Dropper posts verschillen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toch wel eens benieuwd wat volgens jullie de verschillen en voordelen zijn van de verschillende droppers op de markt.

Mijn stelling; een simpel ding die dropt wanneer nodig en weer omhoog schiet wanneer gewenst is genoeg. Dus eentje op lucht (niet instelbaar tot evt instelbaar is prima).

Waarom zijn er dan varianten met olie, seals en hele ontluchtingkits (reverb..)?

Maakt dat het onderhoud alsook de werking niet alleen maar ingewikkelder?

Voorvork en demper is al genoeg onderhoud. Maar ben dus benieuwd wat de reden zou zijn om een dure dropper van +€300 te kopen tov een basis model rond de €100-150?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als ik naar een 'simpele' Brand-X (verkrijgbaar onder 10 andere labels volgens mij) kijk, wat zich waarschijnlijk als het basismodel kwalificeert, dan is die toch echt (te) traag in de return zelfs op max. druk en veel eraan instellen kun je niet. Een Reverb is aanzienlijk sneller (op z'n snelst in normale condities te snel) maar kan heel gemakkelijk bijna on-the-fly aangepast worden, wat handig is gezien aangezien temperatuur en hoogte een duidelijk merkbare invloed op de werking hebben.


De basis exemplaren zijn ook een tamelijk wegwerp product aangezien aan het gesloten unit is waar nauwelijks wat aan te servicen valt (ok, eerste generatie Reverbs waren ook meer het leasen van een service zolang de warranty duurde). De duurdere zijn in de regel wel te onderhouden, wat op de lange termijn goedkoper of duurder is...? (waarschijnlijk afhankelijk van of je het zelf doet of uitbesteedt).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je wilt kun je alles wegredeneren als overbodig (ik bedoel wat is de logica van ergens naartoe rijden om een rondje ter gaan fietsen :roll: en als je zo,n basis dropperding probeert denk je inderdaad prima, het voeldoet. Net als een Halfords mountainbike ook voldoet...in zekere mate.
Probeer daarna een Reverb of Bikeyoke en je merkt dat het allemaal steviger, precieser en minder flimsy aanvoelt.
Of je het geld eraan moet uitgeven moet ieder voor zich bepalen, maar het verschil in werking vind ik groot genoeg een dure te kopen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar wat is het verschil in werking dan exact? Behalve iets snellere return zoals Cheetah opmerkt .. :wink:

Gaat mij helemaal niet om wegredeneren ... ik heb zelf allerlei high end spul op mijn mtb’s dus verschil in werking snap ik echt wel. Maar bij een dropper zie ik weinig wat er echt kan verschillen in werking.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Wat een dropper als bv een BikeYoke als voordelen heeft tov bv een BrandX
- Betrouwbaarheid (blijft het langer gewoon doen)
- Geen last van sag (door ontbreken van IFP)
- Weinig tot geen last van zijdelingse speling
- Verkrijgbaarheid service/rebuild kits
Ride a bike!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat laatste punt is idd wel een goede.

Maar ik heb zelf een RFR dropper in mijn plusbike. Zit er nu een jaar in.

Werkt nog altijd probleemloos. Soms even op gang helpen als ie in de koude schuur heeft gestaan. Poosje geleden uit elkaar gehaald en alles ingevet. Heel weinig zijwaartse speling op de kop. Verder niet. Ook geen sag.

Kostte me €80. Daar kan ik er dus 5 van kopen voordat ik in de buurt kom van een duurdere dropper.

Kijk bij vorken snap ik het want je merkt dan qua werking echt veel verschil maar bij een dropper werkt er maar 1 ding dat is droppen of niet droppen :lol:

Toevallig voor mijn fully een KS E-30i op de kop weten te tikken. Zit denk ergens in het middensegment. Maar voor €99 geen buil aan vallen ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

OneUp is geen wegwerp product en toch tamelijk goedkoop. Voor 400 euro verwacht ik dat het helemaal servicebaar is. Al mijn droppers zijn OneUp maar als ik meer zou uitgeven is het ongetwijfeld aan BikeYoke.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ligt er misschien ook een beetje aan hoe vaak je hem gebruikt.
Ter vergelijking: op een rondje Dorst (ong. 6km) bv gebruik hem 10-15 keer. Minimaal.
Is voor mij dus een cruciaal onderdeel van de fiets en net zo nodig als een vork. Mag voor mijn dus wat geld kosten als ik daar een stukje betrouwbaarheid voor krijg.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Voorlopig voldoet 1 met een veer zelfs bij mij:
https://www.messingschlager.com/en/prod ... _a252147-S

85 euro bij internet-bikes. Gewoon om te proberen of ik wat heb aan een dropper.

Zit er nu 2 maanden op. De 3 standen: vlak, steile afdaling en op/afstappen zijn voldoende voor mij.

Of het ding over een jaar nog heel is weet ik niet. Maar hoef me iig geen zorgen te maken over druk en lekkages.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad voldoen alle droppers. Zeker als ze nieuw zijn.


Verschil merk je echter al vanaf het begin: blijf lekker lomp op het zadel zitten en je voelt dat alle dure droppers nog steeds soepel inveren en dat meerdere goedkopere/betaalbare dempers toch iets minder soepel zijn. Dat gevoel blijf je altijd een beetje houden. Heeft het invloed op de functie? In zoverre dat als je snel even een paar centimeter naar beneden wilt, het bij die dure vaak toch even sneller kan en preciezer! Goedkoop wil toch wat verder doorschieten of net niet genoeg reageren.

In Nederland heb je daar meestal vrijwel geen last van, in het buitenland vaker.


Het is een beetje of je van een Golfje in een Mercedes stapt. In die VW lijkt alles zeer goed te functioneren, degelijk en stil. Maar in de Mercedes gaat alles toch duidelijk beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

One up stond op m’n lijstje voor verjaardag maar toen crashte mijn Garmin. En mijn vrouw ging niet helemaal mee in het cadeautje Garmin + dropper :roll: :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Moet zeggen dat mijn Brand-x het prima doet maar wel wat speling. Dat een duurdere sneller is lijkt mij niet zo belangrijk. Dat is bij het omhoog gaan en dan heb je over het algemeen meer tijd dan bij de dropper laten droppen en dat moet je toch zelf doen.
Dus hier ook wel wat twijfel over wat mijn volgende aanschaf moet zijn.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb in mijn Roscoe standaard een Brand-X zitten en dat werkt en sich prima, maar als ik dan overstap op mijn Ripmo met Bikeyoke, merk je ineens dat je makkelijker je zadel 2-3cm laat zakken, hij net zo vast is als een vaste pen waar daar de BrandX voelbare zijwaartse speling heeft, wat rammelt en de modulatie veel subtiliteit vraagt. Allemaal geen drama en mag ook bij wat de fiets heeft gekost.
Zou ik het nu nieuw kopen dan zou ik het zelf TE net niet en daarmee zonde van het geld.
Bikeyoke en een goed werkende Reverb (zat in mijn vorige fiets) hebben alle voordelen van een dropper zonder dus het gerammel , speling en sag die je er bij de goedkopere versies vaak bij krijgt.

Anders gezegd: ik koop liever een duurdere dropper als bijv een duurdere/lichtere cassette of carbon cranks.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

*dan



:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nice.

Maar laten jullie je dropper dan ook vaak een beetje zakken? Mijn enige gebruikte standen zijn boven en beneden..
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie