Race shifter combineren met mtb gear en rem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Sjef schreef: di 12 januari 2021, 14:57 Ik zou er minstens 2 bestellen, want als ik het zo zie denk ik dat deze eerder breekt dan je derailleurpad.
En dat is niet erg, maar die wil je wel bij je hebben als het zo ver is.
d
dan ziet deze van de bol.com er nog betrouwbaarder uit, lijkt bijna het zelfde als de wolftooth
https://www.bol.com/nl/p/derailleur-han ... dPEALw_wcB
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Lavado schreef: di 12 januari 2021, 15:00 d
dan ziet deze van de bol.com er nog betrouwbaarder uit, lijkt bijna het zelfde als de wolftooth
https://www.bol.com/nl/p/derailleur-han ... dPEALw_wcB
Inderdaad, maar dan nog zou ik er 2 bestellen. Je weet niet welke van de twee breekt.
En, met die van Bol zul je minder tandjes gaan winnen.
Ik zou denk ik eerst eens met die 36 gaan rijden en dit pas doen als het niet bevalt.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lavado schreef: di 12 januari 2021, 14:26 oh top dan gaat dat het denk ik worden,
tot hoeveel tandjes kan je met zon verleng stukje nog extra dan Zou nog beter zijn als ik een 11-42 10sp cassette zou kunnen monteren
Je loopt ook tegen een andere beperking, het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity).
Bij die cassette heb je minstens 42-11=31 nodig. Als je voor ook schakelt wordt dat kog meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Het wordt een 1 x10 dus dat maakt niet zoveel uit
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 januari 2021, 15:51
Lavado schreef: di 12 januari 2021, 14:26 oh top dan gaat dat het denk ik worden,
tot hoeveel tandjes kan je met zon verleng stukje nog extra dan Zou nog beter zijn als ik een 11-42 10sp cassette zou kunnen monteren
Je loopt ook tegen een andere beperking, het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity).
Bij die cassette heb je minstens 42-11=31 nodig. Als je voor ook schakelt wordt dat kog meer.
Bedoel je met 31 de minimale tanden van je kettingblad
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Lavado schreef: di 12 januari 2021, 18:43 Het wordt een 1 x10 dus dat maakt niet zoveel uit
Ik zou bij 1x voor de deri met clutch gaan.
Wil je direct en of in de toekomst 42t dan zou ik in jou geval de grx-812 nemen. Is compatibele met de tiagra 10 en heeft 1x spec met Max 42t.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lavado schreef: di 12 januari 2021, 19:18
ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 januari 2021, 15:51

Je loopt ook tegen een andere beperking, het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity).
Bij die cassette heb je minstens 42-11=31 nodig. Als je voor ook schakelt wordt dat kog meer.
Bedoel je met 31 de minimale tanden van je kettingblad
Nee.
het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity)
Zodat de ketting niet slap komt te hangen op het kleinste kransje.
(of je derailleur krom trekt op de grootste)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

ik snap het niet precies, wanneer krijg ik een probleem,
en is een 11-36 sowieso probleemloos
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien kan iemand anders het duidelijker uitleggen.
Maar als diit je bevatringsvermogen te boven gaat, dan denk ik dat je moet stoppen met je plannen.
Laat het doen of koop een fiets die naar je zin is.

Ander probleem waar je straks nog tegenaan loopt zijn de grote stappen van zo'n grote 10-speed cassette.
Dat breekt je op, op de vlakke paden en de verharde weg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

snap het afstellen van derri's en zo wel en hoe het werkt maar ik wistt alleen niet echt hoe het met die 10 speed zit enzo, maar ik snap hem
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Gravelmarc schreef: di 12 januari 2021, 19:36
Lavado schreef: di 12 januari 2021, 18:43 Het wordt een 1 x10 dus dat maakt niet zoveel uit
Ik zou bij 1x voor de deri met clutch gaan.
Wil je direct en of in de toekomst 42t dan zou ik in jou geval de grx-812 nemen. Is compatibele met de tiagra 10 en heeft 1x spec met Max 42t.
wou het eigenlijk een beetje goedkoop laten, dus neem de tiagra medium
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 januari 2021, 19:41
Lavado schreef: di 12 januari 2021, 19:18

Bedoel je met 31 de minimale tanden van je kettingblad
Nee.
het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity)
Zodat de ketting niet slap komt te hangen op het kleinste kransje.
(of je derailleur krom trekt op de grootste)
31 kan prima want de capaciteit is 41
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 januari 2021, 19:46 Misschien kan iemand anders het duidelijker uitleggen.
Ik doe een poging ;-)

Naast de schakelfunctie heeft de derailleur nog een taak, namelijk de ketting op spanning houden. Ligt de ketting voor en achter op de grootste krans/kettingwiel beweegt de kooi naar voren, op de kleinste tandwieltjes beweegt de kooi naar achteren.

Deze "opvang" van kettinglengte is niet onbegrensd en wordt capaciteit genoemd. Die bereken je als volgt:
(grootste kransje - kleinste kransje) + (grootste voorblad - kleinste voorblad).

Dus bij een 11-36 cassette en een enkel 42 voorblad:
(36-11) + (42-42) = 25
Je ziet dat een enkel voorblad eigenlijk niet meetelt. Maar bij een 24/38 dubbel crank (en dezelfde cassette) heb je al een capaciteit van 39 nodig. Een korte racederailleur haalt dat bijvoorbeeld zeker niet.

Deze capaciteit en de maximaal haalbare grootste cassettekrans zijn de bepalende eigenschappen voor een derailleur, of hij bruikbaar is voor de setup die je in gedachten hebt.
Beide waardes worden als het goed is in de specs van de derailleur genoemd.

In jouw geval, met een enkel blad, zal de capaciteit niet snel een probleem zijn.
Maar de maximale cassettegrootte is dus wel iets om in de gaten te houden. En die waarde kan iets worden vergroot met zo'n tussenstukje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:20
ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 januari 2021, 19:46 Misschien kan iemand anders het duidelijker uitleggen.
Ik doe een poging ;-)

Naast de schakelfunctie heeft de derailleur nog een taak, namelijk de ketting op spanning houden. Ligt de ketting voor en achter op de grootste krans/kettingwiel beweegt de kooi naar voren, op de kleinste tandwieltjes beweegt de kooi naar achteren.

Deze "opvang" van kettinglengte is niet onbegrensd en wordt capaciteit genoemd. Die bereken je als volgt:
(grootste kransje - kleinste kransje) + (grootste voorblad - kleinste voorblad).

Dus bij een 11-36 cassette en een enkel 42 voorblad:
(36-11) + (42-42) = 25
Je ziet dat een enkel voorblad eigenlijk niet meetelt. Maar bij een 24/38 dubbel crank (en dezelfde cassette) heb je al een capaciteit van 39 nodig. Een korte racederailleur haalt dat bijvoorbeeld zeker niet.

Deze capaciteit en de maximaal haalbare grootste cassettekrans zijn de bepalende eigenschappen voor een derailleur, of hij bruikbaar is voor de setup die je in gedachten hebt.
Beide waardes worden als het goed is in de specs van de derailleur genoemd.

In jouw geval, met een enkel blad, zal de capaciteit niet snel een probleem zijn.
Maar de maximale cassettegrootte is dus wel iets om in de gaten te houden. En die waarde kan iets worden vergroot met zo'n tussenstukje.
Top, snapte wel dat de derailleur ook als ketting spanner werkte maar snapte niet hoe je je capaciteit kan berekenem. Maar het is nu duidelijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar is een forum voor hè, slap ouwehoeren en af en toe wat zinnigs opsteken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie