Voorvork Trek OCLV 9800

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
gerardo54
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 januari 2021, 17:41

Hallo,

Ik had in de schuur nog een Trek OCLV 9800 staan met kapotte voorvork en nu wil ik deze opknappen(niet restaureren, is duur qua originele onderdelen en moeilijk verkrijgbaar), zodat mijn kleinzoon hem straks kan gebruiken en met mij mee kan biken.
Nu is het moeilijk om juiste voorvork met remmen te vinden(want oud model) en roep ik jullie hulp in.
Op dit moment zit er nog een Rock Shox vork met v-rem op
Gegevens:
Trek OCLV9800
buitenmaat stuurbuis onder en boven 28,6mm
lengte stuurbuis ca 180mm
inwendige maat balhoofden onder en boven 44mm
voorwielas Shimano Deore HB-M510 Viam(is nog prima)
wielmaat 26"

Hopelijk kan iemand mij tip geven, zodat ik mijn kleinzoon kan laten kennismaken met mountainbiken op deze prachtige bike?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt een vork voor 26" nodig, met rechte 1 1/8" vorkbuis van voldoende lengte (hetzelfde of meer dan je nu hebt dus).
Verder met velgremnokken en voor een conventionele snelspanner naaf en met een veerweg die ongeveer gelijk is aan je huidige (iets langer kan best, maar meer dan 20mm verschil zou ik niet aanraden).

Ik vermoed dat je balhoofd al volgens het ahead systeem is, waarbij je de stuurpen om de vorkbuis klemt. Maar als je balhoofd+vork nog het aloude schroefdraadsysteem gebruiken (waarbij je de bovenste balhoofdcup op de vorkbuis schroeft) heb je ook nog een nieuw balhoofdstel nodig.
Dat past wel in je frame.

Het punt is dat er niet veel fatsoenlijke 26" vorken meer in de handel zijn. Tweedehands ligt voor de hand, maar dan loop je ook het risico op een afgeleefd exemplaar, soms echt niet meer te redden en soms met een servicebeurt weer te redden (maar dat kost ook €100 of meer).

Eventueel een oproepje in "gezocht" hier op het forum, misschien heeft iemand nog wat voor je liggen....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of een starre vork.

Je kan een mechanische schijfrem overwegen.
Die kan je met de bestaande hendel bedienen, en dan zit je niet meer vast aan de Vbrake nokken.
Heb je ook wel een ander voorwiel nodig, maar dan wordt je keuze in vorken wel ruimer.

Het probleem is dat mtb's ondertussen een paar stapjes verder zijn.
Spullen met de oude "standaard" zijn er vaak alleen nog 2e hands of van lage kwaliteit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Er zijn nog wel degelijke nieuwe 26 inch vorken met v-brake nokken te vinden. Bijvoorbeeld een Recon Silver o.i.d. Veerweg van 100 is dan nog aan te passen naar 80mm.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Als dat frame nog netjes is, dan zou je ook nog kunnen overwegen om hem te verkopen en voor dat geld een rijdend model van mp te scoren.

Een 9800 kan nog best wat geld opleveren
gerardo54
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 januari 2021, 17:41

Bedankt voor de tips. Bijgaand enkele foto's ter verduidelijking.
https://imgur.com/a/ksu1fCG
https://imgur.com/a/PtYWXkX
gerardo54
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 januari 2021, 17:41

kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die zal wel passen, maar houd er rekening mee dat dit een heel basic vorkje is.
Het zal wat veren, maar dempt vrijwel niet, is niet heel stijf en ook niet heel licht. En bij een beetje regelmatig het bos in ben je volgend jaar aan een nieuwe toe ;-)

Een starre vork is dan wellicht een beter alternatief.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gerardo54
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 januari 2021, 17:41

Ik was ook al aan het kijken naar een starre vork, maar (nog) niet kunnen vinden.
Het hoeft niet zo'n dure te zijn. Ik wil alleen mijn kleinzoon kennis laten maken met mtb en ik vind het zonde om deze zomaar weg te doen(mooi fietsje en nostalgie)
Plaats reactie