Garmin 530 vraagje...dubbele tracé

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je track thuis in 2 stukken knippen.
Ongeveer halverwege, bijv daar waar je wilt pauzeren.
Dan even de 2e helft opstarten en je kan weer verder.
Tenzij je een echte spaghetti track hebt, helpt dit te voorkomen dat de track zichzelf kruist, of heen en terug gaat over hetzelfde pad.
Desnoods knip je de track in 3 of 4 stukken, das wat extra werk, maar altijd nog beter dan onderweg staan te klooien, een mooie lus de verkeerde kant op rijden (singletrack omhoog en breed pad naar beneden).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Iedereen bedankt voor de tips.

Overigens heb ik herberekenen van de route uit staan in de Garmin.
Ik zal thuis eens proberen een paar lussen te rijden en kijken wat ie zoal doet.
Laatste optie is uiteraard om juist op die punten een pauze in te lassen en de volgende sectie van de route te laden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De pauze zou ik voorbij het discutabele punt doen.
Dan ben je er voorbij zonder dat je het merkt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Herberekenen heeft geen invloed op het berekenen van je positie en waar de computer denkt te zijn op je route. Het enigste wat dat doet is een route herberekenen naar een punt waar je je oorspronkelijke route weer op kan als je mis gereden bent, of een ander pad moest nemen omdat een pad niet meer bestaat of afgesloten is. Zal je niet zo vaak nodig hebben op de Nederlandse MTB routes. Maar als je in het buitenland rijd waar je geen idee hebt hoe je het bos uit komt zonder navigatie is dat wel een handige optie. Ook al duik je alleen maar een lijntje op die je er leuker uit vind zien.

Dat de computer een "sprong" kan maken in je route en je dan dus een stuk gaat overslaan, of dubbel gaat rijden komt door combinatie van diverse oorzaken. Ten eerste satelliet navigatie heeft zeker in het bos altijd een afwijking van enkele meters ten opzichte van je werkelijke positie. Dit kan verslechteren op een bewolkte dag. Met regen als de bomen nat zijn wordt de afwijking nog groter. Dit komt domweg omdat de satelliet signalen dan minder goed ontvangen worden en reflecties van de signalen die voor verstoring zorgen. Doe je niks aan, is nu eenmaal zo. Enigste wat helpt is een unit met zo goed mogelijk ontvangst, (antenne/vrij zicht) maar dat zit wel goed met een 530.

Als je dan dus een opgenomen spoor na rijd waar deze afwijkingen al in zitten komt de afwijking van jou computer daar bovenop. Dan heb je dus een afwijking in het opgenomen spoor, en een afwijking in de positie waar jou computer denkt te zijn ten opzichte van waar je werkelijk bent. Dit kan zo ver uit elkaar liggen dat jouw computer een melding gaat geven dat je van de route af bent terwijl je dus gewoon op de trail rijd.

Als je een route rijd die uitgezet is op een kaart. Bijvoorbeeld zelf getekend in Basecamp of Komoot heb je dit probleem al minder omdat de route die je volgt in theorie klopt met de werkelijke positie van het pad waarop je rijd. (ook in kaarten zitten fouten)

Dan heb je nog de optie "zet vast op weg" Ondanks dat je dan een afwijking hebt in de berekende positie zet de navigatie je op het dichts bijzijnde pad op de kaart. Dit kan echter ook weer een groot nadeel zijn die voor nog meer verwarring gaat zorgen. Als je bijvoorbeeld op een MTB route rijd vlak naast een fietspad kan de computer je op het fietspad zetten. Als de MTB route dan niet op de kaart staat die je in je computer gebruikt zet deze je sowieso op het fietspad. In de praktijk heb ik dus deze optie uitstaan.

Dat is een hoop theorie, waar gaat het nu fout met dat je computer denkt op een ander punt in je te rijden route te zijn dan waar je werkelijk gebleven was? Op het moment dat de afwijking om welke rede dan ook zo groot is dat je computer meld dat je van de route af bent gaat deze zich zelf weer proberen vast te leggen op de door jou gewenste route. De computer kijkt daarbij echter niet naar waar je geweest bent en wat je nog moet rijden, maar springt op het dichts bijzijnde spoor van jou route. Als je dan dus op een pad rijd die je meerdere keren in je route hebt zitten kan het dus zo maar zijn dat je computer zicht zelf vast klemt op de twee passage en je dan dus het deel van je eerste passage gaat overslaan.

Als je dus ergens gaat rijden waar je echt afhankelijk bent van je navigatie is het dus goed om je route van te voren na te kijken of deze zo goed mogelijk op de kaart klopt. Wees daarbij echter ook weer niet al te enthousiast, want niet alle MTB paadjes staan op de kaart. Zorg er voor dat de route zich zelf niet kuist. Dus als het niet anders kan teken het spoor links en rechts van het pad. Dit valt binnen de marge en zo kan je ingezoomd het verschil zien. De tip van ThaSingleTrackMastah is een hele goede. Door je route op te delen in meerdere stuken voorkom verwarring op de dubbel te rijden delen. In de route die je gaat volgen is het dan immers een enkele passage.

Nu denk jij en de meelezers misschien jeetje als ik dat van te voren geweten had was ik nooit begonnen aan die zooi. Dat valt echter ook wel weer mee. Helaas werkt fietsnavigatie niet zo mooi als dat je in de auto gewend bent. Het is wel steeds beter geworden, met mijn eerste Etrex (2001) was het volg het kompaspijltje. Gebruik de navigatie ook op de routes die je allang uit je hoofd kent en waar je bekend bent. Ga eens ergens links waar je rechts had gemoeten enz. (uiteraard waar dat toegestaan is) dan leer je wat het toestel doet en leer je er mee werken. Dan kom je op een trip waar je 'm serieus nodig heb niet voor verrassingen te staan. :-q
◼︎ Go round the outside.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Thnx Tijgerhaai, mooie duidelijke informatie. :-q
Het is mij nu wel duidelijk hoe e.e.a. dus werkt. Altijd fijn om wat achtergrond info te hebben.
Ik ga eens verder met experimenteren en zodoende de 530 beter leren te kennen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog even over navigatie in de auto.
In de auto werkt navigatie best goed.
Je wilt van A naar B.
Via de kortste route.
Via de snelste route.
Via de goedkoopste route.
Via een slimme mix van bovenstaande.
Met de auto rij je over de openbare weg.
Daar gelden vaste regels.

Allemaal lekker duidelijk, daar kan een computer(programma) wel wat mee.

Op de MTB rij je een ronde van A naar A, liefst via de smalste en slechtste paden.
Sommigen staan niet eens op de kaart en verkeersregels zijn ook niet van toepassing.
Een computer(programma) kan daar niets mee.
De MTB'er wil van A naar A (ronde).
De computer vraagt zich dan af waarom je uberhaupt zou vertrekken, je bent er toch al?
De MTB'er wil onverharde paden.
De computer wil die vermijden, want minder efficent.
De MTB'er wil singletrack.
De computer kent ze niet, want die staan lang niet allemaal op de kaart.
De MTB'er rijdt heen en terug wel eens over hetzelfde pad, of kruist zijn pad.
Voor een navigatie een ideaal moment om een stukje af te snijden.
Enz enz.

Mountainbiken is heel lastig te begrijpen voor een computer(programma).
Uiteraard is ervoor ieder probleem wel een oplossing te bedenken, maar zelfs dan neemt je navigatie niet altijd de beste beslissing voor jou.
In onbekend terrein ben je wellicht tevreden, maar zodra je de omgeving een beetje kent en je gps slaat net die ene mooie trail over (en die andere en...) dan is het snel afgelopen met de tevredenheid.

Mensen verwachten vaak teveel van hun fietsnavigatie en dan valt het al snel tegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie