Flat of klik pedalen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
MatMatt
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 1 november 2020, 08:48

Hoi,

Ik ga een mtb aanschaffen en de winkelverkoper adviseert klik pedalen.
Ik heb echter nog 0 ervaring zowel met mtb als met klik pedalen en vraag me af of dit wel ideaal is als beginner...
Wat vinden jullie?
Klik of flat?
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Er zijn al misschien wel honderdem topics over, maar als een verkoper klik pedalen adviseert aan een beginner, dan zou ik lekker naar een andere fietsenmaker gaan :bier:
(Het is echt een persoonlijke smaak, waarbij een beginner toch echt makkelijker met flats rijdt)

Kort gezegd de verschillen:

Klikpedalen:
- Zijn kleiner waardoor je minder snel met je pedaal de grond raakt in de bochten
- houden je voeten vast op één plaats, waardoor je er niet vanaf schuift of trilt als je een ruwe ondergrond hebt
- zouden meer vermogen moeten kunnen leveren omdat je ook kunt trekken. Echter is dit allang achterhaald en het verschil is verwaarloosbaar
- je moet een bepaalde techniek aanleren om je voeten los te krijgen.

Flats:
- groter dan klikpedalen
- alle kanten uit af te stappen (heel handig als je ineens je fiets onder je vandaan moet duwen om een crash te voorkomen)
- verplichten je om een juiste techniek te leren qua druk houden, voetposities en het trekken aan je pedalen (ja dat kan met flats ook)
- de bijbehorende schoenen lopen veel makkelijker als je afstapt.


Qua kosten maakt het niet veel uit. Persoonlijk zou ik klikpedalen overwegen voor een wedstrijd waarbij het risico op crashen opweegt tegen de extra controle die je onder stress mogelijk verliest. Je moet namelijk wel relaxed zijn om met flats goed op je bike te blijven zitten.
Maar verder blijf ik lekker met flats rijden ;)
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Oef, 141 pagina’s aan discussie over spd (klikpedalen) of flats.

Ik ben beginnen rijden met SPD. Was toen de mode en gangbaar. In België rijdt gros nog altijd met klikpedalen als in zondagmorgen aan georganiseerde toertocht start. Het is niet omdat je beginner bent dat je niet met klikpedalen mag rijden. Klikpedalen maken het zelfs wat gemakkelijker voor beginners bij sommige handelingen.

Ik heb ondertussen ook flats. Het is echt wel waar dat sommige technieken beter aan te leren zijn met flats, zoals bunny hopping bijvoorbeeld.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Zijn er eigenlijk Lyrca-rijders die met flats rijden? Dat zie ik nu eens nooit in mijn omgeving.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Rasmazzer schreef: zo 1 november 2020, 09:23 Zijn er eigenlijk Lyrca-rijders die met flats rijden? Dat zie ik nu eens nooit in mijn omgeving.
Die zijn er ook genoeg. Doe het zelf ook zo nu en dan. Heb dan ook zo iets lekker belangrijk. Maar ook hier zijn nodige discussies terug te vinden in de diverse topics ;-)

Rijd zelf met flats op de fully en wissel tussen SPD en flats op de HT. Als ik van mijn pedaal stuiter dan ligt dat niet aan de pedalen, maar aan mijn techniek/houding. En dat kun je dan gaan verbeteren. Ook als je iets nieuws wil gaan doen/leren. Bijvoorbeeld dropjes. Dan geeft een flat mij meer vertrouwen om dit te gaan doen. Want ingeklikt zijn weerhoud mij wel eens om net dat stapje verder te gaan. Heb ik de techniek onder de knie dan stuiter ik er net ze makkelijk af met SPD.

Flats is voor mij naast dat ik prettig vind ook goed om te werken aan mijn techniek en vertrouwen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Knakworstkweker

Rasmazzer schreef: zo 1 november 2020, 09:23 Zijn er eigenlijk Lyrca-rijders die met flats rijden? Dat zie ik nu eens nooit in mijn omgeving.
Dan kan iedereen in jou omgeving goed fietsen :bier:
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Hard fietsen ja, goed fietsen spreek ik mij niet over uit. :wink:

Maar bijvoorbeeld bij één van de BAMS daar zie ik flats bijna dus ook nooit of klopt dat niet?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 09:44
Rasmazzer schreef: zo 1 november 2020, 09:23 Zijn er eigenlijk Lyrca-rijders die met flats rijden? Dat zie ik nu eens nooit in mijn omgeving.
Dan kan iedereen in jou omgeving goed fietsen :bier:
:~
Dan zouden ze toch juist met flats rijden? Of bedoel je dat ze dan niet meer met lycra rijden? Want die logica snap ik wel :winkie:
Knakworstkweker

Mark-V schreef: zo 1 november 2020, 10:19
Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 09:44

Dan kan iedereen in jou omgeving goed fietsen :bier:
:~
Dan zouden ze toch juist met flats rijden? Of bedoel je dat ze dan niet meer met lycra rijden? Want die logica snap ik wel :winkie:
Daar mag je zelf over nadenken.

Persoonlijk vind ik spd's een beetje bij een XC fiets horen.
Trail, Enduro, DH, enz gewoon lekker met flats rijden :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We dwalen weer lekker af..
Gewoon met flats beginnen.
Klikpedalen kan altijd nog.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

ofv schreef: zo 1 november 2020, 09:05 viewtopic.php?f=1&t=41549
Leesvoer genoeg, staat het daar nog niet dan daar aanvullen of nog een paar keer in herhaling vallen ;)

Thx.
Gesloten