d
dan ziet deze van de bol.com er nog betrouwbaarder uit, lijkt bijna het zelfde als de wolftooth
https://www.bol.com/nl/p/derailleur-han ... dPEALw_wcB
d
Inderdaad, maar dan nog zou ik er 2 bestellen. Je weet niet welke van de twee breekt.Lavado schreef: ↑di 12 januari 2021, 15:00 d
dan ziet deze van de bol.com er nog betrouwbaarder uit, lijkt bijna het zelfde als de wolftooth
https://www.bol.com/nl/p/derailleur-han ... dPEALw_wcB
Je loopt ook tegen een andere beperking, het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity).
Bedoel je met 31 de minimale tanden van je kettingbladThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 12 januari 2021, 15:51Je loopt ook tegen een andere beperking, het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity).
Bij die cassette heb je minstens 42-11=31 nodig. Als je voor ook schakelt wordt dat kog meer.
Ik zou bij 1x voor de deri met clutch gaan.
Nee.Lavado schreef: ↑di 12 januari 2021, 19:18Bedoel je met 31 de minimale tanden van je kettingbladThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 12 januari 2021, 15:51
Je loopt ook tegen een andere beperking, het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity).
Bij die cassette heb je minstens 42-11=31 nodig. Als je voor ook schakelt wordt dat kog meer.
Zodat de ketting niet slap komt te hangen op het kleinste kransje.het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity)
wou het eigenlijk een beetje goedkoop laten, dus neem de tiagra mediumGravelmarc schreef: ↑di 12 januari 2021, 19:36Ik zou bij 1x voor de deri met clutch gaan.
Wil je direct en of in de toekomst 42t dan zou ik in jou geval de grx-812 nemen. Is compatibele met de tiagra 10 en heeft 1x spec met Max 42t.
31 kan prima want de capaciteit is 41ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 12 januari 2021, 19:41Nee.Zodat de ketting niet slap komt te hangen op het kleinste kransje.het max. verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (capacity)
(of je derailleur krom trekt op de grootste)
Ik doe een pogingThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 12 januari 2021, 19:46 Misschien kan iemand anders het duidelijker uitleggen.
Top, snapte wel dat de derailleur ook als ketting spanner werkte maar snapte niet hoe je je capaciteit kan berekenem. Maar het is nu duidelijkkermit schreef: ↑di 12 januari 2021, 20:20Ik doe een pogingThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 12 januari 2021, 19:46 Misschien kan iemand anders het duidelijker uitleggen.
Naast de schakelfunctie heeft de derailleur nog een taak, namelijk de ketting op spanning houden. Ligt de ketting voor en achter op de grootste krans/kettingwiel beweegt de kooi naar voren, op de kleinste tandwieltjes beweegt de kooi naar achteren.
Deze "opvang" van kettinglengte is niet onbegrensd en wordt capaciteit genoemd. Die bereken je als volgt:
(grootste kransje - kleinste kransje) + (grootste voorblad - kleinste voorblad).
Dus bij een 11-36 cassette en een enkel 42 voorblad:
(36-11) + (42-42) = 25
Je ziet dat een enkel voorblad eigenlijk niet meetelt. Maar bij een 24/38 dubbel crank (en dezelfde cassette) heb je al een capaciteit van 39 nodig. Een korte racederailleur haalt dat bijvoorbeeld zeker niet.
Deze capaciteit en de maximaal haalbare grootste cassettekrans zijn de bepalende eigenschappen voor een derailleur, of hij bruikbaar is voor de setup die je in gedachten hebt.
Beide waardes worden als het goed is in de specs van de derailleur genoemd.
In jouw geval, met een enkel blad, zal de capaciteit niet snel een probleem zijn.
Maar de maximale cassettegrootte is dus wel iets om in de gaten te houden. En die waarde kan iets worden vergroot met zo'n tussenstukje.