MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Hampelman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 12:32

TaurineR schreef: do 12 november 2020, 20:34 Ik heb de route reeds 2x gereden zoals ze voorgesteld wordt, dwz.als basis de gele route, met daarbij de 4 mooie lussen.
Als je dit volgt via gps, dan is dit toch erg lastig om te volgen:
Je weet niet echt waar een lus begint en waar deze eindigt.
Als je de combinatie uittekent op gps, dan krijg je veel kruisingen en overlappingen, na een tijdje is dit al rijdend niet meer te volgen.
Juist op deze lussen heb je al de aandacht nodig om te rijden.
Duidelijke bordjes plaatsen, waar de lussen beginnen en eindigen zou dit wel oplossen.. :-q
Het concept van lussen met verbindingsroute is ook erg slecht uitgevoerd en neergezet.

Zie eens op andere plaatsen in Nederland, bv in Drenthe, maar bv ook in BoZ tussen de twee routes.. (zie de Google kaart in dit forum: http://goo.gl/hfe2PT) : daar heb je een mountainbikeroute van 20-30 km "in het bos bij het dorp" en is er vaak ook een verbindingsroute uitgepijld, vaak over grote wegen, naar de route "in het bos bij het volgende dorp". Die verbindingsroutes worden dan niet gemarket als mountainbikeroute, maar zijn puur als "service" naar de mensen die de omgeving niet zo goed kennen en 2 lussen willen verbinden.
Dat heb ik op veel plaatsen zien werken. Zo'n route van plm. 30 km trekt echt de grote bulk van de mensen die willen mountainbiken en stuurt, ook zonder vrij-rijden-verbod het grootste deel van de MTB-ers in een bepaalde richting. Dat hoeven dan ook geen 30 km slingerpaden te zijn, dan is er ook ruimte voor wat meer afwisseling, passeer- en uitrustmogelijkheden etc.

De routes hier zijn te kort om genoeg aan te hebben (6-9 km). Maar de verbindingsroute (wat is het, 50-60 km?) is dan weer te lang voor de gemiddelde mountainbiker, zeker in combinatie met de 4 lussen.. Ik schat in dat de gemiddelde mountainbiker een rondje van 25-40 km zoekt?

Maar door het totaal aan te prijzen als mountainbikeparadijs met 100+ km routes, zuig je veel te veel mensen van buiten aan, die, als ze de routes eens goed bekijken toch allemaal op die korte mooie lussen gaan rijden...met de bekende gevolgen..

Wellicht is zo'n lange route niet haalbaar. Maar dan pleit ik ervoor om de gele route "af te schaffen", dwz. niet meer te noemen. uitpijling kan blijven staan als hulp in de verbinding. En dan de bestaande routes te marketen zoals ze zijn: Zandvliet 7, Putte 9, Ossendrecht 5 en Huijbergen 6. 4 kleine blauwe plukjes op de Google kaart...Dan is de aanzuigende werking hopelijk minder..

Dit uiteraard in combinatie met stilzwijgend voortzetten van de oude situatie.. en een vignet...nou vooruit dan maar. Maar aub gratis voor kinderen...
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Die noordelijke verbindingsroute is opzich wel logisch. Als je daar de asfalt stukken vervangt voor bospaden, dan heb je echt wel een leuk stuk.

De zuidelijke route leid je vooral door druk recreatie & stedelijk gebied. Ik heb het idee, dat deze niet is aangelegd om een mooi rondje te rijden, maar om kalmthout bij het netwerk te betrekken. Mensen die starten vanuit kalmthout kunnen zo makkelijk naar rood of paars fietsen en daarna via dezelfde weg weer terug.
David Flowie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 13 november 2020, 11:11

Ik ben recentelijk geëmigreerd van Holland naar (west) Brabant, dus ik was benieuwd naar deze routes en natuurlijk ook even kijken waar alle ophef nou over gaat. Korte versie van onderstaande: meteen de petitie ondertekend. Ik kreeg bijna heimwee naar Oostvoorne en Vlaardingen.

Gisteren ben ik via MTB route Bergen op Zoom afgezakt naar Huijbergen, met een klein stukje off-piste vanaf het vliegveld. Vanaf daar de Kalmthoutse Heide opgezocht. Huijbergen/Staartse Heide vond ik een heel mooie lus, lekkere flow en ook zeer geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 8 (met enige ervaring en een fatsoenlijke fiets).

Kalmthoutse Heide was mooi om te zien, maar een serieuze mtb route, nou nee. Hetzelfde geldt voor de antitankgracht maar dan in het lelijk. Vaart maken ging niet van harte, vanwege een trip naar de Vogezen (die niet doorging) rij ik nog op 2.8" Maxxis DHF/DHR downhill banden.... Eigen schuld dikke kuitkramp. Aangekomen bij het Moretusbos begon de zonsondergang, dus de lussen aldaar overgeslagen en naar huis.

De verbindingsroute + Kalmthoutse Heide lijkt me perfect voor CX of Gravel fietsen met bospad, onverharde weg, asfalt en kasseienstroken. Als ik weer met de MTB ga dan zal ik eerder groen/paarse route rijden als eerste, om vervolgens om te keren en mezelf de rest van de verbindingsroute te besparen. Daarna de blauwe en rode route en snel weer terug naar Bergse Heide waar ze wél snappen wat mtb rijders willen.
Knakworstkweker

Hampelman schreef: vr 13 november 2020, 11:29 en een vignet...nou vooruit dan maar. Maar aub gratis voor kinderen...
Kinderen onder de 14 hebben geen legitimatieplicht, hou ga je die bekeuren?
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Ze hebben het allemaal over een vignet, maar informatie wat voor vignet het is en waar je het kan kopen zie ik nog nergens voorbij komen. Natuurmonumenten heeft ook een vignet wat 12 euro kost maar of deze hier geldig is....
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Dat vignet geloof ik wel, dat het vrije rijden behouden blijft is de grootste zorg van de lokale mtb-er.
Zie de opmerkingen op de petitie die gedeeld is op dit topic, lokale media etcetc.
Vandaag tussen het werken door een klein rondje door t gebied gereden.
Een klein stukje vd route gereden en weer lekker vrije keuxes maken in t woud. Hoe t ooit begonnen is en waarom ik zo geniet van onze bossen. Vrijheid, die dreigt afgenomen te worden...
Het was relatief rustig in t bos. Samen met twee wandelaars nog een boom van een pad afgehaald. Die begrepen de ophef en verplichting op de vaste routes ook niet, een beetje rekening houden met elkaar en een gezellig praatje doet wonderen en maakt t hele leven zoveel leuker.
Ik heb echt nog nooit een issue gehad met een wandelaar in die 11 a 12 jaar in t woud. Als er doorgevoerd wordt wat de terreinbeheerders willen wordt t een enorme (en tevens gevaarlijke) bende in t woud. Waar alleen maar verliezers zullen zijn. Hopelijk komt men nog tot andere inzichten.
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik ken de bossen enkel van de winterse toertochten welke mtb clubs organiseren.
Ik had steeds het gedacht dat deze tochten georganiseerd werden buiten het broed en trekseizoen van vogels etc.
Mogen deze tochten dan ook niet meer?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Bij de eerste gesprekken over de routes is er verteld dat men had gekeken welke paden er door de diverse verenigingen voor hun jaarlijkse toertochten werden gebruikt. Indien een vereniging dan een toertocht zou houden over deze paden zou men hiervoor via een vergunning, die men toch moet aanvragen, toestemming krijgen.
Idee was zelfs dat er een soort van centraal punt bij de gemeente zou komen die de aanvraag zou beoordelen zodat de verenigingen niet zelf de terreinbeheerders hoeven te benaderen. Als tegenprestatie zouden de verenigingen helpen met een stukje aanleg en onderhoud.

Momenteel geen idee hoe het met de uitwerking van dit plan staat. Al denk ik dat de de meeste verenigingen dit jaar geen toertochten organiseren vanwege corona en de daarbij behorende maatregelen.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Hampelman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 12:32

lekker druk gistermiddag op paars en groen...

3 * 2 wandelaars die ook de mountainbikeroute eens wilden proberen tegengekomen... -- krijgen die ook €95 boete?

En alles met 2 of meer wielen wilde de routes eens proberen. ebikes, fatbikes, fatte ebikes, koersfietsen,...
Nu zijn de routes voor iedereen, maar ik kwam - los van elkaar- een mountainbike met kinderzitje en ongelogen waar een ebike met een kinderfietsje in aanhangbeugel tegen op de paarse route....stilstaand onderaan een heuveltje uiteraard...dat vond ik er toch wat over...

Oh ja, en een Pony. Maar die had net pauze, dus laten we hopen dat die via een andere route bij het bankje gekomen was..

En er is nieuws over het vignet: https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... aae08e738/

Laten we hopen dat de discussie zich daar niet op toespitst, want vrij rijden en te grote aanzuigende werking zijn de belangrijkste problemen. Inmiddels ben ik al helemaal voor een vignet, als dat de toeristen van heinde en verre maar buiten houdt...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Voor info over petitie zie www.mtbgrenspark.com.

Goed punt vignet als toegangsremmer. Dat is misschien wel noodzakelijk. Maar hoe dit controleren, in het weekend toegangscontrole? En een dagkaart?

Ik kan me slechts afvragen of gemeente, Grenspark en beheerders hier voldoende over hebben nagedacht of dat de "groene" ambitie alle gezond verstand uitschakelt (vgl klimaatakkoord). Ik denk dat tbv de vergunning door de omgevingsdienst er geen enkele studie of schatting is gemaakt, aanzuigende werking wordt slechts algemeen genoemd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Vandaag op de paarse route ook al het resultaat gezien van de grote drukte van de afgelopen weken. Deze ligt er op sommige stukken al echt heel slecht bij. Verschiet ervan dat dit zo snel achteruit gaat.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Knap hoe BN de Stem weer de kern van de zaak weet te omzeilen. Ik ben best bereid € 12 te betalen voor een vignet. Ze mogen er van mij ook de routes van onderhouden. Maar het gaat om het vrije rijden! € 12 voor het hele gebied is wat mij betreft prima.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gert+
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 8 november 2020, 16:09

Op de overzichtskaart (bijna onderaan) de pagina op http://www.mtbgrenspark.com/ staan oranje wegen/paden.

Iemand een idee waarom zijn deze oranje zijn? Er zijn onverharde paden bij, maar (als ik het goed zie) is ook de Putseweg gedeeltelijk oranje gekleurd.
Gert+
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 8 november 2020, 16:09

Op de overzichtskaart (bijna onderaan) de pagina op http://www.mtbgrenspark.com/ staan oranje wegen/paden.

Iemand een idee waarom zijn deze oranje zijn? Er zijn onverharde paden bij, maar (als ik het goed zie) is ook de Putseweg gedeeltelijk oranje gekleurd.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Gert+ schreef: wo 18 november 2020, 12:40 Op de overzichtskaart (bijna onderaan) de pagina op http://www.mtbgrenspark.com/ staan oranje wegen/paden.

Iemand een idee waarom zijn deze oranje zijn? Er zijn onverharde paden bij, maar (als ik het goed zie) is ook de Putseweg gedeeltelijk oranje gekleurd.
Dat zijn openbare wegen. Het klopt mogelijk niet helemaal want bv de oprit van Groote Meer is niet openbaar, en ook bij Ravenhof is de vraag hoe het daar zit, bijna alles staat op oranje daar dat is onwaarschijnlijk. Anderzijds heeft NM vrolijk een bordje op de Noorddreef bij Ossendrecht gezet terwijl dat volgens dit kaartje openbaar is.

Als er een trekker mag rijden dan vrij zeker een MTB ook.

Volgens gem Woensdrecht mogen terreinbeheerders geen openbare paden afsluiten. We zijn in gesprek met het Grenspark o.a. hierover, updates volgen op de website.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie