Afstellen Shimano 12speed lukt niet meer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 19:25
Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 17:33

https://youtu.be/OZneCSSMPzc?t=345

Het is inderdaad heel verleidelijk om hem van onder naar boven te laten routen...
Ik zal een foto maken. Loopt nu idd van onder naar boven wat de meest logische en frictie vrije route lijkt te zijn. Foto volgt!
Die mooie frictie vrije route werkt niet! Als hij zo loopt dan is dat je probleem.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 19:40
The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 19:25
Ik zal een foto maken. Loopt nu idd van onder naar boven wat de meest logische en frictie vrije route lijkt te zijn. Foto volgt!
Die mooie frictie vrije route werkt niet! Als hij zo loopt dan is dat je probleem.
Nou, dan heb ik zitten slapen bij het ombouwen :evil:

Afbeelding
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 19:51
Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 19:40

Die mooie frictie vrije route werkt niet! Als hij zo loopt dan is dat je probleem.
Nou, dan heb ik zitten slapen bij het ombouwen :evil:

Afbeelding
Hij moet andersom! https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 03-DUT.pdf
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, andersom en klaar! Gevalletje RT(deFisnietnodig)M 👍🏻
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Kapitein Iglo schreef: ma 11 januari 2021, 19:58 Nou, andersom en klaar! Gevalletje RT(deFisnietnodig)M 👍🏻
:bier: :bier: :bier: :bier: :bier: :bier: :bier: :-q :-q :-q :-q :-q :-q
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 19:51
Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 19:40

Die mooie frictie vrije route werkt niet! Als hij zo loopt dan is dat je probleem.
Nou, dan heb ik zitten slapen bij het ombouwen :evil:
Toen ik van eagle naar XT ging liep hij bij mij ook zo, deed het voor geen meter. Maar het is zó ontzettend vreemd dat de kabel onder een of andere gare hoek uit het kabeleindje moet komen in plaats van mooi rechtdoor!

Mooi dat het opgelost is, stom dat ik en een aantal anderen bleven doorzeuren over een derriepad. En dat terwijl ik hier zelf dus ook al eens ingetuind ben!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 20:21
The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 19:51

Nou, dan heb ik zitten slapen bij het ombouwen :evil:
Toen ik van eagle naar XT ging liep hij bij mij ook zo, deed het voor geen meter. Maar het is zó ontzettend vreemd dat de kabel onder een of andere gare hoek uit het kabeleindje moet komen in plaats van mooi rechtdoor!

Mooi dat het opgelost is, stom dat ik en een aantal anderen bleven doorzeuren over een derriepad. En dat terwijl ik hier zelf dus ook al eens ingetuind ben!
Echt, ik heb de kabel zojuist omgezet en nog niets zitten fine tunen en loopt nu al veel beter. Bizar dat dit zoveel uitmaakt. En dan te bedenken dat ik het eerst goed had gedaan en bij de nacontrole dacht.... Hé dat klopt niet, ff omzetten. Niet dus :lol: :lol: :lol:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 20:25 Echt, ik heb de kabel zojuist omgezet en nog niets zitten fine tunen en loopt nu al veel beter. Bizar dat dit zoveel uitmaakt. En dan te bedenken dat ik het eerst goed had gedaan en bij de nacontrole dacht.... Hé dat klopt niet, ff omzetten. Niet dus :lol: :lol: :lol:
Niet zo raar hoor, naar aanleiding van dit draadje liep ik ook even naar mijn fiets om te kijken hoe het zat. Mijn eerste gedachte was ook dat ik hem verkeerd had lopen, maar volgens de Shimano handleiding was het toch wel goed :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zei het nog .... :lol:

Been there done that :-q :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwe nick, The RTFM Ripper :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

hanjovdberg schreef: ma 11 januari 2021, 20:35 Ik zei het nog .... :lol:

Been there done that :-q :bier:
Ik ben een eigenwijze vent die het lastig vindt schijnbare logica onlogisch te vinden :winkie:...... maar niet zo eigenwijs dat ik er niet van wil leren
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 14:15
Patrick_V schreef: ma 11 januari 2021, 13:38 Of de binnenkabel zit aan de verkeerde kant van de bout bevedtigd bij je derrailleur (als dat mogelijk is bij deze setup)
Dat lukt niet, of je moet echt geen gevoel voor techniek hebben :lol:. Kabel kan je bij deze derailleur bijna niet verkeerd om routeren. Ondanks dat ik alles al tich keer heb nagelopen, zal ik ook dat nog eens doen.
Cheers mate :bier:
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Patrick_V schreef: ma 11 januari 2021, 20:45
The Grim Ripper schreef: ma 11 januari 2021, 14:15

Dat lukt niet, of je moet echt geen gevoel voor techniek hebben :lol:. Kabel kan je bij deze derailleur bijna niet verkeerd om routeren. Ondanks dat ik alles al tich keer heb nagelopen, zal ik ook dat nog eens doen.
Cheers mate :bier:
Mea culpa :oops:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 januari 2021, 20:42 Nieuwe nick, The RTFM Ripper :wink:
Ehhhhhh manual lezen??? Ik werk graag op gevoel :lol:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Makkelijk schreef: ma 11 januari 2021, 17:33
hanjovdberg schreef: ma 11 januari 2021, 15:53

Ik zou dit toch eens goed checken. Herken je verhaal nl ook toen ik mijn xtr 12 speed monteerde. Eerst precies zelfde klachten als jij beschrijft. Kabel andersom bevestigd (lijkt onlogischer dan op andere wijze) en toen liep het vlekkeloos.
https://youtu.be/OZneCSSMPzc?t=345

Het is inderdaad heel verleidelijk om hem van onder naar boven te laten routen...
Hijack Allowed??

Aangezien topic starter gered is met de hulp hier en ik iets later op het traject vastloop wil ik hier graag op inhaken. ( wil ook wel een nieuwe topic maken maar aangezien mijn setup nagenoeg identiek is plaats ik hem maar hier)
Setup: 2020 Karatemonkey Frame maat L
Cranck 8120 xt met 34 tandwiel (400 km oud, nagenoeg nieuw dus, evenzo de derrie kabel)
Ketting: Nieuw XT
Derrie: Nieuw XT
Cassette: Nieuwe XT 10-45.

Tot en met het startpunt van het filmpje gaat het prima, de 10 en 45 staan goed uitgelijnd. (kabel loopt goed, ook even gespiekt op de MTB van vrouwlief na alle comotie in deze topic :lol: ) En ik heb netjes 11 klikjes voor het schakelen.
De ketting er op gegooid, ingekort (steeds een schakeltje er af totdat die mooi op spanning staat)
Hoppakee, alles schakelt lekker, behalve naar de 10. Als ik tandwiel voor tandwiel opschakelen wipt die de laatste niet op de 10. Als ik 3 tandjes terug schakel en snel achter elkaar 3 keer omhoog schakel ligt die wel op de 10.. maarja dat telt niet.

Het kleine tandwiel opnieuw uitlijnen werkt niet, ik kan de derailleur alleen maar dichter naar de spaken toe draaien, niet verder er van af.
Dit is het moment dat ik hulp had moeten vragen, echter.....

Wat hierop volgt is een geromantiseerd verloop van de avond:

.... derrie kabel strakker spannen op de derailleur hmmmz maar 10 kransjes ipv 11 wat ik eerst had........een licht grijze waas begint te ontstaan voor de ogen...... aan de kabel draaien bij de shifter..... tandwielen beginnen over te slaan ipv lekker soepel schakelen tussen de 10 a 11 werkende tandwieltjes..............een paar bliksems in de lucht en het grijs wordt donker........de eerste tien kransjes perfect draaiend hebben maar de laatste 2 niet..... de laatste 10 wel maar de 1e 2 niet, ergens toch ook wel 11 kransjes goed draaien maar weer een puinhoop tussen de 1e en laatste.... een gitzwart wolkendek met donderbuien stapelt zich op in mijn bovenkamer... als het de fietsenmaker lukt om ze alle 12 aan het werk te krijgen waarom mij dan niet fustratie..... ff pissen, kopje thee en rustig relatieveren... nog een keer opnieuw beginnen....veel verschillende, maar geen correct werkende manieren van een 12 speed XT schakelsysteem.
[/einde] van een geromantiseerd verloop van de avond

Uiteindelijk kan ik de middelste 10 tandwielen goed werkend krijgen, maar bij 11 begint het op de middelste kranjes over te slaan.

Ergens denk ik dat ik opnieuw moet beginnen vanaf 8 minuut 30 in het filmpje van Makkelijk.
De derailleur krijg ik wel opnieuw afgesteld op het grootste en kleinste verzet maar..
-Wat is de basis van de shifter, (aangezien ik die ook etterlijke 360's in de rondte heb geslagen alvorens ik besloot dat het beter was morgen maar verder te gaan
En
- Waarom haalt de derailleur ZONDER ketting wel het schakelberijk (echt superstrak onder de 10 en de 45) maar pakt die maar 11 van de 12 tandjes (afhankelijk van de afstelling) als de ketting er op ligt.

Nu maar ff een fijne la chouffe... waarom ook eigenlijk 12 speed... (maar nu het er is zal het werken ook gloeiende gloeiende)
:bier:
Plaats reactie