Bochtensnelheid 26 inch vs 29 inch, gevoel of niet?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook Peter schreef: ma 9 november 2020, 18:42 Bijna alles is gezegd behalve gewicht, vooral van de band. Een zwaar wiel wat draait is lastiger even van richting te veranderen. Dan maakt t niet eens uit of het 26” of 29” is.
Mijn 26” fiets met een 1250gr band er op stuurt lastig terwijl de 29” met een 780gr band makkelijker is te sturen.
En toch kan een zware band wennen, moet je alleen anders in gang zetten.
Ik denk dat dat eerder met de rolweerstand te maken heeft :roll:
tiewrap schreef: ma 9 november 2020, 10:58 Vaak gaat het al fout bij onjuist gebruik van de handlebar, het is geen stuur !
Dat ligt aan je fiets...



Het kwam al langs: geometrie. Langere wielbasis, rijder (meestal) heel anders gepositioneerd op de fiets. Niet alleen de zithouding maar ook de gewichtsverdeling. De eerste 29er was om die reden al veel moderner dan de laatste generatie 26". Het was een sprong vooruit, waar 26" al een heel klein beetje aan het evolueren was. Een beetje dezelfde sprong die we nu de laatste 5 jaar aan het maken zijn met de langere reach en vlakkere balhoofdhoek. En kijk naar de eigenschappen die daaraan toebedeeld worden: gemoedelijker, preciezer te sturen, meer in balans, stabieler. En dat ging ook op voor de eerste 29ers ten opzichte van de fietsjes met kleine wielen.

Voor het grootste deel is het dus de geometrie die het mogelijk maakt voor iedereen om harder door de bocht te gaan. En daarmee is het ook vrij logisch te verklaren waarom veel jongens op kleinere wielen ook hard door de bocht gaan: geometrie die gelijk is aan die van een moderne 29er.


Momenteel rijd ik rond met 26" wielen in mijn 27,5" (Banshee Spitfire, geometrie vrij actueel). Fractie lagere bottom bracket, dus af en toe een pedal strike. Technisch gezien liggen de assen ook een centimetertje lager, waardoor ik eerder over de kop zou kunnen slaan of makkelijker de fiets op het achterwiel trek, maar dat verschil is te verwaarlozen. Stuurt de fiets anders? Andere naloop, maar wederom, verschil te verwaarlozen. Ik hoef geen andere bochtentechniek toe te passen, kan en moet net zo met mijn lichaam spelen als met de iets grotere wielen.
Interessant is het nu om een ouderwetsere 26" er bij te pakken. Ja, compleet ander rijgedrag. Daar moet ik toch echt gaan sturen en absoluut niet teveel met mijn lichaam gaan werken om de bocht om te komen. Zelfde banden, zelfde maat wielen, geheel ander effect. Langzamer? Minder vertrouwen, nerveuzer, maakt het moeilijker hard te gaan. Maar de laatste keer dat ik een vergelijking maakte (3 jaar terug op Zeist, behoorlijk kronkelig) zat er geen noemenswaardig verschil tussen in tijd. Wel in beleving.

Over naar 29". Meer grip? Misschien. Ben er nog steeds niet uit. Bij dezelfde banden is er wel eens een verschil te merken. Maar er zijn nog steeds 27,5" banden die bij minder rolweerstand meer grip bieden, waarmee dat argument overboord gaat (want vrijwel niemand optimaliseert, laat staan dat ze die laatste fractie eventuele extra grip gaan gebruiken!!!).
Dan heb je inderdaad wielen die voelbaar iets lastiger te sturen zijn. Dus moet je meer met je lijf gaan werken. In snellere bochten is dit wat de meeste rijders automatisch gaan doen. Gecombineerd met de stabielere geometrie heb je dan opeens het gevoel op rails te gaan. Wat voor veel rijders niet alleen het gevoel geeft sneller te gaan, het extra vertrouwen zorgt ook dat je sneller kunt gaan.

Maar dat is dan allemaal binnen de grenzen van de rijder en daar verkleurt de mening dus: omdat de fiets meer vertrouwen gaf hadden rijders dus het idee dat de fiets sneller was. Terwijl zij zelf dus die stap maakten.


Weer terug naar mijn 26". Ik heb er nu een Schwalbe Fat Albert van 3 generaties terug op, op een half brede velg (25 mm). Daar valt de 2.35 perfect op en op de huidige ondergrond op onder andere de UHR en Nijmegen (net iets vochtig zand) bijten die noppen echt. Kun je behoorlijk mee hoeken! Super bandje! Totdat je aan de limiet komt. Dan is het bandje weg. Of totdat de ondergrond keihard is. Dan is het bandje weg.
Daar merk ik het verschil met de moderne Wolfpacks echt duidelijk. Die houden echt grip op het rubbercompound en als de noppen niet meer bijten, dan lijkt het rubber nog net aan het zand te blijven hangen. En ga ik met nog wat meer vertrouwen de bocht door en daarmee dus nog een stukje harder.


Kortom, met je eigen kunnen maak je het grootste verschil. Hooguit maakt je traditionelere 26" het je dus iets moeilijker de limiet op te zoeken. Hooguit zit er een verschilletje in de banden.


Op dezelfde lijn als Kermit dus!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Interessant, ik rijd nog steeds 26 inch XC zowel HT als fully, (kan maar geen knoop doorhakken over welke nieuwe fiets en al het oude spul werkt gewoon). Maar ik heb wel een Cube Race LTD en een Canyon Grand Canyon 29 inch een paar x geleend om te ervaren wat het verschil is. En meer grip door meer contact oppervlak ja, maar vooral bij de Cube die zowieso aan de zware kant is merkte ik dat ik door de grotere wielen hoger op de fiets zit, en dat zorgde ervoor dat ik me niet zo zeker voelde met de fiets van het ene op het andere oor te gooien, door de extra hoogte zo'n zwaai te maken kreeg ik het gevoel ervan af te vallen (dat was dan bij echte korte bochten slinger tracks).

Misschien nog een keer lenen voor de zekerheid, want die oude fiets wilt maar niet kapot :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zit met grotere wielen niet hoger boven de grond.
Tenzij de fabrikant zo lam was om 29" wielen in een 26" fiets te persen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, je zit met een 29er juist lager t.o.v. de wielassen dan met kleine wielen wat een voordeel is!

De geo maakt het grootste verschil, voordat ik de overstap naar 29" maakte had ik drie 26ers in de schuur waarvan er eentje al de huidige kant op ging met een slacke en lange geo. Met die fiets ben ik rond Vaals op trails geweest die ik al vaak gereden had met de andere bikes, en het viel echt op hoe zeker die fiets voelde als het steiler naar beneden ging.

De keerzijde van de medaille was dat-ie veel lastiger op het achterwiel te krijgen was, wat de fiets minder speels maakte imo. Maar dat was ook weer een voordeel als de klims echt steil werden...
Uiteraard vroeg die fiets ook iets meer inzet op bochtige singletracks in vergelijking met de korte stalgenoten :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 november 2020, 22:23 Je zit met grotere wielen niet hoger boven de grond.
Tenzij de fabrikant zo lam was om 29" wielen in een 26" fiets te persen.
Dan is dat mijn perceptie / inbeelding geweest, vooral de Cube voelde veel slomer aan in de korte bochten dan mijn 26 inch
met een relatief lichte wielset..
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

BikerX schreef: wo 11 november 2020, 10:39
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 november 2020, 22:23 Je zit met grotere wielen niet hoger boven de grond.
Tenzij de fabrikant zo lam was om 29" wielen in een 26" fiets te persen.
Dan is dat mijn perceptie / inbeelding geweest, vooral de Cube voelde veel slomer aan in de korte bochten dan mijn 26 inch
met een relatief lichte wielset..
Als je in een eend 100 rijdt voelt het ook heel anders aan dan in een Mercedes.

Het gevoel dat het met 29” wielen slomer aanvoelt dan met 26” betekent wil niet zeggen dat het ook langzamer gaat, maar het kan ook betekenen dat je veel meer reserve over hebt om nog veel sneller te gaan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

29-ers zijn suf en potentieel gevaarlijk: als je de zelfde rij gevoel en -ervaring krijgt als op een 26-er, is de klap bij een foutje desastreus. :winkie:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Mad Wally schreef: wo 11 november 2020, 12:43
BikerX schreef: wo 11 november 2020, 10:39

Dan is dat mijn perceptie / inbeelding geweest, vooral de Cube voelde veel slomer aan in de korte bochten dan mijn 26 inch
met een relatief lichte wielset..
Als je in een eend 100 rijdt voelt het ook heel anders aan dan in een Mercedes.

Het gevoel dat het met 29” wielen slomer aanvoelt dan met 26” betekent wil niet zeggen dat het ook langzamer gaat, maar het kan ook betekenen dat je veel meer reserve over hebt om nog veel sneller te gaan.
Snap ik, maar ik bedoel niet de gemiddelde snelheid maar meer het gevoel harder te moeten werken om korte bochten te nemen met de 29inch Cube (meer kracht nodig om te sturen?) Ik denk dat de gemiddelde snelheden wel redelijk dicht bij elkaar liggen 26 vs 29...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag weer eens wat singletracks gereden met de 26 inch fully.
Dit keer was ik zonder moeite sneller dan met de 29er HT.
Bochten voelen anders (logisch), maar wanneer je wat meer gewend raakt dan kun je ze wel met hetzelfde vertrouwen nemen.
Blijft toch wel speels met die kleinere wielen.

Andere gevoel is dat je wat meer op je fiets zit dan in de fiets.
Voor mijn gevoel zit ik een stuk hoger waardoor het net even iets minder vertrouwen geeft, maar ook daar is aan te wennen.
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Rayb81 schreef: di 24 november 2020, 00:30
Andere gevoel is dat je wat meer op je fiets zit dan in de fiets.
Voor mijn gevoel zit ik een stuk hoger waardoor het net even iets minder vertrouwen geeft, maar ook daar is aan te wennen.
Dat gevoel had ik dus ook, maar er werdt beweert dat dat toch niet is met de geometrie van (de meeste) 29-ers, ik heb niet de geo's van de fietsen langs elkaar gelegd om dat te vergelijken en bevestigen maar dacht ik komt het toch door de lagere draaiende massa van de kleinere wieltjes... Maar zoals het topic zegt, blijft het het zeker ook wel gevoel geloof ik :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even oud filmpje opgezocht:
https://youtu.be/i0fJzRQVZPU
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mooi filmpje. Toch vind ik de tijdsverschillen erg klein ondanks dat het maar 20min is.
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Ja tof, ik maak hier dus uit op dat het enige belangrijke verschil dat Christoph noemt is dattie sneller weg accelereert na bochten,maar dat op de langere termijn (afstand) de 29 het toch wint op de parcours die hier gereden werdt. Toch een keer proberen nog dan..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

BikerX schreef: wo 25 november 2020, 15:24
Rayb81 schreef: di 24 november 2020, 00:30
Andere gevoel is dat je wat meer op je fiets zit dan in de fiets.
Voor mijn gevoel zit ik een stuk hoger waardoor het net even iets minder vertrouwen geeft, maar ook daar is aan te wennen.
Dat gevoel had ik dus ook, maar er werdt beweert dat dat toch niet is met de geometrie van (de meeste) 29-ers, ...
Jawel: als je niets aan de geo zou veranderen, zit je bracket met kleine wielen dichterbij de grond dan met grote wielen.
Echter, als je die brackethoogte als een vaste waarde aan zou houden (zeg 30cm boven de grond, gaat maar om het idee) zit je bij een 29er wiel meer tussen de wielen dan bij een 26er wiel, de wielassen zitten hoger tov het bracket.
Dus je zit meer "in" de fiets bij een 29er, en meer "op" de fiets bij een 26er.

Uiteraard is die brackethoogte geen vaste waarde, fabrikanten maken daar keuzes in: soort fiets, inzetgebied, voorkeur... net als met alle andere geometriewaardes. Maar in grote lijnen is het wel zo dat je bij een groot wiel meer tussen de wielen in zit, wat een voordeel is in de meeste situaties.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef: ma 9 november 2020, 22:17
Ook Peter schreef: ma 9 november 2020, 18:42 Bijna alles is gezegd behalve gewicht, vooral van de band. Een zwaar wiel wat draait is lastiger even van richting te veranderen. Dan maakt t niet eens uit of het 26” of 29” is.
Mijn 26” fiets met een 1250gr band er op stuurt lastig terwijl de 29” met een 780gr band makkelijker is te sturen.
En toch kan een zware band wennen, moet je alleen anders in gang zetten.
Ik denk dat dat eerder met de rolweerstand te maken heeft :roll:
tiewrap schreef: ma 9 november 2020, 10:58 Vaak gaat het al fout bij onjuist gebruik van de handlebar, het is geen stuur !
Dat ligt aan je fiets...



Het kwam al langs: geometrie. Langere wielbasis, rijder (meestal) heel anders gepositioneerd op de fiets. Niet alleen de zithouding maar ook de gewichtsverdeling. De eerste 29er was om die reden al veel moderner dan de laatste generatie 26". Het was een sprong vooruit, waar 26" al een heel klein beetje aan het evolueren was. Een beetje dezelfde sprong die we nu de laatste 5 jaar aan het maken zijn met de langere reach en vlakkere balhoofdhoek. En kijk naar de eigenschappen die daaraan toebedeeld worden: gemoedelijker, preciezer te sturen, meer in balans, stabieler. En dat ging ook op voor de eerste 29ers ten opzichte van de fietsjes met kleine wielen.

Voor het grootste deel is het dus de geometrie die het mogelijk maakt voor iedereen om harder door de bocht te gaan. En daarmee is het ook vrij logisch te verklaren waarom veel jongens op kleinere wielen ook hard door de bocht gaan: geometrie die gelijk is aan die van een moderne 29er.


Momenteel rijd ik rond met 26" wielen in mijn 27,5" (Banshee Spitfire, geometrie vrij actueel). Fractie lagere bottom bracket, dus af en toe een pedal strike. Technisch gezien liggen de assen ook een centimetertje lager, waardoor ik eerder over de kop zou kunnen slaan of makkelijker de fiets op het achterwiel trek, maar dat verschil is te verwaarlozen. Stuurt de fiets anders? Andere naloop, maar wederom, verschil te verwaarlozen. Ik hoef geen andere bochtentechniek toe te passen, kan en moet net zo met mijn lichaam spelen als met de iets grotere wielen.
Interessant is het nu om een ouderwetsere 26" er bij te pakken. Ja, compleet ander rijgedrag. Daar moet ik toch echt gaan sturen en absoluut niet teveel met mijn lichaam gaan werken om de bocht om te komen. Zelfde banden, zelfde maat wielen, geheel ander effect. Langzamer? Minder vertrouwen, nerveuzer, maakt het moeilijker hard te gaan. Maar de laatste keer dat ik een vergelijking maakte (3 jaar terug op Zeist, behoorlijk kronkelig) zat er geen noemenswaardig verschil tussen in tijd. Wel in beleving.

Over naar 29". Meer grip? Misschien. Ben er nog steeds niet uit. Bij dezelfde banden is er wel eens een verschil te merken. Maar er zijn nog steeds 27,5" banden die bij minder rolweerstand meer grip bieden, waarmee dat argument overboord gaat (want vrijwel niemand optimaliseert, laat staan dat ze die laatste fractie eventuele extra grip gaan gebruiken!!!).
Dan heb je inderdaad wielen die voelbaar iets lastiger te sturen zijn. Dus moet je meer met je lijf gaan werken. In snellere bochten is dit wat de meeste rijders automatisch gaan doen. Gecombineerd met de stabielere geometrie heb je dan opeens het gevoel op rails te gaan. Wat voor veel rijders niet alleen het gevoel geeft sneller te gaan, het extra vertrouwen zorgt ook dat je sneller kunt gaan.

Maar dat is dan allemaal binnen de grenzen van de rijder en daar verkleurt de mening dus: omdat de fiets meer vertrouwen gaf hadden rijders dus het idee dat de fiets sneller was. Terwijl zij zelf dus die stap maakten.


Weer terug naar mijn 26". Ik heb er nu een Schwalbe Fat Albert van 3 generaties terug op, op een half brede velg (25 mm). Daar valt de 2.35 perfect op en op de huidige ondergrond op onder andere de UHR en Nijmegen (net iets vochtig zand) bijten die noppen echt. Kun je behoorlijk mee hoeken! Super bandje! Totdat je aan de limiet komt. Dan is het bandje weg. Of totdat de ondergrond keihard is. Dan is het bandje weg.
Daar merk ik het verschil met de moderne Wolfpacks echt duidelijk. Die houden echt grip op het rubbercompound en als de noppen niet meer bijten, dan lijkt het rubber nog net aan het zand te blijven hangen. En ga ik met nog wat meer vertrouwen de bocht door en daarmee dus nog een stukje harder.


Kortom, met je eigen kunnen maak je het grootste verschil. Hooguit maakt je traditionelere 26" het je dus iets moeilijker de limiet op te zoeken. Hooguit zit er een verschilletje in de banden.


Op dezelfde lijn als Kermit dus!
Goed verhaal lekker kort ouwe :winkie:
Grip in de bochten geen enkel verschil op die slappe troep in Schoorl zelf niet op een powerrohler 26" stiffy.
Rollen doet een 29"fully daar wel veel beter, zelfs wel eens getimed, zonder te trappen 2sec eerder de kuil uit, Zwarte Blink af ook seconden sneller op een fully 29", je blijft gewoon hangen in die gaten man.....dus hebben ze nu juist minder of meer grip that is the question ;-)
Maar dat is zachte troep parcourselarij wat eigenlijk bar weinig (you see what I did there) met MTB-en te maken heeft en nagenoeg geen verschil brengt to be honest.
Wanneer gaan we nou weer eens rijden man!
Plaats reactie