"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

"Vroeger" was er genoeg discussie onder mensen die in de winter toertochten fietsen over de fietsers waarbij iedere seconde telt en de wat "socialer" ingesteld groep. (Die overigens niet per definitie langzamer is). Veel discussie over asociaal gedrag bij inhaal acties.
Dit is onveranderd gebleven gedurende het afgelopen jaar. Echter er is een groep bijgekomen en dat zijn de beginners. Waar er normaal ook altijd wel beginners waren, vielen die paar per week niet op. Nu zijn het er zoveel, dat we hier met een nieuwe groep te maken hebben, die maar matig matcht met de socialere rijders en totaal niet matcht met de seconden jagers. Het lijkt nu zelfs wel de grootste groep te zijn.
Dit weekend een rondje Loonse en Drunense duinen gedaan en 90% van wat daar reed was sportschoen, sportbroek materiaal en ik moet ook echt zeggen dat mijn begrip voor beginners op een gegeven moment toch ook wel op was. (Paden blokkeren, tegen route in, nog snel opstappen als ze je zien aankomen, rare capriolen uithalen terwijl ze ingehaald worden) Ik pak dat soort routes voortaan wel op een moment dat het regent of buiten het weekend. Hier in het bos kan je nog vrij rijden en lijkt het probleem niet te bestaan, maar UHR, Nijmegen, LDD vermijdt ik over het algemeen maar met mooi weer.
(Had ik de 10-tallen bidonnen en flesjes langs de kant al genoemd?)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mountainbiken en bidons, laten we het daar eens over hebben want waarom zou je dat willen. Als we nu het dragen van een drinkrugzak eens gaan verplichten voordat je de mountainbike op mag (medische ontheffingen tellen wel), dan ben je meteen van het verloren drinkflesjes/bidons probleem af :D

Maar serieus, op zondagochtenden het bos in met de fiets, ik kan me niet herinneren hoe lang het geleden is dat ik dat gedaan heb. Minstens tien jaar in elk geval. Ik ga op zaterdag, zondagmiddag en/of woensdagen (mijn vrije dag) fietsen. Als ik toch op zondagochtend wil pak ik de racer. De overlast van anderen, beginner of niet, valt op die tijdstippen doorgaans reuze mee.

Ja, er staat weleens iemand op het pad. Maar als je geen snelle tijden nastreeft maakt dat niet zoveel uit, soms is het zelfs een leuk contactmoment. Je spreekt iemand aan (wel vriendelijk :wink: ) en er ontstaat een gesprekje. Toch ook leuk?
Omdenken heet dat, op zich is dat niet mijn sterkste kant maar desondanks de moeite waard om eens te proberen.

Deze week weer geprobeerd me van mijn goede kant als biker te laten zien...
Op Amerongen twee niet heel vrolijk kijkende wandelaarsters, zittend op een boomstronk met een drankje en een versnapering. Ik was toevallig net een beetje kapot aan het gaan dus ik zei in het voorbij rijden "dat lijkt me een slimmer idee dan dit!" Toch twee glimlachen losgekregen :-D
Rondje twee Amerongen: paar fietsers met pech langs het pad. Bleek een kettingbreuk te zijn met kromme schakels. Beginners, dus geen spullen mee. Ik heb de ketting met een pons gefixt. Ja, ik had ook door kunnen rijden en het ze zelf laten uitzoeken. Maar nu een paar mensen blij gemaakt die hun rondje konden afmaken in plaats van balend naar de auto terug te moeten lopen...
Rondje Nijmegen met een vriend: gestopt om te kijken of we een paar fietsers met pech konden helpen, duidelijk beginners aan fietsen en kleding te zien. Helaas niet kunnen fixen met de tools die we bij ons hadden, maar wel een bedankje voor de moeite. Er reden best veel fietsers voorbij in de tijd dat we daar stonden maar meer dan een "hoi" zat er bij de overgrote meerderheid niet in.

Ik denk altijd maar heel simpel, hoe zou ik het zelf vinden als het andersom was...?
Allemaal fietsers voorbij zien rijden die hun rondje/tijd belangrijker vinden dan wat anders? Of iemand tegenkomen die even vijf minuutjes tijd maakt en me weer op weg helpt, ondanks dat ik zelf zo dom was mijn whatever te vergeten?
Chagrijnig aan de kant gereden worden omdat ik toevallig op een pad loop waar ook bikers komen? Of iemand een grapje horen maken dat een glimlachje lospeutert?
Als mensen zichzelf die eenvoudige vraag eens wat vaker zouden stellen zou het alweer een klein beetje leuker worden, niet alleen in het bos ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 14:07
yo-eddy schreef: ma 21 september 2020, 13:59

Er is helemaal niets mis mee, zolang de openbare route niet wordt gezien als wedstrijdbaan ..... trail etiquette en respect voor je medemens en de natuur geldt voor alle soorten rijders. Een groep baggy "enduro"rijders die met zn allen midden voor een jump straan te wachten/kijken is net zo aso als iemand in lycra die alleen oog heeft voor zijn rondetijden.
Dat was iets met "verkeerde mindset" Zo hard mogelijk gaan is voor sommigen het doel, prima toch, voor elk wat wils. En wat is er mis met wedstrijdbaan en rondetijden zolang dit niet ten koste gaat van de route en de andere recreanten?
Best wel apart ook dat je lycra aan moet om hard te gaan. Ik draag geen lycra op de mtb maar vind het wel heel leuk om mezelf uit de dagen en op uitdagende technische segmenten zo hard mogelijk te rijden. Zo snel als ik kan en kijken wat ik in m’n techniek of lijnkeuze kan veranderen om m’n tijd te verbeteren. Als bijkomstigheid ben ik bergaf vaak nog sneller ook dan de snelle lycraboys. Maar ik snij niet af en sla geen features over om sneller te zijn. Leuk is toch altijd nog belangrijker dan sneller.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

kermit schreef: ma 21 september 2020, 15:48
Maar serieus, op zondagochtenden het bos in met de fiets, ik kan me niet herinneren hoe lang het geleden is dat ik dat gedaan heb. Minstens tien jaar in elk geval. Ik ga op zaterdag, zondagmiddag en/of woensdagen (mijn vrije dag) fietsen. Als ik toch op zondagochtend wil pak ik de racer. De overlast van anderen, beginner of niet, valt op die tijdstippen doorgaans reuze mee.

Ja, er staat weleens iemand op het pad. Maar als je geen snelle tijden nastreeft maakt dat niet zoveel uit, soms is het zelfs een leuk contactmoment. Je spreekt iemand aan (wel vriendelijk :wink: ) en er ontstaat een gesprekje. Toch ook leuk?
Omdenken heet dat, op zich is dat niet mijn sterkste kant maar desondanks de moeite waard om eens te proberen.
Deze bewuste rit was op een zaterdag. En ik ben het met je eens vwb het omdenken, maar dat heeft natuurlijk ook een grens . Ik was echt verbaast over het gedrag van deze groep. Ik laat me er niet door leiden en zeker mijn plezier niet beïnvloeden, maar kan me wel voorstellen dat er nog veel discussie gaan komen met dit onderwerp. Het is een geluk bij een ongeluk dat de meeste winter toertochten gecanceld zijn. Dat had helemaal voor chaos gezorgd tussen de verschillende groepen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ons seizoen is bijna afgelopen en dan stappen we over op de weg en gravelpaden. Enkel nog een pumptrack of 3 in de stad als wens :bier:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dan ontzeg je jezelf toch zeker 3 maanden waarop de trails er, na alle droogte ellende van de afgelopen zomer, optimaal bijliggen. Zonde..!
(Tenminste, ik denk/hoop dat zeker t/m december de condities op de populaire tracks optimaal zijn)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: ma 21 september 2020, 15:51
Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 14:07

Dat was iets met "verkeerde mindset" Zo hard mogelijk gaan is voor sommigen het doel, prima toch, voor elk wat wils. En wat is er mis met wedstrijdbaan en rondetijden zolang dit niet ten koste gaat van de route en de andere recreanten?
Best wel apart ook dat je lycra aan moet om hard te gaan. Ik draag geen lycra op de mtb maar vind het wel heel leuk om mezelf uit de dagen en op uitdagende technische segmenten zo hard mogelijk te rijden. Zo snel als ik kan en kijken wat ik in m’n techniek of lijnkeuze kan veranderen om m’n tijd te verbeteren. Als bijkomstigheid ben ik bergaf vaak nog sneller ook dan de snelle lycraboys. Maar ik snij niet af en sla geen features over om sneller te zijn. Leuk is toch altijd nog belangrijker dan sneller.
De "tegenstelling" lycra-baggy is natuurlijk zwaar gechargeerd, we beschrijven hier groepen en dan generaliseer je al snel. Noem ik ze "boswielrenner" is het ook niet goed ;) ....Ik heb ook wel periodes in lycra gereden :o

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Nééé dat beeld gaat nooit meer van mijn netvlies :o :o :o
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: ma 21 september 2020, 17:21 Nééé dat beeld gaat nooit meer van mijn netvlies :o :o :o
Sorry :winkie: :winkie: :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

yo-eddy schreef: ma 21 september 2020, 17:17 ....Ik heb ook wel periodes in lycra gereden :o

Puur en alleen omdat er nog geen dropper op je fiets zat toch? :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dice Oldskool schreef: ma 21 september 2020, 18:57
yo-eddy schreef: ma 21 september 2020, 17:17 ....Ik heb ook wel periodes in lycra gereden :o

Puur en alleen omdat er nog geen dropper op je fiets zat toch? :winkie:
Ik vond een zadel in die tijden ook al schromelijk overgewaardeerd :oops:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

yo-eddy schreef: ma 21 september 2020, 12:35 Bij breedte sport hoort blijkbaar dus ook alle alle ellende van "tokkie"gedrag, daar stoor ik mij eerlijk gezegd kapot aan. Aso geroep, zooi in het bos, kapot geragde trails, kudde gedrag ...... van mij hoeft t niet :roll:
ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik een groep vertegenwoordig waar ik zelf weinig mee heb, plaatsvervangende schaamte voor het gedrag van sommige bikers. Ben wellicht niet zo'n groepsmens, fiets het liefst alleen of met klein groepje :-q

Noem het egoistisch maar van mij had "mijn" hobby best niche mogen blijven :bier:
En zoals ik enige maanden al eens zei Yo-Eddy wij hebben meer gemeen dan je denkt. Woorden die je hierboven gebruikt zijn zo herkenbaar.

Uiteraard gun ik ieder z’n plezier maar zien dat je sport steeds meer een breedtesport wordt betekent ook vervlakking. En dat exclusieve zou ik graag willen behouden.

Daarbij hebben veel nieuwkomers werkelijk geen idee hoe trails/routes tot stand komen en blijven. Bij de sportschool en voetbalclub is toch ook alles geregeld ... :(

Dus ja die voorlichting moet er zeker komen. Maar daarin lijkt me een mooie taak weggelegd voor oa de NTFU en de lokale en of regionale nieuwsbronnen. Laat ‘ons’ ook eens aan het woord en niet elke keer die azijnpissers die wel weer wat te zeuren hebben over bepaalde groepen omdat ze weer een verdwaalde mtber zijn tegengekomen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je hebt mensen die in het bos fietsen en mountainbikers. Als we willen dat die mensen tot de wereld van de mountainbikers toetreden zullen we ze zelf enthousiast moeten maken. Kleurtjes bij routes en duidelijke etiquette gaat daarbij helpen. En ik geloof dat we een ‘aspirationeel technisch niveau’ nodig hebben bij routes. Niets beter dan een heuvel waar je niet tegenop komt of vanaf durft om mensen in te laten zien dat mountainbiken meer is dan lekker een stukje fietsen in het bos. Dus stoppen met het streven alles zo toegankelijk mogelijk te maken. Bijkomend voordeel: shops kunnen meer fullies verkopen (Jeej! Meer omzet!).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toevallig zat ik net nog even de fietssport van enkele maanden geleden te lezen. Daarin zegt Patrick Jansen toch echt wat anders hoor.

Niks voor iedereen toegankelijk ... dat is een onjuist beeld. En geloof me op de route Ede/Lunteren zie ik al diverse afsteekjes om bepaalde delen van de tracks heen aangezien ze het niet aandurven. Maar juist omdat het opgenomen is in de doorgaande route gaat er veelvuldig overheen gelopen worden, slijt iets uiteindelijk af of zodanig weg dat de hele uitdaging weg is. Dus juist daarom pleit ik voor optionele stukken die technische elementen bevatten. Zodat het gros er lekker omheen stuurt en de route als groen ervaart en degene die de uitdaging opzoekt heeft z’n portie ook te pakken op de rood/‘zwarte’ stukken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hanjovdberg Mee eens. Maar dan wel zo dat de moeilijke, uitdagende variant de A-lijn is en net als bij de XC-wedstrijden de makkelijke variant langer is. Om de boswielrenners en Strava-afsnijders te pesten. Snelle ronde rijden? Prima, maar dan niet de kantjes eraf lopen rijden.
Plaats reactie