Wanneer is een band versleten?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Jamis Diablo schreef: vr 15 januari 2021, 10:58
The Grim Ripper schreef: vr 15 januari 2021, 10:39 Toen mijn achterband bij de steilere klimmetjes begon te malen vond ik het tijd voor een hele nieuwe combi (Schwalbe -> Maxxis).
Je geeft hierbij het enige en juiste antwoord op deze simpele vraag :-q
Slotje dan maar? :-D
:bier: :bier: :bier: :bier: :bier: :-q
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Knakworstkweker schreef: vr 15 januari 2021, 11:08Vanaf dat moment ben ik met elk veiligheidssysteem/ beschermmiddel, privé of zakelijk, heel simpel geworden: advies opvolgen.
Goed om te constateren dat er blijkbaar toch nog regels bestaan die je opvolgt, voor 100% eigenbelang, dat wel, maar toch een mooi staaltje zelfoverwinning :wink:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dutch schreef: vr 15 januari 2021, 04:37 Linkje kermit?
kermit schreef: do 14 januari 2021, 22:31 Fabrikanten wel, maar een Duits proeflab na uitgebreide tests niet...
Misschien spelen er commerciële belangen een rol ;-)
Ik heb even gezocht, maar kan het zo snel niet meer terugvinden. Ik weet dat ik de link ooit in een ander topic gepost heb...
Was iig Duits, ik heb het ook ooit gelezen op de site van een van de bekende Duitse magazines.

Maar ik heb dus alleen de essentie onthouden, dat een fietshelm niet verouderd bij normaal gebruik. En niet waar ik dat dan gelezen heb :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Er zijn nog wel meer labtests gedaan die dezelfde uitkomst hadden.

https://helmets.org/replace.htm

Als je je helm onbeschermd 24/7 onbeschermd buiten kast liggen komt het de houdbaarheid niet ten goede naar bij normaal gebruik is er bewezen weinig achteruitgang in het verouderingsproces.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dice Oldskool schreef: vr 15 januari 2021, 14:59 Er zijn nog wel meer labtests gedaan die dezelfde uitkomst hadden.

https://helmets.org/replace.htm

Als je je helm onbeschermd 24/7 onbeschermd buiten kast liggen komt het de houdbaarheid niet ten goede naar bij normaal gebruik is er bewezen weinig achteruitgang in het verouderingsproces.
Van die site: “ We have seen helmet shells deteriorate from constant exposure to sunlight. So if you ride thousands of miles every year, five years may be a realistic estimate of helmet life.”

En verder geven ze aan dat de g kracht met 0,7 per jaar toeneemt, maar op wat voor een waarde is dat, 10, 100?

Voor mij toch reden om na 5 jaar wat anders te willen, maar zeker ook omdat de technische vooruitgang niet stilstaat en de voering er niet frisser op wordt. :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakworstkweker

Jan Willem schreef: vr 15 januari 2021, 11:33
Knakworstkweker schreef: vr 15 januari 2021, 11:08Vanaf dat moment ben ik met elk veiligheidssysteem/ beschermmiddel, privé of zakelijk, heel simpel geworden: advies opvolgen.
Goed om te constateren dat er blijkbaar toch nog regels bestaan die je opvolgt, voor 100% eigenbelang, dat wel, maar toch een mooi staaltje zelfoverwinning :wink:
Welke regels dan niet?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mad Wally schreef: vr 15 januari 2021, 16:36
Voor mij toch reden om na 5 jaar wat anders te willen, maar zeker ook omdat de technische vooruitgang niet stilstaat en de voering er niet frisser op wordt. :lol:
Ik geloof dat 2 jaar het langste is wat ik met een helm gedaan heb. Dan ben ik er gewoon op uitgekeken en komt er een nieuwe. :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier ook.

Ik wissel wellicht zelfs sneller van helm dan van banden... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: do 14 januari 2021, 22:31
Knakworstkweker schreef: do 14 januari 2021, 22:01

Dat is geen discussie

Dat is 3-5 jaar

Materiaaltechnische eigenschappen garanderen geen optimale werking meer na die periode.

Of je daar iets mee doet is aan jezelf, maar elke fabrikant geeft dit advies.
Fabrikanten wel, maar een Duits proeflab na uitgebreide tests niet...
Misschien spelen er commerciële belangen een rol ;-)

En band versleten of niet, twee manieren om te bepalen grofweg:
- stel je hoge eisen, zodra de grip (prestaties) minder wordt wordt het tijd voor een nieuwe band. Heeft inderdaad te maken met noppen die afgerond raken.
- voor hobbygebruik, zodra er slijtage optreed die jij te gek vindt worden. Voor de een is dat bij wat lagere noppen, voor de ander pas als de vellen erbij hangen of de binnenband/latex naar buiten komt... ;-)
Doet me denken aan klim materiaal van aluminium. Hier zouden bij vallen onzichtbare "microfractures" in komen. Dus bij vallen vervangen was het advies. Tot een grote fabrikant onder een bekende wand gevallen materiaal verzamelde en testte op sterkte. Alles wat er nog goed uit zag haalde de sterke die ze nieuw moeten halen. En daar zat dus tussen wat paar honderd meter naar beneden was gedonderd...
Plaats reactie