Afstellen Shimano 12speed lukt niet meer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Krijg Shimano 12 speed niet meer goed afgesteld

Probleem: Slaat tandwielen over tijdens het op/af schakelen. Eindeloos geklooid met voorspanning kabel. Krijg het niet voor elkaar het hele bereik zonder overslaan afgesteld te krijgen. Bijv de kleinste 4 tandwielen gaan goed en daarboven deels niet, of andersom.... Zwaar frus!

Combi bestaat uit:
Derailleur XT RD-M8100
Shifter XT SL-M8100
Cassette 10-51T SLX met bijbehorende ketting

Aangeschaft juni 2020 en ongeveer 1800km gebruikt

Deze combi werkte perfect op mijn vorige FELT Decree fiets. Dit was een 2016 M frame (iets te krap) en afgelopen december kreeg ik de kans om een 2018 L frame aan te schaffen. De achtervork is bij beide frames identiek. Alle upgrades overgezet en een 'best of both worlds' gecreëerd. Op mijn vorig fiets werkte de 12-speed aandrijving tot aan de ombouw perfect. Altijd en overal volledig probleemloos schakelen. Geen hakende ketting, geen lawaai en bij op/af schakelen steeds mooi per kransje, maar op de nieuwe fiets K*T

Ik doe het werk aan mijn bikes zelf en weet aardig de weg te vinden tussen alle afstelmogelijkheden etc. Echter krijg het nu niet voor elkaar om de zaak goed afgesteld te krijgen. WAT ZIE IK OVER HET HOOFD?

Dit heb ik gecontroleerd
Derailleurpad is recht
Ketting is niet versleten, bidirectioneel opgelegd en QL goed
Cassette afstandsringen zitten op de juiste positie. De losse kransjes zitten correct.
Kabel loopt soepel en haakt nergens over het gehele schakelbereik
Derailleur is recht, correct gemonteerd, clutch is soepel
B-schroef correct afgesteld. Zelfde (maar in principe niet van belang voor het schakelen) geldt voor de L+H .
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Da's inderdaad frustrerend........gezien het feit dat je zo'n beetje alles wel gecontroleerd heb, zou je bijna gaan denken dat de indexering van de shifter het probleem veroorzaakt. Zit de kabel er bij de shifter goed in?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Klinkt toch echt als een kromme pad of derailleur. Hoe zeker weet je dat dit recht is? Tool gebruikt?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 12:28 Klinkt toch echt als een kromme pad of derailleur. Hoe zeker weet je dat dit recht is? Tool gebruikt?
Omdat de pad met de ombouw niet was omgewisseld, heb ik deze eraf gehaald en gecontroleerd. Deze is recht. Derailleur is geen aanleiding, omdat voor de ombouw alles 100% was deze tijdens de switch op de tafel gelegen. Kan niets mee gebeurd zijn.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

bongo schreef: ma 11 januari 2021, 12:27 Da's inderdaad frustrerend........gezien het feit dat je zo'n beetje alles wel gecontroleerd heb, zou je bijna gaan denken dat de indexering van de shifter het probleem veroorzaakt. Zit de kabel er bij de shifter goed in?
Ik ga dat nog eens extra controleren. Shifter is met kabel en al van de vorige fiets overgezet. Geen nieuwe binnen of buiten kabel hoeven te gebruiken, dus ook deze combi is ongewijzigd gebleven. Wel heb ik het gevoel dat het aan de kant van de shifter zit (of variabele weerstand kabel tijdens schakelen?) omdat dit het enige onderdeel is dat feitelijk de stappen bepaalt.....
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Als beide frames dezelfde pad hebben. Zou je die nog uit kunnen wisselen? Om echt uit te sluiten dat het de pad is?
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Tribux schreef: ma 11 januari 2021, 12:49 Als beide frames dezelfde pad hebben. Zou je die nog uit kunnen wisselen? Om echt uit te sluiten dat het de pad is?
Helaas, dat lukt niet meer. Vorige frame is als compleet rijdende fiets naar een nieuwe gebruiker gegaan :D
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 12:40
Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 12:28 Klinkt toch echt als een kromme pad of derailleur. Hoe zeker weet je dat dit recht is? Tool gebruikt?
Omdat de pad met de ombouw niet was omgewisseld, heb ik deze eraf gehaald en gecontroleerd. Deze is recht. Derailleur is geen aanleiding, omdat voor de ombouw alles 100% was deze tijdens de switch op de tafel gelegen. Kan niets mee gebeurd zijn.
Tenzij beiden krom waren in tegengestelde richting, maar dat komt eigenlijk alleen voor als je je pad krom rijdt en vervolgens trekt aan je derailleur om het te fixen langs de trail..
Waar woke is, is vuur
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

ik zou het voor de zekerheid toch nog effe checken met een pad richter, wat ook nog wel eens wil helpen is er toch effe een nieuwe binnen kabel inzetten zoveel werk is dat niet
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 12:59
The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 12:40
Omdat de pad met de ombouw niet was omgewisseld, heb ik deze eraf gehaald en gecontroleerd. Deze is recht. Derailleur is geen aanleiding, omdat voor de ombouw alles 100% was deze tijdens de switch op de tafel gelegen. Kan niets mee gebeurd zijn.
Tenzij beiden krom waren in tegengestelde richting, maar dat komt eigenlijk alleen voor als je je pad krom rijdt en vervolgens trekt aan je derailleur om het te fixen langs de trail..
Dat zou theoretisch kunnen. Aangezien ik mijn bike nooit heb uitgeleend (voor zover ik weet :roll: :bier: :winkie: ) had ik dat moeten weten. Ik heb het padje eraf gehad en op een blad gelegd om te zien of ie krom was. Een kant van de pad is vlak en goed te controleren.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 13:09
Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 12:59

Tenzij beiden krom waren in tegengestelde richting, maar dat komt eigenlijk alleen voor als je je pad krom rijdt en vervolgens trekt aan je derailleur om het te fixen langs de trail..
Dat zou theoretisch kunnen. Aangezien ik mijn bike nooit heb uitgeleend (voor zover ik weet :roll: :bier: :winkie: ) had ik dat moeten weten. Ik heb het padje eraf gehad en op een blad gelegd om te zien of ie krom was. Een kant van de pad is vlak en goed te controleren.
Pad moet je echt op de fiets controleren ten opzichte van het wiel (de velg). Het beste is als je wiel ook meedraait met de richter zodat je altijd tov hetzelfde punt meet. Ik neem daarvoor altijd het ventiel als referentie.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 13:09
Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 12:59

Tenzij beiden krom waren in tegengestelde richting, maar dat komt eigenlijk alleen voor als je je pad krom rijdt en vervolgens trekt aan je derailleur om het te fixen langs de trail..
Dat zou theoretisch kunnen. Aangezien ik mijn bike nooit heb uitgeleend (voor zover ik weet :roll: :bier: :winkie: ) had ik dat moeten weten. Ik heb het padje eraf gehad en op een blad gelegd om te zien of ie krom was. Een kant van de pad is vlak en goed te controleren.
Zou ook nog kunnen dat het geheel bij een gemonteerde pad niet recht is, door inconsistenties in het frame. Mijn Orange Clockwork heeft daar een beetje last van bijvoorbeeld.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Of de binnenkabel zit aan de verkeerde kant van de bout bevedtigd bij je derrailleur (als dat mogelijk is bij deze setup)
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Patrick_V schreef: ma 11 januari 2021, 13:38 Of de binnenkabel zit aan de verkeerde kant van de bout bevedtigd bij je derrailleur (als dat mogelijk is bij deze setup)
Dat lukt niet, of je moet echt geen gevoel voor techniek hebben :lol:. Kabel kan je bij deze derailleur bijna niet verkeerd om routeren. Ondanks dat ik alles al tich keer heb nagelopen, zal ik ook dat nog eens doen.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Krijg zelf steeds meer het idee dat de kabel een issue vormt. Langer frame, verhoudingsgewijs kortere buitenkabel, wellicht toch te krappe bochten, teveel weerstand?
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Plaats reactie