Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

B Green schreef: zo 29 november 2020, 23:58 Op de route bij Zeddam zijn in een afdaling een paar tafel springbulten
Aangelegd. Het springen is maar voor een klein groepje weggelegd.
Bij ons in de groep hoor ik veel klachten.
Een van de jongens is vanochtend ook gevallen op een van de bulten.
En geloof me deze jongen heeft geen gebrek aan techniek.

En ik weet dat er omheen is te rijden.
Maar dat neemt niet weg dat mensen het niet gewoon proberen en een lelijke smak maken.
Ze liggen midden op de route.
Als ze er een breed pad langs op maken komt het meschien nog goed.
Maar tot die tijd kunnen ze er wel een EHBO post bij zetten in het weekend.

Wie weet of er iets van afspraken zijn wie er met een schop in het bos loopt?
Ik vraag me echt oprecht af wat je op een MTB doet als je daar zo over denkt... :o
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben het wel met Sheiky eens dat het niet zoveel nut heeft dat iedereen even langskomt op dit topic om z’n mening te geven over de personen die de route wel hebben gereden en geschrokken zijn.

Rijdt zelf eerst de route en kom dan terug om je feedback te geven. Voor sommigen is het allemaal zo normaal nog niet dat er regelmatig wat verandert aan een Mtb route. 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 30 november 2020, 00:59 Er wordt door een substantieel deel van dit forum oa ‘geklaagd’ dat de leuke features altijd maar naast de doorgaande route liggen. Ofwel de easyline is dan de doorgaande route. In lijn met oa hoe het in het buitenland gaat is het logischer dat de features op de doorgaande lijn liggen en de chicken run ernaast.
FF m'n NTFU pet op:
Juist vanuit de aansprakelijkheid gezien is het beter om de doorgaande lijn in de trend van de route te houden. In dit geval dus een voor iedereen te rijden route. Wanneer er dan een feature ingebouwd wordt voor de meer technisch onderlegde MTB'er dan bouw je deze naast de doorgaande route zodat je bewust een keuze maakt de moeilijke lijn te rijden. Als je als MTB'er verrast wordt door een TTF die niet door iedereen te rijden is dan doe je het niet goed als routebouwer en heb je in de ogen van de rechter niet voldoende gedaan aan de veiligheid van een MTB route.
Dit is de manier waarop tegenwoordig nieuwe routes gebouwd worden.

Bovenstaande gaat niet op als de route gebouwd is voor een bepaalde doelgroep met meer technische skills en daarvoor ook goed gewaarschuwd wordt. Dan kan je moeilijke passages verwachten in een route. Maar dan nog moet je waarschuwen.

En daarvoor zijn we bezig met een moeilijkheidsgraad systeem in te voeren (met de bekende kleuren). Daarmee wordt meer duidelijkheid gegeven met wat je te wachten staat op een route met een bepaalde moeilijkheidsgraad. En je kan de moeilijkere parallelle paden dan ook veel duidelijker aangeven.

En ja, sommige MTB'ers die niet mee willen (of kunnen) groeien met de meer technische trails, die worden straks bediend met routes met de laagste moeilijkheidsgraad, de gravel/MTB routes.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Yup je NTFU pet ... de Nederlandse Toer Fiets Unie .... :tong

Dat is wel wat anders dan het buitenland waar ik de vergelijking mee maakte. En ik schreef dat een substantieel deel van het forum dit roept. Die (wij) zijn geen goede vertegenwoordiging van de gemiddelde fietser op de NL’se routes. Ofwel ik snap jouw argumentatie wel maar hier in Zeddam wordt het lastig om met dezelfde afdaling de springbultjes op een aparte lijn te leggen. Je wilt nl de snelheid behouden uit de afdaling om een mooie jump te maken. Stuur je er vanaf dat ben je die snelheid kwijt en je landing wordt ook een lastig verhaal.

Ik snap het met lusjes als de handbuild bij HV en een enkele drop hier en daar op de routes. Maar wanneer je leuke features in en na een afdaling wilt maken is jouw aanpak niet altijd mogelijk. Dan moet er dus eigenlijk van bovenaf al een 2e afdaling (easy line) komen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

Moeilijk of makkelijk, dat is toch allemaal maar relatief? Daar kan je (en moet je mijn inziens) nooit rekening mee houden, de route is een gegeven... als rijder pas je je daar zo goed mogelijk op aan. En als een stuk (technisch) te hoog gegrepen is dan kan je toch gaan lopen?

Wat mij betreft mag het allemaal nog wel een stuk technischer hier in Nederland, als het omhoog te moeilijk wordt (daar krijg ik het lastig).. dan stap je toch ook af als het te gek (zwaar / steil) gaat?

Ik juich deze ontwikkelingen in Zeddam toe en doe een oproep aan mijn mede fietsers om vooral je koppie er bij te houden en te gebruiken als je aan het fietsen bent. Een oude techniek die heden ten dage verlopen lijkt te gaan, namelijk "Vooruit kijken", kan ik erg aanbevelen :P

Of zoals mij rij-instructeur ooit tegen me zei, bij twijfel niet inhalen - dat geldt ook voor de fiets :D
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 1 december 2020, 11:06 Yup je NTFU pet ... de Nederlandse Toer Fiets Unie .... :tong

Dat is wel wat anders dan het buitenland waar ik de vergelijking mee maakte. En ik schreef dat een substantieel deel van het forum dit roept. Die (wij) zijn geen goede vertegenwoordiging van de gemiddelde fietser op de NL’se routes. Ofwel ik snap jouw argumentatie wel maar hier in Zeddam wordt het lastig om met dezelfde afdaling de springbultjes op een aparte lijn te leggen. Je wilt nl de snelheid behouden uit de afdaling om een mooie jump te maken. Stuur je er vanaf dat ben je die snelheid kwijt en je landing wordt ook een lastig verhaal.

Ik snap het met lusjes als de handbuild bij HV en een enkele drop hier en daar op de routes. Maar wanneer je leuke features in en na een afdaling wilt maken is jouw aanpak niet altijd mogelijk. Dan moet er dus eigenlijk van bovenaf al een 2e afdaling (easy line) komen.
Klopt helemaal wat je zegt. Dus wordt er meer en meer gekeken naar de lijnen en hoe die gelegd moeten worden. Met het classificeren creëren we de mogelijkheid om ook meer aparte lijnen aan te gaan leggen, mits dat past en toegestaan wordt. Zie Otterlo bij "de Zanding" en wat er nu gemaakt wordt in Mook.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Als je uit het zadel komt zou dat niet helpen bij die "jump" . Als ik de foto bekijk kan je hem makkelijk zonder te hoeven springen nemen.
Rob Dijkman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 31 mei 2016, 20:30

Heb afgelopen weekend de aangepaste en opgeknapte route in Zeddam gereden. Ik moet zeggen dat het pacour er perfect bij ligt. Er was al lang niks aan gedaan maar de laatste maanden, weken is er hard gewerkt aan het pacour. Die jumps die daar in zaten waren best goed te doen en er was ook nog een route langs de jumps dus ik snap even niet waarom er zo negatief gesproken. Ik vind dat er meer respect getoond mag worden voor de mensen die daar vrijwillig aan het werk zijn voor alle mountainbikers die gebruik maken van het geweldige pacour in Zeddam.
Vanmorgen heb ik het pacour nogmaals gefietst en die jumps zijn alweer aangepast. Mensen die nu nog gaan klagen over het pacour moeten dan echt een ander pacour gaan zoeken en anders maar eens een mountainbike lesje nemen bij een ervaren mountainbiker.
Gforce
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 31 januari 2013, 09:42

Dat je het nooit voor iedereen goed kan doen blijkt wel weer. Na jarenlang geklaag dat de route verouderd was, niet meer voldeed aan de huidige eisen waarin de MTB-er toch vooral meer technische uitdaging zoekt, is nu weer te lezen dat teveel uitdaging ook niet goed is. Nou ja, ik genoot altijd al van de mooie route in een prachtige omgeving. Maar na alle inspanningen die de afgelopen tijd gedaan zijn is de route echt schitterend geworden. De veranderingen zijn prima uitgevoerd. De kombochten lopen heerlijk. En de jumps zijn niet te gek. En vind je dat wel, dan hoef je ze niet te nemen he. Bouwers, hartelijk dank. Jullie inspanningen worden zeker ook WEL gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Zeddam staat in mijn top 5, en dat was een paar jaar terug onmogelijk. Chapeau!
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Heb de desbetreffende afdaling vanmiddag drie keer gedaan en ik moest echt moeite doen om los te komen, dus échte jumps zijn het wat mij betreft niet en zeker geen jumps waar je onbewust meters hoog door de lucht vliegt.

Als je genoeg techniek hebt om de laatste bocht voor de bultjes met hoge snelheid uit te komen, vervolgens nog even aanzet én bewust je fiets omhoog trekt op de bult, ja, dan kom je wel los. En dat wil ik, dus ik moet hier vaker gaan oefenen 8)
Sjoerd!
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 november 2007, 20:15

RikD schreef: wo 2 december 2020, 18:46 Heb de desbetreffende afdaling vanmiddag drie keer gedaan en ik moest echt moeite doen om los te komen, dus échte jumps zijn het wat mij betreft niet en zeker geen jumps waar je onbewust meters hoog door de lucht vliegt.

Als je genoeg techniek hebt om de laatste bocht voor de bultjes met hoge snelheid uit te komen, vervolgens nog even aanzet én bewust je fiets omhoog trekt op de bult, ja, dan kom je wel los. En dat wil ik, dus ik moet hier vaker gaan oefenen 8)
De betreffende sprong is er al uitgehaald begreep ik.
Just 4 Fun
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Klopt. Helaas is het weer makkelijker geworden.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

GijsJUH schreef: wo 2 december 2020, 19:46 Klopt. Helaas is het weer makkelijker geworden.
Waar is m’n schep?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toch wel benieuwd hoe dit nu gegaan is. Waarschijnlijk is de trailcrew aldaar niet eens bewust van de discussie hier aangezien ik niemand van hen hier zie reageren.

Best lastig ... 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie