Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Sasha1103 schreef: ma 30 november 2020, 09:58 Maar wellicht moeten we wel af van het hele "rondjes" idee en kunnen we steeds meer bewegen richting een trailsysteem zoals ze dat in het buitenland hebben.
Ik vrees dat dat een beetje een probleem is wat niet te veranderen valt. Weinig natuurgebieden over en welke er zijn worden "beschermd" met de uitzondering op één lusje waar de MTB-er overheen mag.
Ik weet niet hoe dat bij Zeddam is, maar als ik op de helft ben en ik zou echt niet meer kunnen, kan ik dan rechtstreeks terugsteken naar mijn beginpunt zonder daarbij de plaatselijke regels te overtreden? Ik gok dat ook in de omgevind Zeddam alle bospaden verboden zijn voor fietsers tenzij anders aangegeven(MTB-route)?
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

B Green schreef: zo 29 november 2020, 23:06 Een goede avond
Naar mijn mening houden
de bouwers te weinig rekening met alle gebruikers van de route.
Erg jammer.
Mijn zoon en vrouw durven niet meer rond.
Dit is geen BMX baan of cross baan.
Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas.
Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is.
Hoop dat ze weer snel opgeruimd worden.
Ben ik nu de enige die bij zo'n bericht denk: "Dan hoor je niet thuis op een MTB track?"

Het is dit soort gezeik en het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid dat een uitdagend track zoals Zeddam kapot kan maken.
En een opmerking als "Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas. Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is." Maakt mij echt pissed. :evil:
Ga lekker over bospaden rijden of nog liever asfalt.

Mbt jumps in XC parkoersen, hoort er ook bij. Alleen in NL is nagenoeg alles plat dus zijn we het niet gewend.
https://www.youtube.com/watch?v=qNJRgcUdBks
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De echt “spannende” afdalingen zitten in aan de noordkant van de beekseweg. Die kun je dus prima laten liggen door de beekseweg te volgen en de route bij de kruising met de berkenlaan weer op te pakken.

Daar kun je zelfs weer kiezen om de afkorting te nemen (recht toe, recht aan bospad) waarna je bij de lus richtig hotel montferland uitkomt. Ook die lus kun je overslaan en dan kom je weer bij de beekseweg uit.

Zo heb je een mooi vlak rondje :-{

Je kan ook kiezen om de afkorting bij de berkenlaan niet te doen om vervolgens bij peeskesweg via het asfalt te klimmen en na de (asfalt)afdaling de oude eltensweg weg te nemen om bij de lus naar hotel montferland uit te komen.

Allemaal legale opties, maar (zoals eerder gezegd) meer gravel/asfalt dan een uitdagende mtb/xc-trail.

Je kiest er dus zelf voor hoe spannend je het wil hebben, dat is eigen verantwoordelijkheid.

Je auto afschrijven op de Nürburgring is toch ook geen aansprakelijkheid van het circuit?
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Brul78 schreef: ma 30 november 2020, 10:50
B Green schreef: zo 29 november 2020, 23:06 Een goede avond
Naar mijn mening houden
de bouwers te weinig rekening met alle gebruikers van de route.
Erg jammer.
Mijn zoon en vrouw durven niet meer rond.
Dit is geen BMX baan of cross baan.
Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas.
Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is.
Hoop dat ze weer snel opgeruimd worden.
Ben ik nu de enige die bij zo'n bericht denk: "Dan hoor je niet thuis op een MTB track?"

Het is dit soort gezeik en het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid dat een uitdagend track zoals Zeddam kapot kan maken.
En een opmerking als "Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas. Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is." Maakt mij echt pissed. :evil:
Ga lekker over bospaden rijden of nog liever asfalt.

Mbt jumps in XC parkoersen, hoort er ook bij. Alleen in NL is nagenoeg alles plat dus zijn we het niet gewend.
https://www.youtube.com/watch?v=qNJRgcUdBks
Nee hoor je ben niet de enige, dat denk ik ook. Als het te spannend is dan rem je af, stap je af en loop je een stukje desnoods. Als je vrouw en kind een rondje montferland niet durven vanwege 100 meter aan sprongen dan moet je je afvragen of het uberhaupt wel verantwoordelijk was dat ze daar rondrijden, neem je eigen verantwoordelijkheid en schuif de eigen technische tekortkomingen/angsten niet af op een routebouwer.

Probleem is vaak dat mensen nog niet eens weten hoe ze fatsoenlijk tot stilstand komen. Langzaam naar beneden rijden is moeilijker dan heel hard, volg wat clinics en zorg voor een basisniveau waardoor je met meer vertrouwen elke route in Nederland kunt rijden.
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

ThijsE schreef: ma 30 november 2020, 11:10 Je auto afschrijven op de Nürburgring is toch ook geen aansprakelijkheid van het circuit?
Dit is inderdaad een mooie vergelijking :).
Sheiky schreef: ma 30 november 2020, 10:34
Sasha1103 schreef: ma 30 november 2020, 09:58 Maar wellicht moeten we wel af van het hele "rondjes" idee en kunnen we steeds meer bewegen richting een trailsysteem zoals ze dat in het buitenland hebben.
Ik vrees dat dat een beetje een probleem is wat niet te veranderen valt. Weinig natuurgebieden over en welke er zijn worden "beschermd" met de uitzondering op één lusje waar de MTB-er overheen mag.
Ik weet niet hoe dat bij Zeddam is, maar als ik op de helft ben en ik zou echt niet meer kunnen, kan ik dan rechtstreeks terugsteken naar mijn beginpunt zonder daarbij de plaatselijke regels te overtreden? Ik gok dat ook in de omgevind Zeddam alle bospaden verboden zijn voor fietsers tenzij anders aangegeven(MTB-route)?
Ja maar ik bedoel dat ze het rondje zelf opknippen in de verschillende segmenten, zodat je bij een afdaling ook kunt zien welk niveau dit betreft (de kombochten zijn groen, maar de jumpline is bijvoorbeeld rood). Dit om op 1 route toch meer duidelijkheid te geven over de bepaalde segmenten.
Volgens mij zijn ze in Limburg al een proef aan het doen met bovenstaande.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Zolang er een chicken run en een bordje is, moet alles mogelijk zijn :). Als je je eigen kunnen niet kan inschatten moet je lekker ergens anders naar toe gaan. Ik rij met mijn zoontje van 8 ook Dorst, dan zeg ik bij de befaamde "drop van Dorst" dan ie rechts moet aanhouden en de chickrun moet pakken.
Zo simpel is het

Misschien moeten we snelwegen ook verbieden, dat is ook levensgevaarlijk als je per ongeluk een bordje mist en er met je fiets op terrecht komt..
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4657
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het kan toch verkeren :winkie:

Op pagina 428 vroeg ik nog om wat meer ttf’s in de route aangezien ik de aanpassingen super vond maar nog wel wat technische uitdaging mis.

3 pagina’s verder zijn we al 2 pagina’s aan het discussiëren over 2 spring bultjes ... :roll:

Ik moet eerlijk bekennen die dus nog niet gereden te hebben. Vraag me nu wel steeds meer af waar deze liggen? De dag dat ik er reed waren er na een afdaling richting Weiland (dichtbij s Heerenberg zijde) wel 2 tafels. Zijn die nu aangepast? Of waar moet ik deze gaps nu verwachten? Weet een kleintje die evenwijdig aan de Eltenseweg ligt. Maar die zal hier niet bedoeld worden denk ik ... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Sheiky schreef: ma 30 november 2020, 09:47 Ik juich de technische dingen ook toe, maar tegelijkertijd vind ik een route van 25+km zich niet echt lenen om ieder stuk de situatie te gaan bekijken en vervolgens echt te gaan fietsen. Voor ons was het ruim een uur rijden om bij de route te komen. 25+km route met deze moeilijkheidsgraad is voor mij leuk en uitdagend genoeg om bijna 1,5 uur te vermaken. Lang genoeg voor mij. Een tafeljumpje meer of minder kan het nog wat spannender maken, maar er zit wat mij betreft wel een limiet aan hoe technisch de obstakels moeten zijn op zo'n "lange" route.
Zeker omdat veel mensen waarschijnlijk een mindere conditie en technische vaardigheden hebben.
Als je al vermoeid wordt dan worden dit soort dingen makkelijk overschat vrees ik.
Sorry hoor, maar 25 km is toch gewoon een opwarmrondje, of ligt dat nou aan mij? Ga nou niet zeggen dat dit een lange route is, kom op hè?

En nee, ik ben zeker geen Castelliruiker die 5000+ km per jaar op de mtb zit. Vorig jaar 1500 km, dit jaar iets meer. Ben inmiddels ook 54 dus wat ik wil zeggen, ook met een gemiddelde conditie is 2 rondjes Zeddam toch wel minimaal te doen?
Laatst gewijzigd door Giant-E op ma 30 november 2020, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Je kunt echt wel wat winst boeken met trailsystemen het aangeven van de zwaarte van een route etc. Uiteindelijk moet je zelf weten wat je kunt en vooral niet kunt. Sommige parcoursen veranderen ook nog enorm gedurende de seizoenen.

Ik ging rond mijn 20e voor het eerst skiën kon er helemaal niks van. Op de eerste dag kon ik nog geen les volgen dus zelf aanklooien. Na een dagje ploeteren zei iemand uit het gezelschap dat ik de dal afdaling wel kon.

Compleet verkeerd ingeschat ging ik uiteindelijk 3km rode piste op mijn kont naar beneden. Ego opzij, laat ze maar lachen maar ik ga hier niks breken was de gedachte. Na twee dagen les kon ik gewoon rustig en veilig naar beneden niks aan de hand.

Als we op een MTB stappen dan moet de route ervoor zorgen dat we veilig rondkomen anders is het een slechte route, bijzonder.
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

hanjovdberg schreef: ma 30 november 2020, 11:40 Het kan toch verkeren :winkie:

Op pagina 428 vroeg ik nog om wat meer ttf’s in de route aangezien ik de aanpassingen super vond maar nog wel wat technische uitdaging mis.

3 pagina’s verder zijn we al 2 pagina’s aan het discussiëren over 2 spring bultjes ... :roll:

Ik moet eerlijk bekennen die dus nog niet gereden te hebben. Vraag me nu wel steeds meer af waar deze liggen? De dag dat ik er reed waren er na een afdaling richting Weiland (dichtbij s Heerenberg zijde) wel 2 tafels. Zijn die nu aangepast? Of waar moet ik deze gaps nu verwachten? Weet een kleintje die evenwijdig aan de Eltenseweg ligt. Maar die zal hier niet bedoeld worden denk ik ... :winkie:
Ja die twee tafels zijn gewijzigd nu. Iets meer lip en de bovenkant is dus niet meer vlak maar meer een gap (al is gap wel groot woord hoor :P ).
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Brul78 schreef: ma 30 november 2020, 10:50 Ben ik nu de enige die bij zo'n bericht denk: "Dan hoor je niet thuis op een MTB track?"

Het is dit soort gezeik en het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid dat een uitdagend track zoals Zeddam kapot kan maken.
En een opmerking als "Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas. Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is." Maakt mij echt pissed. :evil:
Ga lekker over bospaden rijden of nog liever asfalt.

Mbt jumps in XC parkoersen, hoort er ook bij. Alleen in NL is nagenoeg alles plat dus zijn we het niet gewend.
https://www.youtube.com/watch?v=qNJRgcUdBks
Ik ben het met het aangekaarte aansprakelijkheidsdeel ook niet eens, maar ik vind jouw visie ook vrij kortzichtig. Het ene uiterste tegen het andere.
Leuk die link van je XC parcours in het buitenland, maar als we kijken naar de wereldbekers dan zijn daar de parcours in 10 jaar tijd behoorlijk veel technischer geworden. Simpel gezegd kan je ook stellen dat als je in Nederland gaat MTB-en ook geen Alpenachtige parcours hoeft te verwachten :roll:

Om even in de Nürburgring referentie te blijven. Ja iedereen die zich daarop bevindt tekent voor zijn eigen risico. Iets wat mogelijk is doordat het parcours aan veel veiligheidseisen en gebruikersregels voldoet waardoor in principe ieder voertuig de ronde moet kunnen voltooien zonder crashes. Of je nu een oude camper rijdt of de dikste Bugatti.
Probleem tegenwoordig is dat
1 - de routes veel drukker worden waarbij door o.a. Strava-racers soms halsbrekende toeren worden gedaan om mensen in te halen. Op eigen risoco , maar ook vaak op het risico voor de mede-parcoursfietser.
2 - er geen regels zijn met betrekking tot omgang met elkaar(zoals de inhaalregels op de Nürburgring)
3 - geen toezicht
4 - de route Zeddam en veel andere in Nederland langzaam veranderen van racetracks zoals de Nürburgring naar Rallycross-achtige banen(om maar in de race-referentie te blijven). Super tof voor iedereen die die uitdaging wil, maar als je dit niet per se wilt en het wordt je onverwachts voor de voeten gegooid dan kan je men niet kwalijk nemen om hier tegen te zijn. En om die mensen dan direct af te schrijven als gravelbikers o.i.d. vind ik niet nodig.

Wat punt 4 betreft kan veel worden opgelost door duidelijke a en b lijnen aan te geven. Technisch/Niet Technisch, Moeilijk/Makkelijk.... of welke manier dan ook. Maar wel duidelijk gescheiden. Ik vind dit bijvoorbeeld in Schoorl mooi gedaan. Op die manier kan iedereen blijven genieten op zijn eigen manier.

Voor een discussie over steeds technische parcours https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 5#p2549145

Voor de rest blijf ik vooral bij mijn standpunt dat Zeddam echt super tof is :-q En ook dat ik het table-gap sprongetje liever zou zien veranderen in een vlakke table. Niet iedereen is Red Bull Rampage rijder en als dit onnodige ongelukken kan voorkomen en geen afbreuk doet aan de sprong zelf...why not?
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Giant-E schreef: ma 30 november 2020, 11:43 Sorry hoor, maar 25 km is toch gewoon een opwarmrondje, of ligt dat nou aan mij? Ga nou niet zeggen dat dit een lange route is, kom op hè?

En nee, ik ben zeker geen Castelliruiker die 5000+ km per jaar op de mtb zit. Vorig jaar 1500 km, dit jaar iets meer. Ben inmiddels ook 54 dus wat ik wil zeggen, ook met een gemiddelde conditie is 2 rondjes Zeddam toch wel minimaal te doen?
Vergis je niet in het niveau van de gemiddelde mountainbiker. Ik zou Zeddam ook prima 2 rondjes kunnen fietsen, maar ik kan ook na 1 rondje mezelf al helemaal kapot hebben getrapt. Zeddam is vergeleken met veel andere routes echt wel uitdagend te noemen, zowel qua afstand als qua zwaarte.
Het is jammer dat het niet meer kan als niet betalend strava gebruiker. Maar er bestaat vast een segment van Zeddam van de hele route die door meer dan 1000 mensen gefietst is. Kijk wat daar de gemiddelde tijd van is en bedenk daarbij dat dat ook nog eens alleen over Strava gebruikers gaat, die waarschijnlijk al iets competitiever zijn ingesteld. Ik vermoed dat het gemiddelde niveau voor de meeste forum-gebruikers tegen valt.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

hanjovdberg schreef: ma 30 november 2020, 11:40Ik moet eerlijk bekennen die dus nog niet gereden te hebben. Vraag me nu wel steeds meer af waar deze liggen? De dag dat ik er reed waren er na een afdaling richting Weiland (dichtbij s Heerenberg zijde) wel 2 tafels. Zijn die nu aangepast? Of waar moet ik deze gaps nu verwachten? Weet een kleintje die evenwijdig aan de Eltenseweg ligt. Maar die zal hier niet bedoeld worden denk ik ... :winkie:
Het is denk ik met name een "issue" als er geen duidelijkheid over bestaat en je er dus als leek ook per ongeluk op kunt rijden wat dan wel gevaarlijk kan zijn. Dat zegt overigens niet dat de jumps per definitie gevaarlijk zijn....zeker niet als je het mij vraagt.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ga je dan uit van het uitgangspunt dat een mtb route 'veilig' te rijden moet zijn voor alles en iedereen ongeacht het niveau? Dat er waarschuwingen geplaatst moeten worden voor onderdelen die daar niet aan voldoen of dat die op een duidelijk afgescheiden lijn of zelfs een apart parcours moeten liggen?

Ik heb daar wel moeite mee. Hoe zit het met aansprakelijkheid als er toch een kuil ontstaat ot een wortel bloot komt te liggen? Hoe moet dat dan als mensen ooit in het wild gaan rijden of op onbekend terrein? Hoe leer je mountainbiken als je geen uitdagingen tegenkomt?

Mijn inziens heb je een grote eigen verantwoordelijkheid als je gaat mountainbiken en moet je dus kijken wat je wel of niet doet. Gaat een sectie je vaardigheden te boven of durf je het gewoon (nog) niet aan dan ga je er zo mogelijk omheen of loop je. Er moet ook wat te leren zijn dus een route moet ook wat uitdaging te bieden hebben.

Het is niet lullig bedoeld maar voor mensen die dat niet kunnen of willen ligt Nederland vol met fietspaden en andere legale opties waar je rustig kunt cruisen of juist keihard doorknallen zonder dat je obstakels tegenkomt.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

George schreef: ma 30 november 2020, 12:48 Ga je dan uit van het uitgangspunt dat een mtb route 'veilig' te rijden moet zijn voor alles en iedereen ongeacht het niveau? Dat er waarschuwingen geplaatst moeten worden voor onderdelen die daar niet aan voldoen of dat die op een duidelijk afgescheiden lijn of zelfs een apart parcours moeten liggen?
In principe wel ja, maar ik ben het ermee eens ... dit is geen makkelijke aangezien ik zelf wel hou van de technische uitdagingen. Maar ik heb ook kennissen die het heerlijk vinden om in het bos te mountainbiken, maar geen plezier beleven aan rockgardens en andere TTF's.
Als je op een mountainbike-route gaat dan accepteer je het feit dat je er niet zomaar met een wielrenfiets overheen kunt lijkt mij. Dus ja, als fietser accepteer je enig risico. Overigens zijn de meeste XC mountainbikes ook maar tot drops van pakweg max 50cm bedoelt volgens de fabrikant. Iets wat in NL ook ongeveer de lijn der verwachting is lijkt mij, aangezien er weinig rotsgrond is.
Maar als bouwer creëer je ook een route die voor iedereen toegankelijk is. Als een obstakel dan niet natuurlijk is en dus niet per se in de lijn der verwachting ligt in dat gebied, dan vind ik persoonlijk dat hiervoor gewaarschuwd mag worden, zeker als deze in de flowlijn ligt van een route. Voor de rest is dan daarmee de aansprakelijkheid ook volledig persoonlijk. Is dit niet precies wat bouwers in het buitenland doen door er kleurcodes aan te gooien? Dan wordt er niet per obstakel iets aangegeven, maar wordt er een overall oordeel over een route gegeven.
Een (rem)kuil of blootliggende wortel valt naar mijn mening onder obstakels die zich natuurlijk vormen.
George schreef: ma 30 november 2020, 12:48 Het is niet lullig bedoeld maar voor mensen die dat niet kunnen of willen ligt Nederland vol met fietspaden en andere legale opties waar je rustig kunt cruisen of juist keihard doorknallen zonder dat je obstakels tegenkomt.
Ja en dit vind ik dan weer net een beetje te zwart/wit. Ik weet niet hoe lang de route Zeddam al bestaat, maar het kan best zijn dat er al 20 jaar wordt gefietst door mensen die enige uitdaging willen en lekker in het bos willen mountainbike, maar niet zitten te wachten op de TTF's. Om die mensen die al die jaren al aan het genieten zijn dan maar terug te bonjouren naar fietspaden, omdat alles steeds extremer moet van een aantal mensen lijkt mij niet de bedoeling. En zoals ik al zei, behalve op de verharde fietspaden en de aangelegde mountainbikeroutes mag je bij mij in de buurt vrijwel nergens fietsen in het bos.

Maar het feit is wel dat er in rap tempo technische features worden toegevoegd aan tracks. Top vind ik, maar dit zou niet de fun van anderen mogen verpesten die hier niet per se op zitten te wachten. Gescheiden lijnen lijkt mij dan een makkelijke oplossing om beiden te bedienen.
Plaats reactie