All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Bikedad101
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 november 2020, 17:02

Ik keek vooral naar de afmontage en die vond ik nergens voor deze prijs. Daarnaast was dit ook de lichtste HT die ik vond die minder dan 2500 euro kostte.

Voor de Transalp maak ik mij vooral zorgen over het verzet. Is een 1x12 haalbaar om de Alpen mee over te komen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een licht verzet is met een 1x12 geen probleem, een zwaar verzet is lastiger. Je kunt eenvoudig uitrekenen wat je nodig hebt. Ik heb op mijn trailbike een 11 speed aandrijving met 30 voor en een 11-42 cassette achter. Daarmee kwam ik ook in de Alpen vrijwel overal boven alleen een paar langdurig steile stukken waren net wat te zwaar. Ik ga in de toekomst dus een 11-46 monteren achter en monteer voor gebruik in NL een groter voorblad. Bij een12 speed aandrijving wordt je opgescheept met een enorme achterkrans van 50 tot zelfs 52 tandjes (het is een soort wapenwedloop tussen Shimano en Sram). Met de grote van het voorblad kun je nog verder bepalen hoe licht je het wilt hebben en dan trap je net zo licht of lichter als vroegah met meerdere voorbladen. Het lichtste verzet bij die Radon (34-52) is vergelijkbaar met 22-34 of 24-36 bij gelijke wielmaat.

Ik vind het wel een fraaie fiets maar in dit topic heeft hij als XC fiets inderdaad niets te zoeken, voor meer advies kun je dus beter elders een topic openen. In technische vragen of in show your stuff bijvoorbeeld, met plaatjes want dat vinden we toch wel leuk ;)
Bikedad101
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 november 2020, 17:02

Ok, bedankt voor de hulp en mijn excuses voor het verkeerde plaatsen ;-). Als ik de fiets heb, dan zal ik zeker foto's tonen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Kleine update van de on-one.

Om het allmountain karakter wat te onderstrepen een RS Lyrik erin :D, Formula Cura 4 voorrem, Wolfpack trail 2,25" voorband.. En wat Nukeproof onderdelen, stem, stuur en nog niet op de foto een mooi rood balhoofd. Vooral het hogere stuur bevalt goed (geprobeerd omdat het op de banshee ook goed beviel).

Het blijft een erg leuke fiets zo, helaas rijd ik er veel te veel op door de gesloten grenzen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed idee, maar dat rood vloekt wel.
Zwarte of oranje spuitbus?
Of wrappen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Haha lekker! Merk je verschil tov de Pike?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

marcski schreef: za 16 januari 2021, 14:32 Haha lekker! Merk je verschil tov de Pike?
De Lyrik is een nog net wat betere vork (demper) maar dat verschil komt er op een NL rondje niet uit. De B1 airspring bevalt me wel echt beter, dat is smaak..
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 januari 2021, 11:49 Goed idee, maar dat rood vloekt wel.
Zwarte of oranje spuitbus?
Of wrappen?
Ik vind het wel lekker kleuren in t echt, dus zoek het eerder in wat contrast op de achterste helft van het frame, das nu wat saai... (moet allemaal niet al te serieus worden :-))
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

paulus1981 schreef: za 16 januari 2021, 15:17
ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 januari 2021, 11:49 Goed idee, maar dat rood vloekt wel.
Zwarte of oranje spuitbus?
Of wrappen?
Ik vind het wel lekker kleuren in t echt, dus zoek het eerder in wat contrast op de achterste helft van het frame, das nu wat saai... (moet allemaal niet al te serieus worden :-))
Dan de achtervork ook rood?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

paulus1981 schreef: za 16 januari 2021, 15:17 Ik vind het wel lekker kleuren in t echt, dus zoek het eerder in wat contrast op de achterste helft van het frame, das nu wat saai... (moet allemaal niet al te serieus worden :-))
Een rood spatbordje?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

zonoskar schreef: ma 18 januari 2021, 19:04
paulus1981 schreef: za 16 januari 2021, 15:17 Ik vind het wel lekker kleuren in t echt, dus zoek het eerder in wat contrast op de achterste helft van het frame, das nu wat saai... (moet allemaal niet al te serieus worden :-))
Een rood spatbordje?
Achter? :-D
"This species has amused itself to death"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 januari 2021, 16:12
paulus1981 schreef: za 16 januari 2021, 15:17

Ik vind het wel lekker kleuren in t echt, dus zoek het eerder in wat contrast op de achterste helft van het frame, das nu wat saai... (moet allemaal niet al te serieus worden :-))
Dan de achtervork ook rood?

Stiekem zat ik daar over te denken idd.. (wie weet wordt het vervolgd)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan vloekt het nog steeds, maar wel evenwicht tussen voor en achter.
Beste alternatief als je de Lyrik niet wilt overspuiten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Maar dan niet de hele achterbrug/vork rood spuiten, dan wordt het met de nu al moeilijke kleuren combo waarschijnlijk niet beter...
Eerste een rolletje rood isolatie tape kopen en dan gaan bekijken waar eventueel meer rood zou moeten komen, chainstay of de seatstay en of mss beide stays gelijk :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Hier ook maar even een plaatje van mijn gloednieuwe Orbea Laufy H10

AfbeeldingAfbeelding
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
Plaats reactie