Tips voor inrichting schuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

kan niet meer schreef: zo 25 oktober 2020, 21:01 8< Kan hier meer over schrijven maar misschien is dat niet aan de orde dus maar even niet. :D
Nou ik vind het wel interessant.
Ik heb ook een 3x6m garage, halfsteens muren, plat ongeisoleerd dak. De stalen kanteldeur is al vervangen door dubbele openslaande deuren met dubbel glas.
Aan de ene kant staat ie tegen het huis aan, de andere kant grenst aan net zo’n garage van de buren. Als de uitbouw van het huis klaar is kan ik binnenshuis naar de garage, nu moet ik nog buitenom. Dan wil ik de garage ook isoleren. Ik dacht in eerste instantie aan het plafond en de achterste muur. Maar nu lees ik hier ‘van onder naar boven’ en over de vloer isoleren. Daar had ik eigenlijk niet eens aan gedacht. Hoe werkt dat? Het is gewoon een kale betonvloer, geen kruipruimte zoals onder het huis. Het is kaal beton dus dat gruist zo lekker, als je iets op de grond laat vallen is het direct vies. Van die PVC tegels geschikt voor garage/werkplaats staan hoog op mijn verlanglijst. Maar de vloer is achterin niet op hoogte, daar zou prima nog isolatie bovenop kunnen. Maar voorin, bij de openslaande deuren is er nu minimaal hoogte verschil met buiten en dat is natuurlijk wel zo prettig.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nog een tip voor als je niet precies weet hoe je de boel in wilt delen of als je soms lekker buiten wilt sleutelen ....

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... blad-zwart
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

yo-eddy schreef: ma 26 oktober 2020, 12:27 nog een tip voor als je niet precies weet hoe je de boel in wilt delen of als je soms lekker buiten wilt sleutelen ....

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... blad-zwart
Mooi ding maar 750 euro voor een werkbank :-{

Ik heb met het afval van een keuken verbouwing m'n werkbank gemaakt.
Werkblad is een oude binnendeur, dan de oude keukenkasten erin en erboven.
Duurzaamheid compensatie omdat ik een diesel uit 1992 rijdt. :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zo'n kleedje is wel p#rn hoor! :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Due werkbank is zeker mooi, ben al tijdje aan het kijken voor een leuke 2dehands.
Heb nu ook een keukenblok, werkt op zich prima, alleen het blad is te klein en wil meer lades.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Leuk om te volgen, was ooit ook een topic hier genaamd "show your mtb crib"
Wellicht kun je daar ook nog ideeën opdoen.

Ik volg deze ook ff ivm een mooie manier om fietsen op te hangen....door het groeiend aantal fietsen ( N+1 :winkie: ) wordt mijn crib ook aardig vol.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oh en nog iets ter overweging:
Bekijk je elektra en verlichting eens goed, kabels/pijpen/schakelaars/stopcontacten/etc installeren een stuk vlotter als je nog niet alles hebt volgebouwd. Aan weerskanten van je werkbank 2 (of zelfs 4) WCD`s is verdomde makkelijk voor opladers van accu-gereedschap, telefoons, laptop, tablet, Tacx, etc, etc.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als je aan de gang gaat, maak er dan meteen een strakke boel van.
Geen half werk want kost ook geld en resultaat is niet waar je over droomt.
Dus,
Op de wanden:
- W'all in one pakweg € 30 à 45,-/m² afhankelijk van de totaaldikte en het adres waar je het aanschaft.
Voordeel: dun (vanaf 60mm dikte al serieuze isolatiewaarde) in één werkgang aanbrengen, daarna nog wel glad afwerken en wit sausen
Nadeel: voor alles dat je wilt ophangen heb je 'hollewandpluggen' nodig en ivm gips moet de boel wel behoorlijk droog blijven.
- traditioneel geïsoleerd voorzetwandje bestaande uit houten regelwerkje waartussen wolisolatie, op het regelwerk dampdichte folie en bijv wit voorbehandeld interieurkwaliteit multiplex totaal materiaal ± € 28,-/m², daarna nog wit afschilderen.
Voordeel: stevig en degelijk, geen probleem met ophangen van je spulletjes.
Nadeel: bewerkelijk door diverse werkgangen en neemt relatief veel ruimte in (wanddikte 85à90mm)

Plafond:
- glaswol/steenwoldeken tussen de balken, dampdichte folie rachelwerk met daartegen Agnes one-step plaatjes totaal € 28 à 30,-/m²
Voordeel: na aanbrengen Agnes geen verder afwerken meer nodig.
Nadeel: Agnes is spaanplaat, boel moet dus wel netjes droog en op redelijke temperatuur blijven.

Verlichting:
- meerdere LED armaturen en dus niet proberen te volstaan met één dik armatuur, dit om schaduwwerking te vermijden

Op de vloer:
Kaal beton is wel mooi glad afgewerkt of ruw?
Isoleren kan wel maar brengt je vloerpeil al snel meer dan 5cm hoger.
Met gietvloeren is van alles mogelijk, kost wat maar je hebt dan wel een mooie naadloze oplossing.

En dan nog nadenken over hoe je boel op temperatuur / vorstvrij wil houden.
Ventilatiebox zit er al, denk nog wel aan een paar regelbare toevoerroostertjes.

Kosten materiaal, ex eventueel isoleren van je vloer;
40m² wand x € 45,- = € 1800,-
18m² plaf x € 30,- = € 540,-
verlichting + bedrading etc € 600,-
gietvloer € 1800,- (=compleet leveren + aanbrengen)
verwarmen-vorstvrij € 1000,-
Totaal over de duim € 5750,-
(betekent dus dat je in 2021 even een keer geen fiets kan kopen)
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goede tips JW, en het moet zeker in een keer goed.
Maar zo duur ga ik het zeker niet maken.
Isolatie is oor mij echt bedoeld om het vocht terug te dringen.
Het hoeft geen plek te worden waar ik zonder jas kan klussen.
PIR met OSB plaat lijkt mij ideaal en is er vanaf 17,- /M2 (30mm)

Vloer is ruw beton, kan wel zo isolatie op, die ruimte heb ik nog tot aan de drempel.
Electra is al getrokken, LED heb ik ook. (6x)
Kacheltje van een paar tientjes ben ik al tevreden mee.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Tarwetijger schreef: ma 26 oktober 2020, 12:26
kan niet meer schreef: zo 25 oktober 2020, 21:01 8< Kan hier meer over schrijven maar misschien is dat niet aan de orde dus maar even niet. :D
Nou ik vind het wel interessant.
Ik heb ook een 3x6m garage, halfsteens muren, plat ongeisoleerd dak. De stalen kanteldeur is al vervangen door dubbele openslaande deuren met dubbel glas.
Aan de ene kant staat ie tegen het huis aan, de andere kant grenst aan net zo’n garage van de buren. Als de uitbouw van het huis klaar is kan ik binnenshuis naar de garage, nu moet ik nog buitenom. Dan wil ik de garage ook isoleren. Ik dacht in eerste instantie aan het plafond en de achterste muur. Maar nu lees ik hier ‘van onder naar boven’ en over de vloer isoleren. Daar had ik eigenlijk niet eens aan gedacht. Hoe werkt dat? Het is gewoon een kale betonvloer, geen kruipruimte zoals onder het huis. Het is kaal beton dus dat gruist zo lekker, als je iets op de grond laat vallen is het direct vies. Van die PVC tegels geschikt voor garage/werkplaats staan hoog op mijn verlanglijst. Maar de vloer is achterin niet op hoogte, daar zou prima nog isolatie bovenop kunnen. Maar voorin, bij de openslaande deuren is er nu minimaal hoogte verschil met buiten en dat is natuurlijk wel zo prettig.
Houden jullie bij het isoleren van je schuur wel rekening met dat het dauwpunt kan verschuiven naar een punt in de constructie waar je hem niet wilt hebben, waardoor je dus vochtproblemen en rotterij kan krijgen.

Altijd even je constructie door de calculator halen.
Bor de Wolf haalt het al even aan; dauwpunt in de constructie. Vergelijk het maar met het enkele glas wat we vroeger hadden of een brildrager die vanuit de kou een warme ruimte binnen komt. Er ontstaat condens op het koude oppervlak. Dit kan ook ergens halverwege de isolatie ontstaan vooral als je minerale wol gebruikt. Daarom moet er aan de binnenzijde een dampdichte folie die de warme lucht met relatief veel vocht tegenhoudt.

Bij een plat dak heeft het de voorkeur om te isoleren als je dakleer vervangen moet worden. De isolatie komt dan direct onder het dakleer.
Dit kan niet altijd of is niet handig als het dak nog niet aan vervanging toe is en je wil toch isoleren. Zelf zou ik dan liever pir gebruiken dan een minerale wol en kieren tussen de isolatie voorkomen. Eventueel een luchtspouw tussen de isolatie en het dakbeschot en een luchtdichte purschuim gebruiken. De folie altijd aanbrengen en met alles secuur werken.

Genoeg te vinden ook op internet maar op forums staan vaak tegenstrijdige adviezen dus beter iets met iets meer onderbouwing opzoeken.
https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwe ... akisolatie
http://www.architect.vanlobensels.nl/monument-isoleren/
https://www.eigenhuis.nl/energie/energi ... innenzijde#/

Ga je een schuur isoleren die je slechts af en toe verwarmt dan speelt het wel iets minder. Condens ontstaat bij een groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten en ontstaat het eerste op het zwakste (koudste) punt. Als je ook enkel glas hebt dan zal dat waarschijnlijk het eerst condenseren.
Laatst gewijzigd door kan niet meer op ma 26 oktober 2020, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"This species has amused itself to death"
Knakworstkweker

Jamis Diablo schreef: ma 26 oktober 2020, 16:22 Zo'n kleedje is wel p#rn hoor! :-q
Die heb ik ook eentje en dat is wonderwel al een geweldig stukje vloerisolatie
P-J
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 28 september 2007, 20:49

Wat een heerlijk topic.....
Jeroen, je vergeet wel het allerbelangrijkste: een behoorlijke stereo! Want laten we eerlijk zijn, de schuur is toch de enige plek waar we nog onze eigen muziek kunnen luisteren? Ik doe regelmatig ‘een uurtje in het schuurtje’ en meestal zoek ik dan een goeie cd uit die ik al een tijdje niet heb gehoord. Ja, je leest het goed: een cd!

Dan nog een tip over je werkbank: zorg ervoor dat deze goed op hoogte is, zodat je rechtop staand kunt werken met een led-balk direct boven je werkbank. Ik heb een 40mm multiplex plaat gekocht van 216x94cm en die op 117 cm hoogte gezet. Niet goedkoop maar zooooo veel beter voor je rug! Eronder staan de mtb’s van de kinderen, scheelt ook weer ruimte.

Ik heb een rest-stuk linoleum gekocht en op de vloer gelegd, dat kun je afnemen als je olie o.i.d. morst.

Succes! Groeten, Peter-Jan
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Met de komst van kleine zorgt bij mij voor nesteldrang. :D

De Izzo moet natuurlijk wel in een gespreid bedje terecht komen.

Mede door dit topic ben ik al twee dagen bezig de schuur aan het opruimen, zodat m’n fietsen straks netjes kunnen hangen/staan. Hoop zooi weggegooid, zodat ik 1 stelling kon afbreken. Via Mantel twee wielhaken gekocht. Donderdag even plaatsen. Ik zal foto’s plaatsen.
Knakworstkweker

Jan Willem schreef: ma 26 oktober 2020, 17:23 verlichting + bedrading etc € 600,-
:o

Als ik die prijzen vraag zou ik elke 2 dagen een nieuwe fiets kunnen kopen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

P-J schreef: di 27 oktober 2020, 19:21 Wat een heerlijk topic.....
Jeroen, je vergeet wel het allerbelangrijkste: een behoorlijke stereo! Want laten we eerlijk zijn, de schuur is toch de enige plek waar we nog onze eigen muziek kunnen luisteren? Ik doe regelmatig ‘een uurtje in het schuurtje’ en meestal zoek ik dan een goeie cd uit die ik al een tijdje niet heb gehoord. Ja, je leest het goed: een cd!

Dan nog een tip over je werkbank: zorg ervoor dat deze goed op hoogte is, zodat je rechtop staand kunt werken met een led-balk direct boven je werkbank. Ik heb een 40mm multiplex plaat gekocht van 216x94cm en die op 117 cm hoogte gezet. Niet goedkoop maar zooooo veel beter voor je rug! Eronder staan de mtb’s van de kinderen, scheelt ook weer ruimte.

Ik heb een rest-stuk linoleum gekocht en op de vloer gelegd, dat kun je afnemen als je olie o.i.d. morst.

Succes! Groeten, Peter-Jan
Uiteraard! Alleen wel een wat modernere uitvoering met Spotify en Bluetooth box ;-)
Hoger dan mijn huidige werkbank had ik ook in gedachten, is nu 90cm en mag stukje hoger.
Ben op zoek naar ladekasten van 100cm hoog, dan kan het blad er zo op.
Plaats reactie