Drops

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

RaMoNNeKe schreef: ma 23 november 2020, 15:31
MVMVML schreef: ma 23 november 2020, 09:32 Die nieuwe houten testdrop in Zoetermeer is best geinig.

Nu nog 2 hogere erbij :bier:

Afbeelding
Is dat weer een huck-to-flat? Kunnen mn enkels niet zo goed tegen nl :-{
Anders binnenkort maar weer eens kijken daar :bier:
Het loopt een klein beetje schuin, is niet geheel flat :winkie:


https://www.instagram.com/p/CH73ehpHMDj ... _copy_link
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ze zouden een soort kuil kunnen graven achter de drop waar je daarna weer uit rijdt.

Ook leuk na een hoosbui 8)
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 23 november 2020, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MacReal schreef: ma 23 november 2020, 14:36En stiekem moet je harder/verder springen dan je zou denken om hem te halen :roll: :lol:
Als je weet dat hij eraan komt, de aanloop rijdt in functie van en dus zo veel mogelijk snelheid mee neemt hoef je amper iets te doen...
... afgezien van een beetje naar rechts springen omdat je dan een wat hoger liggend stuk aan de andere kant van het pad hebt dat je mooi als landing kunt gebruiken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 22 november 2020, 10:20
cheeta schreef: za 21 november 2020, 23:37 En het gaat er dus om er eentje te vinden waar je bij het naar beneden rijden geen voldoende ruimte hebt tussen de crank en de bovenste rand in tegenstellling tot wat JvE zegt op ~0:30
Dat was meer als voorbeeld voor een oefen drop waarbij je je snelheid steeds verhoogd maar begint met eraf rollen. Wat ik mis in zijn uitleg is dat "gewicht naar achteren" niet te vroeg moet worden ingezet. Timing is het meest belangrijk. Ga je te vroeg naar achteren hangen dan dondert je voorwiel gewoon naar beneden :winkie:
Gisteren aan de eerste hand mogen ervaren :lol: wel nog clean kunnen landen gelukkig, dus voor een eerste poging op deze hoogte alsnog niet onaardig. Het belangrijkste is begrijpen wat je verkeerd deed. Had de tutorial van Kyle Warner (& April) al een paar keer bekeken, maar had wel onderschat hoe belangrijk die timing is. En snelheid is ook wel een dingetje, ik ging vermoedelijk toch net iets te langzaam.

Afbeelding
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

cheeta schreef: ma 23 november 2020, 16:06
MacReal schreef: ma 23 november 2020, 14:36En stiekem moet je harder/verder springen dan je zou denken om hem te halen :roll: :lol:
Als je weet dat hij eraan komt, de aanloop rijdt in functie van en dus zo veel mogelijk snelheid mee neemt hoef je amper iets te doen...
... afgezien van een beetje naar rechts springen omdat je dan een wat hoger liggend stuk aan de andere kant van het pad hebt dat je mooi als landing kunt gebruiken.
Misschien scheelt het dat ik hem alleen maar gedaan heb als losse feature en dus niet op trail snelheid....
Toch nog iets verder teruglopen dus.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

FXII schreef: ma 23 november 2020, 16:17
yo-eddy schreef: zo 22 november 2020, 10:20

Dat was meer als voorbeeld voor een oefen drop waarbij je je snelheid steeds verhoogd maar begint met eraf rollen. Wat ik mis in zijn uitleg is dat "gewicht naar achteren" niet te vroeg moet worden ingezet. Timing is het meest belangrijk. Ga je te vroeg naar achteren hangen dan dondert je voorwiel gewoon naar beneden :winkie:
Gisteren aan de eerste hand mogen ervaren :lol: wel nog clean kunnen landen gelukkig, dus voor een eerste poging op deze hoogte alsnog niet onaardig. Het belangrijkste is begrijpen wat je verkeerd deed. Had de tutorial van Kyle Warner (& April) al een paar keer bekeken, maar had wel onderschat hoe belangrijk die timing is. En snelheid is ook wel een dingetje, ik ging vermoedelijk toch net iets te langzaam.

Afbeelding
Hoe langzamer je gaat, hoe beter/explosiever de techniek moet zijn.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Mijn eerste reactie zou bunnyhoppen zijn, maar dat wilde ik nu dus perce eens niet proberen, en dus eerder oefenen op het achteruit verplaatsen van het gewicht. Beter timen/anticiperen dus :D
¯\_(ツ)_/¯
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

https://youtu.be/E2PxTuuzJjA


Afgelopen weekend ook wat dropjes geoefend. De 2e drop in het filmpje vond ik wel lastig. Aanrijden ging best steil naar beneden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Sabai schreef: ma 23 november 2020, 17:54 https://youtu.be/E2PxTuuzJjA


Afgelopen weekend ook wat dropjes geoefend. De 2e drop in het filmpje vond ik wel lastig. Aanrijden ging best steil naar beneden.
Waar is dat dan?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

MVMVML schreef: ma 23 november 2020, 18:37
Sabai schreef: ma 23 november 2020, 17:54 https://youtu.be/E2PxTuuzJjA


Afgelopen weekend ook wat dropjes geoefend. De 2e drop in het filmpje vond ik wel lastig. Aanrijden ging best steil naar beneden.
Waar is dat dan?
Vlakbij het bike park Hilversum aan de overkant van de hei.
MaTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 18:54

FXII schreef: ma 23 november 2020, 16:17 Had de tutorial van Kyle Warner (& April) al een paar keer bekeken, maar had wel onderschat hoe belangrijk die timing is. En snelheid is ook wel een dingetje, ik ging vermoedelijk toch net iets te langzaam.
Dat onderschatten is denk ik ook een beetje de valkuil :tong van die filmpjes. Het ziet er dan zo makkelijk uit en zelfs al wordt de techniek goed uitgelegd dan moet je het nog in de praktijk brengen waarbij je dit dus niet ziet:
yo-eddy schreef: vr 16 oktober 2020, 09:57 oefenen, oefenen oefenen, bij ieder trappetje stoepje etc, puur voor de timing
...en dan is die April ook nog een ex professioneel motorcrosser, denk dat dat helpt :wink:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Als je nou eerst s begint met de manual onder de knie te krijgen (al is het maar voor 2-3m), dan zul je merken dat die timing veel minder kritisch wordt.
Om te oefenen kun je dan een drop (die je normaal gesproken kunt rollen) op verschillende afstanden inzetten zodat je de feeling krijgt zonder groot risico. Want als je je gewicht op een verkeerde manier naar achteren brengt èn je timing verkeerd is, dan krijg je dit soort acties:

https://www.youtube.com/watch?v=VinMWxs ... e=youtu.be

Dat was toen ik (achteraf gezien misschien iets te snel) net aan de grotere drops begon.

Inmiddels draai ik mn hand niet meer om voor dit soort drops, en rij ik zelfs op een starre bike zonder grote impact afdalende drops naar flat enzo:

https://www.instagram.com/p/CHvL3ZKnyDM/

Maar ik heb wel veel geoefend in de tussentijd....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zijn er hier nog meer mensen die problemen hebben met drops in steile afdalingen?

Ik merk dat ik drops (en dan heb ik het eigenlijk over hoge stoepranden tot 50cm) wel durf wanneer de landing vlak of heel licht dalend is.
Maar wanneer de landing steil omlaag is zoals bijv. stukjes op de Posbank route dan durf ik het niet meer omdat het er heel anders uit ziet, een stuk enger in ieder geval.

Ik vind het jammer dat ze (altijd) worden neergelegd op stukken die wat technischer of steiler zijn.
Op een pad van een paar meter breed zou ik het veel sneller durven omdat het er dan uit ziet als een meer gecontroleerde setting.

Ik heb de videos even bekeken die hier laatst gepost waren, bijv. die dame die het leerde.
Wat ik in de praktijk tegenkom zijn kunstmatig geplaatste bulten met een korte aanloop naar de uiteindelijke drop.

Overigens, natuurlijke drops van bijv. omgevallen boomstammen of wortels gaan een stuk makkelijker dan die aangelegde dingen.
Maar dat is gewoon een gebrek aan techniek uiteraard.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Rayb81 schreef: ma 23 november 2020, 23:43 Zijn er hier nog meer mensen die problemen hebben met drops in steile afdalingen?

Ik merk dat ik drops (en dan heb ik het eigenlijk over hoge stoepranden tot 50cm) wel durf wanneer de landing vlak of heel licht dalend is.
Maar wanneer de landing steil omlaag is zoals bijv. stukjes op de Posbank route dan durf ik het niet meer omdat het er heel anders uit ziet, een stuk enger in ieder geval.

Ik vind het jammer dat ze (altijd) worden neergelegd op stukken die wat technischer of steiler zijn.
Op een pad van een paar meter breed zou ik het veel sneller durven omdat het er dan uit ziet als een meer gecontroleerde setting.

Ik heb de videos even bekeken die hier laatst gepost waren, bijv. die dame die het leerde.
Wat ik in de praktijk tegenkom zijn kunstmatig geplaatste bulten met een korte aanloop naar de uiteindelijke drop.

Overigens, natuurlijke drops van bijv. omgevallen boomstammen of wortels gaan een stuk makkelijker dan die aangelegde dingen.
Maar dat is gewoon een gebrek aan techniek uiteraard.
Het grappige is dat ze idd intimiderender overkomen dat drops naar flat, maar ze eigenlijk veel makkelijker zijn en je veel zachter landt.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Rayb81 schreef: ma 23 november 2020, 23:43 Zijn er hier nog meer mensen die problemen hebben met drops in steile afdalingen?

Ik merk dat ik drops (en dan heb ik het eigenlijk over hoge stoepranden tot 50cm) wel durf wanneer de landing vlak of heel licht dalend is.
Maar wanneer de landing steil omlaag is zoals bijv. stukjes op de Posbank route dan durf ik het niet meer omdat het er heel anders uit ziet, een stuk enger in ieder geval.

Ik vind het jammer dat ze (altijd) worden neergelegd op stukken die wat technischer of steiler zijn.
Op een pad van een paar meter breed zou ik het veel sneller durven omdat het er dan uit ziet als een meer gecontroleerde setting.

Ik heb de videos even bekeken die hier laatst gepost waren, bijv. die dame die het leerde.
Wat ik in de praktijk tegenkom zijn kunstmatig geplaatste bulten met een korte aanloop naar de uiteindelijke drop.

Overigens, natuurlijke drops van bijv. omgevallen boomstammen of wortels gaan een stuk makkelijker dan die aangelegde dingen.
Maar dat is gewoon een gebrek aan techniek uiteraard.
Klinkt bekend hoor :wink: Ik heb dat ook. Als de landing vlak en overzichtelijk is durf ik best veel aan maar zodra de landing niet te zien is of schuin is ga ik toch altijd weer in de remmen wat het uiteiendelijk vaak weer gevaarlijker maakt :lol: . Is gewoon iets in mijn hoofd denk ik want de techniek is er op zich wel...
Plaats reactie