Keuzestress: Wahoo Element Roam of de Garmin Edge 530 met MTB pakket?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
tobiaspvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 februari 2021, 22:53

Ik ben al een week in strijd met mezelf over de aankoop van mijn eerste fietscomputer.
Een ding weet ik zeker: het wordt de Wahoo Elemnt Roam of de Garmin Edge 530 met het MTB pakket.

Gevoelsmatig vind ik de Wahoo het mooiste en daarbij wordt er online nogal geklaagd over het OS en bediening van de Garmin. Is dat echt nog steeds zo omslachtig? De leds van de Wahoo, het scherm ik vind het echt geweldig. De MTB-features op de Edge weerhouden mij om de Wahoo aan te schaffen. Voor mijn gevoel is de Wahoo meer bedoelt voor fietsen op de weg, maar ook hier kan ik de plank volledig misslaan. Dat heb ik wel vaker, maar dat terzijde.
Ik heb geen ervaring met fietscomputers, maar met de routes in NL die ik vaak rijd (ik woon in de regio van de Heuvelrug) zijn de routes perfect aangegeven. Ik wil de computer vooral gebruiken voor de Strava live segments en het dataveld. Misschien wil ik het ook wel veel meer voor de navigatiefuncties, maar dat weet ik simpelweg nog niet aangezien ik er nooit één heb gehad.

Mijn hoofd zegt de Garmin vanwege het MTB pakket en de geïntegreerde MTB functies (trailforks, climbpro voornamelijk). Daarnaast zie ik wel eens terug dat de Wahoo minder nauwkeurig hoogte meet. Geen idee of dat klopt. Af en toe een trip in het buitenland zit er ook wel in, maar verreweg het meeste NL.

Ondanks dat de keuze persoonlijk is zou ik graag wat ervaringen van andere willen horen. Wie helpt mij af van deze keuzestress?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Of ik je ervan af help weet ik niet :D

Hier een wahoo gebruiker (dus gekleurd) 4 jaar een bolt gehad en sinds week of 4 een roam. Ze werken precies het zelfde alleen heeft de roam aan aantal extra’s die de bolt niet heeft. Scherm is echt top, goed leesbaar onder alle omstandigheden

Voor mij de roam (die ik zowel voor Road, gravel als mtb gebruik) omdat ik het gebruikersgemak met data velden, navigatie etc zo heerlijk simpel en toegankelijk vind met de app. Daar kan Garmin niet tegen op (is wel beter geworden). Garmin heeft dan weer de features die jij noemt, maar live strava segmenten werkt op wahoo ook perfect.

Dit filmpje geeft een goede vergelijking is weliswaar een 830 (touchscreen) maar werkt vergelijkbaar met 530 versus de Roam. Die gast heeft het mooi opgeknipt in hoofdstukken, vooral het stukje ‘overview’ laat goEd de doelgroep zijn van beide..

https://youtu.be/S5WGk4X2In0
tobiaspvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 februari 2021, 22:53

Haha, gekleurd zijn we allemaal ;-) Bedankt voor je uitleg. Exact dat filmpje heeft me dus aan het twijfelen gebracht om toch voor de Wahoo te kiezen. Hij is duidelijk zelf voorstander van de Wahoo.

Welke mount gebruik je op de MTB met de Roam?

Het klinkt mij een beetje als Apple (Wahoo) die het besturingssysteem van Windows van een aantal jaren terug (Garmin) volledig met de grond gelijk maakt. Maarja, Windows 10 is weer helemaal prima ;-)
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

De standaard roam mount. Zit stevig, al aardig wat drops mee gedaan.

Ja dat Apple gebruikersgemak is voor mij belangrijk en ik ben niet zo’n data en trainingsgefocused, dus al die extra mogelijkheden die Garmin biedt gebruik ik toch niet. Om in je Windows vergelijking te blijven, 90 procent wat het ms-Office aan opties te bieden heeft gebruik ik ook niet. :wink:

Maar ff snel een route van bijv komoot naar het device sturen gebruik ik wel, en dat gaat ook voor een leek ( of zoals ik dat ik er me niet in wil verdiepen) heel eenvoudig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik fiets al sinds 2003 met een Garmin op mn stuur.
Dus ik ben helemaal gewend aan Garmin en Garmin is geen iOS of Android, geen Windows of iMac.
Garmin is Garmin.
Maar in het Nederlands is het vaak minder duidelijk dan in het Engels. Ik zou iedereen willen adviseren om je (fiets) gps op Engels te zetten. Ongeacht het merk.
Garmin heeft updates waarmee ze problemen oplossen (en nieuwe problemen introduceren).
Maar er zijn tenminste updates :wink:
Voor de ict'ers onder ons is er met Garmin de meeste lol te beleven.
Stapels tooltjes en freeware waarmee je heel veel zelf kunt doen.
Maar daar zit niet iedereen op te wachten.

Het is dus heel persoonlijk.
Net als touchscreen of knopjes, kleur of zwartwit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tobiaspvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 februari 2021, 22:53

Marcel964 schreef: do 25 februari 2021, 23:54 De standaard roam mount. Zit stevig, al aardig wat drops mee gedaan.

Ja dat Apple gebruikersgemak is voor mij belangrijk en ik ben niet zo’n data en trainingsgefocused, dus al die extra mogelijkheden die Garmin biedt gebruik ik toch niet. Om in je Windows vergelijking te blijven, 90 procent wat het ms-Office aan opties te bieden heeft gebruik ik ook niet. :wink:

Maar ff snel een route van bijv komoot naar het device sturen gebruik ik wel, en dat gaat ook voor een leek ( of zoals ik dat ik er me niet in wil verdiepen) heel eenvoudig.
Dat is mooi, ik had daar mijn twijfels over op de MTB aangezien die toch voor je stuur zit.
Om in de Windows termen te blijven. Ik haat Excell, dus wellicht geef ik mezelf daar wel het antwoord. :roll:
tobiaspvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 februari 2021, 22:53

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 februari 2021, 00:18 Ik fiets al sinds 2003 met een Garmin op mn stuur.
Dus ik ben helemaal gewend aan Garmin en Garmin is geen iOS of Android, geen Windows of iMac.
Garmin is Garmin.
Maar in het Nederlands is het vaak minder duidelijk dan in het Engels. Ik zou iedereen willen adviseren om je (fiets) gps op Engels te zetten. Ongeacht het merk.
Garmin heeft updates waarmee ze problemen oplossen (en nieuwe problemen introduceren).
Maar er zijn tenminste updates :wink:
Voor de ict'ers onder ons is er met Garmin de meeste lol te beleven.
Stapels tooltjes en freeware waarmee je heel veel zelf kunt doen.
Maar daar zit niet iedereen op te wachten.

Het is dus heel persoonlijk.
Net als touchscreen of knopjes, kleur of zwartwit.
Dat zijn een aantal goede punten. Ik vind het best interessant om gadgets technisch uit te pluizen, maar tegelijkertijd houd ik van duidelijkheid en heb ik weinig geduld. Ja, dat is deels tegenstrijdig, maar ik ben dan ook een zeldzaam zaadje. Aan het einde van de dag zijn het beide hele goede opties. Wellicht moet het lot het maar beslissen, kop of munt ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog even dit, wellicht ten overvloede.
Ook met een Garmin Edge kan je tracks naar je gps sturen vanaf je A of i phone.
Track vanaf een site, uit je mail, of uit WhatsApp enz.
Track openen met Garmin Connect en Send To Device kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik weet niet of batterijduur een dingetje voor je is, maar daar is de Garmin echt erg goed in. Ook heeft Garmin een soort surprise me functie, waarbij je de Garmin (in het geval van de 530 via de connect app) een route kunt laten voorschotelen.

Maar stel je van het MTB gebeuren weinig voor. Flow en grit zijn geinig maar je kijkt er na een paar ritten niet meer naar. De jumps zijn wel geinig - laat overdrijven maar aan de Amerikanen over :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
tobiaspvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 februari 2021, 22:53

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 februari 2021, 01:11 Nog even dit, wellicht ten overvloede.
Ook met een Garmin Edge kan je tracks naar je gps sturen vanaf je A of i phone.
Track vanaf een site, uit je mail, of uit WhatsApp enz.
Track openen met Garmin Connect en Send To Device kiezen.
Dat klinkt gewoon simpel inderdaad. Deze is waarschijnlijk ook ten overvloede... Kan dat ook gewoon naar een willekeurige locatie die ik via mijn telefoon invoer?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

tobiaspvw schreef: vr 26 februari 2021, 07:58
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 februari 2021, 01:11 Nog even dit, wellicht ten overvloede.
Ook met een Garmin Edge kan je tracks naar je gps sturen vanaf je A of i phone.
Track vanaf een site, uit je mail, of uit WhatsApp enz.
Track openen met Garmin Connect en Send To Device kiezen.
Dat klinkt gewoon simpel inderdaad. Deze is waarschijnlijk ook ten overvloede... Kan dat ook gewoon naar een willekeurige locatie die ik via mijn telefoon invoer?
Dat kunnen ze beide, zowel Garmin als wahoo. :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hier ook een hele tevreden Wahoo roam gebruiker.
De vergelijking tussen Apple en Android vind ik wel een goede. Wahoo is redelijk dichtgetimmerd maar doet gewoon wat het moet met hele eenvoudige en logische bediening en zeer regelmatige updates. Garmin zit minder overzichtelijk en logisch in elkaar en minder frequente updates maar meer vrijheid om zelf te tweaken.
De mogelijkheden van Wahoo zijn precies wat ik er van verlang. Makkelijk routes downloaden (via de telefoon), duidelijke logische bediening, updates worden automatisch gedownload via WiFi en synchroniseren ook via WiFi of je telefoon. Het is zo simpel als aanzetten bij begin route en uitzetten aan het eind en alles gaat verder vanzelf. Nooit geklooi.

Oh ja, de accu gaat bij de Wahoo gewoon een heel weekend fietsen mee.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
tobiaspvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 februari 2021, 22:53

Mad Wally schreef: vr 26 februari 2021, 15:52 Hier ook een hele tevreden Wahoo roam gebruiker.
De vergelijking tussen Apple en Android vind ik wel een goede. Wahoo is redelijk dichtgetimmerd maar doet gewoon wat het moet met hele eenvoudige en logische bediening en zeer regelmatige updates. Garmin zit minder overzichtelijk en logisch in elkaar en minder frequente updates maar meer vrijheid om zelf te tweaken.
De mogelijkheden van Wahoo zijn precies wat ik er van verlang. Makkelijk routes downloaden (via de telefoon), duidelijke logische bediening, updates worden automatisch gedownload via WiFi en synchroniseren ook via WiFi of je telefoon. Het is zo simpel als aanzetten bij begin route en uitzetten aan het eind en alles gaat verder vanzelf. Nooit geklooi.

Oh ja, de accu gaat bij de Wahoo gewoon een heel weekend fietsen mee.
Top, dank je!

Ik heb gisteren voor mijn initiële post eigenlijk al de Edge 530 MTB bundel besteld, maar vanaf het moment dat ik op de bestelknop heb gehengst kreeg ik spijt. Nu alsnog de Roam besteld. De 530 gaat weer retour! Je kunt beter naar je gevoel luisteren blijkt maar weer ;-).
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Misschien nog een extra argument voor de roam: Wahoo heeft een zeer goede service als er iets aan de hand is. Ze antwoorden zeer snel op verzoeken om hulp en de paar keer dat ik hulp nodig had was het probleem ook snel opgelost. Als dit bij Garmin ook zo is (ik heb nooit een garmin gehad) vervalt dit argument uiteraard.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Mijn Garmin 530 had wat hoogtemeter kuren. Bike24 deed moeilijk maar na contact met Garmin ik kreeg meteen een nieuw exemplaar opgestuurd. Dus qua service zit het wel goed, is mijn ervaring.
Plaats reactie