omgeving proberen ;)
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb vaak lycra aan; ik vind het prettig dat het niet lubbert en je op < 1 cm langs takken kunt zonder hakerige ervaringen. Ik rijd verder met Time Atac - pedalen; net wat meer bewegingsvrijheid dan SPD. Maar momenteel met de olijke vrinden van de Processie in de rups - uitvoering heb ik vaak een outdoor - dunne - lange - broek aan en een sportshirt met lange mouwen. Mijn troep neem ik mee in een klein rugzakje (kamelenzak, reparatiesetje, smikkelwerk).

Ofwel: ik kijk vooral naar de omstandigheden en pas mijn kleding daarop aan. Trek aan wat werkt en hoe het smoelt is naar mijn mening van secundair belang.

Over SPD, flat, Atac, Eggbeater: ook daar geldt volgens mij wat voor jou prettig is. De rest is onbelangrijk toch? :winkie:
MTBambtenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 16 juli 2011, 18:19

Ik zie hier veel online shops voor kleding voorbij komen.
Het lycra spul verkoopt bijna elke LBS wel, waar kan ik een winkel vinden voor de baggy kleding van Scott, Fox enzo.
Nooit te oud om iets te slopen:-)
Nooit te oud om iets te maken :-)
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

MTBambtenaar schreef: wo 16 september 2020, 16:14 Ik zie hier veel online shops voor kleding voorbij komen.
Het lycra spul verkoopt bijna elke LBS wel, waar kan ik een winkel vinden voor de baggy kleding van Scott, Fox enzo.
https://www.rosebikes.nl/
Hebben ook een prima eigen kledinglijn en genoeg andere merken zoals endura, loose riders, oneal, etc..
Knakworstkweker

Ik rij altijd in lycra, puur om de reden dat het gezien de afstanden en inspanning de beste keuze is.

Afstanden zijn vaak lang (2 tot 8 uur) en dan is een goede zeem meer dan welkom.
Ook voor het zweten is een laag lycra prettiger dan een baggy omdat het toch wat meer ademt.

Als het kouder wordt of veel regen is dan heb ik een baggy van de decathlon over mijn lycra aan.
Isoleert als een malle (laagjes) en je billen en bovenbenen blijven droog en warm, wat weer krampen tegengaat.
Ook de spray van het achterwiel is zo niet erg want je blijft droog.
Enige nadeel is dat met een lange rit de broekspijpen hinderlijk kunnen worden door het schuren langs de benen.

Bovenkleding is altijd een zweetshirt (craft) ofwel sleeveless (25+ graden) short sleeve (15 - 25 graden) long sleeve 0 - 15 graden
Daarover een lycra jersey (want handige zakken op de rug ook) idem wat betreft zweten.

Voor zowel armen als benen heb ik arm/ been stukken voor winter en voorjaar/ najaar, die in combinatie met bovenstaande in diverse combinaties worden gedragen.

Aanrader is een windstopper die ook waterdicht is, lekker voor in het najaar en voorjaar maar ook in de winter als het net boven nul is isoleert zoiets net genoeg en net niet te weinig.

Ook nog een lange 'winter' trainings/ fiets jersey en een echte winterbroek.

Main point is, als het 'lekker' strak zit isoleert het beter, met name als je met laagjes werkt.

Baggy zit lekker maar dat is in mijn ogen echt meer om alle bewegingsvrijheid en bescherming te hebben die een downhill rit verlangd.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Onder je baggy heb je ook gewoon een liner met zeem aan. 6 uur op de berg rijden geen probleem. Ook niet in het Spaanse voorjaarszonnetje. Trek je je zomer baggy aan. Plus in ieder geval Endura baggy's hebben ritsen in de pijp die open kunnen. Gratis ARKO :winkie: Verder zie eerdere reactie een pagina terug. :D
◼︎ Go round the outside.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

https://www.foxracing.com/mtb/mens/jerseys/
https://www.foxracing.com/mens/clothing/shorts/

:bier:

Zie in Tilburg bijna alleen maar strakke kleding, zelf ben ik meer van bovenstaande.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik ben altijd erg te spreken over de short en jerseys van Fox. De pasvorm en kwaliteit van de afwerking verschilt wel erg afhankelijk van welke reeks je kiest. Ik heb een Attack lite short en die is echt geweldig, en de bijbehorende liner ook. Met lasergesneden gaatjes voor extra airflow. Een Ranger short werkt bij mij dan weer echt niet. Te los en teveel stof rond het kruis en een vreemde sluiting met een haakje + lus. Mijn favoriete Fox jersey is van een polartec stofje gemaakt dat zo prettig zit dat ik weleens moest checken of ik m’n shirt al aan had gedaan. En ik kocht laatst een lange fietsbroek van Fox bij - off all places - Zalando. In de uitverkoop de laatste in mijn maat. Ik heb hem nog niet nodig gehad maar handig om te hebben tegen de tijd dat streepje huid tussen waterdichte sok (van Sealskins) en kniestuk met bescherming (Race Face) het ook koud krijgt.

Handschoenen van Fox hebben de afgelopen 25 jaar mijn voorkeur gehad maar de laatste paar paren gingen wel erg snel kapot. Ik heb nu een paar van Giro (Cinelli uitvoering) en die lijken robuuster. Wel een tikje warmer. Als opvolgers overweeg ik Hestra Enduro’s. Die schijnen tamelijk onverwoestbaar te zijn.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Na meer dan 10 jaar in Lycra op de mountainbike gezeten te hebben ben ik nu over gestapt op baggy. Puur omdat ik het er niet meer uit vond zien in zo'n strak pakje, zeker wanneer je een vol terras op loopt! In mijn geval heeft het dus niks met gebruik te maken, ik fiets nl vooral in Nederland op de bekende routes.
Nu een goede liner met zeem gekocht en met een niet te wijde baggy icm een enduro shirt. Deze is zelfs aardig slimfit en ben er helemaal blij mee :D

Oftewel... het oog wil ook wat :-q

Trouwens nog wel een vraag... Welke beenstukken gebruiken jullie in het najaar/winter?
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Knakworstkweker

Mrfrank schreef: wo 23 september 2020, 09:20 Na meer dan 10 jaar in Lycra op de mountainbike gezeten te hebben ben ik nu over gestapt op baggy. Puur omdat ik het er niet meer uit vond zien in zo'n strak pakje, zeker wanneer je een vol terras op loopt!

Trouwens nog wel een vraag... Welke beenstukken gebruiken jullie in het najaar/winter?
Je begint een pens te krijgen?

Minder op.dat terras gaan zitten :winkie:

Beenstukken/ armstukken wisselt.

Heb een herfstsetje van beide van rockbros (aliexpress)

Winter heb ik onlangs ergens in de uitverkoop van agu arm en beenstukken gekocht (waren maar 5 euro per setje)
Nog niet getest.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Knakworstkweker schreef: wo 23 september 2020, 17:24

Beenstukken/ armstukken wisselt.

Heb een herfstsetje van beide van rockbros (aliexpress)

Winter heb ik onlangs ergens in de uitverkoop van agu arm en beenstukken gekocht (waren maar 5 euro per setje)
Nog niet getest.
Bij Ome Ali en in de uitverkoop. Doe je het zuinig aan nu?
Knakworstkweker schreef: di 1 september 2020, 20:54 ....en buiten dat om koop ik elke 3/ maanden wel iets aan nieuwe kleding, kost je ook al snel 100 euro als je iets fatsoenlijks koopt.
:winkie:
Knakworstkweker

Dice Oldskool schreef: wo 23 september 2020, 17:55
Knakworstkweker schreef: wo 23 september 2020, 17:24

Beenstukken/ armstukken wisselt.

Heb een herfstsetje van beide van rockbros (aliexpress)

Winter heb ik onlangs ergens in de uitverkoop van agu arm en beenstukken gekocht (waren maar 5 euro per setje)
Nog niet getest.
Bij Ome Ali en in de uitverkoop. Doe je het zuinig aan nu?
Knakworstkweker schreef: di 1 september 2020, 20:54 ....en buiten dat om koop ik elke 3/ maanden wel iets aan nieuwe kleding, kost je ook al snel 100 euro als je iets fatsoenlijks koopt.
:winkie:
Haha

Laat me dit nuanceren dan.

Met kleding doelde ik meet op broeken en shirts/ jerseys, ondershirts, handschoenen en sokken.

Armstukken en beenstukken heb ik maar kort aan meestal of ik gebruik het niet veel/ vaak, dan koop ik die ook goedkoper zodat ik meer geld overhoudt voor een duurdere broek.

Het is maar net wasr je prioriteiten liggen denk ik.

Vorige maand was het weer kassa, 1 compleet setje, 1 bibshort en 2 paar sokken, huidige waren simpelweg versleten.

Als je ziet hoeveel km's ik maak is dat ook niet zo vreemd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon je bib onder je baggy.
's Zomers met korte pijpen, 's winters met lange.
Tussendoor kan je je gewone lycra beenstukken gebruiken, met alle voor- en nadelen van dien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie