van neuron naar spectral

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik blijf erbij dat de 'Do it al' niet bestaat. Je hebt gewoon meerdere fietsen nodig om het beste uit verschillende routes te halen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik ben wel nieuwsgierig wat het verschil was?
muddymtb schreef: do 12 november 2020, 19:17 Sinds kort een Neuron in bezit. Mooie en vooral fijne fiets. Nu heb ik gisteren op een spectral gereden, zelfde stuk als ik vaker rijdt, de but Nijmegen onder andere. Was toch wel een groot verschil...

Nu wil ik meer trail/freeride/am gaan rijden en heb de neuron gekocht met het idee dat ik daar op in kan leren. Misschien toch nu al verkopen en voor de spectral gaan??
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

MVMVML schreef: vr 13 november 2020, 17:34 Ik blijf erbij dat de 'Do it al' niet bestaat. Je hebt gewoon meerdere fietsen nodig om het beste uit verschillende routes te halen.
Je hebt wel een Do it al maar die zit dan op de fiets :-q
Het belangrijkste is niet dat je de beste fiets hebt maar dat je plezier hebt op.de.fiets :-q
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

MVMVML schreef: vr 13 november 2020, 17:34 Ik blijf erbij dat de 'Do it al' niet bestaat. Je hebt gewoon meerdere fietsen nodig om het beste uit verschillende routes te halen.
Als dat het ultieme doel is, waarschijnlijk wel ja.
Maar je hebt toch echt maar 1 fiets nodig om veel plezier uit verschillende routes te halen.
Dan laten we puur DH maar effe buiten beschouwing... hoewel ik er van overtuigd ben zelfs op m'n XC volop lol te hebben op veel DH tracks.
Ow ja, dropper moest d'r nog op.... Goh, ben bijna jarig. :winkie:

Inderdaad, zoals Patrick hierboven al zegt, de 'Do it all' zit er op.
Heb vaak juist volop lol bij akties waarbij je achteraf denkt: "Zow, daar is 't ding echt niet voor gemaakt"
Picknicktafels: check. :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

KTManiac schreef: vr 13 november 2020, 17:56
MVMVML schreef: vr 13 november 2020, 17:34 Ik blijf erbij dat de 'Do it al' niet bestaat. Je hebt gewoon meerdere fietsen nodig om het beste uit verschillende routes te halen.
Als dat het ultieme doel is, waarschijnlijk wel ja.
Maar je hebt toch echt maar 1 fiets nodig om veel plezier uit verschillende routes te halen.
Dan laten we puur DH maar effe buiten beschouwing... hoewel ik er van overtuigd ben zelfs op m'n XC volop lol te hebben op veel DH tracks.
Ow ja, dropper moest d'r nog op.... Goh, ben bijna jarig. :winkie:

Inderdaad, zoals Patrick hierboven al zegt, de 'Do it all' zit er op.
Heb vaak juist volop lol bij akties waarbij je achteraf denkt: "Zow, daar is 't ding echt niet voor gemaakt"
Picknicktafels: check. :D
Nee joh. Je kan wel downhilltracks rijden met XC fietsen (tot op zekere hoogte) maar je kan zoveel harder en meer lolliger gaan met fietsen die daar beter voor gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

KTManiac schreef: vr 13 november 2020, 17:56Maar je hebt toch echt maar 1 fiets nodig om veel plezier uit verschillende routes te halen.
Dan laten we puur DH maar effe buiten beschouwing... hoewel ik er van overtuigd ben zelfs op m'n XC volop lol te hebben op veel DH tracks.
En welke DH en EWS tracks heb je al geprobeerd op je Anthem...?

Een beetje "underbiked" kan leuk zijn, maar of je werkelijk nog blij bent met een XC fiets op continu >20% naar beneden waarbij je overal significant eerder op de rem moet waardoor je weer snelheid mist om makkelijk door secties te komen en van chicken run naar chicken run rijdt? Ik betwijfel het ten zeerste...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

cheeta schreef: vr 13 november 2020, 19:11 En welke DH en EWS tracks heb je al geprobeerd op je Anthem...?
Kunnen we redelijk kort over zijn: geen.
Maar al zou je op 20% zitten van wat je met een DH fiets zou kunnen, wat dan nog? Is geen indicatie voor het plezier wat je d'r aan kunt hebben.

Edit: zie nu dat je 20% helling bedoelt.
Wat afdalingen op rotsachtige tracks bij dergelijke hellingen betreft: Done, op m'n oude fiets (26" HT, velgremmetje achter, mechanisch 160mm schijfje voor) omgeving Eiger in Zwitserland. Geen ideaal materiaal, maar op 't tempo wat daarmee nog net niet suïcidaal is toch gewoon dikke pret.


DH tracks:
Zou ik het gaan doen als er 20 man met een DH fiets in m'n nek hijgen? Nee, natuurlijk niet.
Zou ik het overslaan als ik het op een vakantie tegenkwam en het is rustig? Zeker niet! :-D

Ik heb het over incidenteel hè, ik heb de fiets die past bij zo'n 90% van waar ik 'm voor gebruik maar ga niks anders uit de weg en accepteer dan dus de limitaties.
Laatst gewijzigd door KTManiac op vr 13 november 2020, 23:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik denk dat het slimmer is als je eerst een keertje lopend gaat en dan nog ff nadenkt :-)

Overigens kun je met skills en een 140mm trailfully wel los en daar kun je hoewel iets langzamer ook nog XC mee rijden..
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Uit ervaring knapt een gemiddelde XC-ht/fully niet op van het rijden van een DH afdaling..... Spul is daar gewoon niet voor gemaakt (en zo’n afdaling stapvoets rijden is ook niet echt fijn...). Frame en vork krijgen enorm op hun donder... (in dit geval fataal voor het frame...)

Beter een do-it-all obv alpenlanden-inzet. Dan dus een 130mm fully (of liever nog wat meer). Met de juiste banden is daar ook in NL nog prima mee te rijden. Wel even een juiste brandenset monteren (Schwalbe Hans Dampf en Maxxis Minion staan niet bekend om de lage rolweerstand :lol: )
StAlTiCa
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Daarom schreef ik in m'n reaktie ook: "laten we puur DH buiten beschouwing", ik ben op dat gebied niet gehinderd door al teveel kennis. :wink:
Ik snap ook wel dat je met XC en DH wel zo'n beetje de 2 uitersten te pakken hebt.

Probeer alleen aan te geven dat de "naar marketing normen" precies juiste fiets niet nodig is om een hoop lol hebben wanneer je niet de ambitie hebt om WK's te gaan winnen.

Maar goed, heb je de centen en de plek voor alle mogelijke types fietsen: doen! :-q
Sluit ook niet uit dat ik nog 's last krijg van het N+1 virus...

Maar eh... dwalen wat af geloof ik. Ging over een Neuron en Spectral, stadium XC al voorbij dus. :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

KTManiac schreef: vr 13 november 2020, 19:18
cheeta schreef: vr 13 november 2020, 19:11 En welke DH en EWS tracks heb je al geprobeerd op je Anthem...?
Kunnen we redelijk kort over zijn: geen.
Maar al zou je op 20% zitten van wat je met een DH fiets zou kunnen, wat dan nog? Is geen indicatie voor het plezier wat je d'r aan kunt hebben.
Zou ik het gaan doen als er 20 man met een DH fiets in m'n nek hijgen? Nee, natuurlijk niet.
Zou ik het overslaan als ik het op een vakantie tegenkwam en het is rustig? Zeker niet! :-D

Ik heb het over incidenteel hè, ik heb de fiets die past bij zo'n 90% van waar ik 'm voor gebruik maar ga niks anders uit de weg en accepteer dan dus de limitaties.
Ben ook zo iemand die de fiets uitzocht op 95% van wat ‘ie ermee doet. Maar op vakantie bv ook Bergstadl, Pro Line en Matz Alm gedaan in Hinterglemm op een Lux. Aardig under-biked natuurlijk. Eerst met de fiets omhoog, liefst zonder lift, en dan omlaag via wat voorhanden is.
Ja, de flowtrails gaan natuurlijk veel makkelijker, maar die zware trails zijn ook fun. Goede techniektraining voor een XC-er, zeg maar. Mijn volgende fiets zal wel iets down-countryish worden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Tja, we gaan zwaar off-topic maar TS heeft de beslissing toch al wel gemaakt geloof ik.. :-D

Zodra die vakanties ook 95% van m'n tijd gaan beslaan ga ik daar de keuze voor m'n fiets op afstemmen.
Tot die tijd gaat die 95% van m'n gebruik op tracks in NL m'n keuze bepalen en dan is op alles hier in de buurt, maar ook alles op de UHR of Nijmegen een XC voor mij gewoon precies wat ik wil en waarmee ik op die tracks tegen geen enkele beperking aan loop.

Maar goed, sommige dingen moet je misschien wat minder rationeel bekijken en gewoon die fiets kopen waar je helemaal blij van wordt, die je als background op je PC en telefoon zet en die je in de huiskamer wilt zetten.
Snap ik helemaal en als ik morgen de Staatsloterij won werd het hier meteen N+5. :winkie:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

KTManiac schreef: vr 13 november 2020, 23:23 Tot die tijd gaat die 95% van m'n gebruik op tracks in NL m'n keuze bepalen en dan is op alles hier in de buurt, maar ook alles op de UHR of Nijmegen een XC voor mij gewoon precies wat ik wil en waarmee ik op die tracks tegen geen enkele beperking aan loop.
Beste keus die je had kunnen maken. Die fiets die precies bij jouw past!!!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Baron Tankhe schreef: vr 13 november 2020, 01:02

Ja, je hebt zo'n beetje het standaard advies gevolgd wat je krijgt als je hier vraagt wat voor een fiets je moet kopen als je aangeeft hier in Nederland te fietsen af en toe naar het buitenland gaat en een bikepark ook nog wil proberen.
Binnen 2 berichten komt er iemand die roept
"Een Neuron heb je meer dan genoeg aan" of "Zoveel vering ga je hier nooit gebruiken" gevolgd door de "Waarom wil je überhaupt een fully, ik heb Winterberg ook op een hardtail gedaan"


En ik hoop dat andere die dit topic lezen hiervan leren en voordat ze een fiets kiezen eerst bij hun vrienden of iemand van hier vragen of ze een keer een ritje kunnen doen en ook echt de verschillende fietsen proberen en niet blind afgaan op het advies wat hier gegeven wordt. Het is advies, gebruik het om een voorselectie te maken en ga dan test rijden. En test rijden is niet het rondje op de parkeerplaats bij Canyon. Gewoon een trail die je vaak doet en maak dan pas die keuze die je 2500 tot ... gaat kosten.
:bier: , mooi verwoord .

En hier ook een Spectral rijder met 150mm veerweg , heerlijk voor in NL en er buiten , maar ben ook geen strava kabouter :lol:

(de eisen aan een Fully veranderen ook in de loop der tijd , voor mij)

Verlies op je Neuron zal je hebben ,maar wat is acceptabel ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

KTManiac schreef: vr 13 november 2020, 23:23
Zodra die vakanties ook 95% van m'n tijd gaan beslaan ga ik daar de keuze voor m'n fiets op afstemmen.
Tot die tijd gaat die 95% van m'n gebruik op tracks in NL m'n keuze bepalen en dan is op alles hier in de buurt, maar ook alles op de UHR of Nijmegen een XC voor mij gewoon precies wat ik wil en waarmee ik op die tracks tegen geen enkele beperking aan loop.
Ieder zo zijn keuzes.
Ik heb een Trek Roscoe, een plusbike met 120mm voor, die leuk is op alle routes die ik in NL rijd en tegen geen enkele beperking aanloopt... Maar ook een Ibis Ripmo :-D :-D , met 160/145 die ik vaak nog veel leuker vind :lol: :lol:
Ook met de Ripmo loop ik tegen geen enkele beperking aan en mijn vriendin heeft hetzelfde met haar Spectral.
Waar we ook fietsen: we zijn beiden nooit de snelste tussen de div Neuron,s om ons heen, maar ook nooit de langzaamste en met tripjes is het superfijn dat de fiets niet de beperking is in hoe we rijden.
Wellicht belangrijk om mee te nemen: we hebben beiden geen Strava en zelden een horloge om, dus het gaat bij ons puur om beleving en niet om prestaties/rondetijden.

Dat Aurelius de Pro line en Hacklberg op zijn Lux doet snap ik en kan ook, wel echt petje af :-q , maar met een meer capabele fiets denk ik dat het leuker is en een stuk sneller (niet dat dat de definitie van leuk is, maar wel dat je je minder hoeft in te houden/minder kramp van het billen knijpen).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie