Fietsendrager (trekhaak) 2 of 3?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
R-T-B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 6 mei 2009, 21:13
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H30

Met het mooiere weer in aantocht wil ik meer wat vaker elders het parcours op dan het lokale gebied.
Voorheen ging de MTB dan de auto in, maar sinds kort in het bezit van een auto met trekhaak.

Nu ben ik aan het zoeken gegaan en momenteel gaat ze op marktplaats voor nagenoeg dezelfde prijs als een nieuwe als je goed zoekt.
Enige waar mijn twijfel nog zit is of ik er nu goed aan doe om een drager voor 2 fietsen, of toch 3 moet aanschaffen..

In principe zal het zelden voorkomen dat ik met meer dan 2 fietsen op pad ga. Ik fiets meestal met 1 vriend of met mijn vriendin.
Maar er zijn situaties waarbij ik me goed voor kan stellen dat er een 3e of zelfs 4e fiets mee wil, waarbij je anders al op 2 auto's aangewezen bent, terwijl ik met de lease 'gratis' rijd.

Nu een Thule VeloCompact geprobeerd en daar passen prima 2 MTB's of Racefietsen op, mits je de zadels verwijderd.
Daardoor is toch mijn twijfel ontstaan of ik niet liever een drager voor 3 fietsen wil, waarbij in het uiterste geval zelfs een adapter bestaat voor 4 fietsen. Zo veel groter is de drager voor 3 ook weer niet achter de auto..

Ben ik mezelf nu gek aan het maken? Is het die extra 100 euro waard ja of de nee? :-{
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik had genoeg aan een drager voor twee fietsen :winkie:

Afbeelding
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Drager voor 3 fietsen lijkt me altijd handig: als je er 2 meeneemt kun je ze op het eerste en derde gootje kwijt en hoef je geen zadels te verwijderen.

Let overigens wel op de afstand tussen de gootjes: voor 3 mountainbikes moet die afstand wel voldoende groot zijn, anders kun je er alleen 3 smalle racefietsen op kwijt.
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

R-T-B schreef: vr 26 februari 2021, 13:31 Is het die extra 100 euro waard ja of de nee? :-{
Lijkt mij dat er maar 1 persoon is die dat kan bepalen....
Maar ik zal niet heel snel iets gaan kopen voor een incidentele keer gebruik.
Real men think straight and flat are boring :-D
R-T-B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 6 mei 2009, 21:13
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H30

Bedankt voor de eerste reacties en @Hilco, zo kan ik het ook! :tong

Ik merkte met 2 inderdaad dat de flat pedals redelijk dicht op het andere frame kwamen.
Vandaar ook deels mijn twijfel, geen zin om schade aan de fietsen te veroorzaken..
Andere kant is dat ook een gevalletje netjes plaatsen natuurlijk!

Budget is er wel, het is inderdaad meer de vraag is het nodig (budget kan natuurlijk ook ergens anders heen).. In feite heb ik zelf nooit meer dan 2 plekken nodig, maar het kan natuurlijk wel heel fijn onder vrienden zijn om met 1 auto op pad te kunnen gaan ipv dat de 3e/4e persoon zelf in de auto moet stappen
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Een drager voor drie is best handig, je kunt de tweede lekker op de derde plek zetten. Zo doe ik het altijd bij twee fietsen wel. Maar meestal moeten er gewoon drie op.
Ik heb nu een thule waar je evt ook nog een vierde goot aan kunt zetten, maar dat gaat de achtervering van de auto denk ik moeilijk trekken.

Maar
Ik vond mijn oude 2 fietsen dragertje (ook een thule) toch een stuk handiger, die van drie is echt een onding met dragen naar de auto toe. Zwaar, groot etc. Maar de kleine man moet tegenwoordig ook mee kunnen dus toch maar een driefietsen drager.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb lange tijd een drager voor twee fietsen gehad en heb er nu eentje voor één en eentje voor drie fietsen. De drager voor drie dient vooral voor gezinsuitjes, de drager voor één is klein en licht en bewaar ik standaard in de auto. Wat handig is hangt sterk af van de omstandigheden en van de drager. Toevalligerwijs heb ik altijd Spinders gebruikt, de eerste (voor twee) kocht ik nieuw en heb ik heel intensief gebruikt, de andere twee heb ik tweedehands gebruikt. Ik heb geen garage of oprit dus als de drager voor drie op de auto moet is het even sjouwen, uit de kelder, de straat op en dan moet ik maar hopen dat de parkeerplek die ik heb kunnen vinden een beetje in de buurt en ruim genoeg is (om de drager te kunnen monteren en uit te kunnen parkeren). Eerste nadeel, de drager voor drie is redelijk zwaar en groot. Tweede nadeel is dat het best even puzzelen is om er daadwerkelijk drie fietsen op kwijt te kunnen, zeker als niet altijd dezelfde fietsen meegaan. Drie volwassen fietsen kan maar is best krap (en zwaar, kijk ook even naar de kogeldruk die de auto aan kan). Ook onderweg en ter plaatse is de auto een stuk langer met de drager erop en de kans op schade aan de fietsen is iets groter omdat ze krapper staan.

Lang verhaal kort, ik zou geen drager voor drie hebben als ik hem niet regelmatig zou gebruiken.Ik gebruik hem meestal niet als er maar twee fietsen mee gaan, dan zet ik er eentje op de solo drager en eentje achterin. Heb je hem dus meestal niet nodig dan zou ik een drager voor twee aanschaffen maar zoals ik al zei, het hangt ook van de situatie af. Heb je een oprit met een garage dan is al een stuk minder gedoe en de ene drager is de andere niet qua gebruiksgemak.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik heb er eentje voor twee die ik kan inklappen. Moet zeggen dat dat heel goed bevalt, maar ook de max is qua maat. Je moet dat ding ook weer ergens kwijt.
Who needs roads when there's dirt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aanrader voor een drager voor twee fietsen is de Thule Velospace. Daar staan de fietsen net wat verder uit elkaar dan op de meeste andere dragers en ik knal er zo twee dikke (brede) e-mtb's op zonder gedoe met schuimrubbertjes ertussen.
Er bestaat een opzetstuk om een derde fiets mee te kunnen nemen op deze drager, maar ik vermoed dat het dan net zo goed als bij alle andere driefietsendragers proppen wordt. Lijkt wel ideaal als je meestal met twee bikes gaat maar af en toe ook een derde mee wilt, dan sleep je niet altijd "teveel drager" mee.

Voor een 2-drager is de Velospace wel redelijk groot en zwaar en hij kan niet opgevouwen worden voor opslag. Afgezien van deze punten bevalt hij mij uitstekend. Gewoon goede Thule kwaliteit.
Er zat gratis een oprijgoot bij maar die heb ik (nog ;-)) niet nodig, ik heb er later zelf het transportwieltje onder gekocht. Nu ik een eigen opritje heb niet meer nodig maar in ons vorige huis stonden we weleens een halve straat verderop geparkeerd...
Hij moet (duidelijk) goedkoper te vinden zijn dan de adviesprijs op de Thule site, ik had 'm ruim onder de €400,-:
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/t ... 2-_-938000
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rene.urbex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427

ik heb zelf een thule voor 3 fietsen.
de 3 voudige gekocht ivm de fietsen voor het hele gezin meenemen op vakantie.
vind het plaatsen van 3 fietsen hierop echter behoorlijk problematisch en gebruik hem nu dus altijd maar voor 2 fietsen, en de andere op het dak.
voor 2 fietsen vind ik het dan wel weer prettig dat er meer ruimte is, en ook niet meer met de zadels in de knoei kom (wat bij mij wel gebeurt met 3 fietsen).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jannijm schreef: vr 26 februari 2021, 13:50 Drager voor 3 fietsen lijkt me altijd handig: als je er 2 meeneemt kun je ze op het eerste en derde gootje kwijt en hoef je geen zadels te verwijderen.

Let overigens wel op de afstand tussen de gootjes: voor 3 mountainbikes moet die afstand wel voldoende groot zijn, anders kun je er alleen 3 smalle racefietsen op kwijt.
:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 februari 2021, 00:29
Jannijm schreef: vr 26 februari 2021, 13:50 Drager voor 3 fietsen lijkt me altijd handig: als je er 2 meeneemt kun je ze op het eerste en derde gootje kwijt en hoef je geen zadels te verwijderen.

Let overigens wel op de afstand tussen de gootjes: voor 3 mountainbikes moet die afstand wel voldoende groot zijn, anders kun je er alleen 3 smalle racefietsen op kwijt.
:-q
Niet alleen de gootjes kunnen een beperking zijn. Ik heb een Hapro drager voor 3 en dan is het meestal puzzelen om 3 boost-achterbruggen en boost-vorken zo uit te lijnen dat ze niets raken. Vaak moet hiervoor de middelste fiets andersom staan en van minimaal 1 fiets het stuur losgemaakt en 90 graden gedraaid. Vaak worden ook doeken ingeklemd in een poging om jutterschade te voorkomen. Lukt niet altijd.
Ja, doei !
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

kermit schreef: vr 26 februari 2021, 16:22 Aanrader voor een drager voor twee fietsen is de Thule Velospace. Daar staan de fietsen net wat verder uit elkaar dan op de meeste andere dragers en ik knal er zo twee dikke (brede) e-mtb's op zonder gedoe met schuimrubbertjes ertussen.
Er bestaat een opzetstuk om een derde fiets mee te kunnen nemen op deze drager, maar ik vermoed dat het dan net zo goed als bij alle andere driefietsendragers proppen wordt. Lijkt wel ideaal als je meestal met twee bikes gaat maar af en toe ook een derde mee wilt, dan sleep je niet altijd "teveel drager" mee.

Voor een 2-drager is de Velospace wel redelijk groot en zwaar en hij kan niet opgevouwen worden voor opslag. Afgezien van deze punten bevalt hij mij uitstekend. Gewoon goede Thule kwaliteit.
Er zat gratis een oprijgoot bij maar die heb ik (nog ;-)) niet nodig, ik heb er later zelf het transportwieltje onder gekocht. Nu ik een eigen opritje heb niet meer nodig maar in ons vorige huis stonden we weleens een halve straat verderop geparkeerd...
Hij moet (duidelijk) goedkoper te vinden zijn dan de adviesprijs op de Thule site, ik had 'm ruim onder de €400,-:
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/t ... 2-_-938000
Eens met Kermit. Ik heb de Velospace XT 3, inclusief de extra goot voor een 4e fiets.Wat bevindingen:
  • Voor 2 fietsen ideaal want dan gebruik je plek 1 en 3. Als je plekken naast elkaar gebruikt kon ik 2 trail bikes (Fuel EX en Spectral) moeilijk kwijt zonder dat de vork van de Fuel EX de achterbrug van de Spectral raakte. Mogelijk is op de Velospace XT 2 meer plek tussen de fietsen?
  • 3 MTBs kan met wat gepuzzel, 4 racefietsen kan ook. Ik gebruik plek 3 en 4 meestal voor kinderfietsen wat prima kan
  • Bevestiging van de fietsen aan het frame van de drager kan wat gepuzzel zijn met meerdere fietsen en raar gevormde frames. Ik vond mijn vorige Spinder Hawk wat dat betreft gemakkelijker
  • Degelijke drager, hoge kwaliteit maar ook lomp groot en zwaar. Ik heb ook het wieletje wat voor mij een must is (30m van garage naar auto)
  • DUUR! Ik was geloof ik richting de 700 euro kwijt voor de drager, accessoires en 4e goot :o

Ik ben wel tevreden met de drager, en bij ons is hij met 3 kinderen ook nodig, maar als ik mijn oude Spinder weer eens gebruik (heeft een vriend nu) valt me wel op hoeveel gemakkelijker die werkt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb zo'n oude Spinder voor 3 fietsen.
Daar gaan meeatal 2 fietsen op, maar 3 kan ook. De plastic gootjes zijn flexibel en accepteren ook 2.8 banden.
Mn Spaanse fietsvrienden kenden Spinder niet en waren positief onder de indruk.
Na een fietstocht stonden ze ineens allemaal om mijn drager heen ;)
Met als gevolg dat we nu met mijn auto en drager op pad gaan...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt je laten foppen ;-)

@bolio, twee brede fietsen is op de Velospace-2 geen enkel probleem. Twee e-mtb's, beiden met boost en een ervan met 2.8 banden. Vorken en achtervorken zo ver uit elkaar dat die elkaar echt niet kunnen raken, dus schuimpjes ertussen is niet meer nodig.

Dat moest met onze vorige drager(s) wel en heeft me twee keer een beschadiging opgeleverd. Toen was ik het beu en heb er een met veel tussenruimte gezocht ;-)

Ik kan me voorstellen dat de Velospace-3 echt looiig is, de 2 is al niet echt klein en licht... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie