Kona Explosif nu met up/down grades aardig naar wens.! P.12

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het was een dikke laag met een nog dikkere grondlaag en dan de clearcoat. Maar goed, misschien was het minder dan 200 gram, zo erg vertrouw ik ook niet op mijn weegschaal.

Maar 70 gram verschil na lakken is wel HEEL weinig! Bijna elke weight weeny op internet verliest tussen de 120 en 220 gram na ontlakken van hun carbon weight wheenie projecten.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

200 gram is geen vreemd getal, 70 gram lijkt mij heel sterk.
Je spuit zo 1 bus primer, 1,5 bussen kleur en 2 bussen blanke lak op een frame.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op dezelfde weegschaal, voor en na.
Ik heb wel overdreven, het verschil was 72 gram ;-)

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik geloof je Paul, en jouw weegschaal :)
Alleen heb in de loop de tijd best wat topics gezien van o.a. weight weenies die 150-200 gram verschil claimen.
Misschien zitten fabrieksframes dikker in de lak? Of wishfull thinking van WW's?
Uiteindelijk is het niet zo belangrijk op een stalen frame. Denk dat het Maverick niet om het gewicht te doen is. :)
Zou mooi zijn als ie wat roest gaat vertonen, en dan het liefst gelijkmatig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is ook niet echt belangrijk, het is dat ik toevallig het verschil gelakt/ongelakt wist van de Snowdon en daarom leek die 200 gram me erg veel.

Ik ben wel een beetje huiverig voor roest dus ik zou er zelf niet snel voor kiezen om bewust een frame te (laten) ontlakken. Maar als je de binnenkant van het frame wel beschermd hebt valt het waarschijnlijk mee, de buitenkant kun je goed genoeg in de gaten houden om tijdig in te grijpen mocht het nodig zijn. En de look is leuk, eerlijker dan zonder een verbergende laag lak bestaat niet :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Over roest die daadwerkelijk de constructie in gevaar brengt ben ik niet bang. Dat duurt echt jaren en jaren en ook moet je er dan al die jaar niets maar ook echt niets aan/tegen doen voordat het ietwat spannend word. Dan maak ik me inderdaad meer zorgen om roest aan de binnenkant.

Maar dan nog. Het ergste wat ik ooit heb gezien is dat een Yo Eddy door was geroest aan de onderzijde van de zitbuis maar ook dat brengt niet direct een dodelijk gevaar met zich mee. En dit was een frame van 20 jaar oud bereden wekelijks in zeiknat noord UK zonder gaatje in de brackethuis.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: ma 30 november 2020, 16:31 Over roest die daadwerkelijk de constructie in gevaar brengt ben ik niet bang. Dat duurt echt jaren en jaren en ook moet je er dan al die jaar niets maar ook echt niets aan/tegen doen voordat het ietwat spannend word. Dan maak ik me inderdaad meer zorgen om roest aan de binnenkant.

Maar dan nog. Het ergste wat ik ooit heb gezien is dat een Yo Eddy door was geroest aan de onderzijde van de zitbuis maar ook dat brengt niet direct een dodelijk gevaar met zich mee. En dit was een frame van 20 jaar oud bereden wekelijks in zeiknat noord UK zonder gaatje in de brackethuis.
yo-eddy's hadden dan ook een gesloten verbinding tussen zitbuis en BB :-{
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik zou wel continu roest aan m'n kleding hebben met een rat-look frame.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Zou je hem wanneer hij "goed" geroest is niet in de Owatrol kunnen zetten om te conserveren.
Deden we bij een vorige werkgever van mij bij Cortenstalen brugdelen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik had al wat gezien over Lijnzaadolie, bedankt voor de tip.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Owatrol gaat goed, maar als je het wat "natuurlijker" wilt houden: gekookte lijnolie. Werd gebruikt als basis voor verf, maar ook om ijzer te conserveren. "Siccatief" werd toegevoegd om sneller te laten drogen maar gewoon heel dun laagje en bijhouden met vet lapje gaat makkelijk en goed.
NB: geen rauwe lijnolie nemen, die droogt niet. Wel mooi om onbewerkt hout bij te houden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Kijk dat zijn de tips.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MonkeyRider schreef: ma 30 november 2020, 19:39 Owatrol gaat goed, maar als je het wat "natuurlijker" wilt houden: gekookte lijnolie. Werd gebruikt als basis voor verf, maar ook om ijzer te conserveren. "Siccatief" werd toegevoegd om sneller te laten drogen maar gewoon heel dun laagje en bijhouden met vet lapje gaat makkelijk en goed.
NB: geen rauwe lijnolie nemen, die droogt niet. Wel mooi om onbewerkt hout bij te houden.
rauwe lijnolie is ook top om kwasten te bewaren, maar voor ijzer idd gekookte lijnolie :-q

en altijd de waarschuwing dat je lappen met lijnolie niet moet bewaren ivm broei/brandgevaar (lijkt in de praktijk erg mee te vallen :roll: )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

yo-eddy schreef: ma 30 november 2020, 19:53 en altijd de waarschuwing dat je lappen met lijnolie niet moet bewaren ivm broei/brandgevaar (lijkt in de praktijk erg mee te vallen :roll: )
Nou..... en emmer vol doordrenkte doeken zou ik geen 3uur onbeheerd achterlaten. ik zit in het restauratie schilderwerk en heb het al een keer meegemaakt (En dat ging dus nét goed). : Suprised :
beter scheef erin dan recht ernaast
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je het lapje open ophangt valt het risico wel mee vlgs mij (?)
Je zou na het fijn schuren ook staalwol kunnen gebruiken om te polijsten en dan dun in de lijnolie poetsen. Bijhouden kun je ook met wat olie en evt staalwol.
NB ik zit er vaag aan te denken een van mijn oude Karate Monkey raw te maken, vandaar.
Plaats reactie