Grotere remschijf?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Mark-V schreef: zo 1 november 2020, 18:50 Ik ben er nl vrij zeker van dat het minder energie kost om een langzame snelheid constant te houden dan om een hogere snelheid over hetzelfde traject meerdere malen sterk af te remmen en weer op te laten komen.
Als je (af en toe) hard rijdt dissipeer je meer energie via de luchtweerstand.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: zo 1 november 2020, 19:13
Lars TB schreef: zo 1 november 2020, 18:19

Niet uitgezocht, maar genoeg praktijkervaring: oververhitting komt alleen voor als je langzaam gaat. Kun je niet op tegen theoretiseren!
Zeker wel.
Als je heel langzaam gaat dan is het toegevoerde vermogen gering waardoor er veel tijd is om die warmte weer af te voeren. In deze situatie wordt de schijf dus ook niet erg warm.
Ik ben met Lars.
Maar is stel voor dat we volgend jaar de Alpen in gaan om dit eens goed te onderzoeken :D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

+1
De opgewekte warmte wordt bepaald door de potentiële energie (hoogte verschil) en de tijd waarin die wordt opgewekt. Langzaam is minder.
De afgevoerde energie wordt bepaald door oppervlak en temperatuurverschil. Sneller is groter temperatuurverschil. Maar juist deze is een beetje lastig want ik weet niet meer of dit kwadratisch is of niet.
Temperatuurmeter mee en meten maar, kan ik komend weekend fietsen :)
Lekker fietsen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: zo 1 november 2020, 19:13
Lars TB schreef: zo 1 november 2020, 18:19

Niet uitgezocht, maar genoeg praktijkervaring: oververhitting komt alleen voor als je langzaam gaat. Kun je niet op tegen theoretiseren!
Zeker wel.
Als je heel langzaam gaat dan is het toegevoerde vermogen gering waardoor er veel tijd is om die warmte weer af te voeren. In deze situatie wordt de schijf dus ook niet erg warm.
Dat zeg ik. Nu theoretiseer je weer.

In de praktijk werkt het blijkbaar anders. Uit mijn eigen ervaring zeg ik al dat alleen als ik langzaam afdaal mijn remmen oververhitten. En om me heen zie ik dat ook gebeuren: alleen de 'mindere goden' oververhitten. Die knijpen teveel in de remmen om de snelheid maar laag te houden. En dus voeren ze meer warmte toe dan de remmen af kunnen voeren. Dat is ook omdat ze de rem continue ingeknepen houden, zo kan de rem ook echt niet afkoelen. En een snellere rijder zal zijn rem dus wel regelmatig los laten, hooguit kortstondig harder remmen.
Wat TSTM zegt zal zeker een rol spelen: die mindere goden hebben meestal kleinere schijven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Jongens toch, af en toe lijkt het wel alsof we hier op een natuurkunde forum zitten. Zoals ik het nu lees is theorie en praktijk niet echt synchroom door verschillende factoren.

Ook ik heb zo mijn vraagtekens over de theorie (dus niet praktijkervaringen). Ga even uit van dezelfde rijder, wel of geen mindere god, die zowel bij langzame snelheid als OOK bij hoge snelheid zijn remmen op dezelfde wijze en net zo lang gebruikt. Dan vindt er toch bij hoge snelheid meer wrijving plaats en dus meer energie (=lees hitte). Dat het in de praktijk er anders aan toe gaat is dus afhankelijk van de rijder en de situatie en natuurlijk zal dit laatste vaker de realiteit zijn, vandaar ook de persoonlijke ervaringen.

Als dit zo is dan heeft iedereen hier toch gewoon gelijk ? :bier:
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik vind het een mooie afsluiter :bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Victor1977 schreef: zo 1 november 2020, 20:31 Jongens toch, af en toe lijkt het wel alsof we hier op een natuurkunde forum zitten. Zoals ik het nu lees is theorie en praktijk niet echt synchroom door verschillende factoren.

Ook ik heb zo mijn vraagtekens over de theorie (dus niet praktijkervaringen). Ga even uit van dezelfde rijder, wel of geen mindere god, die zowel bij langzame snelheid als OOK bij hoge snelheid zijn remmen op dezelfde wijze en net zo lang gebruikt. Dan vindt er toch bij hoge snelheid meer wrijving plaats en dus meer energie (=lees hitte). Dat het in de praktijk er anders aan toe gaat is dus afhankelijk van de rijder en de situatie en natuurlijk zal dit laatste vaker de realiteit zijn, vandaar ook de persoonlijke ervaringen.

Als dit zo is dan heeft iedereen hier toch gewoon gelijk ? :bier:
Theorie en praktijk komen altijd 100% overeen, alleen worden bij de theoretische benadering soms fouten gemaakt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies wat Lars en ik zeggen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Mark-V schreef: zo 1 november 2020, 10:27
MTBLars schreef: za 31 oktober 2020, 11:05 Oké dat is goed om te weten, enige probleem is wel dat ik magura remmen heb en niet weet of die samen gaan met shimano schijven? Magura heeft iets dikkere rotors. Levert dat problemen op?
Ik heb Magura MT7 met voor een Shimano XT 180mm ice-tech schijf en achter een Shimano XT 203mm schijf (street trials bike)
Werkt prima!
Maar staar je niet blind op adviezen van anderen die ook "in de alpen" rijden. Je rijstijl maakt het grootste verschil, want als jij met een slakkengangetje 1000m afdaalt (en dus meer blokkeert dan sleept) dan zal je rem minder snel warm worden dan wanneer jij met 50-60km/u naar beneden suist en constant bijremt....
Dus vraag ook vooral voor jezelf af hoe jij zult gaan rijden. Grotere schijven kunnen sowieso nooit kwaad en de Shimano XT schijf is een prima schijf in 203mm. Wel ook gelijk even de bijpassende adapter(s) bijbestellen ;)
Ice tech stond inderdaad ook op het lijstje, goed om te horen dat het prima werkt. Rijstijl en doel van de rit maakt natuurlijk ook heel erg uit. Tijdens de bikepark trips ligt de snelheid redelijk hoog, maar in de Alpen zal het vooral bikepacking worden met bepakking dus zal de snelheid/agressiviteit een stuk lager liggen. Hierdoor dus wat meer remmen gedurende de afdaling in plaats van de snelheid laten oplopen en laat, krachtig remmen. Dus vandaar de vraag voor schijven die daar tegen bestand zijn. Maar de ice tech blijkt dus ook te werken icm de maguras, thx!
Laatst gewijzigd door MTBLars op ma 2 november 2020, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

kermit schreef: zo 1 november 2020, 17:12 En er is ook een zekerheid, namelijk dat als alle andere factoren gelijk zijn een grotere schijf het langer volhoudt voordat er een (hitte)probleem ontstaat dan een kleinere.
Om maar even de essentie uit de vraag terug te halen ;-)

Dus ingeval van twijfel gewoon voor groot gaan :-q
Hahaha soms zit er achter het simpelste antwoord de beste logica :-q denk dat ik dan toch voor een setje 203mm ga, welke is nog nader te bepalen. Maar voorlopig zijn ze helaas nog niet nodig denk ik :( .

Verder de natuurkundige discussie met veel aandacht gelezen :lol: . Voor beide kanten is wel wat te zeggen, zie graag de praktijktest van iemand tegemoet? :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je?
Met 70kg nooit last gehad van fading met 180mm voor 160mm achter, Guide RSC en XT de afgelopen 6 jaren.
Hoe zwaarder je bent, hoe meer baat bij grotere schijven.
En de juiste techniek gebruiken, niet continu slepend remmen natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik was heel blij In Oostenrijk met mijn 203 schijven voor en achter samen met vier pistons xt remmen maar ik weeg dan ook 110 kg :wink:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: zo 1 november 2020, 21:32
Victor1977 schreef: zo 1 november 2020, 20:31 Jongens toch, af en toe lijkt het wel alsof we hier op een natuurkunde forum zitten. Zoals ik het nu lees is theorie en praktijk niet echt synchroom door verschillende factoren.

Ook ik heb zo mijn vraagtekens over de theorie (dus niet praktijkervaringen). Ga even uit van dezelfde rijder, wel of geen mindere god, die zowel bij langzame snelheid als OOK bij hoge snelheid zijn remmen op dezelfde wijze en net zo lang gebruikt. Dan vindt er toch bij hoge snelheid meer wrijving plaats en dus meer energie (=lees hitte). Dat het in de praktijk er anders aan toe gaat is dus afhankelijk van de rijder en de situatie en natuurlijk zal dit laatste vaker de realiteit zijn, vandaar ook de persoonlijke ervaringen.

Als dit zo is dan heeft iedereen hier toch gewoon gelijk ? :bier:
Theorie en praktijk komen altijd 100% overeen, alleen worden bij de theoretische benadering soms fouten gemaakt.
En in de perceptie van de praktijk zijn ook vaak fouten, wielrenners hebben er decennia over gedaan om te beginnen te begrijpen dat hele harde banden niet de laagste rolweerstand hebben om maar een voorbeeld te noemen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MTBLars schreef: ma 2 november 2020, 01:20 Voor beide kanten is wel wat te zeggen, zie graag de praktijktest van iemand tegemoet? :-q
Uh, ik heb geloof ik wel 83x mijn praktijkervaring genoemd... :roll:



(Overigens, over IceTech gesproken: in een Duitse test hebben ze een keer een praktijktest gedaan: karretje met 20 kg achter de mountainbike gehangen en het steilste stukje asfalt bij Riva del Garda naar beneden. Met slepende remmen. Want dat is de manier om remmen te oververhitten (!!!!!!). De IceTech schijven vielen volledig uit elkaar en werden dus door die Duitsers geheel met de grond gelijk gemaakt.

Wat ze even vergaten te vermelden was dat alle stalen schijven bij 400 graden zorgden dat het systeem oververhitte en dat de problemen bij IceTech pas bij 600 graden begonnen!

Wat leren we van die test: IceTech is goed en remmen oververhitten bij lage snelheden!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: ma 2 november 2020, 10:00 ..., wielrenners hebben er decennia over gedaan om te beginnen te begrijpen dat hele harde banden niet de laagste rolweerstand hebben om maar een voorbeeld te noemen.
Oei, glad ijs!! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie