Wanneer is een band versleten?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol:
Mijn banden verslijt ik niet, maar ik heb ook weinig excuses nodig om wat nieuws te kopen en te proberen. :-{
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Knakworstkweker

Hilco schreef: do 14 januari 2021, 21:20 zelfde discussie als wanneer je helm vervangen moet worden............
Dat is geen discussie

Dat is 3-5 jaar

Materiaaltechnische eigenschappen garanderen geen optimale werking meer na die periode.

Of je daar iets mee doet is aan jezelf, maar elke fabrikant geeft dit advies.
Knakworstkweker

void schreef: do 14 januari 2021, 21:23 Bijna slick achterband werkte goed in de Finale Ligure.

Afbeelding
Lijkt wel een hondspeeltje :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16795
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 22:01
Hilco schreef: do 14 januari 2021, 21:20 zelfde discussie als wanneer je helm vervangen moet worden............
Dat is geen discussie

Dat is 3-5 jaar

Materiaaltechnische eigenschappen garanderen geen optimale werking meer na die periode.

Of je daar iets mee doet is aan jezelf, maar elke fabrikant geeft dit advies.
Fabrikanten wel, maar een Duits proeflab na uitgebreide tests niet...
Misschien spelen er commerciële belangen een rol ;-)

En band versleten of niet, twee manieren om te bepalen grofweg:
- stel je hoge eisen, zodra de grip (prestaties) minder wordt wordt het tijd voor een nieuwe band. Heeft inderdaad te maken met noppen die afgerond raken.
- voor hobbygebruik, zodra er slijtage optreed die jij te gek vindt worden. Voor de een is dat bij wat lagere noppen, voor de ander pas als de vellen erbij hangen of de binnenband/latex naar buiten komt... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakworstkweker

kermit schreef: do 14 januari 2021, 22:31 Fabrikanten wel, maar een Duits proeflab na uitgebreide tests niet...
Misschien spelen er commerciële belangen een rol ;-)
Aansprakelijkheid is a bitch
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Modepolitie ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Linkje kermit?
kermit schreef: do 14 januari 2021, 22:31
Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 22:01

Dat is geen discussie

Dat is 3-5 jaar

Materiaaltechnische eigenschappen garanderen geen optimale werking meer na die periode.

Of je daar iets mee doet is aan jezelf, maar elke fabrikant geeft dit advies.
Fabrikanten wel, maar een Duits proeflab na uitgebreide tests niet...
Misschien spelen er commerciële belangen een rol ;-)

En band versleten of niet, twee manieren om te bepalen grofweg:
- stel je hoge eisen, zodra de grip (prestaties) minder wordt wordt het tijd voor een nieuwe band. Heeft inderdaad te maken met noppen die afgerond raken.
- voor hobbygebruik, zodra er slijtage optreed die jij te gek vindt worden. Voor de een is dat bij wat lagere noppen, voor de ander pas als de vellen erbij hangen of de binnenband/latex naar buiten komt... ;-)
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 januari 2021, 00:40 Modepolitie ook.
Ben jij zo fashionable dan? :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 22:01
Hilco schreef: do 14 januari 2021, 21:20 zelfde discussie als wanneer je helm vervangen moet worden............
Dat is geen discussie

Dat is 3-5 jaar

Materiaaltechnische eigenschappen garanderen geen optimale werking meer na die periode.

Of je daar iets mee doet is aan jezelf, maar elke fabrikant geeft dit advies.
:lol: :lol: :lol:

De ideale klant ben jij, volg je ook het instructie boekje bij je auto op voor elke rit?

Dat helmen verhaal is al lang ontkracht en zelfs 10 jaar oude helmpjes voloen nog prima, de enige reden om nieuw te kopen is een crash, technische ontwikkeling of mode
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

The Grim Ripper schreef: do 14 januari 2021, 20:18 ......... begrijp ik hieruit dat eigenlijk niemand het weet? Dus we doen maar wat :lol: :lol: :lol:

Grappig dat er dan toch zoveel discussie is over 'nieuwe' banden :winkie:

Een beetje versleten band lijkt in karakteristiek niet meer op wat ie nieuw was. Zoals een auto-winterband met minder dan 4mm profiel, die verliest z'n eigenschappen als winterband maar is mechanisch niet versleten. Daar gaat het wat mij betreft om. Mss bij laag profiel banden voor XC niet zo relevant, maar wel voor het wat hogere noppenwerk.....?!
Ik denk dat je dit niet in een slijtagemodelletje kan stoppen waarbij je kunt stellen dat band N van merk S onder X omstandigheden ongeveer Y km's meegaat.
Getallen heb je in dit geval niks aan.
Ik vernieuw een voorband op het moment dat ik merk dat de grip voelbaar minder wordt. Op het gevoel dus.
Bij een achterband vind ik grip niet super belangrijk, beetje driften in een bocht door een wat versleten band is geen ramp. Op het oog, dus als 'ie zichtbaar op is.
Ik heb er werkelijk geen flauw idee van hoeveel km de banden mee gaan.
Daarnaast vervang ik weleens een setje banden als ik eens iets anders wil proberen, dat deed ik in het verleden regelmatig en de nog goeie banden die ik niet meer gebruikte, gaf ik dan weg aan iemand die ik er blij mee kon maken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Jan Willem schreef: vr 15 januari 2021, 09:51
The Grim Ripper schreef: do 14 januari 2021, 20:18 ......... begrijp ik hieruit dat eigenlijk niemand het weet? Dus we doen maar wat :lol: :lol: :lol:

Grappig dat er dan toch zoveel discussie is over 'nieuwe' banden :winkie:

Een beetje versleten band lijkt in karakteristiek niet meer op wat ie nieuw was. Zoals een auto-winterband met minder dan 4mm profiel, die verliest z'n eigenschappen als winterband maar is mechanisch niet versleten. Daar gaat het wat mij betreft om. Mss bij laag profiel banden voor XC niet zo relevant, maar wel voor het wat hogere noppenwerk.....?!
Ik denk dat je dit niet in een slijtagemodelletje kan stoppen waarbij je kunt stellen dat band N van merk S onder X omstandigheden ongeveer Y km's meegaat.
Getallen heb je in dit geval niks aan.
Ik vernieuw een voorband op het moment dat ik merk dat de grip voelbaar minder wordt. Op het gevoel dus.
Bij een achterband vind ik grip niet super belangrijk, beetje driften in een bocht door een wat versleten band is geen ramp. Op het oog, dus als 'ie zichtbaar op is.
Ik heb er werkelijk geen flauw idee van hoeveel km de banden mee gaan.
Daarnaast vervang ik weleens een setje banden als ik eens iets anders wil proberen, dat deed ik in het verleden regelmatig en de nog goeie banden die ik niet meer gebruikte, gaf ik dan weg aan iemand die ik er blij mee kon maken.
Eens. Zal niet in een tabelletje staan. Gevoel bepaalt veel . Ik ben vooral benieuwd naar hoe met het gevoel omgegaan wordt, vooral omdat de ideale band door slijtage in karakter wijzigt (dus is na verloop van tijd niet meer zo ideaal :roll: )..... Toen mijn achterband bij de steilere klimmetjes begon te malen vond ik het tijd voor een hele nieuwe combi (Schwalbe -> Maxxis). Maar blijkbaar wordt er ook doorgereden tot de band uit elkaar valt :~
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bij de voorband niet hoor, uitbrekend voorwiel is niet leuk.
Die achterband mag bij mij alles aan mankeren, als die op het moment van aanschaf maar 100% in orde is, daarna doet het er niet meer toe :D
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

The Grim Ripper schreef: vr 15 januari 2021, 10:39 Toen mijn achterband bij de steilere klimmetjes begon te malen vond ik het tijd voor een hele nieuwe combi (Schwalbe -> Maxxis).
Je geeft hierbij het enige en juiste antwoord op deze simpele vraag :-q
Slotje dan maar? :-D
Knakworstkweker

yo-eddy schreef: vr 15 januari 2021, 09:48
Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 22:01

Dat is geen discussie

Dat is 3-5 jaar

Materiaaltechnische eigenschappen garanderen geen optimale werking meer na die periode.

Of je daar iets mee doet is aan jezelf, maar elke fabrikant geeft dit advies.
:lol: :lol: :lol:

De ideale klant ben jij, volg je ook het instructie boekje bij je auto op voor elke rit?

Dat helmen verhaal is al lang ontkracht en zelfs 10 jaar oude helmpjes voloen nog prima, de enige reden om nieuw te kopen is een crash, technische ontwikkeling of mode
Kan zo zijn, ik begeef me liever binnen de richtlijn van de fabrikant i.v.m. aansprakelijkheid.

Ik heb ooit een steeksleutel 13 van 7 meter hoogte op mijn bouwhelm gehad, helm had een gat en een scheur op het punt van inslag, maar had me niet geraakt.

Bij onderzoek (van de arbo) werd mijn helm dus ook onderzocht en die bleek, ouder te zijn dan 5 jaar.

De opdrachtgever van de bouw heeft hierom een boete gehad en alle andere kosten omtrent de veligheid, omdat deze het toeliet dat er materiaal, dat niet volgens de richtlijn van de fabrikant gewisseld werd, gebruikt werd.

Vanaf dat moment ben ik met elk veiligheidssysteem/ beschermmiddel, privé of zakelijk, heel simpel geworden: advies opvolgen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Knakworstkweker schreef: vr 15 januari 2021, 11:08
yo-eddy schreef: vr 15 januari 2021, 09:48

:lol: :lol: :lol:

De ideale klant ben jij, volg je ook het instructie boekje bij je auto op voor elke rit?

Dat helmen verhaal is al lang ontkracht en zelfs 10 jaar oude helmpjes voloen nog prima, de enige reden om nieuw te kopen is een crash, technische ontwikkeling of mode
Kan zo zijn, ik begeef me liever binnen de richtlijn van de fabrikant i.v.m. aansprakelijkheid.

Ik heb ooit een steeksleutel 13 van 7 meter hoogte op mijn bouwhelm gehad, helm had een gat en een scheur op het punt van inslag, maar had me niet geraakt.

Bij onderzoek (van de arbo) werd mijn helm dus ook onderzocht en die bleek, ouder te zijn dan 5 jaar.

De opdrachtgever van de bouw heeft hierom een boete gehad en alle andere kosten omtrent de veligheid, omdat deze het toeliet dat er materiaal, dat niet volgens de richtlijn van de fabrikant gewisseld werd, gebruikt werd.

Vanaf dat moment ben ik met elk veiligheidssysteem/ beschermmiddel, privé of zakelijk, heel simpel geworden: advies opvolgen.
Kunststof verbrost als gevolg van veroudering en inwerking van UV en chemicaliën. Sommige kunststoffen hebben daar meer last van dan andere en door nieuwe ontwikkelingen worden deze wel beter, maar sterkte en met name slagvastheid gaat altijd achteruit met de tijd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie