Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, vooral op die NL rondjes waar je alleen snelheid krijgt door je eigen spierkracht trek ik het niet (lang) meer om hard genoeg te fietsen om het leuk te houden. Met de Merida lukt dat weer wel :)

Maar de Alpen (bergen) zijn inderdaad het ideale speelterrein voor een e-mtb. Eigenlijk voor (bijna) elke mtb natuurlijk :D
Ik hoop echt dat de geplande vakantie gewoon door kan gaan en dat we niet teveel beperkende maatregelen treffen, het zou bijvoorbeeld ook leuk zijn onderweg eens een terrasje te kunnen pakken.

Tijdens de trektochtweek is het uiteraard elke dag in een andere hut/klein hotel overnachten, benieuwd hoe e.e.a. daar geregeld is. Soms lig je op kleine slaapzaaltjes met een stel stapelbedden. Eten gaat vrijwel altijd aan lange tafels waar je met de hele groep aan zit. Een eigen douche heb je ook vaak genoeg niet.
De 1,5 meter zal in die week niet altijd goed aan te houden zijn denk ik... we gaan het zien!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vooral mondkapjes niet vergeten :winkie: Dat went snel omdat iedereen het daar droeg binnen en als het druk werd buiten. Ik had er altijd een bij me, ook op de fiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, we zijn weer thuis (al een week :D ).
Het was weer super, hele mooie plekken gezien en gereden, leuke groep, afwisselende overnachtingsplaatsen...

We vertrokken vanuit Briancon, retesteil door de stad omhoog en meteen de grens naar Italië over. De rest van de week zijn we meerdere keren van land gewisseld, Frankrijk heeft wat mij betreft het voordeel dat ik die taal tenminste nog een klein beetje spreek en in Italië is gemiddeld genomen de koffie en het eten beter... De trails zijn overal mooi :D

De groep was vrij groot (1v/11m) maar de sfeer was heel goed en dan maakt de groepsgrootte eigenlijk niet zoveel uit. Sowieso rijdt iedereen met een GPS met de route op het stuur en dus zelden (nooit) in één grote groep. De enige uitzondering was toen een deelnemer die wat vooruit was achterna gezeten werd door twee Pyreneese berghonden die een schaapskudde bewaakten. Gelukkig bleef de schade beperkt tot wat krassen (wel op de persoon :wink: ) maar de rest heeft na dat nieuws op elkaar gewacht en we zijn in een dubbelrij-colonne met de fietsen aan de buitenkant voorzichtig door het afgebakende terrein gelopen... Twee keer kwamen de honden luid blaffend op ons af gerend maar als je rustig blijft en duidelijk maakt dat je geen bedreiging voor de kudde bent... het ging uiteindelijk zonder verdere problemen.

De Merida deed het natuurlijk weer prima, al heb ik toch twee keer de tool uit de rugzak moeten halen. De eerste keer vanwege een wat rammelende accu, waarschijnlijk door een in de loop van twee jaar iets verschoven bevestiging. En de tweede keer vanwege een gebroken ketting. Beide zaken opgelost en weer door :)

De meeste dagen reden we globaal tussen 40 en 60km met 1.400-1.800hm. Als het korter was was het niet persé makkelijker... :D

Ik blijf erbij, zo'n e-mtb geeft je mogelijkheden (terug) die anders buiten bereik zouden blijven. Waarschijnlijk heb ik het het makkelijkst gehad van de hele groep, ondanks dat ik (nipt :D ) de oudste was. Behalve op die ene dag dat we over wel zes of zeven onfietsbare rotspartijen moesten klauteren, dat was echt killing. Bijna was er een gedumpt Merida-wrak op te rapen geweest onderaan een Italiaanse helling... :evil: :D

Voor de rest nog steeds een topfiets :-q
(Zal zo wat plaatjes van de week dumpen in de volgende post).

Oja, de mondkapjes... aanstelleritus voor de buhne wat mij betreft maar uiteraard de regeltjes gerespecteerd. Dus in winkels, restaurants etc. zo'n ding op. Dan zie je bijvoorbeeld dat je bij het ontbijt niets zelf mag pakken maar aan moet wijzen wat je wilt hebben. Dat zet een aardige dame (meestal) op een dienblad dat je meekrijgt. Je zet je ontbijt op je tafeltje en brengt het dienblad terug. Wat vervolgens gewoon weer voor de volgende ontbijter gebruikt wordt.
Ik vind het prima hoor, maar wat voor waarde hebben die kapjes dan...?
Al met al vond ik het erg vreemd (en ook wel irritant) om mensen niet echt te kunnen zien, maar het plezier in onze vakantie is er niet minder door geweest. Blij dat we gegaan zijn!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zomaar een selectie, op willekeurige volgorde:

Achterin de Landrover voor de korte rit naar het vertrek in Briancon:
Afbeelding

Klimmen zul je, en niet te weinig! :D
Tot en met het plaatje bij het bordje van de col is het allemaal dezelfde klim...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De paden rond het Lac de Mont Cenis vond ik echt supergaaf, die uitzichten... wow.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de overnachtingen was in een voormalig klooster:
Afbeelding

Een mtb-trektocht is meer dan alleen trails rijden, zo kwamen we door dit schitterende dorpje:
Afbeelding

Op de valreep nog echt ambachtelijk Italiaans ijs :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat een genot :-q
Sneeuwmonster
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Die foto's 😍 , de gedachte om er met een "niet e-bike" te moeten klimmen..😬
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooie tocht weer zo te zien :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Prachtige vergezichten, mooie foto's van jullie vakantie. Erg fraai om te zien en te lezen. :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mooie plaatjes Kermit. :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wauw gaaf !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heerlijk, lekkermakende plaatjes, hoor!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thanks!
Het was ook top. Na zes aaneengesloten ritten was ik -ondanks de "e"- wel toe aan een break, maar inmiddels zou ik wel weer terug willen... :tong

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heel mooi! Ik krijg berg heimwee...
Ga je altijd met een vaste groep?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Supergaaf!!

Nergens nerveus dat je accu (s?) leeg gingen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Jamis, niet dezelfde groep, maar wel bij dezelfde mensen: www.gite-labergerie.com
Wel bijna alle jaren samen met forummer Sjef, een vriend van me.

Verwacht geen enduro-tochten, het is "gewoon mountainbiken" oude stijl. Dus over de paden die er liggen omhoog en omlaag. Soms technisch, soms easy maar altijd door schitterende landschappen. Niet prestatiegericht ook, eigen tempo en genieten van biken in de natuur staan voorop. Door de hoogtemeters echter wel pittige inspanningen. En een trektocht betekent geen rustdagen, weinig gelegenheid tot kleding wassen e.d. Elke dag een andere overnachting is wel leuk, we hebben van slaapzaaltjes met stapelbedden tot tweepersoons kamers met eigen douche/wc gehad. Van berghut (rifugio) tot een oud klooster en een hotel. Ook de sfeer van het landschap verandert onderweg, van een snijdende wind op de pashoogte tot plakkerig zweetweer in een Italiaans dal...

Ik merk steeds meer dat ik dit toch de leukste manier van mountainbiken vind, al kan ik van alles op de fiets genieten, van een lokaal racerondje tot een dagje flowtrails in een bikepark.
Maar zo'n tocht heeft alles in zich: rijtechnische (en conditionele) uitdaging, waanzinnige landschappen, verrassingen, gezelligheid. En je hoeft amper iets zelf te regelen! :-q
Oké, einde reclamespot... :oops: :D

@Paulus, daarom altijd een tweede accu in de rugzak mee :-D
Dat vind ik wel zwaar, krijg ook last van nek en schouders en volgens mij zelfs meer zadelpijn daardoor. Maar het is het waard imo. De anderen zien ook af :wink:
Er komen nu bikes (accu's) op de markt met meer capaciteit en dan zou je zonder tweede accu dit soort ritten aan moeten kunnen, mits je zuinig rijdt (veel in eco). Ik heb al een Stevens gezien met 750Wh accu en ik denk dat dat net genoeg is (mijn fiets heeft een 500Wh accu). Budget ontbreekt echter... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie