Vriendin kan geen band vervangen. Wat is de beste oplossing?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Mijn vriendin maakt steeds meer km's op de weg en de MTB.
Omdat ze vaak alleen gaat en in afgelegen gebieden komt is het belangrijk dat ze reparatiespullen bij zich heeft. Nu komt het.

Ja écht. Na een dag les in banden vervangen lukt het nog steeds niet.
Ze wil wel, maar is simpelweg niet handig en krachtig genoeg. Het oppompen is ook een uitdaging.
Heb er weinig vertrouwen in dat dat het gaat lukken als ze lek staat.
Buiten een goede band monteren of op laten halen weet ik niet echt wat nu een goede keuze is.

- MTB:
Tubeless maken lijkt me een goede oplossing op de MTB, mits de band niet te strak om de velg ligt.
Mocht het niet gedicht worden dan is een binnenband/ophalen de enige optie

-RACE:
De tubeless banden op de racefiets krijgt zij nooit gemonteerd door de strakke passing.
Wat vinden jullie van het idee om latex vloeistof in de binnenband van de racefiets te stoppen?
Is een 40gr extra, maar is dat het enige extra nadeel? En volgens mij werkt dit toch gewoon?
Mocht het niet gedicht worden dan is een binnenband/ophalen de enige optie

Buiten het pompje ook een CO2 patroon in de zadeltas kan het makkelijker maken, maar hoor signalen dat dit niet goed samen gaat met de latex (Doc Blue van Schwalbe). Volgens mij staat het ook op de verpakking (die ik nooit bewaar ;-) )
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Haar ophalen bij een lekke band

OF (als je daar geen trek in hebt)

Een nieuwe vriendin


:bier: :bier: (sorry, vrijdagmiddag...)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik weet niet hoe afgelegen je vriendin fietst maar een beetje hulpeloos kijken naar voorbijgangers is misschien ook al voldoende 😉

Mijn vriendin is dit jaar flink op de weg gaan fietsen. Gelukkig al 6000 km zonder problemen maar geen idee of die een lekke band weet te verhelpen alleen onderweg 🤔
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Of gewoon samen gaan fietsen. Is toch leuker dan alleen.. Kun je als volleerde mechanieker je "mannelijke ego" tonen door een "dame in nood" te helpen.
:bier:

Of anders krachttraining voorstellen.
:bier: :bier:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bandenlichters en CO² patronen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tubeless is een goede denk ik, zeker met mtb banden blijf je dan eigenlijk alle lekkages door kleine zaken als doorns, glassplinters e.d. voor. Wel tijdig verversen! Met oude latex blijven de banden nog wel (redelijk) op spanning door de laag die aan de band gekleefd zit, maar een lek wordt dan niet meer gedicht.

In biba's zou het ook moeten werken, al heb ik weleens gehoord dat daar specifieke vloeistof voor bestaat die het beter doet maar of dat waar is..?

En waarom zou het oppompen lastig zijn? Gaat het zwaar, en dan met name bij de racebandjes op hoge druk?
Dan ligt het wellicht aan het pompje. Een pomp(je) dat veel volume pompt is fijn bij brede mtb banden, anders sta je een kwartier te pompen. Maar een groot-volume pomp gaat wel zwaarder dan een pompje voor kleine volumes. Dat is de reden dat er specifieke pompen voor race en mtb zijn. Vaak worden de aanduidingen HV (high volume) en HP (high pressure) gebruikt om ze te onderscheiden.

Een CO2 pompje kan handig zijn, maar ik vind ze ook tricky. Als er iets mis gaat sta je alsnog...
Eventueel een combipompje nemen, dat met een patroon overweg kan maar ook gewoon kan pompen. Topeak heeft mooie en hun spullen zijn eigenlijk altijd van goede kwaliteit.

Als het aan de onhandigheid van je vriendin ligt ;-) : de Topeak Morph pompen werken echt super goed. Met uitklapvoetje en slang naar het ventiel loop je geen risico je ventiel te slopen en het pompen gaat licht.
Zijn alleen niet de compactste, maar meestal werken de kleinste pompjes ook niet het beste. Dus wordt weer keuzes maken... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of band vervangen, of vriendin vervangen.
1 lukt niet, blijft 2 dus over :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

IK zou serieus de optie van Cheeta overwegen als ik jou was.


cheeta schreef: vr 27 november 2020, 15:00 https://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Mijn vrouw heeft/had hetzelfde, op zich kan ze wel een band plakken maar ze heeft niet zoveel kracht in haar handen. Ik heb een setje Lezyne Power Lever XL gekocht, de grootste bandenlichters die ik kon vinden, daarmee lukte het al veel beter om de band er af te krijgen omdat het veel minder kracht kost. Er zijn wel velg/band combinaties die niet lukken, dan ligt de band zo strak om de velg dat die dikke bandenlichters er bijna niet tussen willen...
Latex en CO2 gaan in veel gevallen inderdaad niet lekker, maar als ik moet kiezen tussen een uur lopen of thuis verder zien hoe ik die latexbende ga oplossen dan weet ik het wel ;)
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Tubeless met bandenmelk en niet te zacht oppompen zou moeten volstaan. Tenzij ze de band aan gort rijdt komt ze daarmee thuis.
Tja en als zelf dat niet helpt, misschien wandelen als hobby voorstellen?
Lekker fietsen!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Gewoon 4seasons van Conti op de racer, die rij je niet lek :-q
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Die conti 4seizoenen zijn niet zo goed hoor ik heb er behoorlijk veel versleten maar ook veel lek gereden, glas nagels gescheurde wangen het zijn geen wondertjes.

Mijn 2 cents:
-Een pompje met een slangetje die van lezyne zijn beter dan topeak omdat je het slangetje drukloos kan maken.
-wanneer met binnenband, koop dan met vaste ventiel kernen
-vertrek altijd met de juiste druk, iedere rit even de drukpomp erop.
-bandenlichters als de band te strak ligt, er zijn veel verschillende: lange, die je aan je spaak kunt klikken, neem er desnoods 3.
-neem een goede band velg combi die je eigenlijk met je duimen los krijgt, ik vind vittoria bijzonder makkelijk mtb en race Tubeless of biba.
-oefenen en geniet ervan, maak er grappen over, geniet van de locatie en dat het afzien is, maak er iets heroïsch van als: weet je nog we gingen een bandplakken boven op de brieennoordbrug in december wind; we wensten geen regen,kregen het toch; tja en toen stonden we te juichen omdat we voor het eerst en laatst een co2 patroon gebruikten. True story.
- voor de mtb is Tubeless een no brainer, dan zijn er nog van die schuimworsten die eigenlijk voor stootlekken zijn, misschien kom je erop thuis....
-dit zelfde voor de gravel bike of bredere race bandjes
- voor de racefiets tja..Niet opgeven
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb mijn banden met rimpact pro inserts. Zelfs zonder lucht kun je daarmee nog naar huis rijden. Afhankelijk van de stijfheid van de buitenband is dat rustig of gewoon knallen...
Plaats reactie