Sram Truvativ Dub Crank - Voorkomen dat hij vast gaat zitten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mad Wally schreef: ma 21 december 2020, 23:53
TenZNL schreef: ma 21 december 2020, 23:49
Over zeikopmerkingen gesproken, lees je 1e post in dit topic nog eens terug. Gekke walvis regelt het wel ff met z`n gedore doppie, stelletje prutsers :-q
Negeer lijst ✅
Kijk, dit is dus wat zo'n dub crank met mensen doet. Ze worden helemaal hatelijk op elkaar, terwijl het eigenlijk aan de crank ligt :tong :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Oke zojuist eerste kennismaking met het nieuwste van het nieuwste in crank standaarden: SRAM DUB. Ik zal het kort houden: Wat een verschrikkelijk ontwerp. Met dank aan 'met zijn Geodere doppie' Mad Wally de boel losgekregen: volle gewicht erop en de crank maakte een geluid wat door merg en been ging.

Nu ga ik ook ff tof doen dus hou je vast TenZNL: Ik ben universitair opgeleid ingenieur dus heb de boel eens onderzocht. De vorige generatie Sram cranks waren prima; die hadden een stalen as.

De DUB heeft een aluminium as en bout en volgens mij is dat de bron van alle ellende: een alu op alu draadverbinding vreet vast... Wat is jullie visie hierop?
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Als ik lees dat de boel 'krak' zegt bij loskomen, dan doet me dat gelijk denken aan vastgevreten draad ja.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is natuurlijk een ultieme manier om te voorkomen dat het vast gaat zitten (of los loopt).
Gewoon niet vast zetten.
Maar dan kan je er niet mee fietsen.?.
Precies! Je gaat met iets anders rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

DuReal schreef: wo 23 december 2020, 18:25 De DUB heeft een aluminium as en bout en volgens mij is dat de bron van alle ellende: een alu op alu draadverbinding vreet vast... Wat is jullie visie hierop?
Wat bedoel je met vastvreten?
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

DuReal schreef: wo 23 december 2020, 18:25 .......De vorige generatie Sram cranks waren prima; die hadden een stalen as.
De DUB heeft een aluminium as en bout en volgens mij is dat de bron van alle ellende: een alu op alu draadverbinding vreet vast... Wat is jullie visie hierop?
Ik had met vorige Sram cranks (was zelfs XX1 :o ) ook geen enkele moeite, vond het wel een makkelijk en doordacht systeem, makkelijker dan Shimano met de bouten en palletje (wat uiteindelijk ook heel slim is).
Dus zou het inderdaad aan de materiaalkeuze liggen? Dat meeeen je niet.......wat een bummer, wat een sof. Ik heb nog de keuze nu en dat wordt lig geen dub, met dank aan dit draadje !! :-q
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik heb van de week mijn tandwiel op een nieuwe fiets vervangen, eentje met DUB, zocht die bout al aan de verkeerde kant... :lol:
Kreeg hem met de grote ratel redelijk eenvoudig los maar als ik bovenstaande allemaal zo lees moet ik hem preventief af en toe maar even losdraaien en weer vast uiteraard..
Als dat allemaal aluminium is, wat smeer je daar het beste tussen? Gebruik nu vaak montagepasta.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

DuReal schreef: wo 23 december 2020, 18:25 Oke zojuist eerste kennismaking met het nieuwste van het nieuwste in crank standaarden: SRAM DUB. Ik zal het kort houden: Wat een verschrikkelijk ontwerp. Met dank aan 'met zijn Geodere doppie' Mad Wally de boel losgekregen: volle gewicht erop en de crank maakte een geluid wat door merg en been ging.

Nu ga ik ook ff tof doen dus hou je vast TenZNL: Ik ben universitair opgeleid ingenieur dus heb de boel eens onderzocht. De vorige generatie Sram cranks waren prima; die hadden een stalen as.

De DUB heeft een aluminium as en bout en volgens mij is dat de bron van alle ellende: een alu op alu draadverbinding vreet vast... Wat is jullie visie hierop?
Als ze het slim hebben gedaan hebben ze verschillende legeringen gebruikt voor de as en de schroef, daarnaast is het geanodiseerd wat ook de kans op vreten verkleind. Als het echt zou vreten dan zou het ook echt niet meer losgaan (ik spreek uit ervaring).

Wat ik niet begrijp is dat mensen roepen dat ze het op moment hebben vastgezet (dan heb je dus een inbus-dop) en vervolgens loshalen met een inbussleutel :~
Een 8mm inbussleutel (ook een goede) is ongeschikt voor een moment van 50+ Nm. Deze flext veel te veel wat dan ook de harde krak geeft bij het loskomen, en dat is iets wat je niet wil als je kracht moet zetten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

DuReal schreef: wo 23 december 2020, 18:25 Oke zojuist eerste kennismaking met het nieuwste van het nieuwste in crank standaarden: SRAM DUB. Ik zal het kort houden: Wat een verschrikkelijk ontwerp. Met dank aan 'met zijn Geodere doppie' Mad Wally de boel losgekregen: volle gewicht erop en de crank maakte een geluid wat door merg en been ging.

Nu ga ik ook ff tof doen dus hou je vast TenZNL: Ik ben universitair opgeleid ingenieur dus heb de boel eens onderzocht. De vorige generatie Sram cranks waren prima; die hadden een stalen as.

De DUB heeft een aluminium as en bout en volgens mij is dat de bron van alle ellende: een alu op alu draadverbinding vreet vast... Wat is jullie visie hierop?
Afbeelding
:winkie:

Dit noem ik geen tof doen. Je onderkent immers dat er een probleem is ipv te doen alsof dat Gedore-doppie alles oplost en de andere mensen in dit topic maar wat aan het prutsen zijn.
54Nm moet je normaal gesproken met een ½" ratel los kunnen trekken, dat is echt niet zoveel. De krachtsoverbrenging is idd een dingetje maar normaal gezien zou je (en heb ik ook getest) door op het zadel (dropper) te zitten met een voet op het pedaal die bout zo weer los kunnen trekken met een ½" ratel.

In mijn ervaring is alu/alu altijd vragen om problemen, bovendien werkt de crankarm als een hefboom op de bout en kan er rommel tussen de splines komen waardoor de crankarm alleen maar vaster komt te zitten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Met mijn niet bijzondere 8MM t-sleutel krijg ik ook zeker wel 54nm ergens op. Ja het flext, en nee ik doe de dub crank met beter gereedschap. Maar hij zit inderdaad een stuk vaster dan 54nm na enig gebruik. Een goeie sleutel in de grond fixeren en pedaal lukt ook echt niet altijd, want pedaal is ook maar een beperkte hefboom. Al kun je ook aan je crank weer een betere hefboom maken als je wilt.

En ook met goed gereedschap kraakt het alsof alles kapot gaat bij het los komen
Waar woke is, is vuur
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Kraken doet het zeker, Makkelijk! Ik heb zelfs een klein verlengstuk gehaald voor deze jongen:

Afbeelding

Maar ook dit mocht niet baten... Uiteindelijk werkt grof geweld het beste :lol:
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het werd uiteindelijk deze :winkie:
Afbeelding
(nou ja, het kleine broertje)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 december 2020, 00:18 Het werd uiteindelijk deze :winkie:
Afbeelding
(nou ja, het kleine broertje)
:lol:

Erg dat het zo moet uiteindelijk :D
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

herkenbaar

Ik had mijn frame verkocht en moest "even" samen met de koper de crank eraf schroeven. Twee pijpen van 1 meter van mijn garage krik op de inbus en net nadat we het bijna hadden opgegeven ging hij inderdaad met een krak los, wonderlijk dat zon frame en superlichte crank heel blijft met zoveel kracht erop. ik moest er echt vol aan gaan hangen....

Na montage met veel vet, heb ik nu na twee maandjes een nieuw voorblad gestoken, en vandaag ging de bout zonder kraak vrij makkelijk los met de verleng pijpen. Ik heb veel vet gebruikt.

Afgezien van de bout die heel vast gaat zitten na lange tijd, is het ontwerp toch niet zo slecht ? met een losse bout gaat de crank er gemakkelijk af, en de crank blijft ook heel, ook bij rijders die flink vermogen kunnen leveren. Kan je van raceface Next cranks niet zeggen, daar heb ik drie sets van versleten, das pas irritant, zeker als je bij de start van een wedstrijd alweer speling op de cranks voelt....

Dus om nu te zeggen dat het troep is, nee. De X01/XX1 cranks zijn erg licht en super duurzaam wat mij betreft en hoe vaak moet die bout nu los ? iets vaker kennelijk om te voorkomen dat ie vast gaat zitten kennelijk :D :D
MTBArnhem
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had de fiets juist 2e hands gekocht en er moest een kleiner voorblad op.
De vorige eigenaar was er niet bij, maar mij 8mm met verlengstuk draaide de 6 kant helemaal rond.
Toen nog een grote torx bit er in gemept, maar ook die maakte het gat alleen maar groter.
Toen was ik al zo gefrustreerd dat ik de as heb doorgeslepen, en een Shimano crank en lagers gemonteerd die ik nog had liggen
De volgende dag de Dubzooi meteen ingeleverd bij de milieustraat, om de ellende snel achter me te laten.
Dat was gelukt, tot dit onderwerp alles weer boven haalde :((

Hoe dan ook, mijn definitie van "zo slecht nog niet" is heel anders.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie