Help, de routes worden technischer!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Met een kleine knipoog naar de titel, want ik juich het alleen maar toe dat routes technischer worden.

Waar ik toch een beetje mee zit, niet heel erg, maar het is toch wel aanwezig in mijn hoofd, namelijk het volgende:

Ik mountainbike sinds 2011 en dat ging wel prima.
Begonnen met collega's op de route van Amerongen en uiteindelijk ook naar Schoorl en de Posbank gegaan.
Prima te rijden allemaal en het vergde meer conditie dan techniek.

Tot de update van de UHR begon..
Op de plek waar Harry Slinger nu ligt, lagen in het begin 2 enorme bulten.
Op 1 van die bulten belandde ik bij een sprong in de berm, dat ging niet helemaal goed.
De bulten werden in de jaren erna steeds weer aangepast zodat het goed te rijden was.
Dit was al een eerste wake-up call.

Nog steeds was alles goed te rijden waar ik kwam..
Oei het NK Zoetermeer in 2016; het parcours was toch wel technischer dan ik had verwacht en legde mijn gebrekkige techniek bloot.
De rockgarden zonder verkenning ging maar net goed.

Ik weet niet meer in welk jaar het was, maar toen verscheen er een grote drop op het parcours van Schoorl.
Voor het eerst in al die jaren een obstakel in een mtb route die ik niet durfde te nemen.
Dan bedoel ik de drop waarbij je van groen naar rood springt.

En nu jaren later liggen er op meerdere routes van dit soort obstakels, die je niet hoeft te nemen, maar wel kunt nemen.
Op het parcours van Ede ligt zoiets en tegenwoordig op de trail van de Posbank ook, meerdere drops waarbij ik meer dan de helft niet durf te nemen.

Ik word hier toch wel een beetje ongemakkelijk van, obstakels op Nederlandse parcoursen die ik niet durf te nemen waarbij ik voorheen de parcoursen fluitend door kwam.
Is het de leeftijd, een kwestie van lef of hebben meerdere mensen hier last van?
Door het nooit oefenen van de techniek blijft de techniek te ver achter.

Overigens bestaat de oplossing natuurlijk al lang, het volgen van clinics.
Daarom post ik dit ook niet in een subforum voor techniek maar de off-topic sectie.
Lijkt me leuk om verhalen te lezen van hoe andere mensen dit ervaren.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb het mountainbiken ook pas sinds 2011 ontdekt en heb sindsdien mijn grenzen telkens weer weten te verleggen.
De 1e jaren fietsen ik ook maar wat rond maar zo'n 7 jaar geleden ging voor het eerst de fiets ook mee op vakantie en sindsdien heb ik mijn techniek beetje bij beetje weten te verbeteren dmv clinics en ervaringen in het buitenland. Heb nu fantastische trails gereden in Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Kroatië, Duitsland en Spanje.

Ben nog steeds geen hoogvlieger maar kan mij nu aardig redden in het bikepark en op de vakantiebestemmingen. Een dropje op een lokaal rondje hier schrik ik dan niet meer van tegenwoordig. Mijn fiets is er ook op vooruit gegaan met de jaren en dat helpt zeer zeker ook. :bier:

En qua leeftijd, ik wordt komend voorjaar 50 dus dat heeft mij iig geen belemmering gegeven om dingen te gaan leren.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Zomaar wat vragen die me te binnen schieten, heb je weleens een clinic gevolgd? Kijk je how-to video’s? Kom je bij bulten/obstakels voldoende uit je zadel?
'BUILT not Bought '
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Ik snap dit topic niet zo goed.

Als je zelfs dingen moeilijk vind of iets ga je dat toch oefenen of zoals herman zegt clinics volgen?

Wat is nou eigenlijk je vraag @Ray zoek je lotgenoten die de route's ook moeilijk vinden?
Of wil je terug naar de 1.0 route's?

Of geef je stiekem aan dat je weer op de racer gaat zitten omdat je de route's te moeilijk vind :winkie: :winkie:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Rayb81 schreef: di 24 november 2020, 05:27 Met een kleine knipoog naar de titel, want ik juich het alleen maar toe dat routes technischer worden.


Ik word hier toch wel een beetje ongemakkelijk van, obstakels op Nederlandse parcoursen die ik niet durf te nemen waarbij ik voorheen de parcoursen fluitend door kwam.
Is het de leeftijd, een kwestie van lef of hebben meerdere mensen hier last van?
Door het nooit oefenen van de techniek blijft de techniek te ver achter.

En ik vind dat je jezelf nogal tegenspreekt hier.
Je juicht het toe dat de route's technischer worden.
Maar je wordt er ook ongemakkelijk van dat je zelf sommige obstakels niet kan nemen. :~
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

@ Roy: De vraag is helder; Hij wil de ervaringen horen van anderen. Besef dat er niet geoefend wordt door TS en er clinics gevolgd kunnen worden is er.

Ben blij dat er als je dan toch op routes moet rijden deze zeker uitdagende stukken hebben. Sommigen zijn nog te pittig ( zoals het stobben ruggetje opp de Granny Trail - bike te weinig mis dus finesse-). Of net op de grens die neem ik als het goed voelt en zin heb.
Laat je niet gek maken door wat een ander kan.

Wat ik besef en ervaar:
Leeftijd maakt minder soepel. Vergt meer moed om de grens op te zoeken
Dikker en moderne bike maakt veel eenvoudiger
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Goed dat je dit post :-q
Zelf heb ik jaren aan motortrial gedaan en daar was het heel logisch dat niet iedereen hetzelfde niveau heeft qua vaardigheden. Dat is een vast gegeven maar met een clinic kun je daar wel aan werken maar het verschil zal er blijven.
Hier word meer uitgegaan van dat iedereen hetzelfde kan en moet kunnen.

Afgelopen zaterdag heb ik een rondje Harderwijk gedaan en alle sprongetjes opgezocht in de buurt. Ik wil best een keer een rondje doen met mensen (beginners) die daar aan willen werken. Zelf ben ik ook niet zo,n held maar aldoende leert men.
"This species has amused itself to death"
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik zit nu 2 jr op een MTB. Ik ben vooral een duursporter, maar door het MTB-en, en door het lezen op dit forum, ook wel enthousiast geworden om wat meer technische dingetjes te doen. Ik probeer het op te bouwen, steeds een grotere drop bijvoorbeeld. Een paar weken geleden was ik bij Hellendoorn op de down-hill sectie naast de officiële route, hier zit een drop van en goede meter. De eerste keer ging ik vol in de remmen en nam ik een ander paadje, en toen ging ik denken.... De drop tot dan toe gingen van 10, naar 30, naar 50 en zelfs een keer 70 centimeter. De volgende stap is dan toch echt dit. Met de hartslag wat omhoog ben ik ervoor gegaan en het lukte! Daarna nog een paar keer, erg gaaf.

Sprongen vind ik lastiger en spannender. Een table lukt me een beetje, het risico is dan wat minder en de landing soepel. Een sprong met een flink gat ertussen of een kicker durf ik niet zo goed. Bij de route Hardenberg zit 1 flinke "vlakke" sprong van ik schat 60cm, gewoon schuin omhoog, niet in een afdaling, en dan op het vlakke weer neerkomen, dat lukt me wel.

Het technische stuk bij de lemelerberg is erg leuk, een druk van een boomstronk af, een stukje rockgarden, erg leuk.

Wat ik echt nog zou willen kunnen en veel zou toevoegen denk ik is een bunny-hop. Ik ben af en toe aan het oefenen voor een manual, maar dat vind ik erg lastig. Volgend jaar staat een clinic afdalen in D'land op de planning, daar hoop ik wel wat te leren.

Ik rijd overigens op een specialized epic uit 2017 met dropper.
Geen gezeik, mountainbike!
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

corex schreef: di 24 november 2020, 10:11 @ Roy: De vraag is helder; Hij wil de ervaringen horen van anderen. Besef dat er niet geoefend wordt door TS en er clinics gevolgd kunnen worden is er.

Ben blij dat er als je dan toch op routes moet rijden deze zeker uitdagende stukken hebben. Sommigen zijn nog te pittig ( zoals het stobben ruggetje opp de Granny Trail - bike te weinig mis dus finesse-). Of net op de grens die neem ik als het goed voelt en zin heb.
Laat je niet gek maken door wat een ander kan.

Wat ik besef en ervaar:
Leeftijd maakt minder soepel. Vergt meer moed om de grens op te zoeken
Dikker en moderne bike maakt veel eenvoudiger
Ik snap de vraag echter als je zelf al aangeeft dat je geen techniek oefent dan is het logisch dat sommige dingen lastig worden toch?

Ik Mtb pas sinds 2017 maar moet zeggen dat ik nog niet echt iets heb wat ik niet kan rijden.
En ook ik ben bijna 40 dus niet meer de jongste (wel van geest btw :winkie: )
Ik zeg oefenen werkt beter dan dit topic starten
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Olieboer schreef: di 24 november 2020, 10:46 Het technische stuk bij de lemelerberg is erg leuk, een druk van een boomstronk af, een stukje rockgarden, erg leuk.
Zo zie je maar hoe persoonlijk zoiets is. Ik heb dat technische gedeelte wel eens bekeken en voel geen enkele aandrang om erover te fietsen.

Kunstmatige "obstakels" die de flow uit de trail halen vind ik jammer.

Hellingen daarentegen kunnen mij niet steil genoeg zijn. Zowel omhoog als naar beneden. Lukt het niet dan stap ik wel af.
Laatst gewijzigd door G.P. op di 24 november 2020, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
________
Mijn fiets
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nevermind!
Laatst gewijzigd door Makkelijk op di 24 november 2020, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Rayb81 schreef: di 24 november 2020, 05:27 Ik word hier toch wel een beetje ongemakkelijk van, obstakels op Nederlandse parcoursen die ik niet durf te nemen waarbij ik voorheen de parcoursen fluitend door kwam.
Is het de leeftijd, een kwestie van lef of hebben meerdere mensen hier last van?
Door het nooit oefenen van de techniek blijft de techniek te ver achter.
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Ik fiets al bijna 20 jaar nu en de manier van fietsen is in die tijd behoorlijk veranderd. Waar het in het begin vooral ging om hard knallen over wandelpaadjes in het bos, daarna de wandelpaden verboden terrein werden en vaste routes (over wandelpaden) werden bepaald, zit de MTB wereld niet stil.
De routes worden steeds "beter" aangelegd, met uitzondering van een paar weken per jaar kan je zo goed als droog/moddervrij te rijden. Deze trend is doorgezet en er zijn meer routes gekomen, top :-q De nadruk lijkt tot hieraan toe meer te hebben gelegen op flow. (voor de boswielrenners :winkie: )
Maar de huidige trend van technische obstakels gaat met een moordend tempo en veranderd de definitie van mtb-route wel snel. Ik vind het fantastisch, maar mijn vrouw fietst pas sinds een jaar en ik merk wel dat de technische drempel bij bepaalde routes best hoog ligt voor beginners.
Zelf kom ik ook steeds meer technische dingen tegen en ik geniet er echt van, maar ik had zelf ook niet gedacht dat de technische graad zo snel zou worden verhoogd. Dan was mijn keuze voor een carbon race hardtail met 100mm vork begin dit jaar niet gemaakt :~

Laatst een middagje bike park Holten gedaan, echt fantastisch om te doen en erg goed om je techniek aan te scherpen. Als beginner heel goed te doen, je kunt naarmate de dag vordert en de techniek/beheersing/vertouwen beter wordt jezelf wat meer uitdagen en voor de wat technischere dingen gaan. Ik vond het erg leerzaam. Uiteindelijk alles gedaan behalve de hoge jumpline. Ik had er op zich wel zin in, maar ik betwijfel echt hoe lang(en of) mijn fiets dat vol houdt.

Overigens is het af en toe ook wel lekker om een minder technische route te fietsen. Gisteren Zeddam gefietst en tussen alle klimmen en fantastische afdalingen door even genieten van het landschap is toch ook wel fijn. Voor mij mag het een mixje blijven. Ik vind trouwens de keuzemenu'tjes ook wel fijn. Zoals in Schoorl waar je de moeilijkere dingen over kunt slaan als je wilt.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Rayb81 schreef: di 24 november 2020, 05:27 Ik word hier toch wel een beetje ongemakkelijk van, obstakels op Nederlandse parcoursen die ik niet durf te nemen waarbij ik voorheen de parcoursen fluitend door kwam.
Is het de leeftijd, een kwestie van lef of hebben meerdere mensen hier last van?
Door het nooit oefenen van de techniek blijft de techniek te ver achter.
Afgaande op je username val je in dezelfde leeftijdsgroep als ik. FWIW: de drie beste rijders die ik ken zijn allen nog een paar jaar ouder, waarvan ik er 2 bij kan houden en de 3e volkomen kansloos is ;-) En daarvan is er één die pas op z'n 40e is begonnen met rijden, de laatste 5 jaar wat technischer.

Leeftijd speelt een rol in de zin dat je al veel jaren ervaring hebt gehad om jezelf a) een bepaalde techniek en houding aan te leren en b) jezelf te overtuigen wat je wel en niet kan. Als je meer wilt rijden is het een kwestie van uit dat patroon komen. Een capabelere fiets, clinics, meer techniek oefenen, etc. gaan allemaal helpen. Het vergt denk ik vooral zin om verder te leren (en zoals bovenstaande aangeeft is het daarvoor niet snel te laat), geduld (want het gaat echt niet de 1e keer goed) en wijsheid om af te stappen / om te fietsen als het vandaag niet je dag is.
Stamppot with weaksauce!
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

RoySmit schreef: di 24 november 2020, 09:58 En ik vind dat je jezelf nogal tegenspreekt hier.
Je juicht het toe dat de route's technischer worden.
Maar je wordt er ook ongemakkelijk van dat je zelf sommige obstakels niet kan nemen. :~
Ik sluit me aan bij Roy, dit spreekt elkaar tegen. Zie het positief, zolang er in Nederland nog obstakels liggen die je niet kan/durft te nemen, hoef je niet naar het buitenland om nog een beetje lol uit je hobby te halen.
Ik herken ook wat je bedoelt, ergens rond mijn 30e begonnen met mountainbiken, XC rondjes draaien zoals iedereen, daarna ontdekt dat er 'meer' was. Ik merkte ook dat mijn vooruitgang qua skills begon te stagneren, ook angst voor drops en ben daarom clinics gaan doen. Laatst bij de 5 van Rhenen nog wat goede tips voor bochtentechniek gehad van Lars en HdB, heel actief mee aan de slag gegaan en vervolgens twee weken terug gigantisch op mijn smoel gevallen omdat ik in het wiel van HdB probeerde te blijven en gewoon die techniek mis :lol:
Als je merkt dat een bepaalde feature je tegenhoudt of in een nieuwe route overvalt, stap dan gerust af, bestudeer het obstakel, ga staan kijken hoe anderen het aanpakken, loop terug en doe het alsnog. Dat ding in Ede, is dat die drop bij dat lusje aan de oostkant wat heen en weer langs de provincialeweg loopt? Ik wist 'm niet te liggen, zag een bordje 'drop-off', verwachtte een boomwortel maar zag daadwerkelijk een drop. Dus ben ik afgestapt, 10 meter terug gelopen en er alsnog vanaf gereden.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De genoemde obstakels ken ik zelf niet, dus ik kan ook niet goed inschatten hoe moeilijk ze al dan niet zijn.
Maar je kunt toch (vrijwel) altijd kiezen of je bepaalde (lastige) secties wel of niet rijdt? En daarmee is er ook geen probleem imo: kan of wil je iets niet rijd je er omheen, en anders probeer/doe je het wel.
Veel moeilijker moet je het niet maken denk ik...

En kom je voor het eerst bij een obstakel dat je lastig lijkt ga je er maar even te voet langsaf, kijkt wat voor lijnen er mogelijk zouden zijn, hoe anderen het doen, kortom: niet als een kip zonder kop overal induiken.

De constatering dat je eigenlijk bepaalde dingen wel zou willen rijden maar daar geen effort in wilt steken is gewoon een keuze: of je blijft doen wat je altijd deed en accepteert dat je dan bepaalde obstakels niet zult rijden. Of je gaat proberen je techniek te verbeteren om ze uiteindelijk wel te kunnen rijden.
Allebei goed hoor, ik hou niet zo van het oordelen (wat je hier best vaak ziet...) dat boswielrennen iets minderwaardigs zou zijn. Niks mis mee, het gaat erom dat je (op een respectvolle manier) geniet van fietsen in het terrein.

Maar wat ik vooral lees in de openingspost is constateren dat je iets wilt kunnen, vervolgens niet daarvoor oefent maar wel last hebt van het feit dat je het niet kunt... :~
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie