Het concept van lussen met verbindingsroute is ook erg slecht uitgevoerd en neergezet.TaurineR schreef: ↑do 12 november 2020, 20:34 Ik heb de route reeds 2x gereden zoals ze voorgesteld wordt, dwz.als basis de gele route, met daarbij de 4 mooie lussen.
Als je dit volgt via gps, dan is dit toch erg lastig om te volgen:
Je weet niet echt waar een lus begint en waar deze eindigt.
Als je de combinatie uittekent op gps, dan krijg je veel kruisingen en overlappingen, na een tijdje is dit al rijdend niet meer te volgen.
Juist op deze lussen heb je al de aandacht nodig om te rijden.
Duidelijke bordjes plaatsen, waar de lussen beginnen en eindigen zou dit wel oplossen..
Zie eens op andere plaatsen in Nederland, bv in Drenthe, maar bv ook in BoZ tussen de twee routes.. (zie de Google kaart in dit forum: http://goo.gl/hfe2PT) : daar heb je een mountainbikeroute van 20-30 km "in het bos bij het dorp" en is er vaak ook een verbindingsroute uitgepijld, vaak over grote wegen, naar de route "in het bos bij het volgende dorp". Die verbindingsroutes worden dan niet gemarket als mountainbikeroute, maar zijn puur als "service" naar de mensen die de omgeving niet zo goed kennen en 2 lussen willen verbinden.
Dat heb ik op veel plaatsen zien werken. Zo'n route van plm. 30 km trekt echt de grote bulk van de mensen die willen mountainbiken en stuurt, ook zonder vrij-rijden-verbod het grootste deel van de MTB-ers in een bepaalde richting. Dat hoeven dan ook geen 30 km slingerpaden te zijn, dan is er ook ruimte voor wat meer afwisseling, passeer- en uitrustmogelijkheden etc.
De routes hier zijn te kort om genoeg aan te hebben (6-9 km). Maar de verbindingsroute (wat is het, 50-60 km?) is dan weer te lang voor de gemiddelde mountainbiker, zeker in combinatie met de 4 lussen.. Ik schat in dat de gemiddelde mountainbiker een rondje van 25-40 km zoekt?
Maar door het totaal aan te prijzen als mountainbikeparadijs met 100+ km routes, zuig je veel te veel mensen van buiten aan, die, als ze de routes eens goed bekijken toch allemaal op die korte mooie lussen gaan rijden...met de bekende gevolgen..
Wellicht is zo'n lange route niet haalbaar. Maar dan pleit ik ervoor om de gele route "af te schaffen", dwz. niet meer te noemen. uitpijling kan blijven staan als hulp in de verbinding. En dan de bestaande routes te marketen zoals ze zijn: Zandvliet 7, Putte 9, Ossendrecht 5 en Huijbergen 6. 4 kleine blauwe plukjes op de Google kaart...Dan is de aanzuigende werking hopelijk minder..
Dit uiteraard in combinatie met stilzwijgend voortzetten van de oude situatie.. en een vignet...nou vooruit dan maar. Maar aub gratis voor kinderen...