Lapierre Zesty XM; demper selecteren --> Hoe?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Al enige tijd op zoek naar een leuk, betaalbaar full suspension frame om als basis te dienen voor een nieuw project.
Tot vanochtend in de nieuwsbrief van onze vrienden van RCZ dikke kortingen voorbij kwamen op Lapierre frames en na enig onderzoek op de bestelknop gedrukt. Over ca. 20 werkdagen komt er voor een alleraardigst bedrag een 2016 Lapierre Zesty XM 427 frame deze kant op.
Voorzichtig aan wil ik alvast na gaan denken over de opbouw.

Eerste stap; een demper. Volgens de spec's van de Lapierre website wordt er af-fabriek een RS Monarch RT in de maat 184x44 geplaatst.

Hoe zit het nu alleen met die 'tunes' van dempers en in hoe verre moet ik hier rekening mee houden bij het kiezen van een demper?
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die tune is er natuurlijk vaak wel.
Maar er zijn ook tuners die het naderhand nog aanpassen aan de individuele wensen.
Dus niet te zwaar aan tillen.
Het is het idee van de fabrikant, de tuning waarvan zij denken dat die het beste bij hun gemiddelde klant past.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

95% van de fietsen kunnen met een standaard demper af, de normale tune dus. Misschien zelfs wel 99%. Zo spannend is het niet en de fabrikanten doen vooral interessant dat de dempert speciaal voor hun systeem getuned zou zijn (not!).


Probleem is dat vooral RCZ dempers aanbiedt met afwijkende tune. En dat ga je wel merken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Klinkt goed. Dan kan de zoektocht verder van start.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zou je als ervaringsdeskundige aanraden om te wachten tot je het frame binnen hebt voordat je een demper bestelt. Bij RCZ weet je nooit wat je exact krijgt en voor je het weet zit je met iets dat toch niet blijkt te passen.
Rene.urbex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427

dat is een bekend frame, heb exact dezelfde.
op mijn fiets zit idd een (standaard gemonteerde) RS Monarch RT3 relay demper, met EI shock systeem in de maat 184x44mm.

ben heel benieuwd welke demper je gaat kiezen want ben zelf ook aan het rondkijken voor een andere demper.
helaas is er in deze maat niet heel erg veel keuze.
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Rene.urbex schreef: di 20 oktober 2020, 16:51 ben heel benieuwd welke demper je gaat kiezen want ben zelf ook aan het rondkijken voor een andere demper.
helaas is er in deze maat niet heel erg veel keuze.
Niet heel spannend wat er gaat komen; zoals het er nu naar uit ziet een Monarch RT3. Komende week de demper ophalen, daarna wachten op het frame wat hopelijk snel geleverd zal worden door RCZ.

Volgend stukje van de puzzel; een geschikte vork!
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Plaats reactie