Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Hmmm, nu begin ik wel te twijfelen aan mijn horloge en mijn hoogtemeters. Ik haal de 800hm met dit stuk. Vanuit Eerbeek de zuidlus naar de switchbacks aan het einde van de Granny en dan weer terug. Daarmee ook twee keer de Schietberg en Fortune Cookie gepakt.

https://www.strava.com/activities/4364221783

Nu is omhoog naar de brandtoren ook een flinke klim en een paar keer de Granny rijden scheelt natuurlijk ook wel hoogtemeters maar 400 is wel flink. Ik ga van de week maar even kijken wat mijn gps op de telefoon registreert bij een rit.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Is wel redelijk hetzelfde rondje inderdaad.

Vergeet niet de klim naar de brandtoren en het stuk bij de Velperweg.
En dan ook nog het lusje naar links toe, ook daar zit lekker wat (technisch) klimwerk in :-D
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dat stuk vanaf de Granny naar Rosendael ken ik niet, dat stuk waar ik allemaal lussen zie in het bos daar ook niet. Nodigt mooi uit om eens nader te bekijken :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb ik ook maar van iemand anders afgekeken.
Is wel handig als je wat mensen volgt die daar in de omgeving locals zijn, daardoor vind je een hoop leuke stukken :-q
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag de route ook weer even gereden begonnen in eerbeek de route is aardig veranderd met de laatste keer ik hier was.
Ook een paar van de rode lussen gedaan een mooie uitbreiding van de groene route :winkie:
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

MarkMeisner schreef: ma 23 november 2020, 23:58 Dat stuk vanaf de Granny naar Rosendael ken ik niet, dat stuk waar ik allemaal lussen zie in het bos daar ook niet. Nodigt mooi uit om eens nader te bekijken :-q
Is een leuk stukje bos daar tussen de Schelmseweg en de A12, wordt ook gebruikt door MTB-clinic. Er zitten mooie plekken om je techniek te oefenen met best wat hoogteverschillen. Nadeel vind ik wel dat er nogal wat wandelaars met (loslopende) honden komen, dus goed uitkijken .
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je bedoelt achter Open lucht museum tot de n784? Heb ik wel eens gereden idd met toertocht in het verleden. Erg mooi daar :-q

Je kunt evt daar onder de A12 door met fietstunnel dan kom je aan de andere kant uit en via de officiële verbindingsroute weer op de Posbank. Of dan terug naar Ede via dat bos.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik denk dat ie het stuk bij Rozendaal bedoelt.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

MarkMeisner schreef: ma 23 november 2020, 23:38 Hmmm, nu begin ik wel te twijfelen aan mijn horloge en mijn hoogtemeters. Ik haal de 800hm met dit stuk. Vanuit Eerbeek de zuidlus naar de switchbacks aan het einde van de Granny en dan weer terug. Daarmee ook twee keer de Schietberg en Fortune Cookie gepakt.

https://www.strava.com/activities/4364221783

Nu is omhoog naar de brandtoren ook een flinke klim en een paar keer de Granny rijden scheelt natuurlijk ook wel hoogtemeters maar 400 is wel flink. Ik ga van de week maar even kijken wat mijn gps op de telefoon registreert bij een rit.
Strava heeft een eigen hoogtemodel. Wat Strava vastlegt is vaak anders dan wat je horloge of GPS meet.
Hoogtemeters zijn sowieso zwakker met zo een GPS dan x- en y-coordinaten. Dit is lastig 10 meter naar links of rechts maakt je minder uit dan 10 meter omhoog of omlaag. Echt goede hoogtemeters zit in geen enkele sport GPS of horloge. Er zijn wel verschillen, maar je hebt gegevens van een actueel referentiestadion in de buurt nodig om de metingen te ijken.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Mijn Polar zet de gegevens door aan Strava en dan geven beide andere hm aan. Nou ja, laat ik dan maar uitgaan van Strava (meer is beter :D ) en die dan maar onderling vergelijken. It's something :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dat klopt, elke meting is een andere verzameling van punten in het terrein.
Zelfs als je met twee Polars rond dezelfde arm zou rondrijden kom je tot andere hoogtemeters.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Bizar, je hebt gelijk. Even een rit vergeleken die ik samen met mijn vriendin heb gereden. Strava beide 134hm. Polar 100hm en 110hm.
NielsW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 18:00
Mijn mountainbike: Kona Honzo (2021)

Ook Peter schreef: do 26 november 2020, 20:32 Ik denk dat ie het stuk bij Rozendaal bedoelt.
klopt! dit deel dus: https://mtb.waymarkedtrails.org/#?map=16!52.0078!5.9537
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

de leuke features zijn weg daar en inderdaad erg druk met mensen die daar de hond uit laten. Loopt wel 1 hele mooie lange afdaling vanaf het ee viaduct naar de andere maar ook die zou ik afraden op reguliere tijdstippen ivm wandelaars.
Als je ten noorden van de Schelmseweg blijft lopen er ook voldoende leuke trails en is het een stuk rustiger, zie het topic 'drops' voor wat tips.
hanjovdberg schreef: do 26 november 2020, 16:29 Je bedoelt achter Open lucht museum tot de n784? Heb ik wel eens gereden idd met toertocht in het verleden. Erg mooi daar :-q

Je kunt evt daar onder de A12 door met fietstunnel dan kom je aan de andere kant uit en via de officiële verbindingsroute weer op de Posbank. Of dan terug naar Ede via dat bos.
het gaat inderdaad om een ander stuk, en helaas is de officiele verbinding niet echt ideaal omdat hij zelf saai is en hij verbindt ook naar een vrij saai stuk op de Posbank route. Doorsteken via Rozendaal is interessanter
Gebruikersavatar
AussieCyclist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 1 augustus 2014, 22:55

Deze antwoord komt we best laat maar, de volledig route is op trailforks en op de mtb-nationaalparkveluwezoom.nl website aangegeven. Er staat idd een bypass voor Granny over de fietspad. Ook staan de technische rode trails boordevol Trail features.

Ja idd, verhuurders zouden beter kunnen aa geven wat de Trail kleur en graderingen betekenen, ook kunnen aangeven dat men ten aller tijde de route kan zien en volgen met trailforks. Maar ja.

Trailhead info borden, vallen niet binnen de gewenst natuurbeeld van landeingenaren. Die zie je dus ook niet voor looproutes.

2) Koepel de kaap gebied kan je sweekends toch het best overslaan. Of alleen rustig rijden. Idd, Heel veel voetgangers over de mtb pad. Ook heel veel families met klein kinderen. Maar het is niet alleen tot curvy Heather trail beperkt - overal gaan wandelaars de mtb routes op. Heel vaak op mayor flower, Teerose en Granny. Landeigenaren zijn niet voorstander van algemene verboden voor trail toegang, muv fietsen, helaas. Gewoon rustig waarschuwen en respectvol informeren dat ze zich in de pad van snelle mountainbikers zetten, en adviseren toch een voetpad te vinden....

Veluwezoom is met de treinstations en uitgebreid wegennetwerk heel goed bereikbaar. Dus komen er veel bezoekers die verschillende Trail types niet kennen of herkennen. Ook velen die zich er niet in willen verdiepen. Zo zie je ook vaker paarden op de MTB route, voetgangers op de wegen, en helaas *echt super jammer dit* mountainbikers op plekken waar wij ook niet mogen.

Punt 3 staat op het punt officieel geopend te worden. Is nog in aanbouw....

Punt 4, als je ooit terugkomt.. De rode lussen. Granny/Egyptian Emma, shoot g mountain, fortune cookie, en de aankomend last gear lus die je idd heb ontdekt. Ik sla zelf bijna altijd de noordelijke lus over, dmv "calibrator trail" bij de loenermark. Al het leuke is in de zuidelijk deel.
Dinandino schreef: ma 7 september 2020, 14:35 Gisteren voor het eerst gereden op de route tijdens mijn vakantie in Coldenhove en enorm genoten. Complimenten voor de trail-bouwers en onderhouders. Ik heb nog nooit de "oude" route gefietst dus geen mening of die nu beter of slechter was, maar de huidige route is zeker de moeite waard.

Vanaf het vakantiepark in Coldenhove tegen de klok in over de groene route gegaan. De "Calibrator shortcut" genomen en daarna het rondje afgemaakt inclusief alle rode extra lussen.

Tijdens het fietsen vielen me wel een paar dingen op.

1) Bij de "Egyptian Emma/Granny" zag ik twee mensen die volgens mij voor het eerst op een MTB zaten en het parcours de heuvel up was duidelijk te moeilijk voor hun. Toen ik vroeg waarom ze hier begonnen waren bleek dat ze in Velp de MTB's gehuurd hadden en dus hier maar begonnen waren. Door deze moeilijke start waren ze toch wel wat sceptisch geworden en dat vind ik jammer, dus daarom vroeg ik mij af.
A) Kan er hier bij de parkeerplaats niet iets van een bordje komen dat beginnelingen misschien beter het normale fietspad omhoog kunnen pakken en dan beginnen met de route?
B) Waarom heeft de verhuurder hun niet beter ingelicht over route opties die passen bij hun MTB niveau?
Begrijp me niet verkeerd, de route is prima en hoeft van mij niet makkelijker. Maar ik denk dat deze (en anderen mensen die een MTB huren in Velp) veel meer plezier hebben als ze iets rustiger konden beginnen.

2) Op de paden ben ik redelijk veel wandelaars tegen gekomen. Sommige paden zijn heel duidelijk gedeelde paden, maar sommige leken mij wel heel specifiek. Bij de meeste wandelaars remde ik iets af en gingen zij ruim aan de kant en het vormde absoluut geen probleem. Maar bij de track tussen de parkeerplaats van de "Posbank" en "Koepel Kaap" kwam ik een echtpaar met hond tegen. Zij waren van mening dat ik moest gaan stilstaan naast het pad om ze te laten passeren. Aangezien aan het begin van deze trail een pas op "MTB-trail" bord stond dacht ik dat het een MTB-only trail zou zijn en had ik dus op meer begrip van de wandelaars gehoopt. Zij waren van mening dat het in ieder geval ook een wandelpad was.

3) Bij Coldenhove stond nog een rode track uitgepeild die ik op geen enkele website of kaart ben tegengekomen. Een deel hiervan leek ook met lint afgezet te zijn, maar een ander deel stond netjes aangegeven en heb ik dus ook maar gereden. Hier was het echt gedraai op de vierkante meter, maar ik vond het wel heel gaaf. Komt er nog een update van de kaart want dit deel kan ik ieder aanraden.

4) Morgen of overmorgen ga ik weer op pad, iemand nog route suggesties over paden die ik absoluut nog moet proberen?

Edit: Strava link
Plaats reactie