Hope : braided Hose , en verschil tov Sram : Adapter vraagje

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou ja, de rem zelf geeft wel een basisgevoel/remkarakter en met de blokken kun je dat finetunen.
Ik vraag me af of je de directe bite van een Shimano gaat krijgen door in een Hope E4 andere blokken te gebruiken, het basisgevoel van die remmen is heel anders.

Ik ga ook niet zeggen dat merk A beter is dan B, alleen dat er dus een redelijk verschil in het gevoel kan zitten. Hoogstwaarschijnlijk zul je aan de meeste remmen op een gegeven moment wennen, alleen vond ik het onhandig om twee zo verschillend aanvoelende remmen te hebben op fietsen waar ik vaak tussen wissel.

Omdat ik altijd tevreden was over Shimano heb ik toen de keus gemaakt om de "Hope-fiets" weer terug naar Shimano te brengen. De kosten en minerale olie versus DOT telden ook nog mee voor mij.

@ts, als je snel de remmen in huis wilt hebben zul je moeten bestellen bij een shop waarvan je weet dat ze rap leveren en waar het spul op voorraad is...
Over al dan niet braided leidingen zou ik me iig niet heel druk maken, sterker nog, ik heb liever de standaard leidingen :)

En Saints ziin een nagenoeg risicoloze keuze als je remmen met serieus power zoekt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: zo 22 november 2020, 22:57 Nou ja, de rem zelf geeft wel een basisgevoel/remkarakter en met de blokken kun je dat finetunen.
Ik vraag me af of je de directe bite van een Shimano gaat krijgen door in een Hope E4 andere blokken te gebruiken, het basisgevoel van die remmen is heel anders.
Het is natuurlijk ook altijd een combi van blokken en remschijven.
Mijn hope's hebben achter amper modulatie, en dit is de remschijf die er op zit:

Afbeelding

Voor hebben ze dan weer wel modulatie, zij het nog wel minder dan de MT7 met 8.S blokken, maar met een andere schijf kan ik dat ook nog verbeteren.
Ik wil ook niet zeggen dat er tussen merken onderling geen verschil zit, maar zomaar roepen dat een merk een bepaald gedrag heeft vind ik ook weer een beetje kort door de bocht. Je koopt een set remmen, die worden geleverd met een bepaald type remschijven en remblokken. Dat geheel zorgt voor een bepaald gedrag. Bij Shimano is dat een directe bite, bij Hope is dat veel modulatie.
Maar zodra je iets uit die set gaat veranderen (remblokken en/of schijven) dan krijg je ineens een heel ander gedrag.
Zelfs de remhendels kunnen nog gecustomized worden (denk aan Shigura), maar daarnaast natuurlijk ook de reach en bij sommigen (zoals hope) ook de bite point.
En als ik mijn Hope's zo'n sterke bite kan laten hebben, waarom zou je een Shimano rem (mijn XT remmen doen dat overigens al) dan niet een veel betere modulatie kunnen geven?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mark-V schreef: zo 22 november 2020, 23:39 En als ik mijn Hope's zo'n sterke bite kan laten hebben, waarom zou je een Shimano rem (mijn XT remmen doen dat overigens al) dan niet een veel betere modulatie kunnen geven?
De curve van de hendel is sterk bepalend voor het gevoel van je rem. Bij Shimano is deze door de servowave koppeling verre van lineair, dat zorgt voor het sterke aan/uit gevoel, de mechanische hefboom is opeens heel groot. Ook de verhouding master/slave cilinder, en dus hoeveel olie je verplaatst bij knijpen, heeft veel invloed op het gevoel. En natuurlijk vorm hendels, lengte... Dit zijn niet dingen die je met andere blokken compleet kunt opheffen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Als je trouwens heerlijk wilt remnerden, dan is dit een mooie resource: https://ridemonkey.bikemag.com/threads/ ... on.274164/. Udi die daar rondhangt is een soort remnerdjezus. En ik heb de spreadsheet die daar staat ooit eens gevisualiseerd: https://brakes.ddzyne.nl/
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

DaanJ schreef: ma 23 november 2020, 08:37 De curve van de hendel is sterk bepalend voor het gevoel van je rem. Bij Shimano is deze door de servowave koppeling verre van lineair, dat zorgt voor het sterke aan/uit gevoel, de mechanische hefboom is opeens heel groot. Ook de verhouding master/slave cilinder, en dus hoeveel olie je verplaatst bij knijpen, heeft veel invloed op het gevoel. En natuurlijk vorm hendels, lengte... Dit zijn niet dingen die je met andere blokken compleet kunt opheffen.
Dus volgens die theorie zou je Shimano hendels sowieso niet goed kunnen laten moduleren (ongeacht welk type)?
Toch is dat wel waarom hij (voorbeeldje) voor een Shigura oplossing gekozen heeft.
Ali Clarkson heb ik daar ook weleens over gehoord.
Ik kan me ook niet voorstellen dat "Shimano" een bepaalde eigenschap over de hele series heeft. Waarom zou je dan bijvoorbeeld nog Saint kopen ipv Deore?

Maar zelfs als zou je volledig van de theorie uit gaan dat een hefboomwerking binnen een bepaalde remhendel niet linear is, dan zou je ook de kracht in iemand zijn handen mee moeten nemen. Die is namelijk ook niet linear. Op bepaalde standen van openen heb je meer kracht dan op anderen. Meer kracht hoeft daarbij niet persé meer controle (gevoeligheid) te betekenen, wat zijn uitwerking in je remprestaties ook heeft.
Dat kan getweaked worden / zijn door training, maar het is ook een stukje mechanica van de gewrichten en spieren. Van mijzelf weet ik wat voor mij het meest prettige punt van hand/vingeropening is om maximaal te kunnen remmen (blokkeren dus) en in welke range ik het liefst de modulatie heb. Dat zal vast niet voor iedereen gelijk zijn.

Maar ik ga die link sowieso s bekijken, meer kennis kan nooit kwaad! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DaanJ schreef: ma 23 november 2020, 08:37
Mark-V schreef: zo 22 november 2020, 23:39 En als ik mijn Hope's zo'n sterke bite kan laten hebben, waarom zou je een Shimano rem (mijn XT remmen doen dat overigens al) dan niet een veel betere modulatie kunnen geven?
De curve van de hendel is sterk bepalend voor het gevoel van je rem. Bij Shimano is deze door de servowave koppeling verre van lineair, dat zorgt voor het sterke aan/uit gevoel, de mechanische hefboom is opeens heel groot. Ook de verhouding master/slave cilinder, en dus hoeveel olie je verplaatst bij knijpen, heeft veel invloed op het gevoel. En natuurlijk vorm hendels, lengte... Dit zijn niet dingen die je met andere blokken compleet kunt opheffen.
Zelfs mijn XTR race remmen hebben het typische Shimano directe aangrijpen al, en die hendels hebben niet eens de servo-wave constructie (alles om een paar gram af te slanken ;-)).

Het waren ook die remmen waar het verschil met de Hope (E4 race) elke keer voor opnieuw moeten wennen zorgde. En het Shimano-gevoel zat al langer in mijn systeem, ik had elke keer met de Hope's het gevoel dat er nog niks gebeurde op het moment dat ik met de Shimano's al aan het vertragen was...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad kun je bij Shimano gewoon de goedkoopste versie remhendel kopen (met gelijk uiterlijk) en je hebt vrijwel dezelfde eigenschappen. Deore 4-pot is dus gewoon de beste keuze, de rest is vooral duurder.

Overigens is Trickstuff nu 3 maanden dicht. Die hikken ook al meer dan een jaar tegen leverproblemen aan. Met iedere stap die ze namen kwamen er nog meer klanten, met inmiddels levertijden van 8 maanden. Ze zijn nu grondig aan het herstructureren. Bij Hope hebben ze dit jaar met een stijging van de vraag met 50% te maken. Daar plan en produceer je niet tegenop. Het gaat dus niet om pakweg 500 setjes extra, maar waarschijnlijk gewoon om 10.000 setjes extra die ze opeens moeten maken.
Er is dus een grote vraag naar kwaliteitsproducten blijkbaar... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mark-V schreef: ma 23 november 2020, 11:42 Dus volgens die theorie zou je Shimano hendels sowieso niet goed kunnen laten moduleren (ongeacht welk type)?
Nee, dat bedoel ik niet, ik bedoel dat het gevoel anders is dan bij remmen die niet zo'n linkje erin hebben zitten. Daar wen je verder zo aan natuurlijk, maar het voelt zeker anders als je back-to-back test.
Mark-V schreef: ma 23 november 2020, 11:42 Maar zelfs als zou je volledig van de theorie uit gaan dat een hefboomwerking binnen een bepaalde remhendel niet linear is, dan zou je ook de kracht in iemand zijn handen mee moeten nemen.
Uiteraard, dit verschilt van persoon tot persoon, maar is binnen die persoon hetzelfde. Dus die variabele kunnen we weglaten als één persoon dezelfde remmen test :) Het is natuurlijk wel sterk bepalend voor je voorkeur; lengte, draaipunt, curve, veerweerstand in de hendel, hoe werkt dit samen met de pad roll-back in de klauw, etc. Wat hier fijn is, is per persoon verschillend. En wat je zegt, dat is ook sterk afhankelijk van het formaat en kracht van je hand. Elk merk heeft hier zijn eigen eigenschappen in.

En wat Lars zegt, verschil tussen Saint en Deore SW 4-pot is er niet wat betreft remperformance.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

DaanJ schreef: ma 23 november 2020, 13:12 Nee, dat bedoel ik niet, ik bedoel dat het gevoel anders is dan bij remmen die niet zo'n linkje erin hebben zitten. Daar wen je verder zo aan natuurlijk, maar het voelt zeker anders als je back-to-back test.
Toch maar s meer in verdiepen dan ;)
DaanJ schreef: ma 23 november 2020, 13:12 Uiteraard, dit verschilt van persoon tot persoon, maar is binnen die persoon hetzelfde. Dus die variabele kunnen we weglaten als één persoon dezelfde remmen test :) Het is natuurlijk wel sterk bepalend voor je voorkeur; lengte, draaipunt, curve, veerweerstand in de hendel, hoe werkt dit samen met de pad roll-back in de klauw, etc. Wat hier fijn is, is per persoon verschillend. En wat je zegt, dat is ook sterk afhankelijk van het formaat en kracht van je hand. Elk merk heeft hier zijn eigen eigenschappen in.
Ja precies, dus heeft (en daar ging het mij eigenlijk om) het niet zoveel zin om op afstand advies te geven over welk type/merk rem je het beste kunt kopen om een bepaald gewenst effect te behalen. Niet alleen omdat je het nog kunt customizen, maar ook omdat het anders voelt per persoon. En niet te vergeten, het grootste deel van de bikers hier zijn XC rijders, terwijl jij en ik veel trials rijden.
Wij hebben hele andere eisen aan onze remmen dan een XC-biker of zelfs een Enduro rijder.

Alleen de oorspronkelijke vraag ging over de braided hose van Hope :bier: :bier:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als je een mening hebt over de hope vertraging moet je er wel mee hebben gereden en vooral ook op tempratuur.

Ik heb voor XC gebruik en dat is gewoon normaal XC gebruik hooguit een ardennen marathon of een van de routes aldaar met 80kg

Rijd ik de UHR met een Race M4 voor vind ik de remkracht prima en niet extreem. Maar als je ze goed warm stookt blijven ze ook harder remmen en bijten ze veel meer. In nederland krijg je dat nooit voor elkaar daar zijn de afdalingen gewoon te kort voor. In de lange afdalingen rond la roche ging dat prima en dan heb je echt een verschil te pakken.

Met de mono mini in de alpen heb ik precies hetzelfde ervaren. Ze gaan gewoon niet faden, zelf niet van een XC afdaling van de Mont lance van ruim 2000hm en toen waren mijn schijven blauw.
Gebruikersavatar
Walk-a-Lot
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:09

DaanJ schreef: ma 23 november 2020, 10:06 Als je trouwens heerlijk wilt remnerden, dan is dit een mooie resource: https://ridemonkey.bikemag.com/threads/ ... on.274164/. Udi die daar rondhangt is een soort remnerdjezus. En ik heb de spreadsheet die daar staat ooit eens gevisualiseerd: https://brakes.ddzyne.nl/
Coole linkjes!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Braided versie laat ik links liggen netzoals de Sram coded versie , maar voor de Hope Tech 3 E4 gekozen
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

welkom bij de club :winkie:

Sta er tot nu met 1 been in. Nu nog shimano enkelzuiger achter met slx remhandle ( ook niet verkeerd qua functie)
Van het weekend de E4 achter remklauw reviseren ( zuigers en O-ringen nieuw)
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hope is tijdens de eerste lockdown in de UK gesloten geweest.
Het gevolg is dat een Hope spullen niet leverbaar zijn, of razend duur.

Ik zou Shimano Saint kiezen.
(maar waarschijnlijk heb ik er dan ergens overheen gelezen dat Shimano geen optie is)

Braided remleidingen zijnhoe dan ook onnodig. Maar ook mijn ervaring is wat dat betreft minstens zo oud als die van Kermit
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mooie remmen. gefeliciteerd!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie