Het was een dikke laag met een nog dikkere grondlaag en dan de clearcoat. Maar goed, misschien was het minder dan 200 gram, zo erg vertrouw ik ook niet op mijn weegschaal.
Maar 70 gram verschil na lakken is wel HEEL weinig! Bijna elke weight weeny op internet verliest tussen de 120 en 220 gram na ontlakken van hun carbon weight wheenie projecten.
Kona Explosif nu met up/down grades aardig naar wens.! P.12
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
200 gram is geen vreemd getal, 70 gram lijkt mij heel sterk.
Je spuit zo 1 bus primer, 1,5 bussen kleur en 2 bussen blanke lak op een frame.
Je spuit zo 1 bus primer, 1,5 bussen kleur en 2 bussen blanke lak op een frame.
-
- Moderator
- Berichten: 16801
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik geloof je Paul, en jouw weegschaal
Alleen heb in de loop de tijd best wat topics gezien van o.a. weight weenies die 150-200 gram verschil claimen.
Misschien zitten fabrieksframes dikker in de lak? Of wishfull thinking van WW's?
Uiteindelijk is het niet zo belangrijk op een stalen frame. Denk dat het Maverick niet om het gewicht te doen is.
Zou mooi zijn als ie wat roest gaat vertonen, en dan het liefst gelijkmatig.
Alleen heb in de loop de tijd best wat topics gezien van o.a. weight weenies die 150-200 gram verschil claimen.
Misschien zitten fabrieksframes dikker in de lak? Of wishfull thinking van WW's?
Uiteindelijk is het niet zo belangrijk op een stalen frame. Denk dat het Maverick niet om het gewicht te doen is.
Zou mooi zijn als ie wat roest gaat vertonen, en dan het liefst gelijkmatig.
-
- Moderator
- Berichten: 16801
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het is ook niet echt belangrijk, het is dat ik toevallig het verschil gelakt/ongelakt wist van de Snowdon en daarom leek die 200 gram me erg veel.
Ik ben wel een beetje huiverig voor roest dus ik zou er zelf niet snel voor kiezen om bewust een frame te (laten) ontlakken. Maar als je de binnenkant van het frame wel beschermd hebt valt het waarschijnlijk mee, de buitenkant kun je goed genoeg in de gaten houden om tijdig in te grijpen mocht het nodig zijn. En de look is leuk, eerlijker dan zonder een verbergende laag lak bestaat niet
Ik ben wel een beetje huiverig voor roest dus ik zou er zelf niet snel voor kiezen om bewust een frame te (laten) ontlakken. Maar als je de binnenkant van het frame wel beschermd hebt valt het waarschijnlijk mee, de buitenkant kun je goed genoeg in de gaten houden om tijdig in te grijpen mocht het nodig zijn. En de look is leuk, eerlijker dan zonder een verbergende laag lak bestaat niet
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Over roest die daadwerkelijk de constructie in gevaar brengt ben ik niet bang. Dat duurt echt jaren en jaren en ook moet je er dan al die jaar niets maar ook echt niets aan/tegen doen voordat het ietwat spannend word. Dan maak ik me inderdaad meer zorgen om roest aan de binnenkant.
Maar dan nog. Het ergste wat ik ooit heb gezien is dat een Yo Eddy door was geroest aan de onderzijde van de zitbuis maar ook dat brengt niet direct een dodelijk gevaar met zich mee. En dit was een frame van 20 jaar oud bereden wekelijks in zeiknat noord UK zonder gaatje in de brackethuis.
Maar dan nog. Het ergste wat ik ooit heb gezien is dat een Yo Eddy door was geroest aan de onderzijde van de zitbuis maar ook dat brengt niet direct een dodelijk gevaar met zich mee. En dit was een frame van 20 jaar oud bereden wekelijks in zeiknat noord UK zonder gaatje in de brackethuis.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5495
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
yo-eddy's hadden dan ook een gesloten verbinding tussen zitbuis en BBmaverick76 schreef: ↑ma 30 november 2020, 16:31 Over roest die daadwerkelijk de constructie in gevaar brengt ben ik niet bang. Dat duurt echt jaren en jaren en ook moet je er dan al die jaar niets maar ook echt niets aan/tegen doen voordat het ietwat spannend word. Dan maak ik me inderdaad meer zorgen om roest aan de binnenkant.
Maar dan nog. Het ergste wat ik ooit heb gezien is dat een Yo Eddy door was geroest aan de onderzijde van de zitbuis maar ook dat brengt niet direct een dodelijk gevaar met zich mee. En dit was een frame van 20 jaar oud bereden wekelijks in zeiknat noord UK zonder gaatje in de brackethuis.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17
Zou je hem wanneer hij "goed" geroest is niet in de Owatrol kunnen zetten om te conserveren.
Deden we bij een vorige werkgever van mij bij Cortenstalen brugdelen.
Deden we bij een vorige werkgever van mij bij Cortenstalen brugdelen.
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Ik had al wat gezien over Lijnzaadolie, bedankt voor de tip.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Owatrol gaat goed, maar als je het wat "natuurlijker" wilt houden: gekookte lijnolie. Werd gebruikt als basis voor verf, maar ook om ijzer te conserveren. "Siccatief" werd toegevoegd om sneller te laten drogen maar gewoon heel dun laagje en bijhouden met vet lapje gaat makkelijk en goed.
NB: geen rauwe lijnolie nemen, die droogt niet. Wel mooi om onbewerkt hout bij te houden.
NB: geen rauwe lijnolie nemen, die droogt niet. Wel mooi om onbewerkt hout bij te houden.
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Kijk dat zijn de tips.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5495
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
rauwe lijnolie is ook top om kwasten te bewaren, maar voor ijzer idd gekookte lijnolieMonkeyRider schreef: ↑ma 30 november 2020, 19:39 Owatrol gaat goed, maar als je het wat "natuurlijker" wilt houden: gekookte lijnolie. Werd gebruikt als basis voor verf, maar ook om ijzer te conserveren. "Siccatief" werd toegevoegd om sneller te laten drogen maar gewoon heel dun laagje en bijhouden met vet lapje gaat makkelijk en goed.
NB: geen rauwe lijnolie nemen, die droogt niet. Wel mooi om onbewerkt hout bij te houden.
en altijd de waarschuwing dat je lappen met lijnolie niet moet bewaren ivm broei/brandgevaar (lijkt in de praktijk erg mee te vallen )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Jelle73
- Mountainbike Junk
- Berichten: 476
- Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
- Mijn mountainbike: is smerig...
Nou..... en emmer vol doordrenkte doeken zou ik geen 3uur onbeheerd achterlaten. ik zit in het restauratie schilderwerk en heb het al een keer meegemaakt (En dat ging dus nét goed).
beter scheef erin dan recht ernaast
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Als je het lapje open ophangt valt het risico wel mee vlgs mij (?)
Je zou na het fijn schuren ook staalwol kunnen gebruiken om te polijsten en dan dun in de lijnolie poetsen. Bijhouden kun je ook met wat olie en evt staalwol.
NB ik zit er vaag aan te denken een van mijn oude Karate Monkey raw te maken, vandaar.
Je zou na het fijn schuren ook staalwol kunnen gebruiken om te polijsten en dan dun in de lijnolie poetsen. Bijhouden kun je ook met wat olie en evt staalwol.
NB ik zit er vaag aan te denken een van mijn oude Karate Monkey raw te maken, vandaar.