Hoe houd je je voeten op je pedalen (of vind je ze weer terug) bij een jump?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik wil wat meer gaan oefenen met jumps, maar wanneer deze wat groter worden, hoe voorkom je dan dat je je positie op de pedalen verliest? Ik rijd uiteraard op flats.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hier is het wel mooi uitgelegd.

https://sandiegomountainbikeskills.com/ ... he-pedals/


Ik heb een paar maanden geleden een jump clinic gevolgd bij Bikepark Salland Twente en dat is echt een aanrader om in een kort tijdsbestek zoveel mogelijk te leren.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hakken wat omlaag + goede schoenen en pedalen.

Sinds ik redelijke flatpedals en 5 Ten schoenen gebruik ben ik nooit meer van mijn pedalen geschoten met een sprong. Met gewone gympies zo'n beetje de helft van de sprongen dat dat gebeurde.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MVMVML schreef: wo 20 januari 2021, 15:17 Hakken wat omlaag
+1, drop yur heels (dan blijf je zelfs met gympies gewoon staan :bier: )
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

In die link van Dice staat juist:

Maintain contact with your pedals by creating tension between your pedals and handlebars. This is achieved by pointing your toes down slightly and dragging backwards on the pedals (but not too hard, just a little should do it!)

Dat is toch precies andersom, of gaat het er vooral om dat je het predaal niet vlak hebt staan?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Elvander schreef: wo 20 januari 2021, 15:20 In die link van Dice staat juist:

Maintain contact with your pedals by creating tension between your pedals and handlebars. This is achieved by pointing your toes down slightly and dragging backwards on the pedals (but not too hard, just a little should do it!)

Dat is toch precies andersom, of gaat het er vooral om dat je het predaal niet vlak hebt staan?
Als je land krijg je een kracht naar achter tegen je voeten aan als je met je hakken omlaag staat. Die kunnen dan lastig wegschieten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

In de lucht zijn je tenen naar beneden, maar dat gaat volgens mij redelijk automatisch..
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: wo 20 januari 2021, 15:36 In de lucht zijn je tenen naar beneden, maar dat gaat volgens mij redelijk automatisch..
ook bij de afzet tenen (van je achterste voet!) naar beneden, hakken naar beneden bij de landing lijkt mij een garantie op kapotte schenen :-{
Vooral niet teveel nadenken over hoe je voeten staan, bunny hops oefenen "op 't droge" en dan pas jumps gaan oefenen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je de hakken naar onderen wijst, kan je nooit je fiets omhoog trekken aan je pedalen wat bij veel sprongen nodig is. (en bij bijv. bunny hops)
Dus voorste voet recht, achterste met de tenen naar beneden. Als je dan druk zet op je achterste voet heb je grip.
Vanaf 4 minuten: https://www.youtube.com/watch?v=5OPwdTjHMBI
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Je begint in je basishouding met je hakken naar beneden (bal van de voet iets voor de as van het pedaal voor het beste resultaat) en daarmee zet je af (duw je de fiets de grond in op de schans/jump)
Doordat je uitstrekt, de fiets rustig met je mee laat komen en je gewicht iets naar voren gaat, komen vanzelf je tenen naar beneden na de afzet.

De landing vang je deels met je knieën en deels met je enkels op, dus op het moment dat je de grond raakt wil je niet je hielen overdreven naar beneden hebben.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MVMVML schreef: wo 20 januari 2021, 15:17Sinds ik redelijke flatpedals en 5 Ten schoenen gebruik ben ik nooit meer van mijn pedalen geschoten met een sprong. Met gewone gympies zo'n beetje de helft van de sprongen dat dat gebeurde.
... met simpele gympen of zelfs slippers wil het ook zonder van je pedalen te komen, da's uiteindelijk gwoon techniek.
yo-eddy schreef: wo 20 januari 2021, 15:56Vooral niet teveel nadenken over hoe je voeten staan, bunny hops oefenen "op 't droge" en dan pas jumps gaan oefenen.
+1
Het is meer een kwartje dat even moet vallen..
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

cheeta schreef: wo 20 januari 2021, 16:30
MVMVML schreef: wo 20 januari 2021, 15:17Sinds ik redelijke flatpedals en 5 Ten schoenen gebruik ben ik nooit meer van mijn pedalen geschoten met een sprong. Met gewone gympies zo'n beetje de helft van de sprongen dat dat gebeurde.
... met simpele gympen of zelfs slippers wil het ook zonder van je pedalen te komen, da's uiteindelijk gwoon techniek.
Oh 100%. Maar die jongens kunnen het gewoon echt zeer goed. Ik zeer matig. :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

cheeta schreef: wo 20 januari 2021, 16:30
MVMVML schreef: wo 20 januari 2021, 15:17Sinds ik redelijke flatpedals en 5 Ten schoenen gebruik ben ik nooit meer van mijn pedalen geschoten met een sprong. Met gewone gympies zo'n beetje de helft van de sprongen dat dat gebeurde.
... met simpele gympen of zelfs slippers wil het ook zonder van je pedalen te komen, da's uiteindelijk gwoon techniek.


Ja, techniek is de sleutel, had ik vd zomer ook filmpje over gemaakt :winkie: https://www.youtube.com/watch?v=sYCijYLaJpY
Laatst gewijzigd door yo-eddy op wo 20 januari 2021, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: wo 20 januari 2021, 16:41 ... met simpele gympen of zelfs slippers wil het ook zonder van je pedalen te komen, da's uiteindelijk gwoon techniek.
:winkie:

Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MVMVML schreef: wo 20 januari 2021, 16:59
yo-eddy schreef: wo 20 januari 2021, 16:41 ... met simpele gympen of zelfs slippers wil het ook zonder van je pedalen te komen, da's uiteindelijk gwoon techniek.
:winkie:

Afbeelding
ssssttt, ik kreeg vd zomer de proto's :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie