Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Sloth schreef: za 25 juli 2020, 20:28 KM is een gave fiets! Stond hier ook op ‘t lijstje, maar ben toch voor iets anders gegaan.

Vergeten hier te posten, maar de fietsenwinkel heeft vorige week mijn Esker Hayduke afgemaakt:

Vorige week zaterdag opgehaald en deze week zo’n beetje om de dag een rondje door ‘t bos en over de heide gefietst.
Wat een fijne fiets, stuurt wel wat anders dan mijn oude Merida Big Trail dus het is nog wel wennen. Heb heel lang zitten twijfelen of ik voor SRAM of Shimano zou gaan, uiteindelijk voor Shimano XT (12-speed) gekozen, wat een verschil met de 11 speed XLS die op mijn Merida zat.

Nu alleen nog een dropperpost uitzoeken :)

Afbeelding
Is dit een 29+ bike? Ik vind hem wel gaaf!!
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Één maatje kleiner, 27.5+.
Groot zat voor de single tracks op de Veluwe :)
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ha, even een vraag aan de kenners.

Ik ben aan het kijken/zoeken naar een plus bike (maat S dus erg lastig om te testen) en ben altijd erg gecharmeerd van kona. Nu is de 27+ van kona dit jaar weer zo'n snoepig kleurtje... daar val ik helaas niet voor.
Maar, ik zag dat de kona honzo een prachtige groene kleur had.. i.t.t. de kona big honzo dus... Ik kan niet ontdekken of er stiekum niet toch + banden in de gewone honzo kunnen... iemand enig idee hoe ik daar achter kan komen? Op de site van kona kom ik niet veel verder...
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Stuur een mailtje naar Kona, die kunnen je vast beantwoorden wat er mogelijk is.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb wat moeite om op internet 27,5plus bikes te vinden. Diverse forums bezocht maar als ik dan google op de naam/merk, wil dat niet direct zeggen dat het een 27,5plus is.

Zo zag ik bijv. de laufey voorbij komen.. is dit dan een 27,5+ bike?
Als ik naar de specs kijk, moet ik er dan bijv. op letten dat het boost naven zijn?
Iemand nog tips, of merken/namen voor me?

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... laufey-h10
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zonder boost voorvork en boost frame passen de plus banden niet.
Daardoor heb je ook weer boost naven nodig, oorzaak en gevolg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 19 september 2020, 23:02 Zonder boost voorvork en boost frame passen de plus banden niet.
Daardoor heb je ook weer boost naven nodig, oorzaak en gevolg.
Oeps.......mijn oude Surly Krampus ( the original) reed al met 29x3.0 zonder dat iemand ooit van "boost" had gehoord.
Boost is met 1x drivetrain nergens voor nodig, maar is ontwikkeld om met dubbel voorblad icm 3.0 achterbanden te kunnen rijden.......marketing deed de rest en nu kom je vrijwel geen non-boost (plus) bike frame meer tegen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

sjuutje1969 schreef: vr 18 september 2020, 10:18 Ha, even een vraag aan de kenners.

Ik ben aan het kijken/zoeken naar een plus bike (maat S dus erg lastig om te testen) en ben altijd erg gecharmeerd van kona. Nu is de 27+ van kona dit jaar weer zo'n snoepig kleurtje... daar val ik helaas niet voor.
Maar, ik zag dat de kona honzo een prachtige groene kleur had.. i.t.t. de kona big honzo dus... Ik kan niet ontdekken of er stiekum niet toch + banden in de gewone honzo kunnen... iemand enig idee hoe ik daar achter kan komen? Op de site van kona kom ik niet veel verder...
Je hebt het nu over de 2020 of de 2021 Honzo? Wat voor beiden op gaat is dat het alu frame niet hetzelfde is, volgens de geometrie specificaties is de achtervork van de Big Honzo een cm langer en dat kan wel eens het verschil maken. Ik heb een 2020 Honzo (met de korte achtervork dus) en die is vrij krap qua bandenmaat, ik heb er 29x2.35 in op 30mm velgen en breder wordt te krap. Ik betwijfel dus of 27,5+ met 'echte' plus banden in het 29er frame gaat passen, even informeren bij Kona is misschien geen slecht idee.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Farikanten geven minder aandacht aan 27,5 plus. Die Laufey in de link is een 27,5 plus bike en kan ook met 29x2,35.

Double Duty 27+/29er: Double duty packs two bikes into one platform. Choose between 27+ and 29 wheel sizes in the frame. 27+ Tires are wider than traditional tires and are much higher volume, meaning they can be run at lower pressures. This allows plus tires to go where regular tires can't easily handling light miud and snow or sand, greatly expanding the terrain you cover.

Voor de 2018? modellen stond het nog trots in de folder. Back to back testen gepubliceerd in de UK schreven dat 27,5 plus sneller is dan 27,5x2,3 en 29x 2,3 op voor de UK normale trails (pittiger dan NL). Maar sinds die eerste euforie schreven vooral de pro's en echt snelle Enduro piloten dat "plus" voor hen niet werkt. En nu is 29" hot in DH en Enduro, en 27,5plus is niet langer sexy. De opvolgers van de dual wiel size Tallboy en Hightower zijn bijvooreeld gewoon 29ers geworden. En ook als het wel kan staat het er niet meer zo prominent bij.

Maar wat is relevant voor jou? Ik doe ook aan wielswapping 27,5 plus met 29"x2.4 in mijn Vendetta en Intense plus bikes, Hardtail en Fully, en ik heb intussen 100en km op beide bikes met beide wielmaten gereden. MIjn ervaring is zowel 29x2,4 als ook "plus" op Hollandse trails en mijn tempo echt prima werkt.
Plus heeft logischerwijs iets meer rolweerstand op asfalt en hardpack maar who cares? Ik heb een bos PRen met 27,5"x3.0 en 29"bij 3,0 inclusief een heuse KOM. Plus is in echt MTB terrein minstens even snel, en soms sneller. En de sensatie van grip, meer grip en nog meer grip is echt en super. En voor wie echt last heeft van de rolweerstand is de gravelbike volgens mij een nog betere optie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oeps.......mijn oude Surly Krampus ( the original) reed al met 29x3.0 zonder dat iemand ooit van "boost" had gehoord.
Ja, maar voor had je een slanke stalen vork, geen vering. En aan de achterkant, 135 is breed zat, mits ze ruimte kunnen maken voor de dikke band én je crankstel. (en dat lukt, want ook in een boost frame kan je een gewone crank gebruiken, mits je de voorbladen maar als double hebt, of een 1x en niet al te groot voorblad.)
Dus je hebt gelijk, maar met wat kanttekeningen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Klopt inderdaad wat betreft verende voorvork; daar kom je met 100mm en stevige veerpoten wat krap uit, maar toch zijn er heel wat 29x3.0 Knards in een oude Fox non-boost vork gestopt.

Wat betreft plusbikes; Trek houdt zijn Roscoe gewoon in het 2021 programma, lijkt me een verrassend leuk fietsje, ook al hoor je er niet veel over (?)
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... oe/c/B342/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een On One Scandal, of een Nordest Bardino kan je ook 29 of 27plus opbouwen.
Idee: De pond staat laag (€1,09) dus een Scandal kopen en een extra 27plus wielset?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Gevoelsmatig is het zo dat als er 29x2.35 in past dat een plusband ook wel zal gaan. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort plusband je wilt gaan rijden. Gooi je een minion erop zal je duidelijk minder ruimte hebben als een Roro.

Helaas is het verhaal wel zoals Heckler beschrijft, het concept krijgt gewoonweg te weinig draagkracht terwijl het ontzettend goed werkt, ook hier in Nederland.
Just do Ti, or did i die?
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Bedankt voor alle reacties so far.

Het klopt dat er minder aandacht aan gegeven wordt, maar het lijkt mij prettig fietsen.
Mijn doel is vooral lekker rijden, bikepacken, vooral offroad en mtb routes. Om bijv. "de club" bij te houden, zou ik de 29-ers erin hangen.
Ik reed een fully maar die fiets paste mij niet helemaal. Nu zou ik een kleiner frame fully kunnen kopen maar ik hoop dat ik met plusbanden ook extra comfort kan creeeren.
Het grote voordeel in mijn ogen is dat je 2 wielsets kunt gebruiken en daarmee de gebruikersmogelijkheden vergroot. Ik wil er dan ook zeker 2 wielsets bij hebben.

Ik denk dat de plusbanden tot max. 3.0 mooi genoeg zijn, maar goed ervaring heb ik daar niet in. Bij de fully heb ik destijds bredere/wijdere velgen erop gezet waardoor de band ook breder werd en dat vond ik fijn rijden. Veel grip en dus voor mij veel zekerheid in de bochten en over wortels rijden.

Ik ben me nu aan het verlekkeren op die laufey van orbea, lijkt mij een fantastische fiets en dan het duurdere model, die heeft een mooie afmontering. Koop ik er tzt een 2de wielset bij (want dat wordt dan weer even sparen). Ik denk dat ik mij eerst ook best even kan redden met een 29"en 2.6 banden erop :wink:
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Helaas is de levertijd verschoven naar juli volgend jaar voor de laufey :-?

Dus maar weer verder zoeken; misschien nog een frame proberen te bemachtigen van een surly km, alhoewel dat ook al lastig is in maat XS en een goede kleur (geel/oranje).

afijn, zoektocht gaat verder
Plaats reactie