Z2 - duurtraining, lastig?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

Rasmazzer schreef: do 14 januari 2021, 00:51 Bedankt voor het advies!

Max HR meet ik met een veldtest (lopen).
Rusthartslag monitor in af en toe door sporthorloge aan te houden. Die zit rond de 50.

Ik ga proberen te beginnen meer Z2 te rijden gedurende de week en zien of dat na paar weken beterschap geeft.
Waardes afgeleid uit de Max HR zijn minder secuur om mee te trainen dan adhv je omslagpunt. Als je serieus wil gaan trainen is het dus te overwegen om een inspanningstest te laten afnemen.

Omslagpunt bij hardlopen ligt zo'n 10 slagen hoger dan bij fietsen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Inderdaad niet je gegevens gebruiken van het hardlopen, zijn andere zones dan bij fietsen.
Inspanningstest op de fiets kan ook in het veld. Al eens een hartfilmpje laten maken?
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

brianth schreef: do 14 januari 2021, 09:31
Rasmazzer schreef: do 14 januari 2021, 00:51 Bedankt voor het advies!

Max HR meet ik met een veldtest (lopen).
Rusthartslag monitor in af en toe door sporthorloge aan te houden. Die zit rond de 50.

Ik ga proberen te beginnen meer Z2 te rijden gedurende de week en zien of dat na paar weken beterschap geeft.
Waardes afgeleid uit de Max HR zijn minder secuur om mee te trainen dan adhv je omslagpunt. Als je serieus wil gaan trainen is het dus te overwegen om een inspanningstest te laten afnemen.

Omslagpunt bij hardlopen ligt zo'n 10 slagen hoger dan bij fietsen.
Dat klopt helemaal, een Garmin kan bijvoorbeeld je LT detecteren, en die zit (bij mij in ieder geval) goed in de buurt van bij de inspanningstest (op loopband) bij de jaarlijkesport keuring.
Ook klopt het dat de zones bij sporten uiteen liggen. Mijn Z2 bij lopen ligt op 130-148 gebaseerd op LTHR, maar bij fietsen heb ik hem express op max 139 omdat dit een secundaire sport voor mij is.
Qua inspanning loop ik bij die hartslag van 147 super makkelijk en licht, en doe duurtrainingen van 3 uur, maar 90 min fietsen bij een bpm van 139 is voor mij stukken pittiger en ook een aanslag op mijn benen! Wat je omschrijft is dus echt niet gek
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

HF heeft best wel wat variablen als je het een beetje precies wilt gaan inzetten...

Sterker nog, HF kan zelfs van persoon tot persoon iets verschillen.

Wil je het goed doen, doe dan inderdaad een sporttest. Kost wat en dan heb je ook wat. Vervolgens kan je zeer strak binnen je zones trainen.

Hoewel...

HF kan ook nog verschillen bij verschillende temperaturen :lol:
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Het ging al veel beter daarnet.

2 uur Zwift aan 65% FTP en gemiddelde HR van 125 BPM (of 66% van Max).

Ik kon het gemakkelijk volhouden deze keer!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rasmazzer schreef: do 14 januari 2021, 23:18 Het ging al veel beter daarnet.

2 uur Zwift aan 65% FTP en gemiddelde HR van 125 BPM (of 66% van Max).

Ik kon het gemakkelijk volhouden deze keer!
Bike max of run max? Als die run max 10 slagen hoger is, zit je dan met fietsen niet in Z3 ipv Z2?
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

TenZNL schreef: do 14 januari 2021, 23:32
Rasmazzer schreef: do 14 januari 2021, 23:18 Het ging al veel beter daarnet.

2 uur Zwift aan 65% FTP en gemiddelde HR van 125 BPM (of 66% van Max).

Ik kon het gemakkelijk volhouden deze keer!
Bike max of run max? Als die run max 10 slagen hoger is, zit je dan met fietsen niet in Z3 ipv Z2?
Zit op 69% tov Bike HRmax. Dat is juist nog Z2 dan.

Ben eens aan het rondzien om een inspanningstest uit te voeren. Best aan begin van seizoen zeker?

Veel doel heb ik nog niet. De eerste 2 Ardennen marathons zijn al afgelast. :cry:
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Als je een Z2 rit indoor wilt doen en je traint normaal op vermogen, kun je deze z2 toch ook gewoon op vermogen doen? Hartslag is nogal afhankelijk van verschillende variabelen en volgens mij maakt je omslagpunt ook nog wel verschil voor je trainingszones.
Outdoor zou je ook nog op RPE kunnen fietsen, zeker als je binnen een aantal Z2 ritten op vermogen hebt gedaan weet je zo een beetje hoe dit moet voelen buiten.
Plaats reactie