Kona Honzo in M proberen?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik was ongeveer een maand geleden naar 12go biking gegaan vastbesloten om een Kona Honzo te kopen. Ik mocht even hangen op een Cannondale Trail en een Honzo, beide zonder pedalen. Ik wist niet helemaal wat ik daarvan moest denken en ben toen maar weggegaan. Het zal vast een goede reden hebben dat je bij 12go geen fietsen kunt proberen, dus niet bedoeld om dat bedrijf een slechte naam te geven; misschien zijn ze meer gericht op internet bestellingen o.i.d. en is de winkel bedoeld voor mensen die zich een pro fiets willen laten aanmeten.

De Honzo kon ik dus niet proberen en na nog wat Cube, Trek en Cannondale geprobeerd te hebben , is het een Rockrider geworden omdat dat frame erg goed voelde. De Rockrider is een geslaagde XCer en de service van Decathlon was prima met enthousiaste verkopers die zelf mountain biken.

Maar de Honzo blijft trekken. Ze zijn inmiddels overal in de buurt van Den Haag uitverkocht en ik wilde vragen of er iemand in de buurt woont die mij even op zijn Honzo wil laten zitten, voordat ik er een reserveer. Ik hoef er geen rit op te maken, alleen even kijken op een parkeerplaats of in de straat hoe het voelt en ik laat natuurlijk, mijn paspoort, autosleutels en linker nier voor de zekerheid achter.

Als ik dit bericht niet had mogen plaatsen, bij voorbaat mijn verontschuldigingen! Ik zal met gepaste schaamte begrip hebben voor een eventuele verwijdering.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik denk dat het toch wat veel gevraagd is om een vreemde op je Honzo te laten zitten. Dus wat mij betreft mag dit topic weg/dicht.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

welke rockrider heb je aangeschaft. Een honzo is al sowieso beter dan een rockrider ben ik van mening
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij Jasper Fietsen in Nijmegen kun je Kona's huren. Rondje route van Nijmegen doen en dan heb je wel een goede indruk!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je mag bij mij zeker komen passen en rijden, maar ik heb een Large ( nieuw model ). Ik weet niet of je daar wat aan hebt?
Twijfel je aan de maat?
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

@lavado, Lars, Monkeyrider

Ik heb de xc 50 gekocht. Dat is hetzelfde frame als de xc500 maar dan met Sram SX niveau componenten. De fiets voelt prima en weegt 12,5 kilo met relatief zware componenten; het is geen Aldi fiets of zo.

Het is een XC fiets in L en ik mis het speelse wat ik me herinner van mijn MTBs van 30 jaar geleden.

Van de Honzo zou ik een M nodig hebben met mijn lente van 1,78-1,79 begreep ik na lezing van wat Honzo draadjes hier. Een L is misschien wel leuk om een idee van het Honzo gevoel te krijgen.

Bedankt voor de Nijmegen tip.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Maat M voor jouw lengte lijkt me wel zeker, inderdaad.
Voor het Honzo gevoel zou ik zeker geen maat te groot uitproberen.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

alwinvrm schreef: za 17 oktober 2020, 01:47
Van de Honzo zou ik een M nodig hebben met mijn lente van 1,78-1,79 begreep ik na lezing van wat Honzo draadjes hier. Een L is misschien wel leuk om een idee van het Honzo gevoel te krijgen.
Ik heb vorig jaar met Kona testdag een rondje op een Honzo maat M gefietst. Ik ben zelf 1,80 en werd er erg blij van!
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

MonkeyRider schreef: za 17 oktober 2020, 08:36 Maat M voor jouw lengte lijkt me wel zeker, inderdaad.
Voor het Honzo gevoel zou ik zeker geen maat te groot uitproberen.
Stom van me, L haalt het speelse wat ik zoek, voor mij weg. Maar bedankt voor het bieden van de mogelijkheid.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wel een heerlijke fiets, zo'n 2021 Honzo. Je "blijft" er op fietsen omdat het gewoon lekker rijdt. Ik heb er wel wat lichter lopende banden onder gelegd, maar verder super zoals ie standaard is. Ik heb hem uiteindelijk ook zonder testrit gekocht bij 12go, wel ff bekeken, nagemeten en meegenomen in de doos. Zo'n vlak ritje zegt me toch niks en ik monteer liever zelf. Hij lijkt lang vlgs folder, maar voelt zeker niet groot als je er op stapt. Ik ben 184 en L past standaard gewoon perfect.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

maaf2 schreef: za 17 oktober 2020, 09:59
Ik heb vorig jaar met Kona testdag een rondje op een Honzo maat M gefietst. Ik ben zelf 1,80 en werd er erg blij van!
Bedankt, M zal het zijn!
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

MonkeyRider schreef: za 17 oktober 2020, 11:19 Wel een heerlijke fiets, zo'n 2021 Honzo. Je "blijft" er op fietsen omdat het gewoon lekker rijdt. Ik heb er wel wat lichter lopende banden onder gelegd, maar verder super zoals ie standaard is. Ik heb hem uiteindelijk ook zonder testrit gekocht bij 12go, wel ff bekeken, nagemeten en meegenomen in de doos. Zo'n vlak ritje zegt me toch niks en ik monteer liever zelf. Hij lijkt lang vlgs folder, maar voelt zeker niet groot als je er op stapt. Ik ben 184 en L past standaard gewoon perfect.
De situatie bij 12go overviel me een beetje. Toen ik zo zonder pedalen als een zak aardappelen op een fiets hing, die ik eigenlijk graag wilde kopen, kreeg ik het gevoel dat ik op zo'n manier echt totaal geen idee had wat ik zou kopen en welke maat zou passen. Als ik toen een Honzo had gekocht was het op basis van het advies waarschijnlijk een L geworden, dus een geluk bij een ongeluk dat ik toen geen Honzo heb gekocht.

Enige wat ik me nog een beetje afvraag is hoe de Honzo klimt op langere steile en een beetje technische klims zoals in Noordwijk in vergelijking met mijn XC die zeker 2 kilo lichter is. Ik las ergens dat je door de steilere zit buis van de Honzo dat extra gewicht minder voelt???
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tja 12go ......... :winkie: Toen ik de zadelhoogte ff opmat om de zadel-stuur hoogte een beetje te kunnen inschatten kwam de verkoper me trots vertellen dat dat niet nodig was met een dropper........ :bier:

Ik heb er zelf nog niet zo veel serieus klimwerk mee gereden ( heb hem net paar wk) en ben zeker niet de beste klimmer, maar rond route Nijmegen deed ie het op een paar technische klimmetjes juist vrij goed. Of je die 2kg extra voelt? Het ligt vlgs mij voornamelijk aan de klimhouding en of je voldoende druk op je voorwiel houdt. Daar is vlgs mij niks mis mee met zo'n Honzo, maar ik heb altijd vrij zware mtb's gereden. Wat me mee valt is hoe goed zo'n Honzo het bv op een vlak bochtig rondje Dorst doet.
Het is natuurlijk allemaal subjectief en "smaak".
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MonkeyRider schreef: zo 18 oktober 2020, 09:03 Tja 12go ......... :winkie: Toen ik de zadelhoogte ff opmat om de zadel-stuur hoogte een beetje te kunnen inschatten kwam de verkoper me trots vertellen dat dat niet nodig was met een dropper........ :bier:
Whahaha, geweldig! Je hebt `m daarna toch wel direct terug gestuurd naar de afdeling loopfietsen? :lol:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

alwinvrm schreef: zo 18 oktober 2020, 00:24Enige wat ik me nog een beetje afvraag is hoe de Honzo klimt op langere steile en een beetje technische klims zoals in Noordwijk in vergelijking met mijn XC die zeker 2 kilo lichter is. Ik las ergens dat je door de steilere zit buis van de Honzo dat extra gewicht minder voelt???
Het is en blijft een trailbike en dat voelt anders dan een volbloed XC fiets. De steilere zitbuis maakt het makkelijker om het voorwiel aan de grond te houden in een klim maar het is geen antizwaartekracht generator.
Plaats reactie