NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat ligt er. Het heet fietspad en ligt aan de linkerzijde van de weg. Bij de kleine parkeerplaats Leersums veld eraf. Daar het LdS op en dan kom je zo op de route Le.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

bert l. schreef: do 26 november 2020, 14:55 Dat ligt er. Het heet fietspad en ligt aan de linkerzijde van de weg. Bij de kleine parkeerplaats Leersums veld eraf. Daar het LdS op en dan kom je zo op de route Le.
Zo doe ik het. Parkeren bij La Place en dan inderdaad op die manier naar Leersum-route. Werkt prima, geen overvolle parkeerplek aan de route en lekker snel de A12 af en op.
Bicycle, bicycle, bicycle
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of beginnen bij Amsterdam en omstreken en langzaam deze kant op werken ... ook een optie :winkie: :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

hanjovdberg schreef: do 26 november 2020, 15:11 Of beginnen bij Amsterdam en omstreken en langzaam deze kant op werken ... ook een optie :winkie: :roll:
Zoiets heb ik eens geprobeerd, maar was niet echt een succes :lol:
https://www.strava.com/activities/4010819313

https://www.youtube.com/watch?v=ARzYemMnLI4
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik doelde meer op de post die een trailverbinding voorstelde van A’dam naar Heuvelrug :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

bert l. schreef: do 26 november 2020, 14:55 Dat ligt er. Het heet fietspad en ligt aan de linkerzijde van de weg. Bij de kleine parkeerplaats Leersums veld eraf. Daar het LdS op en dan kom je zo op de route Le.
Het is natuurlijk een geintje, maar als je al die randstedelijkingen wil verleiden, zul je ze wat meer moeten bieden. Andere en makkelijkere optie is iets sturender met bv een bordje onderaan de afrit met P MTB richting La Place. Maak een deal met hen dat je euro korting krijgt op koffie op vertoon van het vignet, of iets anders. Vervolgens een paar routesymbolen/pijlen richting de route via fietspad en Stigterpad. Maak dit ook kenbaar op mtb routes.nl en andere platforms. Die single-track is uiteraard too much, maar zou zeker werken! Die parking aan het Leersums veld is te krap en laat je liever aan de gezinnetjes.

Zag dat ze zoiets wel hebben gedaan bij Den Treek, waar ik als niet local eerst bij een restaurant parkeerde, wat misschien niet ideaal is voor hen en andere gebruikers. Zag bij de kruising dat er een pijl met mtb P juist de andere kant op ging. Op die andere P was veel meer ruimte, daar zet ik hem nu ook neer. Alle kleine beetjes helpen.
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

bert l. schreef: do 26 november 2020, 14:55 Dat ligt er. Het heet fietspad en ligt aan de linkerzijde van de weg. Bij de kleine parkeerplaats Leersums veld eraf. Daar het LdS op en dan kom je zo op de route Le.
Is dat dan die parking op rechtdoor en dan op een gegeven moment rechtsaf richting de heulweg? Op een gegeven moment kruist de route de heulweg en dan daar oppakken? Of is er nog een mooiere route?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

bouwpakket schreef: do 26 november 2020, 12:57
havana schreef: do 26 november 2020, 12:16 Loopt meestal aardig vol dan.

Ik parkeer zelf liever bij Het Leersumse Veld. https://goo.gl/maps/iYLb4qi8rpnVDZep8

- dichterbij de snelweg
- rustiger
- een kilometer gravel om in te bollen / uit te bollen
- je begint met een makkelijk stuk trail en niet meteen een klim
Blijf bij deze liever weg. Het is van oorsprong eigenlijk een kleine parkeerplaats die door parkeerders tussen de bomen groter geworden is. En in weekenden is het hier ook erg druk.
Ik heb een jaar of 2 terug iemand van de boswachters gesproken op deze parkeerplaats. Die vertelde dat dit eigenlijk niet eens een officiele parkeerplaats is maar dat het gedoogd wordt.
havana

Er ligt ook een gravelstrook van de A12 naar Leersum. Nu weet ik echter niet of deze legaal is (Bert waarschijnlijk wel).

Morgen weer die kant op voor Leersum - Amerongen - HG - Rhenen. Zin in!

@ Rayb81

Vreemd dan dat er heel groot een bord P staat...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

havana schreef: do 26 november 2020, 17:57 Er ligt ook een gravelstrook van de A12 naar Leersum. Nu weet ik echter niet of deze legaal is (Bert waarschijnlijk wel).

Morgen weer die kant op voor Leersum - Amerongen - HG - Rhenen. Zin in!

