Mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Marlijn113
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 september 2020, 10:15

Mtb
Laatst gewijzigd door Marlijn113 op vr 3 februari 2023, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Staat je zadel dan niet gewoon te laag?
Waar woke is, is vuur
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Op een Cube zit je gewoon korter op het stuur vergeleken met veel andere merken omdat het frame "klein" uitvalt. Als je de kracht uit je benen niet kwijt kunt zou je idd eens naar de zadelhoogte kunnen kijken. Crank in verlengde vd zitbuis zetten, hak op het laagste pedaal , been moet dan volledig gestrekt zijn...
1 cm hoger of lager maakt vaak al een groot verschil.
Laatst gewijzigd door gijsje op ma 21 september 2020, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Marlijn113 schreef: ma 21 september 2020, 10:36 Hey allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een mountainbike gekocht, (Cube access ws sl) maar hij fietst toch niet helemaal zoals verwacht, misschien weten jullie waardoor dit komt :)
Ik heb het gevoel dat hij wat te klein is, maar volgens de Cube site is het wel de goede maat. 16 inch en ik ben 165cm.
Ik heb het idee dat ik erg dicht op het stuur zit, ik heb al een langere stuurpen, want eerst zaten mijn knieën zowat tegen het stuur aan. Dit heeft wel iets geholpen, maar nog steeds zit ik niet lekker, ik heb het idee dat ik de kracht uit mijn benen niet kwijt kan.

Ligt dit aan mij? Of aan de fiets? Is hij echt te klein, of ligt het daar niet aan.

Afbeelding

Afbeelding

[/img]
Ik heb absoluut geen verstand van maten maar... als ik naar je foto kijk lijkt je fiets erg klein. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat dit niet echt lekker zit.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Afbeelding

Ik zou ook zeggen dat je zadel te laag staat.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

16" zou moeten werken. Op de foto lijk je best goed te zitten, hoewel ik ook zou zeggen dat je een klein stukje omhoog mag met je zadel.

Als je van een racefiets komt, dan zit je inderdaad van voren veel hoger en zal je andere spieren gebruiken. Dit is vooral een kwestie van wennen.

Iets spelen met de positie van het zadel kan ook nog helpen. Iets naar achteren verschuiven. Maar dat is weer minder gunstig met klimmen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Baron Tankhe schreef: ma 21 september 2020, 11:31 Ik heb absoluut geen verstand van maten maar... als ik naar je foto kijk lijkt je fiets erg klein. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat dit niet echt lekker zit.
Duidelijk dat je geen verstand hebt van maten :winkie: :kiss: :bier:


Ik weet niet waar je het op baseert, maar te klein lijkt het me zeker niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hak op het pedaal met volledig gestrekt been is een heel aardig uitgangspunt voor de zadelhoogte, van daaruit nog een paar mm tweaken en dan eerst dat maar eens proberen.
Marlijn113
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 september 2020, 10:15

Thanks, heb het zadel hoger gezet. Van de week maar is uitproberen of het verschil maakt!
Het dicht op het stuur zitten zou dan een kwestie van wennen zijn neem ik aan? Op mijn vorige mountainbike zat ik namelijk een stuk minder recht op en dat voelde persoonlijk wat stabieler tijdens het mountainbiken, met bochtenwerk bijv.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Cube bouwt relatief korte fietsen, het kan zijn dat een (ws) damesmodel nog wat korter is en dat kan ook te kort zijn. Uiteindelijk voel je dat zelf het beste.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Omdat de foto een beetje schuin is genomen, kan ik het niet helemaal goed zien, maar het lijkt dat het zadel verder naar achteren moet. Je zit er inderdaad wel erg "gedrongen" op. Zadelhoogte checken, eens, maar daar is al genoeg over gezegd.
Laatst gewijzigd door Hilhoven op ma 21 september 2020, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Marlijn113
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 september 2020, 10:15

Hilhoven schreef: ma 21 september 2020, 12:30 Omdat de foto een beetje schuin is genomen, kan ik het niet helemaal goed zien, maar het lijkt dat het zadel verder naar achteren moet. Je zit er inderdaad wel erg "gedrongen" op. Zadelhoogte checken, eens, maar daar is al genoeg over gezegd.
Zadel stond al naar achter, kan niet nog verder helaas.
Marlijn113
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 september 2020, 10:15

Brul78 schreef: ma 21 september 2020, 11:32 Afbeelding

Ik zou ook zeggen dat je zadel te laag staat.
Mooi getekend ;)
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Heb je een rechte zadelpen? Als dat zo is, dan is er nog wel wat aan te doen met een pen met setback
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Marlijn113 schreef: ma 21 september 2020, 11:46 ...
Het dicht op het stuur zitten zou dan een kwestie van wennen zijn neem ik aan? Op mijn vorige mountainbike zat ik namelijk een stuk minder recht op en dat voelde persoonlijk wat stabieler tijdens het mountainbiken, met bochtenwerk bijv.
Welk bouwjaar kwam je oude mtb? Als het echt een oudje is, kun je de andere geometrie en houding niet vergelijken met een moderne fiets.
Door minder gestrekt te zitten, zou je in principe juist meer controle moeten hebben.
Het duurde bij mij enkele maanden voordat ik echt goed gewend was aan mijn nieuwe mtb, maar ging ik wel van een mtb uit 2001 naar 2019.
Plaats reactie