Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gj-070
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: za 8 januari 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Chiner 036

Complimenten en een diepe buiging voor de verbeterde kombochten, ze rollen prachtig.

Echter onderaan de Mezzo afdaling aangebrachte dubbele spring bultjes passen naar mijn mening op deze manier niet in het parcours, de flow was voorheen voortreffelijk, nu is het gewoon gevaarlijk geworden. Heb er vandaag al iemand behoorlijk hard zien vallen, hopenlijk loopt niemand er letsel op.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Waarom past het niet? Moet het alleen flow zijn?

Ik begreep dat er netjes een waarschuwing stond dat het aangepast was?

Innovatie op de trails zorgt uiteindelijk voor betere skills. Alleen moet iedereen wel accepteren dat niet alles maar zomaar te rijden is. Soms baart het enige oefening voordat je de kunst beheerst 8) :bier:

Wel lastig hoe de trailcrew te bereiken. Geen FB en ook niet actief hier op het forum volgens mij. Ben wel benieuwd naar de plannen betreffende de route.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Die nieuwe features hebben ook nog netjes een passeerstrookje, dus je kan er dus prima langs rijden en je hebt tijd genoeg om die keuze te maken.

Ze liggen in het laatste gedeelte van een afdaling dus je kan wel met wat vaart erop af gaan, als je dan niet goed genoeg kijkt kun je er wel door verrast worden.
Maargoed, dan heb je de aankondigingen niet gezien (bovenaan de afdaling en nog 2 stuks voor de bultjes), rijd je een aardige snelheid, kijk je niet ver genoeg vooruit en heb je waarschijnlijk de skills niet om ze te nemen.
Lijkt me dat je het dan toch echt bij jezelf moet zoeken en niet in de trail.
B Green
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 augustus 2016, 10:19

Een goede avond
Naar mijn mening houden
de bouwers te weinig rekening met alle gebruikers van de route.
Erg jammer.
Mijn zoon en vrouw durven niet meer rond.
Dit is geen BMX baan of cross baan.
Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas.
Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is.
Hoop dat ze weer snel opgeruimd worden.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Kan iemand mij informeren wat er nu gebouwd is? Ik ben juist giga benieuwd naar een route als ik berichten voorbij zie komen zoals die van b green.
In mijn optiek zijn mountainbike routes er ook om technisch uit te dagen, als je op rechte paden wilt fietsen dan had je maar een gravel bike(r) moeten zijn/kopen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

B Green schreef: zo 29 november 2020, 23:06 Een goede avond
Naar mijn mening houden
de bouwers te weinig rekening met alle gebruikers van de route.
Erg jammer.
Mijn zoon en vrouw durven niet meer rond.
Dit is geen BMX baan of cross baan.
Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas.
Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is.
Hoop dat ze weer snel opgeruimd worden.
Beste meneer Green. Van de 26km die er ligt kan uw vrouw en zoon nu een kleine paar 100m (is misschien al teveel) niet fietsen. Er kan gewoon omheen gefietst worden. De afdalingen zijn alleen maar makkelijker geworden.

Daarnaast wordt er in NL steeds meer onderscheid gemaakt in routegradatie. Qua zwaarte was Zeddam al zeker niet de makkelijkste. Een aantal ttf of wat mooie afdalingen erbij zorgt ervoor dat de gevorderde mtber zich eindelijk wat serieus genomen voelt.

U kiest voor een outdoor sport waar enig risico bij hoort. Wanneer u volkomen risico vrij wil fietsen zijn gravelpaden en asfalt misschien een beter alternatief.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Afgelopen dinsdag gefietst en als je jezelf niet overschat is overal te rijden, alle nieuwe delen zijn gladde paden. Ofwel als je je eigen kunnen niet overschat en de rem gebruikt kom je prima rond. En zoals hierboven staat kun je als je dan alsnog af moet stappen misschien de stukken ontlopen door via de brede paden om te fietsen. Of volg een aantal clinics (daar ik vermoed dat men zonder enige training aan het rondfietsen is.) Andere sporten ga je vaak ook niet zonder training mee starten
B Green schreef: zo 29 november 2020, 23:06 Een goede avond
Naar mijn mening houden
de bouwers te weinig rekening met alle gebruikers van de route.
Erg jammer.
Mijn zoon en vrouw durven niet meer rond.
Dit is geen BMX baan of cross baan.
Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas.
Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is.
Hoop dat ze weer snel opgeruimd worden.
B Green
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 30 augustus 2016, 10:19

Op de route bij Zeddam zijn in een afdaling een paar tafel springbulten
Aangelegd. Het springen is maar voor een klein groepje weggelegd.
Bij ons in de groep hoor ik veel klachten.
Een van de jongens is vanochtend ook gevallen op een van de bulten.
En geloof me deze jongen heeft geen gebrek aan techniek.

En ik weet dat er omheen is te rijden.
Maar dat neemt niet weg dat mensen het niet gewoon proberen en een lelijke smak maken.
Ze liggen midden op de route.
Als ze er een breed pad langs op maken komt het meschien nog goed.
Maar tot die tijd kunnen ze er wel een EHBO post bij zetten in het weekend.

Wie weet of er iets van afspraken zijn wie er met een schop in het bos loopt?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou informeren bij degenen die het onderhoud aan de routes doen.

Mocht er zonder overleg zomaar wat gebouwd zijn dan is het uiteraard niet de bedoeling.

Maar in de lijn van de aanpassingen zoals ik deze vorige week heb ervaren zijn deze springbulten wel.

Er wordt door een substantieel deel van dit forum oa ‘geklaagd’ dat de leuke features altijd maar naast de doorgaande route liggen. Ofwel de easyline is dan de doorgaande route. In lijn met oa hoe het in het buitenland gaat is het logischer dat de features op de doorgaande lijn liggen en de chicken run ernaast.

U schrijft de persoon in kwestie heeft echt wel techniek. Er wordt veel geklaagd in het fietsgroepje. Dit is dan blijkbaar niet een groep die echt bekend is met dit soort features? Een tafel kan gewoon gerold worden.

Zeddam is vanouds wel wat meer een bwr parcours. Lekker hard omhoog en naar beneden knallen. Het kan zijn dat dit soort technische aanpassingen ook wat tijd en oefening nodig hebben onder de door zichzelf gerespecteerde en benoemde ervaren rijders. Niks mis mee. Gewoon een paar keer proberen.

Je kunt uiteraard vervelend terecht komen na een val. Maar in principe is een val het gevolg van het overschrijden van je grenzen. Het kan dus liggen aan zowel de skills als het inschatten van het parcours. Aan beide is simpel wat te doen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Alex71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 3 april 2016, 00:49

Zeddam is een mooie route!

Je kunt overal goed rijden als het te lastig wordt rij er dan omheen of minder vaart.

Ga niet zeuren over verantwoordelijkheid die ligt namelijk bij jezelf als je de route oprijdt.

Eigenaren en overheden gaan die niet nemen en die maken er dan een eind aan zodat niemand meer kan rijden.
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Had persoonlijk liever gezien dat ze van de jumps tafels hadden gemaakt i.p.v. deze semi-gap jumps.
De manier waarop ze nu liggen kun je redelijk makkelijk over the bars gaan als je met je voorwiel niet lekker uit komt. Indien het een tafel was, dan had je daar veel meer ruimte voor fouten kunnen maken, en kunnen beginners dus ook langzaam progressie boeken.

Begrijp me echter niet verkeerd. Er staat heel duidelijk aangegeven dat de route is aangepast en er staat bij de jumps ook aangegeven dat het jumps zijn en dat je er rechts omheen kunt rijden, wat mij betreft hoeven ze niks aan te passen en zijn het juist de fietsers die zich moeten aanpassen aan de situatie.
Als we features zoals deze constant gaan afbreken omdat mensen het "gevaarlijk" vinden, zullen mensen ook nooit betere / skillvollere rijders worden.
De verantwoordelijkheid ligt hierbij ook echt bij de rijder zelf. Ga eerst de situatie bekijken, kijk of dat binnen je skill set ligt. Zo niet, dan fiets je er omheen of probeer je langzaam progressie te maken.

Daarnaast kan ik een ieder aanraden om 1 of meerdere clinics te gaan volgen als je de huidige Zeddam route spannend vind.
Gecontroleerd met je fiets naar beneden fietsen kun je eenvoudig leren door de basic skills te beheersen (remmen, gewichtsverdeling, houding). De snelheid komt later wel.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Sasha1103 schreef: ma 30 november 2020, 08:34 Had persoonlijk liever gezien dat ze van de jumps tafels hadden gemaakt i.p.v. deze semi-gap jumps.
De manier waarop ze nu liggen kun je redelijk makkelijk over the bars gaan als je met je voorwiel niet lekker uit komt. Indien het een tafel was, dan had je daar veel meer ruimte voor fouten kunnen maken, en kunnen beginners dus ook langzaam progressie boeken.
Helemaal mee eens. Wij hebben deze jump per ongeluk overgeslagen/voorbij gefietst. Ik zag hem wel en was er enigszins blij mee. Niet omdat ik de jump niet zou kunnen doen(waarschijnlijk zou het prima gegaan zijn), maar wel omdat ik er misschien niet helemaal op voorbereid zou zijn geweest. En ik denk dat dat voor veel fietsers geldt. Als je er een tafel van maakt veranderd de jump in wezen niet, maar is er gewoon meer ruimte om eventuele fouten te corrigeren. Ook als iemand op het laatste moment twijfelt is er dan niets aan de hand.
Sasha1103 schreef: ma 30 november 2020, 08:34 Begrijp me echter niet verkeerd. Er staat heel duidelijk aangegeven dat de route is aangepast en er staat bij de jumps ook aangegeven dat het jumps zijn en dat je er rechts omheen kunt rijden, wat mij betreft hoeven ze niks aan te passen en zijn het juist de fietsers die zich moeten aanpassen aan de situatie.
Als we features zoals deze constant gaan afbreken omdat mensen het "gevaarlijk" vinden, zullen mensen ook nooit betere / skillvollere rijders worden.
De verantwoordelijkheid ligt hierbij ook echt bij de rijder zelf. Ga eerst de situatie bekijken, kijk of dat binnen je skill set ligt. Zo niet, dan fiets je er omheen of probeer je langzaam progressie te maken.
Ook hier weer deels met je eens. Ik juich de technische dingen ook toe, maar tegelijkertijd vind ik een route van 25+km zich niet echt lenen om ieder stuk de situatie te gaan bekijken en vervolgens echt te gaan fietsen. Voor ons was het ruim een uur rijden om bij de route te komen. 25+km route met deze moeilijkheidsgraad is voor mij leuk en uitdagend genoeg om bijna 1,5 uur te vermaken. Lang genoeg voor mij. Een tafeljumpje meer of minder kan het nog wat spannender maken, maar er zit wat mij betreft wel een limiet aan hoe technisch de obstakels moeten zijn op zo'n "lange" route. Zeker omdat veel mensen waarschijnlijk een mindere conditie en technische vaardigheden hebben. Als je al vermoeid wordt dan worden dit soort dingen makkelijk overschat vrees ik.

Een route zoals die bij het Hulsbeek, die echt vol met TTF's ligt is veel mooier als route om je technische skills te trainen. Het rondje is kort (7km ofzo) en dit leent zich veel meer voor het scouten en opnieuw nemen van obstakels.
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Ja misschien proberen ze ook wel teveel in de route te proppen. Maar wellicht moeten we wel af van het hele "rondjes" idee en kunnen we steeds meer bewegen richting een trailsysteem zoals ze dat in het buitenland hebben. Waarbij het hele rondje is opgeknipt in segmenten waardoor je dus ook meerdere niveau's kwijt kunt op 1 rondje. Dat i.c.m. het hele kleurensysteem zou wat mij betreft een mooie toevoeging kunnen zijn. Maak een A en een B line (Rood/Groen ? of Zwart/Groen) en je kunt een heel breed publiek aanspreken.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik was gisteren ook verrast toen ik alle wijzigingen zag aan de route van Montferland.

De diepe kombochten zijn echt geweldig.

Maar de veel besproken sprongen hierboven ben ik het ook niet mee eens. Als je uitgeput en met een wat lagere concentratie door vermoeidheid in een keer zulke springbulten voor je kiezen krijgt kan dit gewoon erg gevaarlijke situaties veroorzaken. Zeker gezien het grote aantal (overmoedige) beginnende fietsers die momenteel in het bos zijn. Montferland is uitdagend genoeg wat mij betreft.

Ik hoop toch echt dat hier nog een kleine aanpassing aan komt. Ander moet er maar een ambulance standplaats aangelegd worden. Dan zijn ze iig op tijd erbij voor dat er weer brokken gemaakt worden.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik ben het ook eens dat een gap jump geen plaats heeft op een xc route. Nog steeds vind ik het natuurlijk heel gaaf om te doen, maar dat is ook nog steeds zo bij een table.
Er een tafel van maken voorkomt veel gezeur :wink:
Plaats reactie