@ Rayb81

Vreemd dan dat er heel groot een bord P staat...
Denk dat het verhaal van de boswachter alleen voor dat stuk tussen de bomen geldt wat BP volgens mij al aangaf. Dat grasstuk er voor zal wel de officiële parking zijn.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

markpatat schreef: do 26 november 2020, 16:32
bert l. schreef: do 26 november 2020, 14:55 Dat ligt er. Het heet fietspad en ligt aan de linkerzijde van de weg. Bij de kleine parkeerplaats Leersums veld eraf. Daar het LdS op en dan kom je zo op de route Le.
Het is natuurlijk een geintje, maar als je al die randstedelijkingen wil verleiden, zul je ze wat meer moeten bieden. Andere en makkelijkere optie is iets sturender met bv een bordje onderaan de afrit met P MTB richting La Place. Maak een deal met hen dat je euro korting krijgt op koffie op vertoon van het vignet, of iets anders. Vervolgens een paar routesymbolen/pijlen richting de route via fietspad en Stigterpad. Maak dit ook kenbaar op mtb routes.nl en andere platforms. Die single-track is uiteraard too much, maar zou zeker werken! Die parking aan het Leersums veld is te krap en laat je liever aan de gezinnetjes.

Zag dat ze zoiets wel hebben gedaan bij Den Treek, waar ik als niet local eerst bij een restaurant parkeerde, wat misschien niet ideaal is voor hen en andere gebruikers. Zag bij de kruising dat er een pijl met mtb P juist de andere kant op ging. Op die andere P was veel meer ruimte, daar zet ik hem nu ook neer. Alle kleine beetjes helpen.
Kijk, jij denkt tenminste in oplossingen. :-q

Het gros haat zaaddodend asfalt (behalve bwr's dan) dus zal niet snel bij La Place parkeren. Hoe vaak je dat hier of op FB ook blijft herhalen....
Wat jij aandraagt kan zeker een stimulans zijn, veel andere routes hebben namelijk aanrijtracks, meestal aangeduid met aparte bordjes. Puur om parkeerchaos te voorkomen.
havana

Verreweg de meeste MTB'ers komen hier niet en zitten niet op FB. Dat aantal neemt toe. Wat dat betreft ben ik voor alleen digitaal bestellen vignet: verplicht emailadres achterlaten. Dan wordt het ook veel makkelijker om nieuwsbrieven te sturen of onderhoud aan te kondigen.

Overigens is het haten van asfalt IMHO best terecht, heel weinig aan op een MTB... als ik van mijn huis in Bilthoven naar één van de trails ga, probeer ik zoveel mogelijk gravel te pakken. En naar Leersum pak ik veel liever de auto.
Laatst gewijzigd door havana op do 26 november 2020, 18:56, 4 keer totaal gewijzigd.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zijn daar omkleedruimtes en douches? ( opasfalt fietsen is slecht, daar koel je van af) Ik ga niet in m'n fietskloffie gratis koffie drinken ...... :bier:

Wel voeten vegen. :lol:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

havana schreef: do 26 november 2020, 18:54 Verreweg de meeste MTB'ers komen hier niet en zitten niet op FB. Dat aantal neemt toe. Wat dat betreft ben ik voor alleen digitaal bestellen vignet: verplicht emailadres achterlaten. Dan wordt het ook veel makkelijker om nieuwsbrieven te sturen of onderhoud aan te kondigen.

Overigens is het haten van asfalt IMHO best terecht, heel weinig aan op een MTB... als ik van mijn huis in Bilthoven naar één van de trails ga, probeer ik zoveel mogelijk gravel te pakken. En naar Leersum pak ik veel liever de auto.
Herkenbaar. Ik pak vanuit De Bilt wel asfalt richting LV HV Zeist Austerlitz en Den Treek. Naar Amerongen e.d. pak ik ook altijd de auto.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

*even wat schenenschopperij*

De ‘randstedelingen’ die massaal de UHR routes bezoeken willen dus wel een uur in de auto over asfalt rijden om vervolgens zo dichtbij mogelijk te parkeren. Dit alles om te voorkomen dat je ook maar een meter over asfalt fietst. Want stel je voor dat je op een bwr lijkt :o oei brrr

Nee dan liever alle adviezen die al maanden gelden in de wind slaan en zelfs opperen/eisen dat er trails worden aangelegd zodat men die schamele paar km over asfalt ook nog kan vermijden. Want die heeft men al genoeg in de randstad. En stel je voor dat je met al die ‘randstedelingen’ je nu eens zou inzetten om een ‘Mtb plan randstad’ op te zetten. Nee dan verwacht je eerder dat de UHR en andere natuurgebieden route nummer 10, 11 en meer aanleggen. Het ‘schuldgevoel’ kopen we wel af voor de schamele €7,50 of zelfs een vrijwillige donatie :kiss: maar verder blijven we vooral doen wat we altijd deden.

Asfalt op de fiets vermijden want dat is niet cool ... :-? en veel asfalt rijden met onze SUV of andere gesubsidieerde leasebakken :-q

*schenenschopperij modus uit*

Ik kom morgen wel weer eens lezen 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie