MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Hampelman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 12:32

zonering...regulering...terugdringen naar vaste routes...overbevolking van routes..vooruit dan maar, nog wat (korte) routes erbij...nog meer regulering. regels voor het kruisen van paden...vignetplicht. vignet met een nummer dat ten alle tijde goed zichtbaar moet zijn (nummerplaat)...het is wachten op verkeerslichten bij drukke kruisingen tussen MTB-routes en wandelpaden...

--> willen we echt dat pad inslaan? (retorische vraag)

Dit weekend 2 keer heerlijk gewandeld in het bos. Op de goede plekken heel rustig. Enkele MTB-ers tegengekomen op een plaats waar dat niet zou mogen (en waar je vroeger zelden iemand tegenkwam...), maar met wat aanpassing van beide zijden, geen probleem...behalve daar waar de rode route ook langs loopt; daar was het niet te doen zo druk...

Hopelijk valt de drukte post-corona weer mee. Ook wordt het dringend tijd dat er weer toertochten georganiseerd kunnen worden...
Maar ik toch vooral problemen dankzij de routes (aanzuigende werking) ipv ondanks de routes...

En...iets waar nog niet over gesproken is, ik zie hele groepen fietsen...vroeger waren het toch vooral eenlingen die ik tegenkwam (buiten de zondagochtend en de toertochten). Nog afgezien van het feit dat tot 2 tellen in Coronatijden blijkbaar lastig is voor veel groepen, maakt het in het bos ook nog wel uit of je door één (of 2) MTB-ers voorbijgestoken wordt, of een groep van 6...
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Hampelman schreef: di 12 januari 2021, 09:59
En...iets waar nog niet over gesproken is, ik zie hele groepen fietsen...vroeger waren het toch vooral eenlingen die ik tegenkwam (buiten de zondagochtend en de toertochten). Nog afgezien van het feit dat tot 2 tellen in Coronatijden blijkbaar lastig is voor veel groepen, maakt het in het bos ook nog wel uit of je door één (of 2) MTB-ers voorbijgestoken wordt, of een groep van 6...
Helemaal eens. Van de week zelf nog door een tegemoet komende groep van het pad gereden.

- We weten dat groepen gezien worden als de grootste overlast, door wandelaars.
- Begrijpelijk, want zelfs voor soortgenoten zijn ze irritant.
- In de klachten van de boswachter zie je wederom dat groepen een grote invloed hebben op een negatief beeld van mtb-ers.
- Ditzelfde geld voor wielrenners op de weg tov het overige verkeer, dus zie de overeenkomst
- Rede genoeg om je als groep voorafgaand aan je rit op te breken in meerdere kleine groepjes.

In een normale situatie is het dus niet wenselijk.......... maar nu komt het.......er is een regel ingesteld die inhoud dat je je niet in groepen mag begeven vanwege een 1 of ander virus. Dit komt er dus nog extra bij

Hoe dom kan je zijn als groep fietser. Je verpest het voor jezelf en voor de rest

Vervolgens worden er 32 pagina's gevuld op dit forum over het oppoetsen van het imago van de mountainbiker, zonder uitkomst. Als je op facebook een foto ziet van een groep fietsers en er wordt daar een opmerking over gemaakt, dan ben je een zure zeikert. Ondertussen wordt in het weekend het hele bos ondersteboven gecrosst.

Als je anders wilt, moet je anders doen. Walk the talk!!!! Ga iets doen, wat het verschil maakt.

En het eerste en meest efficiënte is: kappen met die groepen.

Voordat het gezeik begint...... met de mensen waarmee ik rij, zijn we opgebroken in koppeltjes van max 2 personen.

Laat de reacties maar komen, whatever, maar het wordt tijd dat we zelf eens in de spiegel gaan kijken. Als we zo doorgaan is binnen 2 jaar ieder bos afgesloten voor vrij rijden en kunnen we file rijden over de vaste routes. Als die open zijn tenminste #trailrespect. Ga maar vast een racefiets kopen.....
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Helemaal mee eens :-q
Hampelman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 12:32

dat verklaart: het zijn dus de Belgen...

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a9edee06/

Maar dat is niet zo vreemd als je mountainbikeroutes aankondigt, maar deze dan in Nederland legt. En met een verbindingslus van 60km is het ook niet zo gek dat mensen dan met de auto komen...

De conclusie is wel goed. Meer verdraagzaamheid. Maar dan graag ook minder regels...vergelijk het met die kruispunten die ineens veiliger worden als alle stoplichten weggehaald worden...Dan moet iedereen zelf opletten en beslissingen nemen...

Kunnen we het Grenspark niet als proefproject oid hiervoor laten benoemen? Van die blauwe bordjes "hier delen we het pad" bij elke ingang van het bos. Mag gerust een onderbord met wederzijdse gedragsregels bij. Mooi project voor het Grenspark. Positief nieuwtje voor de bestuurders, item op ATV en in BN de Stem. En er is vast nog subsidie voor te krijgen bij de provincie ook...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ook mee eens.

Heb ik een aantal posts hiervoor ook al eens over geklaagd. Soms hele kuddes mensen op MTB met een aparte ietwat Nederlands klinkende tongval.

Het gezeik continues: https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a9edee06/.

De routes hebben een sterk aanzuigende werking. Anderzijds word je gedwongen op die routes te rijden. De aanpak van het Grenspark en de natuur-one-beheerders is volkomen fout en verergert het probleem. Net als het NL kabinet vaak precies de verkeerde aanpak kiest.

1. Ze moeten eerst eens beginnen het parkeren bij natuurgebieden sterk te beperken en handhaven op loslopende honden - minder wandelaars - ga maar naar het Mastenbos of Groot of Klein Schijtveld.
2. Geen vaste routes die hordes mtb-ers van buiten aantrekt, minder volk en meer spreiding.
3. Zo nodig handhavend optreden bij grote groepen, vaak alleen zondag ochtend nodig. (handhavend = controle op id kaart, alleen bij de grote groepen)
4. TT's weer toelaten, dan is het alleen zondags ochtends druk, daarbuiten een heel stuk minder.

Ofwel vroegah was het zeker beter...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Of het uit gaat maken van de gele verbindingsroute weet ik niet, maar er komen weer vaste routes aan rondom Essen.

https://www.hln.be/essen/wildertse-duin ... ~a1cc4ef3/

Update: sorry, was hier al eerder aangegeven :)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De hetze gaat door: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/332 ... s-bedreigd

https://twitter.com/BoswachterEdJ/statu ... 9147356162

Drukte en asociaal gedrag van enkele MTB-assholes verpest onze hobby. Ik vraag me af hoeveel klachten er nu werkelijk zijn in verhouding tot het grote aantal bezoekers. Zal eens vragen aan EdJ. Van Grenspark heb ik daar NOOIT duidelijkheid over gekregen want vage registratie enz.

Ik zie de woorden "peleton" en "in pak op wielrenfietsen", dat zijn dan crossers of zo?

Punt is dat er bij de natuur-one-beheerders weerzin is tegen MTB-ers en dat ze een een klein lucifertje zoeken om de MTB-er te slaan. Dat gaan ze zo wel vinden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Nou jullie hebben het goed voor elkaar hoor... Vanmorgen op NPO1 was er een item over het aanstaande verscherpte toezicht op mountainbikers... De boswachters staan klaar!
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Maar op zich terecht toch? Ga maar handhaven op overlast en coronamaatregelen. Het is kennelijk hard nodig. Artikelen op nos en bn zijn 'm.i. niet verkeerd. Optreden tegen overlastgevende mountainbikers, daar kunnen we toch niet op tegen zijn. Ben overigens zeker geen heilig boontje, maar ik kies wel mijn momenten en ervaar alleen maar positiviteit.

Ik zou er voor willen pleiten om meer van die bordjes met 'yield to' op te hangen icm say hi. Dus dat driehoekje met ruiter, biker en wandelaar. Kleine druppel, maar misschien verandert op den duur de mentaliteit door een stukje bewustzijn.
Hier staat niets.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Inderdaad gewoon handhaven op corona regels en overlast, maar dan wel voor iedereen in het bos.

Hopen dat zo het fatsoen terugkeert, want persoonlijk ervaar ik zeker niet altijd positiviteit. En de wandelaars die ik spreek ook niet.

Klein voorbeeld.....ondanks dat veel mensen hier op het forum aangeven wandelaars te groeten, hoor ik van wandelaars die mtb-ers groeten, dat 9 van de 10 keer geen reactie terug komt. Deze situatie vind ik op zijn minst opmerkelijk.

Ik heb een mail gestuurd naar de boswachter, met het verzoek eens van gedachte te wisselen en wil inderdaad voorstellen om in ieder geval bewust wording te creëren met bv bordjes. Of posters bij de parkeerplaatsen. Met name tov de groepen.
Knakworstkweker

Groepen, treintjes, matchende outfits, enz.

Het heeft er steeds en steeds meer de schijn van dat Nederlandse en Belgische TWC's hun noodzaak om toertochten te rijden verplaatst hebben naar de vaste routes om het daar maar een soort van 'toertocht' te rijden.

Deze trend zie je ook hier in De Peel, het zijn net zo goed de Nederlandse TWC's.
Het vreemde vind ik dat je zo stom kan zijn om in clubtenue te gaan, terwijl je maar met maximaal 2 mensen mag sporten buiten.

De TWC's helpen hun reputatie hier niet mee, ook niet als wielrenners en benadelen hier iedere andere 'sport-fietser' mee.

Belgen lijken zich onaantastbaar te wanen in onze bossen, krijg ik het idee, want in België geldt net zo goed een beperking op buitensport (max. 4 pers. 1,5m afstand).
Jammer dar het zo moet, maar handhaven lijkt de enige optie.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Knakworstkweker schreef: wo 13 januari 2021, 11:58 Het vreemde vind ik dat je zo stom kan zijn om in clubtenue te gaan, terwijl je maar met maximaal 2 mensen mag sporten buiten.
Hebben die clubtreintjes bij jou ooit de indruk gewekt van al te veel hersenaktiviteit dan? Bij mij nog nooit iig.... :wink: :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Knakworstkweker schreef: wo 13 januari 2021, 11:58 Groepen, treintjes, matchende outfits, enz.
Ik zie niet alleen matchende outfits van toerclubs. Het lijken ook vrienden groepen, facebook clubjes, families. Die laatste mogen dan weer wel vanuit een corona perspectief, maar is gewoon niet handig mbt de overlast.
Knakworstkweker

Hilhoven schreef: wo 13 januari 2021, 12:43
Knakworstkweker schreef: wo 13 januari 2021, 11:58 Groepen, treintjes, matchende outfits, enz.
Ik zie niet alleen matchende outfits van toerclubs. Het lijken ook vrienden groepen, facebook clubjes, families. Die laatste mogen dan weer wel vanuit een corona perspectief, maar is gewoon niet handig mbt de overlast.
Klopt, maar alles wat de je opnoemt buiten de matchende outfit clubjes veroorzaakt m.b.t. de snelheid al een stuk minder overlast, die rijden meer op de verkeerde plekken.

Ik denk dat alle 2 evenveel overlast veroorzaken alleen de matching outfit clubjes brengen nog een extra gevaarzetting met zich mee inclusief een mentaliteit die niet in het bos thuishoort.

Ik wens iedereen in BOZ en de Kalmthoutse Heide veel sterkte met het ondergaan van deze ellende :-{
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

markpatat schreef: wo 13 januari 2021, 11:33 Maar op zich terecht toch? Ga maar handhaven op overlast en coronamaatregelen. Het is kennelijk hard nodig. Artikelen op nos en bn zijn 'm.i. niet verkeerd. Optreden tegen overlastgevende mountainbikers, daar kunnen we toch niet op tegen zijn. Ben overigens zeker geen heilig boontje, maar ik kies wel mijn momenten en ervaar alleen maar positiviteit.

Ik zou er voor willen pleiten om meer van die bordjes met 'yield to' op te hangen icm say hi. Dus dat driehoekje met ruiter, biker en wandelaar. Kleine druppel, maar misschien verandert op den duur de mentaliteit door een stukje bewustzijn.
Volgens mij is de boodschap van Crapton dat in het kader van 'handhaving' er juist voor wordt gekozen om de MTB-er te straffen door overal een verbodsbodje op te hangen en daarop te controleren. Dan heb je als handhaver idd snel een stok gevonden om te slaan, terwijl er wellicht helemaal geen sprake van 'overlast' is. Ik fiets niet heel vaak in het grenspark en/of rondom BoZ, maar als ik daar fiets, dan is het vaak ook off-route. Ik kom op mijn tochten van >70km dan zelden een wandelaar tegen (nuance: dit was wel nog voor corona-tijdperk). Wellicht fietste ik dan ook op paden waar ik officieel niet mocht fietsen. Maar veroorzaakte ik daar overlast mee?

Ik ben het er overigens wel mee eens, dat er helaas diverse collega-MTBérs zijn die niet het goede voorbeeld geven, door juist in grotere groepen te rijden (en dat zijn niet per definitie BWR, ik ken ook MTB-clubs die gewoon in groepen blijven rijden), of door nog snel even in het schemer/donker het bos in/uit te gaan.
Plaats reactie