Brul78 schreef: ↑ma 30 november 2020, 10:50
Ben ik nu de enige die bij zo'n bericht denk: "Dan hoor je niet thuis op een MTB track?"
Het is dit soort gezeik en het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid dat een uitdagend track zoals Zeddam kapot kan maken.
En een opmerking als
"Ben ook vrij zeker dat hier een zwaar ongeluk gaat gebeuren helaas. Ben benieuwd wie dan aansprakelijk is." Maakt mij echt pissed.
Ga lekker over bospaden rijden of nog liever asfalt.
Mbt jumps in XC parkoersen, hoort er ook bij. Alleen in NL is nagenoeg alles plat dus zijn we het niet gewend.
https://www.youtube.com/watch?v=qNJRgcUdBks
Ik ben het met het aangekaarte aansprakelijkheidsdeel ook niet eens, maar ik vind jouw visie ook vrij kortzichtig. Het ene uiterste tegen het andere.
Leuk die link van je XC parcours in het buitenland, maar als we kijken naar de wereldbekers dan zijn daar de parcours in 10 jaar tijd behoorlijk veel technischer geworden. Simpel gezegd kan je ook stellen dat als je in Nederland gaat MTB-en ook geen Alpenachtige parcours hoeft te verwachten
Om even in de Nürburgring referentie te blijven. Ja iedereen die zich daarop bevindt tekent voor zijn eigen risico. Iets wat mogelijk is doordat het parcours aan veel veiligheidseisen en gebruikersregels voldoet waardoor in principe ieder voertuig de ronde moet kunnen voltooien zonder crashes. Of je nu een oude camper rijdt of de dikste Bugatti.
Probleem tegenwoordig is dat
1 - de routes veel drukker worden waarbij door o.a. Strava-racers soms halsbrekende toeren worden gedaan om mensen in te halen. Op eigen risoco , maar ook vaak op het risico voor de mede-parcoursfietser.
2 - er geen regels zijn met betrekking tot omgang met elkaar(zoals de inhaalregels op de Nürburgring)
3 - geen toezicht
4 - de route Zeddam en veel andere in Nederland langzaam veranderen van racetracks zoals de Nürburgring naar Rallycross-achtige banen(om maar in de race-referentie te blijven). Super tof voor iedereen die die uitdaging wil, maar als je dit niet per se wilt en het wordt je onverwachts voor de voeten gegooid dan kan je men niet kwalijk nemen om hier tegen te zijn. En om die mensen dan direct af te schrijven als gravelbikers o.i.d. vind ik niet nodig.
Wat punt 4 betreft kan veel worden opgelost door duidelijke a en b lijnen aan te geven. Technisch/Niet Technisch, Moeilijk/Makkelijk.... of welke manier dan ook. Maar wel duidelijk gescheiden. Ik vind dit bijvoorbeeld in Schoorl mooi gedaan. Op die manier kan iedereen blijven genieten op zijn eigen manier.
Voor een discussie over steeds technische parcours
https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 5#p2549145
Voor de rest blijf ik vooral bij mijn standpunt dat Zeddam echt super tof is
En ook dat ik het table-gap sprongetje liever zou zien veranderen in een vlakke table. Niet iedereen is Red Bull Rampage rijder en als dit onnodige ongelukken kan voorkomen en geen afbreuk doet aan de sprong zelf...why not?