MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Marcus2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 9 november 2006, 19:59
Mijn mountainbike: KTM

Vandaag als Belg de lussen getest. Ik rij al jaren op de Brabantse Wal maar dan meestal de tourritten of vaste routes. Vandaag gestart ten noorden van Stabroek niet ver van de paarse lus. En die paarse en groen lus is me heel goed bevallen! Mooi aangelegd, technisch op en af maar altijd met flow! Proficiat aan de parcoursbouwers. Druk was het er niet echt, maar je ziet aan de sporen dat de routes populair zijn en dat het risico op erosie groot is. =>meer wortels en bumpy road.
Beetje vreemde dat groen en paars in het midden samen valt maar oké, het steekt niet tegen om nog eens dezelfde paadjes te rijden. Groen niet volledig gereden want overgegaan op geel, dus de verbindingsroute. Die had ik op Garmin, want anders had ik er gesukkeld... Verbinding via Ossendrecht naar de blauwe route. Leuk om eens niet continu te moeten draaien en keren maar naar mijn oordeel teveel aan. Hier moet toch een alternatief mogelijk zijn?

De blauwe route is ook mooi maar je merkt dat ze vrij nieuw is en er nieuwe paden gecreeërd zijn waardoor het een beetje hobbelig is maar so what, we zij mountainbikers geen koersvelomietjes.
Hier kwam ik echt wel in de problemen om na de lus terug de gele verbindingslus te vinden... na een paar keer stoppen ijke op de Garmin toch terug mijn weg gevonden. Ik zag echter dat ik niet alleen was, twee groepjes stonden ook te stil zoekend naar de verbindingsroute.

De rode route vind ik ook heel fijn, bolt goed, veel flow, minder technisch maar dat vond ik geen probleem omdat de beentjes toch aan het verzuren waren.
En dan de lange gele verbindingslus door de Kalmthoutse Heide, oké, er zitten mooie stukjes in en landschappelijk heel mooi maar ze in gewoonweg te lang. We hebben ze op het eind ingekort en via de baan naar de parkeerplaats gereden maar dat was wel 9 km baan, te veel eigenlijk. We hadden 65 km bij aankomst (2 à 3 km te veel gereden) maar als je alle lussen rijdt en de gele verbindingsstukken dan kom je al gauw aan +75 km. Ergens moet er toch een manier zijn om na de rode lus terug naar de paarse te rijden zonder die lus rond Kalmthoutse Heide?
Maar globaal waren mijn mede-bikers wel enthousiast over het parcours, zeker zij die voor de eerste maal op de Brabantse Wal reden.
BoscrosserWB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 7 november 2017, 10:53

Vandaag voor de 1e keer de gele route gereden. Al eerder blauw, rood en paars/groen gereden. Wilde nu eens die gele route checken.

Begrijp dat het een verbindingslus is, maar dit is echt MTB route onwaardig.
1. Bordjes staan niet consequent aan dezelfde kant of op dezelfde hoogte, en er missen bordjes.
2. Er zitten echt onnodige stukken asfalt in. Je kan echt mooiere stukken maken.
3. De gedeelde wandelpaden rond het helvex project zijn echt te druk.

Ik snap de toevoeging van groen, paars, blauw en rood. Dit zijn leuke stukken die technisch zijn, maar niet te lang. Ook complimenten aan de vrijwilligers die dit hebben aangelegd.
Maar het zou een toevoeging moeten zijn en niet een beperking. Ik ken genoeg routes door het bos die niet over privé gebied gaan, waar je bijna geen wandelaars tegen komt en wat prima gaat.

Ik vind het echt een enorme verslechtering
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Volg dit forum nu een tijdje en heb de diverse lussen een aantal keer gereden.
Vandaag heb ik blauw en rood gereden en heb deze verbonden door een eigen bekend pad, dit is veel beter dan de gele verbindingsroute.
De routes liggen er momenteel echt prima bij, al kun je op veel plekken wel zien dat het afgelopen weken erg druk is geweest. Maar het kan niet genoeg gezegd worden, hulde aan de vrijwilligers.

Ben op het eigen verbindingstuk handhaving tegengekomen en heb vriendelijk mijn hand opgestoken, en dan doen zij dat ook :-q Ik hoop dat deze mogelijkheid er blijft, en we vanaf januari gewoon buiten de vaste routes kunnen rijden. Nu weet ik dat het gesprek gaande is, maar het is ook zo januari. Niet dat ik mijzelf druk maak, echter op de site van het grenspark staat dat je op de routes moet blijven, en daarbuiten gehandhaafd zal worden. Ook is de mogelijkheid om een vignet te kopen nog niet op de site terug te vinden, en dus ook geen prijs voor het vignet (als het r komt ga ik het overigens gewoon kopen).
Iemand een idee wanneer er meer duidelijkheid wordt gegeven?
Was deze morgen best rustig op de routes, heerlijk die regen...... :winkie:
Merida
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 november 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Union das pas fietsen!

Vanmorgen vriendelijk door de Koninklijke Marechaussee verzocht het militair oefenterrein in Ossendrecht te verlaten :(
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Flierefluiter schreef: zo 22 november 2020, 14:44 Volg dit forum nu een tijdje en heb de diverse lussen een aantal keer gereden.
Vandaag heb ik blauw en rood gereden en heb deze verbonden door een eigen bekend pad, dit is veel beter dan de gele verbindingsroute.
De routes liggen er momenteel echt prima bij, al kun je op veel plekken wel zien dat het afgelopen weken erg druk is geweest. Maar het kan niet genoeg gezegd worden, hulde aan de vrijwilligers.

Ben op het eigen verbindingstuk handhaving tegengekomen en heb vriendelijk mijn hand opgestoken, en dan doen zij dat ook :-q Ik hoop dat deze mogelijkheid er blijft, en we vanaf januari gewoon buiten de vaste routes kunnen rijden. Nu weet ik dat het gesprek gaande is, maar het is ook zo januari. Niet dat ik mijzelf druk maak, echter op de site van het grenspark staat dat je op de routes moet blijven, en daarbuiten gehandhaafd zal worden. Ook is de mogelijkheid om een vignet te kopen nog niet op de site terug te vinden, en dus ook geen prijs voor het vignet (als het r komt ga ik het overigens gewoon kopen).
Iemand een idee wanneer er meer duidelijkheid wordt gegeven?
Was deze morgen best rustig op de routes, heerlijk die regen...... :winkie:
Inderdaad zijn vorige week de eerste (aparte) gesprekken gevoerd met Grenspark door wethouder en namens MTB-ers (petitiegroep). Daar is helaas nog niet veel concreet over te zeggen behalve dat er positieve dialoog is en in december verder wordt gesproken. Ook praten we over verbindingsroutes enz dus wat hier wordt genoemd. Wil NIET zeggen dat alles bij het oude blijft. Kijk op www.mtbgrenspark.com, daar posten we wat wij weten. En we weten niet alles...

Zover mij bekend zit Defensie niet aan tafel en men voert blijkbaar zelfstandig handhavings acties op MTB-ers, 2 weken geleden ook al. Waarom dat op dit moment gedaan wordt is mij (ons) dus niet bekend, we doen poging dit na te gaan (no promises). Men was op de Rucphense Heide ook al bezig.

--------------------------------

Ik herhaal nog eens de redenen waarom de terreinbeheerders niet altijd blij zijn met MTB-ers en dus die routes willen en de rest afsluiten:
1) overlast voor andere bosgebruikers mn wandelaars - weinig tot geen concrete klachten data
2) maken van illegale nieuwe paadjes
3) recreatie luw maken van centrum van Grenspark

Aan 1) en 2) kunnen we samen makkelijk wat doen, en dat start met ons eigen gedrag in het bos. Rij zo mogelijk op de aangegeven paden, heb respect (gebruik een bel) en tolerantie (mensen horen je niet altijd!) voor mede bosgebruikers en maak geen nieuwe paadjes, nergens niet. Rij zeker niet in grote schreeuwende hard rijdende groepen! Simpel zat zou je denken. Geen klachten = minder zorgen bij terreinbeheerders = beter mee te praten. Eigenbelang voor de MTB-ers dus, spreek elkaar aan!

Ik hoor graag feedback hierover, met name van mensen die wel eens een "conflict" hebben gehad met wandelaars of ruiters, of die wangedrag zien. Wat voor conflict of wangedrag en hoe ernstig? Waar ging het over?

----------------------------------

Als laatste merk ik dat er nu meer mensen met (hele) kleine kinderen over die trails gaan rijden. Tja, dat mag en het zijn echte schatjes en ze moeten het leren. Maar toch vind ik dat een matig idee, de trails zijn hier en daar best lastig. Daarnaast vind ik het verschil te groot met normale tot snelle rijders, terwijl je vrijwel niet kan inhalen op die singletracks. Zijn daar meningen over, of oplossingen?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik ga met mijn kleinkinderen (nog) niet over de trails rijden.
Deze zijn toch te technisch voor kinderen <10 jaar, ...en zeker niet op drukkere dagen..
Marcus2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 9 november 2006, 19:59
Mijn mountainbike: KTM

Weinig conflicten mee gemaakt eigenlijk, maar wanneer ik wandelaars passeer dan volgt er steevast een dank je wel. Dat helpt om de negatieve perceptie die er heerst over bikers toch wat om te draaien. Er zijn een aantal passages die over wandelpaden gaan met een stopteken, dit vind ik goed gedaan maar nergens echt moeten stoppen. Op een bepaald moment zijn wandelaars gestopt voor ons omdat ze ons zagen aankomen. Chapeau! en ook hier een gemeend dank u wel gezegd.
bartike
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: do 3 februari 2011, 20:25
Mijn mountainbike: on-one Lurcher & Inbred

al wel is een boze vrouw gehad omdat die haar los lopende hond achter ons aanging toen we stapvoets voorbij kwamen en reeds opvoorhand gebeld hadden.
was aan de camping staartse duinen
maar dat is het enige voorval op reeds 6 jaar zorgenloos te genieten in den bos.


maar als ik zo lees en hoor is het precies vooral rond ossendrecht ergens dat ze beboeten?

schoonzoon van buurman heeft lotje van 95euro gekregen en nog 2 andere gevallen ook gekend
Hampelman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 12:32

ik fiets regelmatig met kinderen van 9-12 en voor hen zijn de routes prima te doen. Vorig jaar (8-11) ook al...

Sterker nog: sinds zij de routes kennen, willen ze niets anders meer. Op singletracks leven ze op. Op een breed pad dat langer dan 50m rechtuit gaat, vallen ze stil...

Neemt niet weg dat het snelheidsverschil er is. En de inhaalmogelijkheden inderdaad te beperkt zijn. En we gaan ook niet meer bij iedere achteropkomer direct aan de kant, want dan staan we de hele route stil...uiteraard houden we wel rechts wanneer mogelijk. En tot nu toe alleen maar positieve reacties en begrip bij de achteropkomers. Dat was bij toertochten wel eens anders...


Conflicten wel eens gehad, maar niet noemenswaardig. Voetgangers stapvoets benaderen en groeten doet veel. Wel eens een hond achter me aan gehad, of mensen die liever een bel horen dan een rustige groet...

Nieuw, maar hopelijk tijdelijk, zijn de filterwandelaars... met zijn vieren netjes op anderhalve meter van elkaar de hele breedte van het hele pad bestrijken en dan verbaasd/boos zijn dat je een gaatje kiest om er tussendoor te gaan...
En wandelaars op de mountainbikeroute. Ook een nieuw probleem. :-) Maar ach, we fietsen ook wel eens op een wandelpad, dus dat geeft wel richting voor de te geven reactie...


Op groen/paars is er wat mij betreft wel een probleem met de wandelroute eekhoorn. Die is tegenwoordig nogal druk belopen en loopt toch net iets te vaak samen met de MTB-route...dat is -vooral voor de wandelaars- niet fijn..
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Merida schreef: zo 22 november 2020, 18:48 Vanmorgen vriendelijk door de Koninklijke Marechaussee verzocht het militair oefenterrein in Ossendrecht te verlaten :(
Geen betaling? Waar was je - welke kant van het terrein? Op een breed pad of iets anders?

De vraag is of de Marechaussee bezig is alle MTB-ers te weren op heel het domein, of dat ze mensen pakken buiten de paden of andere specifieke redenen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Merida
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 november 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Union das pas fietsen!

Ik was lekker aan het Freewheelen op wat leuke heuveltjes tegenover de Wilhemina kazerne.
Hoe het heet weet ik niet. Maar er zijn daar veel mooie paadjes op en af. Ook met toertochten ben ik er wel eens over gekomen.
Ik kreeg geen bekeuring, Maar werd wel naar de Putseweg gestuurd, Met het verzoek het militair terrein voortaan te mijden.
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

TaurineR schreef: zo 22 november 2020, 19:52 Ik ga met mijn kleinkinderen (nog) niet over de trails rijden.
Deze zijn toch te technisch voor kinderen <10 jaar, ...en zeker niet op drukkere dagen..
Ik neem mijn zoontje van 7 wel mee over de trails, hij kan dit zeker aan en vind het geweldig. Dit doe ik wel op rustige momenten.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag ging het weer eens uitstekend op alle vier de routes. Weinig mensen, en de enkelingen die iets langzamer waren lieten me er bij eerste gelegenheid langs. Dat gaat best goed door bv bovenaan een heuveltje even in de berm te sturen. Routes liggen er goed bij.

Kwam enkele wandelende stellen tegen die helaas schrokken van mijn voorzichtige zachte waarschuwingsbelletje. Maar er zonder bellen op snelheid langsrijden is ook weer geen goed idee. Maar door daarna vriendelijk wederzijds te groeten is er geen enkel probleem.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Marcus2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 9 november 2006, 19:59
Mijn mountainbike: KTM

Vraagje. Is het mogelijk om met de bike dit parcours nog te volgen?

Afbeelding
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Deels. De Oude Meerbaan wel, ook oost van de Putseweg. Dit zijn gewoon openbare paden.

Waar je bij de hondentraining afbuigt naar zuid door Groeve Boudewijn is nu van NM dus een probleem en niet toegankelijk onder het nieuwe bewind. Er ligt wel een verharde toegangsweg vanaf de Molendreef tot aan de nieuwbouw waarvan ik denk/hoop dat ze daar niet over gaan zeuren.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie