NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ik ben vorig jaar vlak voor vakantie gebeten door een type Bouvier nabij LV, slechte timing voor antibiotica kuurtje. Vrouw met 2 loslopende honden (waar het niet mag),wonend aan de bosrand haalt haar schouders op van: tsja kan gebeuren niet zeuren. Zelf loop ik dagelijks met de hond in t bos en kom regelmatig (wild) fietsers tegen. Gravelaars verkloten het imago van Mtb want het verschil zien wandelaars niet. Vanaf regio Utrecht loopt er nu een populaire gravelroute langs mijn huis richting LV /‘t Gooi en vaak rijden ze ook wel in groepen. Laatst aangehaakt vanaf huis bij een snelrijdende graveldame en die heb ik op mijn rondjes LV overal gezien, behalve op route. Doordat ze tempo willen houden raggen ze ook harder langs dan mtber die houden vaak wel in. Atbers rijden minder hard maar dan weer in groepen doordeweeks liefst ook niet op route. Toch zijn het altijd weer mountainbikers die het gedaan hebben.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

NelizRijn schreef: wo 16 december 2020, 21:36 Ik ben vorig jaar vlak voor vakantie gebeten door een type Bouvier nabij LV, slechte timing voor antibiotica kuurtje. Vrouw met 2 loslopende honden (waar het niet mag),wonend aan de bosrand haalt haar schouders op van: tsja kan gebeuren niet zeuren. Zelf loop ik dagelijks met de hond in t bos en kom regelmatig (wild) fietsers tegen. Gravelaars verkloten het imago van Mtb want het verschil zien wandelaars niet. Vanaf regio Utrecht loopt er nu een populaire gravelroute langs mijn huis richting LV /‘t Gooi en vaak rijden ze ook wel in groepen. Laatst aangehaakt vanaf huis bij een snelrijdende graveldame en die heb ik op mijn rondjes LV overal gezien, behalve op route. Doordat ze tempo willen houden raggen ze ook harder langs dan mtber die houden vaak wel in. Atbers rijden minder hard maar dan weer in groepen doordeweeks liefst ook niet op route. Toch zijn het altijd weer mountainbikers die het gedaan hebben.
Je besluit met "weer mountainbikers die het gedaan", maar paar regels eerder roep je "Gravelaars verkloten". Volgens mij ben je de wielrenners nog vergeten. :winkie:
Los daarvan : Incidenten tussen fietsers en honden zijn er al zolang er fietsers zijn en idd nu meer fietsers en meer wandelaars tegelijk in het bos. Gaat ongetwijfeld a.s. zondag weer "feest" worden op de hot spots van de UHR.
Het schoppen naar een dier is gewoon "not done", zelf in het voorjaar ook gebeten en eigenaar vond het nog wel mee vallen. Ik had het liefst de eigenaar een schop gegeven, maar was zo'n heks van 350 jaar en dat doe je niet. Melding bij politie van gemaakt, waar uiteindelijk ook niks is mee gedaan. Hooguit bij een ander bijtincident daar, zal het wellicht mee genomen worden dat zoiets eerder door betreffende honden is gebeurt.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik heb ook vaker een hond achter mij aan gehad. Of ze bleven al blaffend netjes langs mij rennen. Daar heb ik geen problemen mee. Heb zelf ook lang een hond gehad (Mechelse herder).
Echter had ik hier op de UHR niet lang geleden ook weer een hond achter mij aan. Ik hoorde zijn baas naar hem toe roepen/schreeuwen maar dat deed hem niets. Bleef steeds zigzaggend voor mij uit rennen en blaffen, ik was even bang dat ik de hond omver zou rijden. Dus ik wat langzamer rijden , toen haalde de hond een paar keer bijtend naar mij uit. Tja niet doen denk ik dan. Heb de hond een vermanende tik gegeven op zijn kop en toen droop die af.

Een hond die niet naar zijn baas luistert moet zeker niet los in het bos lopen, is mijn mening.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Shaggadellick schreef: do 17 december 2020, 17:02 Een hond die niet naar zijn baas luistert moet zeker niet los in het bos lopen, is mijn mening.
Van een hond die niet luistert, mag de baas zeker niet los in het bos lopen. :)
bert l. schreef: wo 16 december 2020, 15:53 Ik heb een Mechelaar gehad. Lage bijtdrempel kwam er gratis bij. Ik geef je een welgemeend advies. Niet schoppen. Dat leer je snel af met zo’n harde hond. Fiets ertussenin en hard, bestraffend toespreken
Precies. Beter een keer diep uit je keel grommen dan proberen het fysiek te redden. Als je schopt, geeft je zo'n juist een prooi om in te bijten.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

StevenK schreef: do 17 december 2020, 19:22
Shaggadellick schreef: do 17 december 2020, 17:02 Een hond die niet naar zijn baas luistert moet zeker niet los in het bos lopen, is mijn mening.
Van een hond die niet luistert, mag de baas zeker niet los in het bos lopen. :)
bert l. schreef: wo 16 december 2020, 15:53
Nog beter en helemaal waar :-q
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik heb wel eens het idee dat veel honden echt wel heel goed kunnen luisteren, maar zodra ze in het bos komen en los mogen er zo veel interessant is, dat een roep van de baas niet meer werkt.
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Ze hebben een onwijs sterk reukorgaan, en als ze dan een beetje jachtinstinct hebben. Dan is het bos net zo'n feestje als voor ons 😜

Zelf opgegroeid met honden, dus ook niet bang voor ze. En dat ruiken ze. Dus krijg je vrijwel nooit mot, als je rustig blijft of ze streng toespreekt. Ik ben ook zo iemand die afstapt om een hond aan te halen. Vinden de baasjes vaak verrassend, maar altijd positief.
Same shit, different day :winkie:
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Horsthil schreef: do 17 december 2020, 19:35 Ik heb wel eens het idee dat veel honden echt wel heel goed kunnen luisteren, maar zodra ze in het bos komen en los mogen er zo veel interessant is, dat een roep van de baas niet meer werkt.
Die honden zijn opgegroeid met het idee dat alleen 'baas' eten voor ze heeft. In het bos gaat er dan een wereld aan nieuwe ervaringen voor hen open, om nog maar niet te spreken van de loopse honden die bijdragen aan het niet-luisteren ;)
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Oh, ik dacht dat ik hier wat informatie kon vinden over Lage en Hoge Vuursche, maar dit is een hondendiscussie. Ik zoek even verder ...
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Araldo schreef: za 19 december 2020, 18:37 Oh, ik dacht dat ik hier wat informatie kon vinden over Lage en Hoge Vuursche, maar dit is een hondendiscussie. Ik zoek even verder ...
Wij praten hier doorgaands niet over mountainbike routes. Dan moet je op een ander forum zijn
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Horsthil schreef: za 19 december 2020, 19:36
Araldo schreef: za 19 december 2020, 18:37 Oh, ik dacht dat ik hier wat informatie kon vinden over Lage en Hoge Vuursche, maar dit is een hondendiscussie. Ik zoek even verder ...
Wij praten hier doorgaands niet over mountainbike routes. Dan moet je op een ander forum zijn
Facebook is het uitgelezen medium om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws omtrent de strijd tegen de natuurterroristen die zich mountainbikers noemen :bier:
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Araldo schreef: za 19 december 2020, 18:37 Oh, ik dacht dat ik hier wat informatie kon vinden over Lage en Hoge Vuursche, maar dit is een hondendiscussie. Ik zoek even verder ...
Nee, de incrowd heeft vaak wat last van on-topic blijven :bier:
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

daniel1975 schreef: za 19 december 2020, 20:04
Araldo schreef: za 19 december 2020, 18:37 Oh, ik dacht dat ik hier wat informatie kon vinden over Lage en Hoge Vuursche, maar dit is een hondendiscussie. Ik zoek even verder ...
Nee, de incrowd heeft vaak wat last van on-topic blijven :bier:
Wat is on-topic. Kun je er op zitten? Doet het pijn?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Araldo schreef: za 19 december 2020, 18:37 Oh, ik dacht dat ik hier wat informatie kon vinden over Lage en Hoge Vuursche, maar dit is een hondendiscussie. Ik zoek even verder ...
O wat wil je eigenlijk weten. Ik woon vlakbij ben er vandaag nog geweest. Hoge vuursche is ongeveer 20 km en Lage Vuursche is 10,5 km lang. De routes liggen er mooi bij. Zijn hele drukke routes. Ze zijn goed te combineren. Ze hebben veel flow en vele kleine mooie klimmetjes. Mooi bos/ natuur. De route is eigenlijk een en al single track. Parkeren kan bij de Kuil
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Horsthil schreef: za 19 december 2020, 20:13
daniel1975 schreef: za 19 december 2020, 20:04

Nee, de incrowd heeft vaak wat last van on-topic blijven :bier:
Wat is on-topic. Kun je er op zitten? Doet het pijn?
Nee, het is vrij pijnloos voor de mensen die het niet zien :-q
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie