Last van nek na fietsen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi,

Nee, geen bikefit gehad. Had mn zadel Idd iets omlaag gezet omdat er best wel een grote drop was. Zal de volgende keer mn zadel weer wat meer op heuphoogte zetten
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Nog wat bewegend materiaal

https://youtu.be/YDu25QojiKk
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Knakworstkweker

Lijkt verder prima in orde op de zadelhoogte na.

Als je last blijft houden toch maar even een bikefit laten doen.

Ik heb dit 1 keer laten doen bij aanschaf van mijn mtb, voordeel is dat je een maattabel hebt waarmee je dus ook meteen weet of een andere fiets geschikt is.

Ook een zadelmeting gehad en een drukmeting op de voeten, eigenlijk zit je dan nagenoeg perfect op je fiets.

In mijn geval was het door redelijk wat gewichtsverlies na 1,5 jaar nodig weer wat te finetunen.
Stuur iets omhoog op de mtb en op de racefiets zadel iets naar achter.

Die paar tientjes die je er aan kwijt bent is het dubbel en dwars waard (ik had m gratis bij aankoop fiets)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je houding ziet er inderdaad wat gedrongen uit, is het frame niet te kort voor jou?
Een L bij een lichaamslengte van 185cm komt zo op de foto's behoorlijk kort over.
Nu kun je nog wel wat spelen met stuurpen en positie zadel maar ik twijfel bijna of het wel een Large frame is...
Hoe lang is je zitbuis, gemeten vanaf hart bracket?

Edit:
Als ik op de site van Cannondale kijk zie ik dat ze bij 185cm lichaamslengte een XL adviseren.
T.o.v. de Large levert dit in bovenbuislengte 27mm en als reach 25mm extra op.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Joostgr schreef: zo 1 november 2020, 22:47 Nog wat bewegend materiaal

https://youtu.be/YDu25QojiKk
Leuke hond.
Zadel staat ongeveer hoog genoeg.
Langere stuurpen of iets breder stuur?
(Ik lees hierboven dat je op/over de grens van L en XL zit.
Of terug naarde fietsenmaker want:
Ik heb de fiets twee weken geleden ingeruild voor een nieuwe Cannondail Trail SL 3.
Deze L stond in de winkel en XL moest besteld worden?

Ofgewoon wennen.
En een sjaaltje om je nek warn te houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Joostgr schreef: zo 1 november 2020, 22:47 Nog wat bewegend materiaal

https://youtu.be/YDu25QojiKk
Hopelijk is het al opgelost, maar je hoofd staat niet in het verlengde van je rug. Je hoofd staat horizontaal en je rug zit diagonaal. Je kan proberen of je je kin iets lager kan houden. Dat betekent dat je schuin naar boven moet kijken om vooruit te kunnen kijken. Je oogspieren kunnen dat makkelijker aan dan het je nekspieren kost om je hoofd omhoog te houden.

Je zit (qua hoofd, kijk niet naar de rest) meer zo:
Afbeelding

dan zo (hoofd in verlengde van je rug; dat scheelt nekpijn):

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een te krampachtige houding kan ook nog. Op de foto`s lijken je ellebogen op slot te zitten, dan worden klappen via het stuur direct aan je nek door gegeven. Overigens denk ik ook dat een grotere maat beter voor je is.
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

TenZNL schreef: ma 16 november 2020, 01:29 Een te krampachtige houding kan ook nog. Op de foto`s lijken je ellebogen op slot te zitten, dan worden klappen via het stuur direct aan je nek door gegeven. Overigens denk ik ook dat een grotere maat beter voor je is.
Pcies, mijn gedachte toen ik de foto's bekeek - het lijkt erop dat je leunt op je handen en dat zorgt voor een krampachtige houding. Een goede houding en afstelling van de fiets gaan hand in hand, als je dit goed hebt dan moet je kunnen fietsen zonder dat je leunt op je handen...

"Light hands, heavy feet!" - aldus Lee McCormack van Lee Likes bikes (die zou je eens moeten opzoeken, die heeft dr verstand van!)
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Toch maar eens een keer een lesje nemen bij iemand dan. Er zit ondertussen een wat langere stuurpen op. Dat helpt wel degelijk, maar ik vermoed dat ik teveel ver vooruit wil kijken. Als ik me bewust focus op mn fietscomputer heb ik namelijk geen last, maar ik vind dat niet prettig fietsen (zicht).
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Vooruit kijken is zeker goed, maar je hoeft daarbij niet je hoofd vooledig omhoog te doen.
De ogen omhoog is voldoende en zorgt voor een normale en dus ontspannen houding van de nek.
Plaats reactie