Als je (af en toe) hard rijdt dissipeer je meer energie via de luchtweerstand.
Grotere remschijf?
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Everybody bought a new bike!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik ben met Lars.
Maar is stel voor dat we volgend jaar de Alpen in gaan om dit eens goed te onderzoeken
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
+1
De opgewekte warmte wordt bepaald door de potentiële energie (hoogte verschil) en de tijd waarin die wordt opgewekt. Langzaam is minder.
De afgevoerde energie wordt bepaald door oppervlak en temperatuurverschil. Sneller is groter temperatuurverschil. Maar juist deze is een beetje lastig want ik weet niet meer of dit kwadratisch is of niet.
Temperatuurmeter mee en meten maar, kan ik komend weekend fietsen
De opgewekte warmte wordt bepaald door de potentiële energie (hoogte verschil) en de tijd waarin die wordt opgewekt. Langzaam is minder.
De afgevoerde energie wordt bepaald door oppervlak en temperatuurverschil. Sneller is groter temperatuurverschil. Maar juist deze is een beetje lastig want ik weet niet meer of dit kwadratisch is of niet.
Temperatuurmeter mee en meten maar, kan ik komend weekend fietsen
Lekker fietsen!
Dat zeg ik. Nu theoretiseer je weer.
In de praktijk werkt het blijkbaar anders. Uit mijn eigen ervaring zeg ik al dat alleen als ik langzaam afdaal mijn remmen oververhitten. En om me heen zie ik dat ook gebeuren: alleen de 'mindere goden' oververhitten. Die knijpen teveel in de remmen om de snelheid maar laag te houden. En dus voeren ze meer warmte toe dan de remmen af kunnen voeren. Dat is ook omdat ze de rem continue ingeknepen houden, zo kan de rem ook echt niet afkoelen. En een snellere rijder zal zijn rem dus wel regelmatig los laten, hooguit kortstondig harder remmen.
Wat TSTM zegt zal zeker een rol spelen: die mindere goden hebben meestal kleinere schijven.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Jongens toch, af en toe lijkt het wel alsof we hier op een natuurkunde forum zitten. Zoals ik het nu lees is theorie en praktijk niet echt synchroom door verschillende factoren.
Ook ik heb zo mijn vraagtekens over de theorie (dus niet praktijkervaringen). Ga even uit van dezelfde rijder, wel of geen mindere god, die zowel bij langzame snelheid als OOK bij hoge snelheid zijn remmen op dezelfde wijze en net zo lang gebruikt. Dan vindt er toch bij hoge snelheid meer wrijving plaats en dus meer energie (=lees hitte). Dat het in de praktijk er anders aan toe gaat is dus afhankelijk van de rijder en de situatie en natuurlijk zal dit laatste vaker de realiteit zijn, vandaar ook de persoonlijke ervaringen.
Als dit zo is dan heeft iedereen hier toch gewoon gelijk ?
Ook ik heb zo mijn vraagtekens over de theorie (dus niet praktijkervaringen). Ga even uit van dezelfde rijder, wel of geen mindere god, die zowel bij langzame snelheid als OOK bij hoge snelheid zijn remmen op dezelfde wijze en net zo lang gebruikt. Dan vindt er toch bij hoge snelheid meer wrijving plaats en dus meer energie (=lees hitte). Dat het in de praktijk er anders aan toe gaat is dus afhankelijk van de rijder en de situatie en natuurlijk zal dit laatste vaker de realiteit zijn, vandaar ook de persoonlijke ervaringen.
Als dit zo is dan heeft iedereen hier toch gewoon gelijk ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Theorie en praktijk komen altijd 100% overeen, alleen worden bij de theoretische benadering soms fouten gemaakt.Victor1977 schreef: ↑zo 1 november 2020, 20:31 Jongens toch, af en toe lijkt het wel alsof we hier op een natuurkunde forum zitten. Zoals ik het nu lees is theorie en praktijk niet echt synchroom door verschillende factoren.
Ook ik heb zo mijn vraagtekens over de theorie (dus niet praktijkervaringen). Ga even uit van dezelfde rijder, wel of geen mindere god, die zowel bij langzame snelheid als OOK bij hoge snelheid zijn remmen op dezelfde wijze en net zo lang gebruikt. Dan vindt er toch bij hoge snelheid meer wrijving plaats en dus meer energie (=lees hitte). Dat het in de praktijk er anders aan toe gaat is dus afhankelijk van de rijder en de situatie en natuurlijk zal dit laatste vaker de realiteit zijn, vandaar ook de persoonlijke ervaringen.
Als dit zo is dan heeft iedereen hier toch gewoon gelijk ?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Precies wat Lars en ik zeggen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ice tech stond inderdaad ook op het lijstje, goed om te horen dat het prima werkt. Rijstijl en doel van de rit maakt natuurlijk ook heel erg uit. Tijdens de bikepark trips ligt de snelheid redelijk hoog, maar in de Alpen zal het vooral bikepacking worden met bepakking dus zal de snelheid/agressiviteit een stuk lager liggen. Hierdoor dus wat meer remmen gedurende de afdaling in plaats van de snelheid laten oplopen en laat, krachtig remmen. Dus vandaar de vraag voor schijven die daar tegen bestand zijn. Maar de ice tech blijkt dus ook te werken icm de maguras, thx!Mark-V schreef: ↑zo 1 november 2020, 10:27Ik heb Magura MT7 met voor een Shimano XT 180mm ice-tech schijf en achter een Shimano XT 203mm schijf (street trials bike)
Werkt prima!
Maar staar je niet blind op adviezen van anderen die ook "in de alpen" rijden. Je rijstijl maakt het grootste verschil, want als jij met een slakkengangetje 1000m afdaalt (en dus meer blokkeert dan sleept) dan zal je rem minder snel warm worden dan wanneer jij met 50-60km/u naar beneden suist en constant bijremt....
Dus vraag ook vooral voor jezelf af hoe jij zult gaan rijden. Grotere schijven kunnen sowieso nooit kwaad en de Shimano XT schijf is een prima schijf in 203mm. Wel ook gelijk even de bijpassende adapter(s) bijbestellen
Laatst gewijzigd door MTBLars op ma 2 november 2020, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hahaha soms zit er achter het simpelste antwoord de beste logica denk dat ik dan toch voor een setje 203mm ga, welke is nog nader te bepalen. Maar voorlopig zijn ze helaas nog niet nodig denk ik .kermit schreef: ↑zo 1 november 2020, 17:12 En er is ook een zekerheid, namelijk dat als alle andere factoren gelijk zijn een grotere schijf het langer volhoudt voordat er een (hitte)probleem ontstaat dan een kleinere.
Om maar even de essentie uit de vraag terug te halen
Dus ingeval van twijfel gewoon voor groot gaan
Verder de natuurkundige discussie met veel aandacht gelezen . Voor beide kanten is wel wat te zeggen, zie graag de praktijktest van iemand tegemoet?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Wat weeg je?
Met 70kg nooit last gehad van fading met 180mm voor 160mm achter, Guide RSC en XT de afgelopen 6 jaren.
Hoe zwaarder je bent, hoe meer baat bij grotere schijven.
En de juiste techniek gebruiken, niet continu slepend remmen natuurlijk.
Met 70kg nooit last gehad van fading met 180mm voor 160mm achter, Guide RSC en XT de afgelopen 6 jaren.
Hoe zwaarder je bent, hoe meer baat bij grotere schijven.
En de juiste techniek gebruiken, niet continu slepend remmen natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
En in de perceptie van de praktijk zijn ook vaak fouten, wielrenners hebben er decennia over gedaan om te beginnen te begrijpen dat hele harde banden niet de laagste rolweerstand hebben om maar een voorbeeld te noemen.Mad Wally schreef: ↑zo 1 november 2020, 21:32Theorie en praktijk komen altijd 100% overeen, alleen worden bij de theoretische benadering soms fouten gemaakt.Victor1977 schreef: ↑zo 1 november 2020, 20:31 Jongens toch, af en toe lijkt het wel alsof we hier op een natuurkunde forum zitten. Zoals ik het nu lees is theorie en praktijk niet echt synchroom door verschillende factoren.
Ook ik heb zo mijn vraagtekens over de theorie (dus niet praktijkervaringen). Ga even uit van dezelfde rijder, wel of geen mindere god, die zowel bij langzame snelheid als OOK bij hoge snelheid zijn remmen op dezelfde wijze en net zo lang gebruikt. Dan vindt er toch bij hoge snelheid meer wrijving plaats en dus meer energie (=lees hitte). Dat het in de praktijk er anders aan toe gaat is dus afhankelijk van de rijder en de situatie en natuurlijk zal dit laatste vaker de realiteit zijn, vandaar ook de persoonlijke ervaringen.
Als dit zo is dan heeft iedereen hier toch gewoon gelijk ?
Uh, ik heb geloof ik wel 83x mijn praktijkervaring genoemd...
(Overigens, over IceTech gesproken: in een Duitse test hebben ze een keer een praktijktest gedaan: karretje met 20 kg achter de mountainbike gehangen en het steilste stukje asfalt bij Riva del Garda naar beneden. Met slepende remmen. Want dat is de manier om remmen te oververhitten (!!!!!!). De IceTech schijven vielen volledig uit elkaar en werden dus door die Duitsers geheel met de grond gelijk gemaakt.
Wat ze even vergaten te vermelden was dat alle stalen schijven bij 400 graden zorgden dat het systeem oververhitte en dat de problemen bij IceTech pas bij 600 graden begonnen!
Wat leren we van die test: IceTech is goed en remmen oververhitten bij lage snelheden!)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Oei, glad ijs!!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"