Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Airbnb met een eigen voordeur? Meestal kan je dan je fiets gewoon mee naar binnen nemen.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
LFBB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 augustus 2020, 21:24

Vanochtend Vijlen gereden met een oud collega. Old school met vaste vork en voor en achter Z-maxxen. Goed te doen, nog een fully opgejaagd in een afdaling.

Enige beperking was de eigen conditie. Goed afgezien op de klimmen en ze ook niet alle gehaald.

Route lag er goed bij (wel veel stenen op het pad :D ) en geen last gehad van de doorns.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

LFBB schreef: vr 4 september 2020, 15:56 Vanochtend Vijlen gereden met een oud collega. Old school met vaste vork en voor en achter Z-maxxen. Goed te doen, nog een fully opgejaagd in een afdaling.

Enige beperking was de eigen conditie. Goed afgezien op de klimmen en ze ook niet alle gehaald.

Route lag er goed bij (wel veel stenen op het pad :D ) en geen last gehad van de doorns.
Waren jullie dat die daar aan het lopen waren en tegen elkaar zeiden " Kijk, een fully" Mijn vraag; "Is dat niet goed dan"?. Had nou niet bepaald het gevoel dat ik opgejaagd werd. :D
Lag er mooi bij en de tijdelijke lus is eigenlijk net zo mooi als die afdaling.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
LFBB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 augustus 2020, 21:24

Idd, "kon niet meer" was ik en mijn maatje was met zijn versnelling aan het klooien en kwam vervolgens niet over die boom over het pad.

Had je vraag niet verstaan, maar mooie bike!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Net terug van een paar prachtige dagen Zuid Limburg. :D
In de ochtenden de routes Gulpen, Vijlen, Mechelen en St Geertruid gedaan en 's middags samen met m'n vrouw terrasjes toertochtjes door het Limburgse om de verstookte calorieën d.m.v. grote stukken vlaai weer op peil te brengen. :-q

Gulpen en Vijlen is echt 100% mijn ding, geweldig. Heerlijke technische klimmetjes en afdalingen en niet 1x afgestapt. (al was het 1x close, maar toen zat ik op km 23 van Vijlen dus dacht: "Dat gaat me GVD nu toch ECHT niet meer gebeuren!")
Enorm blij met m'n Anthem, ding komt in niets tekort daar.

Mechelen en St. Geertruid? Mwah.... gebrek aan puur technische uitdaging (zeker Mechelen) maar gecompenseerd met snelheid en dus toch ook genoten van die tochtjes.

Zeker binnenkort nog 's terug, er liggen daar nog aardig wat tracks op me te wachten en Gulpen en Vijlen smeken om herhaling! :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

@KTManiac: Zoals ik het lees moet je de volgende keer echt eens de Parkstad routes gaan rijden dan. Ik denk dat je er een 'grote blij' van krijgt. :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Inderdaad, voel je goed aan denk ik. :-q
Die omgeving (Heerlen, Brunssum, Landgraaf) heb ik aan het "beslist to-do" lijstje toegevoegd. :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Afhankelijk van het weer wil ik het weekend in Limburg fietsen. Ik zie dat er op Vijlen (t/m ongeveer 25-9) en Valkenburg omleidingen zijn ivm werkzaamheden. Zijn deze omleidingen er nog of zijn de originele routes weer open?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zijn maar kleine omleidinkjes, geen reden om die routes over te slaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Vijlen is iig maar een kleine omleiding, een stukje voor 't Hijgend Hert.
Had een paar weken geleden het geluk net aan te pikken bij een groepje van 3 locals, die hadden een mooi alternatief stukje ipv die omleiding. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

Vijlenroute mág je overigens wel nog over de normale route rijden, echter moet je overal kunnen stoppen en voorrang geven/wachten op de bosbouw. Ik ben er in het weekend langs gekomen en toen was niks te zien, dit zal doordeweeks anders kunnen zijn. En je kan altijd opeens een niet handig gelegen boomstam tegenkomen..

Valkenburg Polferbos zal wel langer kunnen gaan duren vrees ik, aangezien de route blijkbaar niet precies aangelegd is over de afgesproken route, in natura2000 gebied, en er klachten zijn van omwonenden (weinig woningen in de buurt als je het mij vraagt). Daar zullen de verschillende instanties in overleg met de provincie moeten. Ik heb overigens géén insiders-informatie. De omleiding gaat echter alleen over de laatste afdaling, de rest is prima te rijden.

Beide routes hoef je dan inderdaad ook niet over te slaan!
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

Enige tijd geleden is het nieuwe ambitiedocument 2020-2025 van MOZL (Mountainbike Ontwikkeling Zuid Limburg) gepresenteerd.
Dit is hier te vinden: https://cdn.mozl.nl/wp-content/uploads/ ... oc_def.pdf

Hierin staat best wat interessante informatie voor mensen die niet direct betrokken zijn. Zo is er te zien wat de afgelopen vijf jaar is bewerkstelligd. Wat ik zelf erg interessant vind is pagina 16/17. Hierop staan in een schema de plannen voor de komende vijf jaar.
Wat opvalt is dat vooral de routes Vijlen-Epen, Gulpen, Meerssen, Valkenburg Cauberg, Margraten en Sint-Geertruid onderhanden genomen/aangepast worden (meer dan 10km). Ook op de routes Windraak, Valkenburg Houthem, Sittard-Geleen en Heerlen zal circa 5km per route worden aangepast.

Afwachten is nog wat we er voor terug gaan krijgen, maar gezien de inspanningen van de afgelopen jaren heb ik zeer goede hoop! Overigens staat in de tabel ook een schatting van verwacht aantal km's asfalt en trail in de oude en nieuwe situatie.

Tevens worden de 'lege' zones benoemd in het document. Het zou mooi zijn als we in Zuid-Limburg een volledig sluitend netwerk gaan krijgen.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Jammer dat de route Maastricht daar weer niet in voor komt, die kan wel wat upgrades/rerouting gebruiken. Ligt genoeg mooi spul om die route heen.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het valt mij vooral op de Eijsden volgens dit rapport een blinde vlek is. Komt er een verbinding tussen Pietersberg en de routes op het plateau aan de andere kant ? De stijlrand zal wel off limit blijven.

Ook een aantal vlakke gebieden in het Maasdal (Bergharen, Itteren) worden als blinde vlek genoemd. Het meest interessante dat ik mij daar kan voorstellen is bij laag water een rivercrossing van de Maas. Ik vermoed dat je Rotterdammers daarvoor wel naar Z Limburg kan krijgen.
NoMercy285
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 september 2020, 12:14

FXII schreef: do 24 september 2020, 21:31 Jammer dat de route Maastricht daar weer niet in voor komt, die kan wel wat upgrades/rerouting gebruiken. Ligt genoeg mooi spul om die route heen.
Klopt, echter dat in de tabel 0 staat betekend natuurlijk niet dat er niks gaat gebeuren, het ligt alleen nog niet in de planning. Route Sint-Pietersberg staat ook slechts een aanpassing van 0,5km op 5km in de komende vijf jaar, echter ik las vanochtend in een bericht van Trailz043 over aanspreken nightriders op die route, dat ze juist de goede band met Natuurmonumenten willen behouden aangezien men in gesprek is over een verdubbeling van de routeafstand daar (toevoeging naar Bergrust).

Laten we hopen dat MOZL nog wat meer budget gaat krijgen dan 60.000 euro per jaar zodat al het werk van de vrijwilligers beloond kan worden met nog veel meer mooie routes(/uitbreidingen).

Willem Altes schreef: do 24 september 2020, 23:07 Het valt mij vooral op de Eijsden volgens dit rapport een blinde vlek is. Komt er een verbinding tussen Pietersberg en de routes op het plateau aan de andere kant ? De stijlrand zal wel off limit blijven.

Ook een aantal vlakke gebieden in het Maasdal (Bergharen, Itteren) worden als blinde vlek genoemd. Het meest interessante dat ik mij daar kan voorstellen is bij laag water een rivercrossing van de Maas. Ik vermoed dat je Rotterdammers daarvoor wel naar Z Limburg kan krijgen.
In Eijsden is men wel al jaren aan het praten over een route over de voormalige stortplaats Het Tiende Vrij toch? Staat genoemd op de website van MOZL echter ik heb geen idee waarom dit vertraging op heeft gelopen. Zou inderdaad mooi zijn als daar ook een stuk route door de omgeving aan toegevoegd kan worden.
Plaats reactie