Onderhoud/vervanging aandrijflijn Trek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Beste lezers,

ik zal me kort even voorstellen, heb daar nog geen apart topic voor kunnen vinden;

Mijn naam is Raoul, 30 jaar en woon in Maastricht. Mountainbike graag en regelmatig met twee vrienden op recreatieve basis.

Sinds juli 2018 heb ik een Trek Xcaliber 7 via het fietsplan van mijn werk gekocht. Dit is het instapmodel van Trek, maar voor mij toen (en in principe nu nog) een prima fiets.

Deze is echter wel aan wat onderhoud toe en dan voornamelijk de aandrijflijn. de ketting is slecht en de twee voorbladen ook, de cassette wil ik dan ook mee vervangen. Trapaslager loopt mooi maar maakt geluid dus wordt ook vervangen.

Het volgende zit er nu op gemonteerd:
Rear Derailleur Shimano Acera M3000, Shadow
Front Derailleur Shimano Deore M400
Crank Shimano Acera M3000, 36/22
Shifters Shimano Acera M3000, 9 speed
Cassette Shimano HG200, 11-36, 9 speed

Het allerliefst bouw ik de fiets om naar een 1x12 of 1x11 aandrijving, maar heb werkelijk geen flauw benul of dit mogelijk is zonder allerlei aanpassingen die de fiets verder niet waard is. Als hier kant en klare sets voor te krijgen zijn, heeft dat de voorkeur. Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer...

Kan dat echter niet, zou ik graag alles gewoon vervangen door gelijkwaardig of liefst wat beter materiaal, mooie kans voor een upgrade. (bijvoorbeeld cassette van XT oid, als dat zinvol is)

Voor de zekerheid even een link naar alle gegevens van mijn fiets:
https://99spokes.com/bikes/trek/2018/x-caliber-7

Mijn vraag is voor de meeste van jullie waarschijnlijk heel voor de hand liggend, maar met alle verschillen in onderdelen is het voor mij als beginner even heel moeilijk. Als iemand extra info nodig heeft, verschaf ik die graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties, Raoul
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt redelijk eenvoudig ombouwen naar 1x11 of 12. De goedkoopste manier is je huidige crank blijven gebruiken met een enkel voorblad op de middenpositie. Hiervoor heb je een NW (narrow/wide) blad nodig, die zijn in allerlei varianten te krijgen voor verschillende prijzen oa. via ali-express en aanverwanten. Dit combineer je dan met een nieuwe 11 of 12 speed achterderailleur, cassette, shifter en ketting. Let er op dat de cassette die je koopt past op je achternaaf (9,10,11 speed). Voor 12 speed is de keuze dan beperkt, een Sram NX of Sunrace bijvoorbeeld. De meeste andere 12 speed systemen werken met nieuwe systemen zoals microspline en XD.

Je zult even moeten gaan shoppen wat er verkrijgbaar is, niet alles is op het moment goed verkrijgbaar. Persoonlijk zou ik gaan voor 11 speed, imho werkt dan net even wat beter maar je hebt een wat minder klein verzet tot je beschikking. Op je grote verzet ga je waarschijnlijk ook inleveren maar dat hangt vooral af van het voorblad dat je kiest.

Een paar recente topics met vergelijkbare vragen ter inspiratie:

viewtopic.php?f=9&t=148341

viewtopic.php?f=9&t=148329

viewtopic.php?f=4&t=148319
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

De shimano acera groep die er nu op zit is een van de goedkoopste groepen, een goede en niet al te dure upgrade zou bijvoorbeeld naar shimano SLX onderdelen zijn.

Ik las ergens dat de Formula DC2241 freehub die nu op je fiets zit geschikt is voor 8-9-10 speed cassettes, als dat klopt dan kun je daar dus geen 11 of 12 speed cassette op monteren.

1 x 10 speed kan wel. Je kunt dan voor een Narrow wide kettingblad van bv. 32 tanden monteren en achter een 11-42 sunrace cassette. En dan b.v. een SLX of XT 10 speed shifter en 10 speed derailleur met lange kooi.

Of je vernieuwd je 9 speed setup gewoon naar een hogere kwaliteit groep.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

theemutz schreef: vr 1 januari 2021, 16:48Ik las ergens dat de Formula DC2241 freehub die nu op je fiets zit geschikt is voor 8-9-10 speed cassettes, als dat klopt dan kun je daar dus geen 11 of 12 speed cassette op monteren.
En waarom zou je een 11- of 12-speed NX cassette bijvoorbeeld niet kunnen monteren?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

theemutz schreef: vr 1 januari 2021, 16:48 Ik las ergens dat de Formula DC2241 freehub die nu op je fiets zit geschikt is voor 8-9-10 speed cassettes, als dat klopt dan kun je daar dus geen 11 of 12 speed cassette op monteren.
Ik weet natuurlijk niet waar je dat gelezen hebt maar het klopt in ieder geval niet. 8/9/10 en 11 speed past op dezelfde body (mits het geen XD cassette is) en ook voor 12 speed zijn er een aantal cassettes beschikbaar, zie ook de topics die ik linkte.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

theemutz schreef: vr 1 januari 2021, 16:48 Ik las ergens dat de Formula DC2241 freehub die nu op je fiets zit geschikt is voor 8-9-10 speed cassettes, als dat klopt dan kun je daar dus geen 11 of 12 speed cassette op monteren.
Zoals George al aangeeft, je kan een Sram NX 12-speed of een sunrace MZ 12-speed cassette monteren op een Shimano body. Ik heb mijn Raijin hardtail geüpgraded met SLX M7100 12-speed en een Sunrace cassette. Met Deore M6100 12-speed heb je ook een goede upgrade voor een redelijk bedrag.
Let wel goed op de kettinglijn als je van 2x naar 1x gaat.
modder zuigt!
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Ps.
Je kan natuurlijk ook voor een Sram NX Eagle upgrade groepset gaan.
modder zuigt!
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

George schreef: vr 1 januari 2021, 17:26
theemutz schreef: vr 1 januari 2021, 16:48 Ik las ergens dat de Formula DC2241 freehub die nu op je fiets zit geschikt is voor 8-9-10 speed cassettes, als dat klopt dan kun je daar dus geen 11 of 12 speed cassette op monteren.
Ik weet natuurlijk niet waar je dat gelezen hebt maar het klopt in ieder geval niet. 8/9/10 en 11 speed past op dezelfde body (mits het geen XD cassette is) en ook voor 12 speed zijn er een aantal cassettes beschikbaar, zie ook de topics die ik linkte.

Hier: https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... 241_alloy/


Maar mijn info klopt dus niet, of ik heb de verkeerde conclusies getrokken, of ik kan me beter niet meer bemoeien met de laatste stand van mtb- technische zaken aangezien mijn fiets alweer uit 2009 is :tong , excuses daarvoor.
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Tot zover al dank voor de reacties, e.e.a qua 1x11/12 wordt wel al duidelijker.

Zo ook de prijs, die incl. nieuwe trapaslagers en gereedschap wat ik nog niet heb toch aardig aan gaat tikken wat ik de fiets eigenlijk niet waard vind.

Daarom denk ik dat het voor nu het beste is bij 2x9 te blijven, maar het materiaal dan wel iets beter te monteren.

Qua cassette zit ik aan deze te denken:

https://www.mantel.com/shimano-xt-m770- ... ec[]=18593

Ik heb nog een Shimano Alivio achter derailleur liggen, deze zou een stapje hoger zijn dan de Acera.

Alleen welke crankset voor zou zinnig zijn?
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Waarom zou je een nieuwe crankset monteren als je bij 2 x 9 blijft? Gewoon nieuwe bladen monteren.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Haal gewoon een nieuwe Deore cassette, paar Deore kettingbladen en een matching ketting als je het niet waard vin om in de fiets te investeren. Alleen een XT cassette gaat weinig uithalen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Precies, en heeft alleen echt zijn nut als je een aluminium bodyhuls hebt, en die heb je zeker niet.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Je kan altijd nog deze optie kiezen en een lokaal forumlid met gereedschap een pakketje speciaalbier aanbieden voor de ombouw. Dat kost ca een uurtje (max).

https://www.bike24.com/p2379924.html

Als je aandrijving nu versleten is kom je met cassette, ketting, bladen etc toch op 150e uit. Deore schakelt gewoon als SLX en stukken beter dan SRAM SX en NX en is daarbij ook nog wat slijtvaster dan de duurdere groepen. Zou een mooie upgrade zijn voor wat je nu hebt en past imo ook gewoon prima bij het niveau van frame/wielen/vork in je fiets.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Har77 schreef: ma 4 januari 2021, 10:15 Je kan altijd nog deze optie kiezen en een lokaal forumlid met gereedschap een pakketje speciaalbier aanbieden voor de ombouw. Dat kost ca een uurtje (max).

https://www.bike24.com/p2379924.html

Als je aandrijving nu versleten is kom je met cassette, ketting, bladen etc toch op 150e uit. Deore schakelt gewoon als SLX en stukken beter dan SRAM SX en NX en is daarbij ook nog wat slijtvaster dan de duurdere groepen. Zou een mooie upgrade zijn voor wat je nu hebt en past imo ook gewoon prima bij het niveau van frame/wielen/vork in je fiets.
Dit is inderdaad een hele mooie optie! Echter, past deze op mijn naaf? Gezien de Sram nx cassette speciaal zou passen op normale naven en niet XD en microspline?

Welke bottom bracket moet ik hier bij bestellen?

Een motor trek ik met mijn ogen dicht uit elkaar maar een fiets met al zijn diverse, niet altijd makkelijk te vinden onderdelen drijft me nu bij de eerste keer tot waanzin haha :D
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

RaoulGS schreef: ma 4 januari 2021, 13:10 Echter, past deze op mijn naaf?
Nee, want microspline.
Plaats reactie