Kona Honzo in M proberen?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

TenZNL schreef: zo 18 oktober 2020, 09:06
MonkeyRider schreef: zo 18 oktober 2020, 09:03 Tja 12go ......... :winkie: Toen ik de zadelhoogte ff opmat om de zadel-stuur hoogte een beetje te kunnen inschatten kwam de verkoper me trots vertellen dat dat niet nodig was met een dropper........ :bier:
Whahaha, geweldig! Je hebt `m daarna toch wel direct terug gestuurd naar de afdeling loopfietsen? :lol:
Het werd nog gekker: het zadel stond op 73cm (zo'n 3cm lager als ik normaal heb) en hij "zag" dat het voor mij goed stond :~ Ik kreeg dus ff een "meting" ( opstelling in de zaak) .....en ja hoor mijn zadel moest op 73cm! ......toen ik vertelde dat ik op mijn mtb en racefiets al jaren op 76-77cm hoog zat was dat "veeeeeel te hoog, maar dat zag ie zo vaak" .
Wel kreeg ik 75€ korting toen ik aandrong met de keuze: of nu een doos mee of anders bestel ik hem via internet :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat was echt wel een hardnekkig geval :lol:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En dan toch zo'n winkel bestaansrecht geven door er een fiets te kopen, terwijl er juist voor Kona zoveel puike winkels zijn die door liefhebbers mét kennis van zaken worden gerund. :-{
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

suravida schreef: zo 18 oktober 2020, 09:42 En dan toch zo'n winkel bestaansrecht geven door er een fiets te kopen, terwijl er juist voor Kona zoveel puike winkels zijn die door liefhebbers mét kennis van zaken worden gerund. :-{
Heb je zeker gelijk in, maar ik zoek het graag allemaal zelf uit en dan is leverbaarheid en prijs van doorslag. Ik zie 12go meer als webshop met (slordige) showroom.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

suravida schreef: zo 18 oktober 2020, 09:42 En dan toch zo'n winkel bestaansrecht geven door er een fiets te kopen, terwijl er juist voor Kona zoveel puike winkels zijn die door liefhebbers mét kennis van zaken worden gerund. :-{
Heb je bepaalde winkels in gedachten, Suravida, iets in de buurt van Den Haag???
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

George schreef: zo 18 oktober 2020, 09:24 Het is en blijft een trailbike en dat voelt anders dan een volbloed XC fiets. De steilere zitbuis maakt het makkelijker om het voorwiel aan de grond te houden in een klim maar het is geen antizwaartekracht generator.
Bedankt voor je antwoord. Ik las 'liever een MTB van 15 kilo met een steile zitbuis, dan één van 10 met een slacke hoek' in dit grappige artikel. Ik vroeg me af in hoeverre men nou echt de indruk heeft dat de zitbuis hoek zoveel uitmaakt. De Honzo is een leuk voorbeeld omdat hij net wat zwaarder is maar nog wel een XC/trail ontwerp heeft (even wat rookie aannames hier). Zo'n statement is natuurlijk makkelijker te maken als je minder klimt.

https://www.mbr.co.uk/news/moan-tain-biking-392003
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben een goede klimmer en kom met de Honzo overal makkelijk boven maar dat is logisch, kwestie van peddelen. Mijn 'echte' XC fiets is een veel lichtere singlespeed met een veel scherpere geometrie, daarmee ben ik sneller boven maar ook dat is logisch. Een fiets is een som der delen en de geometrie bepaald grotendeels het rijgedrag. Een Honzo is een trailbike en een goede allrounder, ik heb er zwarte enduro trails mee gereden in de bergen en rijd er ook de vaderlandsche bospaadjes mee. Met een dikke enduro fully ben ik de bergen sneller, gecontroleerder en neem ik sommige obstakels makkelijker. Met een XC fiets ben ik in NL iets sneller en wederom, dat is logisch maar met de Honzo heb ik minstens evenveel lol.

Qua XC rijgedrag: Als je ieder klimmetje naar boven wilt knallen op jacht naar kommetjes en meer van zulks is de Honzo niet de meest geschikte fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16073
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is een xc-fiets gemaakt voor minder extreem terrein en is de zithouding dus gemaakt om op vlak en glooiend terrein zo goed mogelijk kracht over te kunnen brengen op de pedalen. En een zithoek van 73-75 graden lijkt daar het beste bij te passen. Kijk naar de wielrenners en dan is dat ook wel duidelijk (hoewel je dan misschien gaat denken dat een zithoek van 67 graden nog gunstiger is...).

Maar heeft het terrein minder vlakke stukken en zijn de klimmen steiler, dan wil je toch die gunstigere hoek tussen je boven- en onderlijf hebben, dan moet het zadel naar voren. En dat gebeurt dus bij fietsen die voor dat extremere terrein gemaakt zijn: allmountain, enduro. Die hebben dus tegenwoordig van die steile zitbuishoeken waardoor je automatisch verder voor je trapas zit en je makkelijker druk houdt op het voorwiel, naast dus een gunstigere krachtoverbrenging op de pedalen. (Hooguit zit het zadel dan in de weg bij afdalingen en maakte de komst van de dropper pas die extremere zitbuishoeken mogelijk.)

Dus voor Nederland is zo een extreme zitbuishoek eigenlijk gewoon ongunstig, tenzij je weer ver naar voren gekanteld zit. Maar dat laatste is weer niet echt goed voor de controle, waarvan je dan weer kunt zeggen dat je dat in NL toch nauwelijks nodig hebt... .


Het sneller klimmen van een xc-bike zit vooral in het gewicht en die verder naar voren gekantelde zithouding. Waarbij dat laatste dus die steilere zitbuishoek 'kopieert', zonder dat je op het vlakke 'verkeerd' zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Mocht je nog een (Big) Honzo willen proberen er staat één in Norg bij fietsservice Norg(Konadealer) :-q
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Johangr schreef: zo 18 oktober 2020, 15:39 Mocht je nog een (Big) Honzo willen proberen er staat één in Norg bij fietsservice Norg(Konadealer) :-q
He bedankt, dat is bijna 500 km op en neer dus even denken :)
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Je hoeft het niet te fietsen :winkie:
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

@ Lars en Monkeyrider en alle anderen

Ik heb jullie wijze woorden even laten inwerken en heb geprobeerd eerlijk tegen mezelf te zijn.

1) Ik heb nu een goede XC fiets die uitstekend voldoet voor wat ik doe in NL.

2) Ik ben een oudere (her)beginner die weer in conditie moet komen en vaardigheden moet trainen; mijn huidige XC fiets houdt me daar op geen enkele manier in tegen.

3) Ik wil een Honzo (of vergelijkbare 'speelse fiets' zoals een Commencal meta o.i.d.) omdat mijn herinneringen aan een handzame 26 fiets zijn met een kleiner frame en omdat ik door mijn 'bijna koop ervaring' bij 12Go veel last heb van FOMO; 'ik had die Honzo bijna, wat voor leuks mis ik.'

4) Ik heb dus geen Honzo nodig, zeker gezien het stadium waarin ik ben, maar met een hobby heb je zelden iets echt nodig. Het is wel leuk om een speelsere fiets erbij te hebben, misschien vind ik dat uiteindelijk gewoon leuker en dat is dan weer goed voor de hobby motivatie.

5) Ik ga dus wel door met het Honzo idee, maar ik hoef hem niet morgen te hebben en ik neem een beetje de tijd om om heen te kijken naar een Honzo of een vergelijkbare fiets. Ik heb wat fietsen op een rijtje gezet en de Commencal meta lijkt in de buurt te komen, hebben jullie nog ideeen?
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

alwinvrm schreef: di 20 oktober 2020, 18:33 4) Ik heb dus geen Honzo nodig,
Kijk, daar gaat het mis :winkie: . Maar goed dat je geen proefrit hebt gemaakt want dan had je er gisteren eentje gehad :wink: .

Zelf heb ik een aantal fietsen in de schuur staan en was al een paar jaar latent aan het kijken naar een Honzo. Op de BikeMotion de carbon zien hangen en toen was er geen houden meer aan. Aangeschaft en opgebouwd, en dat typische gevoel "dat had ik veel eerder moeten doen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bike Guide

https://www.bikeguide.nl/

heeft Honzo als huurfiets voor hun clinics en vakanties
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Jan the Man schreef: wo 21 oktober 2020, 14:59
alwinvrm schreef: di 20 oktober 2020, 18:33 4) Ik heb dus geen Honzo nodig,
............... Aangeschaft en opgebouwd, en dat typische gevoel "dat had ik veel eerder moeten doen".

Ciao,
Jan
Heel herkenbaar :-q ik ben ook met mijn alu versie ERG blij ..........nodig had ik hem ook niet, maar intussen is de rest vd mtb stal exit (op mijn oude singlespeed Karate Monkey na )
Plaats reactie