Dropper posts verschillen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Zie je de duurdere ook niet gewoon wat vaker omdat die meegeleverd worden op duurder afgemonteerde fietsen? En als iemand after-market iets zoekt zal hij sneller bij een relatief onbekend merk uitkomen?
Ik rij met een reverb, want die zat op de fiets. Als ik zelf een dropper zou moeten kopen, zou ik bij een goedkope variant uitkomen.

NB in mijn beleving zit 90% van de droppermarkt rond die 300 piek en zijn er slechts 2 of 3 die in de genoemde 100-150 euro categorie vallen. Zonder daar nu uitgebreid op te googlen. Maar misschien zit ik er naast en is in beide segmenten veel keuze.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

mauke schreef: ma 30 november 2020, 00:36 Hier brandx en transx je hebt er indd die wat trager omhoog komen maar dat is het model wat je niet op druk kunt zetten.. ik heb er nog nooit 1 gesloopt.. wel wat speling maar doet wat hij moet doen in weer en wind :-q
Geef liever geld uit aan dingen die er meer toe doen.
Daarom is er ook die markt differentiatie :wink:
Mij irriteert het rammelen en de speling en om dat op te lossen geef ik graag wat meer uit (met de luxe dat dat kan).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een BikeYoke zit wat hoger in prijs, maar zie je maar zelden als eerste montage op fietsen.
Een merk als Rockshox/Sram is natuurlijk een veel grotere speler en die kunnen ook nog eens vorken, dempers, drivetrains en remmen leveren. Dat is toch een heel andere onderhandelingspositie met de fabrikanten :)

Persoonlijk zou ik nooit een Reverb nemen, omdat ik het voordeel van een hydraulische leiding ten opzichte van een kabel voor deze toepassing niet zie. Wel het nadeel van moeten ontluchten en mogelijke lekkage. Het verbaast me ook dat een product dat in de eerste serie zoveel problemen gaf (het internet stond vol met Reverb-ellende) zoveel verkocht werd en misschien wel de meest gebruikte dropper was.
Waarschijnlijk omdat er toen nog niet zo heel veel betere alternatieven waren...?

Maar "moet" je nu een duurdere of goedkopere dropper nemen...? ;-)
Mijn afwegingen: als ik een duurdere kies moet dat ook een meerwaarde bieden, vooral ook op het gebied van duurzaamheid. Toen ik mijn BikeYoke kocht heb ik daar echt op gelet bij reviews, en in die tijd kwamen eigenlijk de BY en de Fox Transfer vaak bovendrijven in vergelijkende tests. Daarnaast wilde ik graag meer dan de toen gebruikelijke 5" drop, en lang niet alle droppers waren leverbaar met meer.

De doorslag om voor de BY te gaan en niet voor de Fox was hun "revive" functie: door het weglaten van de IFP kon er weliswaar iets makkelijker lucht bij de olie komen, maar dat was te verhelpen door het eenvoudig overhalen van een hendeltje (of inbussleutel) terwijl je de pen liet zakken. Bij alle concurrenten betekende lucht bij de olie opsturen naar een servicecenter, of leren leven met een pen die niet meer helemaal bovenin bleef staan.

De nieuwere BY Divine heeft de reset-functie nog geperfectioneerd: bij elke volledige drop wordt de pen "ontlucht", dus zelfs die vijf seconden om het zelf te doen vervallen daarmee. Het voordeel van de IFP-loze constructie blijft echter.
Ik heb met de OneUp wel wat kleinigheidjes gehad (wel allemaal op kunnen lossen dus hij werkt momenteel prima), maar als ik nog één keer iets heb met dat ding weet ik wel wat er mijn kant op gaat komen...

Iedereen zit anders in elkaar, maar persoonlijk kan ik heel slecht tegen spullen die niet gewoon probleemloos doen wat ze moeten doen. En dan ben ik best bereid wat meer te betalen voor een echt goed product (mits ik het me kan veroorloven natuurlijk).
(net als Jurf dus ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Jurf schreef: ma 30 november 2020, 10:48
mauke schreef: ma 30 november 2020, 00:36 Hier brandx en transx je hebt er indd die wat trager omhoog komen maar dat is het model wat je niet op druk kunt zetten.. ik heb er nog nooit 1 gesloopt.. wel wat speling maar doet wat hij moet doen in weer en wind :-q
Geef liever geld uit aan dingen die er meer toe doen.
Daarom is er ook die markt differentiatie :wink:
Mij irriteert het rammelen en de speling en om dat op te lossen geef ik graag wat meer uit (met de luxe dat dat kan).
Snap het wel hoor en groot gelijk heb je, maar ik merk zelf de speling niet die er volgens mij nieuw al opzit tijdens het biken.. en wilde gewoon even aangeven dat het niet allemaal meteen kapot gaat of doet weigeren. Toevallig van het weekend nog een test dagje gedaan waarvan de fox dropper weigerde waarschijnlijk door de kou en de goedkope fusion droppers het perfect deden.
Ik neem aan dat we nu ook alweer iets verder zijn en dat de meeste kinderziektes wel een beetje uit de droppers gehaald zijn.
Waar ik wel naar zou kijken mocht ik ooit een nieuwe moeten aanschaffen is bijv de one up omdat je daar echt het maximale kwa lengte uit je dropper kunt halen.. dat heeft voor mij wel een flinke meerwaarde er vanuitgaande dat alle droppers tegenwoordig toch wel goed werken.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Geheel terzijde maar de laagste temperatuur waar ik mee gefietst heb tot nu toe was rond-15, droppers waren toen nog geen gemeengoed maar meerdere items met seals en olie hadden het er moeilijk mee, vering en remmen dus.Het was zonnig en windstil dus voor de mensachtigen was het goed te doen en ik mis dat soort winters wel...

Wat betreft droppers zou ik zeggen dat de OEM montage vaak een goedkoop exemplaar is (al dan niet onder de naam van het fietsmerk maar vaak van dezelfde fabrikant) en het juist de aftermarket exemplaren zijn die hoogwaardiger zijn. Ik weet nog niet wat ik ga doen, meestal vervang ik versleten of kapotte onderdelen voor betere maar of ik dat met een dropper ook ga doen? Zo lang het functioneert in ieder geval niet en er zijn ook service kits te krijgen voor BrandX/TransX etc. dus dat zou ik zeker proberen. Duurder is niet altijd beter dus bij aanschaf van een hoogwaardig(er) exemplaar zou ik echt even onderzoek doen naar ervaringen en ik sluit zeker niet uit dat ik gewoon weer een goedkope aan zou schaffen.

So far so good in ieder geval en ik gebruik hem ook. Of het echt nodig is op de vaderlandsche boscrossrondjes is een andere discussie maar als ik hem toch meesleep...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat beetje zijdelingse speling merk je inderdaad niet in de praktijk. Zolang het werkt is het verschil tussen een BikeYoke en een OneUp (of Brand-X) minimaal, de BY gaat allemaal net wat soepeler en omdat er geen speling op zit voelt het ding ook wat hoogwaardiger.

Ik heb ook niet voor niets een OneUp gekocht in plaats van een tweede BikeYoke toen ik meer drop in de Merida wilde, het prijsverschil vind ik ook vrij fors en de OU kreeg best goede reviews.
Maar inmiddels heb ik wat irritaties gehad waardoor ik wel steeds meer neig naar een BY voor een volgende keer.

@Mauke, de nieuwere BikeYokes zijn ook aan te passen qua drop en BY heeft al vanaf het begin een van de beste ratio's tussen hoeveelheid drop in inbouwlengte/hoogte.

Wat mij wel aantrekkelijk lijkt, met name door de wat onhandige kabelloop in mijn Merida frame, is een draadloze dropper.
Maar van wat ik over de Magura lees wordt ik niet heel enthousiast, en de Reverb AXS is me toch echt een brug te ver met prijzen van over de €500,- :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: ma 30 november 2020, 13:26 de nieuwere BikeYokes zijn ook aan te passen qua drop en BY heeft al vanaf het begin een van de beste ratio's tussen hoeveelheid drop in inbouwlengte/hoogte.
Alleen de Divine dacht ik (dus niet de Revive 2.0).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 30 november 2020, 13:26 ...
Maar inmiddels heb ik wat irritaties gehad (met de On up) waardoor ik wel steeds meer neig naar een BY voor een volgende keer.
...
Maar als ik het mij goed herinner had jij de V1.0, die had wat problemen, en ook nog een onhandige actuator die niet in ieder frame goed werkte.
Maar One Up heeft jou toch netjes geholpen door de V1.0 om te ruilen tegen een V2.1 ?
(Nadat een duitse webshop bekend als BC het niet kon (wilde) oplossen)
Dat een fabrikant zo achter zijn product én achter zijn eindgebruikers staat, vind ik ook een sterk argument.
(vandaar dat ik het even wil noemen)
Mijn 1e Thomson is in het begin ook 2x terug geweest (via BC naar Thomson), maar daarna dus ruim 5 jaar probleemloos.
Dus die ellende is al vergeten.
Ik heb liefst een probleemloos product, maar als er rproblemen zijn, dan graag een fabrikant en/of leverancier die de consument niet in de kou laat staan.

Maar terug naar de vraag vd TS.
Mijn Thomsons werken soepeler dan m'n One Up.
De 160 euro meerprijs voel je meteen, daar hoef je geen ervaren mtb'er voor te zijn.
De One Up is wat houteriger. Het gevoel vd remote, het zakken en het terugkomen.
Werkt allemaal prima, dikke voldoende, maar de Thomson is beter.
De Thomson heeft eigenlijk maar 1 nadeel, dat is de beperkte drop van 125mm.
Na 5 probleemloze jaren kan ik de prijs van 369 euro geen nadeel meer noemen.
Had Thomson een 200mm dropper gehad, dan had ik die gekocht, ookal zou die bijna 2x zo duur zijn als de One Up.
Maar nu dus op pad met de One Up en dat is ook geen straf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag nog 4 rondjes kinderroute gereden en geklust. Dropper paar x gebruikt bij vochtige koude omstandigheden. Dropper werkte probleemloos. Ook minimale verstelling

Totdat.... ik terug fietste met de bats dwars op het stuur. En ineens voelde ik dat ik langzaam zakte ... het zal toch niet zo zijn dacht ik nog. Net een topic geopend over droppers en jawel hoor gaat de mijne kapot 😜

Maar de steel van de bats drukte net een beetje op de remote en daardoor zakte dus de dropper :lol:

Niks aan de hand dus .. 😂
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

[Offtopic]
Da's een flinke bats dan!

bats (de, -en), (gebr., niet alg., onder jonge mensen) 1. gedeeltelijk opgerookte sigaret; peuk. - 2. trekje aan een sigaret. -

[\offtopic]

Na de servicebeurt van mijn brandx 120mm kan ik inderdaad bevestigen dat met nieuw vet en deze temperaturen de returnsneilheid redelijk laag ligt inderdaad :-?

Het mooie is dat ik wel.de speling uit de brandx 1x lever heb kunnen draaien met 2 imbusboutjes! Deze voelt absoluut niet meer flimsy aan.
Ergens dezer dagen zal de sint de 150mm versie brengen en kan ik het een 1 op 1 vergelijken met een paar jaar oude en een nieuwe BX droppert.

Keep you informed :-q
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

IMHO zijn er twee klasse droppers:

1. Goedkoop die in zoveel tijd niet meer zo goed doet, te duur om te servicen/onmogelijk, maar aankoopprijs is laag genoeg om gewoon een nieuwe aan te schaffen. Deze gaat meestal 1-3j in mijn ervaring.

2. Duur en kwaliteit. Duur genoeg om jaarlijks te servicen, en na iedere servicebeurt is de dropper weer topstaat.

Eind van de dag betaal je een soort van "abonnement" per jaar... of rond 80/100eur voor service van een Fox Transfer-achtig post, of hetzelfde bedraag per 2-3 jaren voor een goedkoop post (189eur gehaald door 2 of 3 jaar). Is een beetje het verhaal van altijd je ketting op tijd vervangen en minder vaak je cassette etc. vervangen, of alles afmaken en minder vaak, maar wel tegelijk vervangen... beetje zelfde bedrag maar draai je een tijd met een minder goed werkend onderdeel.

/opinion
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 30 november 2020, 22:32
kermit schreef: ma 30 november 2020, 13:26 ...
Maar inmiddels heb ik wat irritaties gehad (met de On up) waardoor ik wel steeds meer neig naar een BY voor een volgende keer.
...
Maar als ik het mij goed herinner had jij de V1.0, die had wat problemen, en ook nog een onhandige actuator die niet in ieder frame goed werkte.
Maar One Up heeft jou toch netjes geholpen door de V1.0 om te ruilen tegen een V2.1 ?
(Nadat een duitse webshop bekend als BC het niet kon (wilde) oplossen)
Dat een fabrikant zo achter zijn product én achter zijn eindgebruikers staat, vind ik ook een sterk argument.
(vandaar dat ik het even wil noemen)
Mijn 1e Thomson is in het begin ook 2x terug geweest (via BC naar Thomson), maar daarna dus ruim 5 jaar probleemloos.
Dus die ellende is al vergeten.
Ik heb liefst een probleemloos product, maar als er rproblemen zijn, dan graag een fabrikant en/of leverancier die de consument niet in de kou laat staan.
Klopt, niks dan lof over de service van OneUp!

Het probleem was dat de eerste (V1.0) dus wat lucht verloor, heel weinig maar het hoort niet. Is retour geweest naar Bike-Components maar daarmee was het niet opgelost. Ik was nog in overleg voor een tweede retour toen er hier op het forum geopperd werd rechtstreeks met OU contact op te nemen en dat heb ik toen gedaan.

Nu dus een V2 dropper, met de andere actuator. Maar die is ook niet top: de buitenkabel gaat maar voor een heel klein stukje de stop in waardoor hij er bij de montage -of een kabel met teveel speling- ook weer heel makkelijk uit schiet en dat heb ik dus al twee keer gehad waarvan een keer 's ochtens bij het vertrek van een Alpen dagtocht. Met de intern lopende kabel vind ik dat irritant om te fixen.
Ook heeft hij vanaf nieuw al zijdelingse speling en is er af en toe wat nieuw vet onder de collar nodig om de optimale soepele werking te behouden (en ik vermijd natte omstandigheden, fiets ziet heel weinig modder...).

Dat is niet veel werk, maar al deze dingen zijn bij mijn BikeYoke niet aan de orde. Dus als ik af moet gaan op mijn eigen ervaringen met die twee droppers zie ik een duidelijk verschil in kwaliteit.
En inderdaad ook in prijs ;-)

@Niels, klopt, alleen de Divine is in drop verstelbaar, de Revive niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Patrick_V schreef: di 1 december 2020, 08:20 Da's een flinke bats dan!

bats (de, -en), (gebr., niet alg., onder jonge mensen) 1. gedeeltelijk opgerookte sigaret; peuk. - 2. trekje aan een sigaret. -
https://www.encyclo.nl/begrip/Bats
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 1 december 2020, 10:58
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 30 november 2020, 22:32

Maar als ik het mij goed herinner had jij de V1.0, die had wat problemen, en ook nog een onhandige actuator die niet in ieder frame goed werkte.
Maar One Up heeft jou toch netjes geholpen door de V1.0 om te ruilen tegen een V2.1 ?
(Nadat een duitse webshop bekend als BC het niet kon (wilde) oplossen)
Dat een fabrikant zo achter zijn product én achter zijn eindgebruikers staat, vind ik ook een sterk argument.
(vandaar dat ik het even wil noemen)
Mijn 1e Thomson is in het begin ook 2x terug geweest (via BC naar Thomson), maar daarna dus ruim 5 jaar probleemloos.
Dus die ellende is al vergeten.
Ik heb liefst een probleemloos product, maar als er rproblemen zijn, dan graag een fabrikant en/of leverancier die de consument niet in de kou laat staan.
Klopt, niks dan lof over de service van OneUp!

Het probleem was dat de eerste (V1.0) dus wat lucht verloor, heel weinig maar het hoort niet. Is retour geweest naar Bike-Components maar daarmee was het niet opgelost. Ik was nog in overleg voor een tweede retour toen er hier op het forum geopperd werd rechtstreeks met OU contact op te nemen en dat heb ik toen gedaan.

Nu dus een V2 dropper, met de andere actuator. Maar die is ook niet top: de buitenkabel gaat maar voor een heel klein stukje de stop in waardoor hij er bij de montage -of een kabel met teveel speling- ook weer heel makkelijk uit schiet en dat heb ik dus al twee keer gehad waarvan een keer 's ochtens bij het vertrek van een Alpen dagtocht. Met de intern lopende kabel vind ik dat irritant om te fixen.
Ook heeft hij vanaf nieuw al zijdelingse speling en is er af en toe wat nieuw vet onder de collar nodig om de optimale soepele werking te behouden (en ik vermijd natte omstandigheden, fiets ziet heel weinig modder...).

Dat is niet veel werk, maar al deze dingen zijn bij mijn BikeYoke niet aan de orde. Dus als ik af moet gaan op mijn eigen ervaringen met die twee droppers zie ik een duidelijk verschil in kwaliteit.
En inderdaad ook in prijs ;-)

@Niels, klopt, alleen de Divine is in drop verstelbaar, de Revive niet.
Ha, klopt. Als je duurder (en beter gewend bent) is de OneUp 100 euro goedkoper, maar een stapje terug, als je eenX gewend bent is ie (ruim) 100 euro duurder en een stap vooruit.
Ik heb geen speling, tenminste niet merkbaar als je op het zadel zit. Maar wel regelnatig een lik vet onder de collar en die collar strak aandraaien!
En ook de interne kabel is een gekloot (maar das bij andere merken niet anders?)
Externe kabels vind ik geen bezwaar of zelfs een voordeel, ook bij droppers.
Bij een FS zit je soms met het veersysteem, maar een interne kabel moet dan in het frame ook hindernissen overwinnen.
Het is altijd wel iets.
Mn OneUp is er gekomen omdat Thomson slechts 125mm heeft, maar inmiddels zou ik denk ik weer een OneUp kopen.
Zoals anderen wellicht weer een MerkX zouden kopen.
Maar ik zou mn droppers niet meer willen missen!
Zeker zo essentieel als een verende voorvork.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie