Garmin 530 vraagje...dubbele tracé

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ik heb een Garmin 530 en gebruik deze met volle tevredenheid.

Waar ik nu mogelijk tegen aan loop is het volgende.
Ik heb een GX file ontvangen, maar nu blijkt de route meerdere keren over dezelfde korte stukjes te gaan.
Het zijn meerdere lussen aan elkaar, echter de ene keer moet je na zo'n stuk links en de volgende keer dat je er langs komt rechts.
Niet erg, want het kan even niet anders om zo een grote route te rijden.

Ik vraag mij nu af of de Garmin 530 weet waar ik zit in de route zit en mij dus de eerste keer inderdaad links stuurt en de tweede keer dat ik er langs kom mij dus naar rechts stuurt.....
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Zou goed moeten gaan, gpx heeft meerdere types maar als het om een geplande route gaat dan zit daar een volgordelijkheid in.

Weet je zo of de gpx is verkregen door de route op de fiets op te nemen?

Je zou de route nog even in Garmin Connect (app of online) kunnen bekijken, dan zal er een lijn getekend worden die je kan volgen.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

De gpx is van de route welke op de fiets gereden is (gpx van strava).
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Als je de track als kruimeldief (dus zonder afslagbegeleiding) ga je het verschil niet zien. Dat doet een Wahoo beter.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Prima dat een Wahoo dat beter doet, maar die heb ik dus niet....

Hoe stel ik de gpx dan wel goed in dat ie bruikbaar wordt.
De Garmin 530 heeft ook afslagbegeleiding
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Op een edge wordt een duidelijke lijn getekend, kun je zelf nog instellen naar je voorkeur. Die lijn zou al voldoende moeten zijn.
De afslagbegeleiding kan ook irritant worden, zeker bij veel en kort draaien.

Als dit de 1e keer is dat je met route begeleiding gaat rijden dan zou ik eerst een keertje oefenen. Zelf een kort rondje maken en daarna oefenen.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Heb al vaker gereden met route begeleiding, maar nooit eerder over een dubbele tracé.
Vandaar dus mijn vraag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan je bij de 530 ook de Pointer in een dataveld (op de kaart) zetten?
De Pointer is een pijl die de richting vh volgende trackpoint aangeeft.
Dus welke richting je moet aanhouden.
Doe ik bij mn Etrex30, werkt prima.

Andere optie is de track opknippen ( bijv in Basecamp), zodat je geen dubbele stukken of kruisingen meer hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb nog geen oplossing gevonden. Een pointer kan volgens mij niet. Steeds een afslagbegeleiding is ook niet echt handig bij al dat gekringel.
Ik heb wel af en toe een witte pijl op de track gezien die een richting aangeeft. Maar dat was maar af en toe en ook niet op de momenten dat je hem nodig hebt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Qua instellingen in de Garmin kom ik niet verder.
Zit er verschil om in BaseCamp een spoor of een route te maken vooral met betrekking tot "mijn probleem"?

Inmiddels de klantenservice van Garmin ook maar even benadert....
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Heb een Garmin 830 en heb route begeleiding op AAN staan.
Als je een dubbel trace hebt op je GPX zal je witte pijlen zien op je Garmin welke kant je op moet op een dubbel trace. Dus dat zou goed moeten komen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan op de plek waar je vreest verkeerd te rijden een waypoint symbool zetten, https://www.javawa.nl/symbolen.html dan let je in ieder geval op en je kunt daar ook onthouden eerst links en dan rechts of zo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan zelfs een beschrijving toevoegen, waaruit blijkt wat je de 1e en 2e keer moet doen als je op die plek bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Willem Altes schreef: do 8 oktober 2020, 19:24 Je kan op de plek waar je vreest verkeerd te rijden een waypoint symbool zetten, https://www.javawa.nl/symbolen.html

Die plaatjes van categorieën van contactpersonen roepen toch wel de vraag op hoe de adresboeken van de Garmin-ontwikkelaars gevuld zijn :winkie:

https://www.javawa.nl/symbolen.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mijn ervaring is dat het rijden van het zelfde pad al dan niet in tegenovergestelde richting altijd voor verwarring zorgt. Mede omdat Garmin (en andere computers vast ook wel) gaan herberekenen als je verkeerd zit, en als je dan weer goed zit de route weer oppakt. Als je de navigatie aan hebt als "back-up" voor route paaltjes die hier en daar missen kom je er nog wel uit er staat immers een paaltje. Als je voor de tweede keer langs komt is het nog wel te zien in verschil van kleur van de te rijden route en wat je gereden hebt. Maar als je voor het eerst in vreemd gebied bij een kruising aan komt waar je eerst links en de tweede keer bijvoorbeeld rechts moet kan het nog wel eens verwarring geven. De lijnen hebben de zelfde kleur, en je computer kan een sprong gemaakt hebben in je route en denken dat je al in je tweede lus zit. Moet je een keer ervaren voor wat ik bedoel, Test het eens uit in de wijk zou ik zeggen.

Met stoppen op de kruising, in en uit zoemen, kijken waar je bent, enz. kom je er wel uit, maar prettig werken is het niet. Mijn advies is om domweg geen dubbele tracés in je route op te nemen. Plan bij voorkeur een ander pad. Of als het echt niet anders kan teken de heenweg rechts van het pad, en de terugweg links van het pad. Op dusdanige wijze dat de route zich zelf dus niet kruist. Dan kan je het op het schermpje nog redelijk uit elkaar houden.
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie