Pipedream Moxie - Vrijrijden in de Pyreneeën

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Op veler verzoek van gewaardeerd medeforummer Dutch, toch even een SYS voor deze bike. Door wat issues met mijn Project12 begon ik begin dit jaar na te denken over een nieuw frame. Vereisten waren 29er, verstelbare dropouts, een moderne geometrie en liefst staal vanwege de slanke buizen. Naast een Pace 529 bleef de Moxie over. En de Pace had een saaie kleur, de Moxie niet. Lang over getwijfeld vanwege de toch wel weer next level wielbasis en behoorlijke vorktravel (velen rijden hem met 160 mm). Had hem al bijna eind van afgelopen winter besteld, maar wilde mijn P12 eerst nog een kans geven. Uiteindelijk kwam ie er toch deze zomer, en dat was een goed besluit.

Want wat een chille fiets. Ik dacht altijd dat mijn Capra vrij groot was, maar die voelt bijna als een kinderfiets vergeleken hiermee. Ik vreesde ergens dat deze geo wat te veel van het goede zou zijn, maar het past me perfect. De lange wielbasis minimaliseert het wipkipgevoel en onrustige wat je bij hardtails vaak hebt, en je kunt tegelijkertijd door het ontbreken van achtervering wel al je energie heel direct kwijt op de trail. Dat gecombineerd met single speed maakt voor mij de ideale fiets, die zowel in Nederland als daarbuiten op echte trails heel veel lol biedt.

Het frame heeft een lekkere blend van comfort en stijfheid. Stuk stijver zijdelings dan de P12, wat voor SS rijden wat mij betreft echt essentieel is. De superkorte zadelbuis ook heel fijn, met een 210 mm dropper is het bijna alsof ik op mijn trials fiets rij, maar dan één die twee keer zo lang en drie keer zo slack is. Verder een wat oudere Pike op 140 mm (getto stijl debonair airshaft!), wat onderdelen die ik van de Capra heb gestolen, en natuurlijk mijn oude gepolijste wielset, omdat ik weet dat die hier op het forum zo goed scoort. Overigens is de achtervelg inmiddels wel behoorlijk gebutst, dus als iemand nog goede gepolijste velgen weet die ook wat breder zijn hoor ik het graag (behalve bij Velocity zie ik ze niet, zelf polijsten dan maar?).

Heb hem eind deze zomer meegenomen naar de Pyreneeën, wandelpaden en bikepark gereden (excusez le mot SS puristen, maar ik heb er toen wel wat versnellingen op gezet ;)). Had de Capra mee kunnen nemen, maar wilde proberen hoe het op deze hardtail ging. Viel niet tegen (hoewel ze me bij de lift voor gek verklaarden): de lol was groot (en daar gaat het om), de snelheid nog best aardig (Stravaridder die ik ben lekker wat KOMmetjes van de locals afgepakt), en op bikepark runs de verzuring en vermoeidheid in de armen gigantisch. Dat laatste ook te danken aan de vork, die het wat te zwaar had op supersteile ruige rotspaden. Mogelijk nog eens vervangen, met het gevaar dat de Capra dan definitief wordt gedegradeerd tot uitleenfiets/stofhapper natuurlijk.

Anyway, hoop gelul, ik ben er blij mee, tijd voor wat plaatjes :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En van de zomer:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DaanJ op di 5 juli 2022, 09:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Een Moxie <3
Heel erg mooi, en hij beleeft zo te zien grote avonturen!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Mooi spulleke hoor :-q En wordt goed uitgelaten zo te zien :bier:
Heeft ook wel eens op mn shortlist gestaan.

Maar voor BOTY had je de kabels wat netter kunnen laten lopen :wink:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

extra punten enkel voor die kleur, zag hem al bij het BOTY topic :-q

Lijkt me een onwijs leuke fiets maar ik moet er niet aan denken om mijn LTHT singlespeed te rijden :o
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoe smal zijn die Spanks?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Wat een gangster bike 8) :-q

Ik ben er wel weg van :bier:
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Dat kleurtje alleen al :o ,die oranje accenten passen super bij die bike :-q
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Erg geslaagd! :-q
Wat voor overbrenging rijd je SS?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Thanks mannen! Ook leuk te horen dat jullie oranje/roze wel vinden passen, sommige mensen vinden het niks, maar hou zelf wel van lekker knallende kleuren.

@RaMoNNeKe: Haha, zeker, zijn eigenlijk mijn reserveremmen, idee was dat ze dienst kunnen doen op al mijn fietsen. Nu wonen ze alleen al erg lang op deze, luiheid zullen we maar zeggen, maar heb ik in ieder geval een goed excuus als ik de verkiezing niet win ;)

@Victor1977: Het valt best mee hoor, de overbrenging is zo direct, dat voelt gewoon machtig. En traint de benen ook machtig!
@Kabookie: Meestal rij ik 32-18, ook wel eens 17, maar met 18 kom ik net wat relaxter boven en is NL alles goed (als het echt steil gaat is het kort en gewoon beuken) en laag/medium berg (Wales, Ardennen) vaak net aan te doen, met natuurlijk ook nog net aan genoeg snelheid op het vlakke zonder een zadelboinkende cadans.

@LarsTB: Deze zijn 25 mm breed van binnen, 30 lijkt me modieus beter, als ik de velg dan toch een keer ga vervangen.

@Patrick_V: Hahaha, je weet, big pimpin bling in da hood.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Oeeh netjes! :-q
Welke heb je nou? Longish, Long of Longer?
En heel toevallig het frame gewogen? :roll: :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gaaf ding, hij spettert lekker van m`n scherm af :-q
Maarruh, die bandjes...dat zijn wel 2 uitersten, nietwaar?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Steel is real,

Ook deze mag er zijn, en mooie “in your face” kleur ook 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Daan is die dan, heel gaaf.
Alweer een roze fiets, ooit moest dat er hier ook komen.
Gewaagde kleurencombi, hou wel van wat kleur in het bos, al die zwarte fietsen :-q

Dapper dat je hem vaak SS rijdt, en zoals Kevin al vroeg, welke lengte is het?

Hoe is de kwaliteit van het spuitwerk?
Lars TB schreef: do 19 november 2020, 19:27 Hoe smal zijn die Spanks?
Dat dacht ik al :-q

Volgens mij heb je velgen aan je broek hangen Daan :winkie:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

TenZNL schreef: vr 20 november 2020, 00:14 Gaaf ding, hij spettert lekker van m`n scherm af :-q
Maarruh, die bandjes...dat zijn wel 2 uitersten, nietwaar?
Het viel me ook al op :lol:
Hou je van een losbrekend kontje?
Waar woke is, is vuur
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Lekker glad kontje, party in the back :roll: :winkie: Ik dacht, achter hoe dan ook weinig grip, maakt niet zo veel uit wat ik daar op gooi, liefst zo min mogelijk rolweerstand. Ik had oorspronkelijk een Rock Razor gekocht (ook best party), maar die wilde tubeless niet goed blijven zitten, dus toen deze er snel even opgezet, want die had ik nog liggen. Bevalt eigenljik wel (behalve dat het Maxxis geel niet matcht met de voorkant natuurlijk).

@Dutch, Kevin: dit is de Longerestesteste langste maat, 510 mm reach, 1280 mm wielbasis. Hij is zeker niet licht. Ik heb het frame inderdaad gewogen, maar het papiertje waar ik het op had geschreven heb ik blijkbaar laatst weggemikt, kan het niet meer vinden. Het was sowieso meer dan de P12, die was 2,75 kg. Er staat me iets bij van 2,9 of 3,1 kg. Dus laten we zeggen rond de 3 kg. Het spuitwerk zit er dik en goed op, heel netjes gedaan. De BB en balhoofdbuis waren weer niet ontdaan van verf, iets minder netjes.
Plaats reactie